Не знам дали съм тъп, но понякога съм упорит, та рекох да видя какво ще се получи в тези случаи.
Онзи ден отидох с колело, после заваля и се прибрах с такси. за 2,5 км ми взе 2,60лв, тоест 96 стотинки на 1 км.
Вземам разходите по колата 2715лв + да кажем 12000 лв за самата нея и ги деля на 16000 км = 92 стотинки на км. Добавям градския и разход - около 16 стотинки на 1 км и получавам 1,08лв на 1км. и това е при 16000км, но ако ги мина с такси са 320 дни по 5 км (в 2-те посоки) = 1600км за 1 година. Тоест, за да постигна тази цена, трябва да имам колата 10 години и ежедневно да я ползвам градско, а аз го правя само в лошо време и при нужда - грубо 100-тина дни в годината. Тоест при 30 годишна градска експлоатация ще съм грубо на цената на таксито. Ее, как е, едва ли е в графата прагматично ?
В Монтана няма рент а кар, но разгледах няколко столични фирми.
Цените (без горивото) за "нормални коли" са 60-80 лв на ден, а има седмичен наем от 92лв, който излиза 13,3 лв на ден. Месечният е още надолу.
Собствеността и поддръжката на колата ми струва пак въпросните 14715лв, деля го на 240 дни притежание и получавам 61,3 лв на ден. Но аз извънградско я ползвам не служебно, а по празници, ваканции и т.н. Грубо пак максимум 100-тина дни годишно. Тоест, за да постигна цената на дневния наем, трябва да я имам около 2,5 години, което е приемливо. Ако обаче гоня добрата оферта за седмичния наем от 92лв (13, 3 лв на ден), трябва да я имам 11 години.
И тези сметки пак са груби и относителни спрямо ремонти, обслужване, такси и т. н.
За кемпер няма да смятам, там е още по уклончиво, но пак ще поддтвърди тезата че притежанието на личен автомобил е финансово безумие.
Ее, ся ко прайм? Ние що ги ручаме жабетата? Щото сме анти прагматици.
На запад не-случайно е наводнено с рент а кар и кар шеринг, а за евридейки европейците ползват велосипед или градски транспорт.