Jump to content

Класация


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 18.01.2022 in all areas

  1. 5 точки
    Това е един изключително интересен артефакт, за който се сещам да разкажа поради това, че цял ден у нас ще се говори за посещението на премиера Кирил Петков в Република Северна Македония. Става дума за прочутата плащаница, подарена от император Андроник II Палеолог на охридския архиепископ. Изработена е в края на XIII или началото на XIV век в Константинопол от двуслойна червена коприна, в която са втъкани близо 2 килограма златни и сребърни нишки. И освен че е сред най-прекрасните в света образци на византийския дворцов текстил, плащаницата има безценна историческа стойност. Защо? Един от отговорите се съдържа в надписа под изображението на ложето с тялото Христово. Императорската плащаница е използвана в богослуженията в „Света София“ в Охрид, но след като храмът е преобърнат в джамия през ХV век, е пренесена в друга охридска църква - "Света Богородица Перивлепта". Там през лятото на 1900 г. я открива и описва експедиция, водена от руския археолог Никодим Кондаков. С избухването на Първата световна война директорът на Народния музей в София Богдан Филов праща писмо до командващия българската армия ген. Никола Жеков с молба да бъде сформиран секретен отряд, който да издирва, събира и спасява от погромите на войната ценно историческо наследство. В тази група е самият Филов и още двама бележити български учени - професорите Анастас Иширков и Йордан Иванов. Отрядът стига до църквата “Света Богородица Перивлепта”, където е плащаницата, и я пренася в София, заедно с други ценности, принадлежали на 750-годишната Охридска архиепископия. Най-дълго съществувалата българска църковна институция, както обичаше да уточнява покойния проф. Божидар Димитров. Бог да го прости, когато го видях за последен път, той ми разказа именно тази история. “Плащаницата, митрата и всички останали ценности са занесени в Народния музей, в старата Буюк джамия, където сега е Археологическият музей. За съжаление, малко след това идва Ньойският договор, съгласно който, клауза 126, ние трябва да ги върнем на страните, които са завзели нашата Македония”, разказваше Божидар Димитров. Затова съкровището е скрито. От 1925 г. то става законна българска собственост, но въпреки това никой не дръзва да го извади на показ и като че ли е забравено. Едва през 80-те години на ХХ век пренасят сандъците от Археологическия музей в мазетата на Съдебната палата, където по това време се помещава Националният исторически музей. И отново настъпва забвение. В наши дни плащаницата на император Андроник II Палеолог е изложена в НИМ. Макар и до днес в Скопие да се чуват възгласи, че им е открадната и трябва да им бъде върната, мястото на тази реликва е в България. Защо? Отговорът се крие в надписа. Щеше ли да оцелее през всичките тези години, ако беше останала там? Най-вероятно не. И защо? Отговорът пак е в надписа. На императорския дар за Охридския архиепископ под тялото Господне със златни нишки е извезано: “Пастирю на българите, спомни си при служенията за владетеля Андроник Палеолог”. Пастирю на българите... Такъв надпис трудно би оцелял през последния половин век. Седем века преди това се е съхранил непокътнат, но най-новата история не би била благосклонна към него. Такива тъжни примери има хиляди. Но, за да разведря разказа, ще се върна пак към спомена от последната ми среща с Божидар Димитров. Разказвайки за плащаницата, с голям кеф професора ми описа как, всеки път като ходел в Охрид, тамошният владика все го питал: Божидаре, кога ке ми вратиш плащаницата? А той му отвръщал: “Дядо владика, на тая плащаница пише, че императорът я е дал на българския пастир. А волята на дарителя е свещена! Когато Охридската архиепископия се върне в Българската православна църква, ще ти я върна барабар с витрината, в която съм я сложил.” Да пожелаем успех на премиера ни в Скопие, но все пак нека не забравяме този малък детайл. Волята на дарителя е свещена! Георги Милков
  2. 4 точки
  3. 3 точки
    @Terje 1. Аз определено усещам разлика в поведението на двигателя си, при използване на различни масла. И това не е "плацебо", много добре знам какво казвам! 2. DXG и SSO не са близки по вискозитет, а различни. Да, при 3,5L двигател, разлика в динамиката трудно ще се забележи, но има други фактори, които могат да направят впечатление. Работа на празен ход, звук на двигателя при ниски обороти и скорост, звук при високи обороти и т.н. Който си познава добре колата, ще му направи впечатление.
  4. 3 точки
    Това не може да го казваш на сериозно?! Кампанията е за деца на загиналите и пострадалите при изпълнение на служебния дълг полицаи и пожарникари. Аз се отчитам символично в нея всяка година. Не си рискувам живота, за да спасявам чуждия всеки ден, когато отида на работа, за разлика от тези хора. Предполагам и ти... Давай си малко време за размисъл, преди да пишеш.
  5. 2 точки
    Рамбо (USVO / SSO / 0W-30) "първа кръв". 3 месеца / 3300 км / "подробностите" съхнат.
  6. 1 точка
    Събота вечерта пътувах до Русе. 30- тина км преди това 2- ма с мегаща патрулка разпъват заграждение и отбиват движението през околните села. На културният ми въпрос за причината, единият отговори раздразнително "На мидътъ имъ инцидйент". Аз русенския го разбирам (а и трудно може да се цитира дословно репликата), ама този ми го повтори 3 пъти докато разпозная думите. След 3 села на изхода на поредното - ново заграждение, с принудително връщане към главния път, а аз искам да продължа направо, понеже всъщност отивам до 1 селце преди Русе и по този маршрут ми е точно пътем. Те ме канят да завивам, аз не искам. - Момчета, напред до Средна Кула пътят затворен ли е? - Ни е ве, ма ти завивъй към главния. Така 3 пъти докато разберат че няма да се разберем и не ме пуснат да си карам напред. И сигурно такива случаи са ежедневие, и твърде много девалвира тази институция (и кадровата и политика), а при липса на читави кандидати, се явяват предимно меркантилни.
  7. 1 точка
    @dandilov Трудно мога да преценя, понеже факторите са много. Между обуването на нови зимни гуми 235 50 17 и наливането на маслото не я бях карал извънградско, а те са с по-малък (-5мм) диаметър и по-тесни от летните 245 45, та разлика в динамиката трудно би била осезаема, макар и вероятна. Зиме въздухът също е по-наситен с кислород. Естествено с прясно масло мотора стана по-тих, но и това не е фактор - на газ (на място) не се чува и усеща въобще. Маслото явно е добро за "хладилника", защото днес сабале (и под 0-лата) успях да капна капка от разстояние - с предходното DXG 5W -30 опирах щеката в хартията за да остане на нея. И промяната в цвета му е нормална. Единственото което ме тревожи е липсата на половин щека, но в интерес на истината по коледните пътувания колата бе абсолютно пълна с хора и багаv, но не и по-бавна, та вероятно там си е заминала скоропостижно малка част от него - около 0.2 л за 1000 км. През другото време си е около 0.1 л. на 1000, а градско - без разход, но то е само около 500км от общия преход 3300 км - 53 мото часа..
  8. 1 точка
    Налично в момента в Кауфланд.4A апмпера е. Ако на някой му трябва и акумулатор
  9. 1 точка
    Приятели ,днес останах потресен, предаден и замислен........Имах работа до второ районно, сутринта..Чаках един полицай, както и да е ,сядам аз на пейката пред сградата и спряна тъмносиня Астра 9707, вероятно на шефа ,на районното управление и що да видя , предното стъкло ЕКО СТИКЕРА , последната дупка 5. .. . . . . OMG....,.Опел Астра от старите, бившите патрулки опели....Е това какво ее ? ? ? Астра 2000год с Евро 5 ,с кюнци на 22 год СРАМ, ПОЗОР, НАГЛОСТ, БЕЗОЧИЕ ....
  10. 1 точка
    Не съм твърдял, че моите проблеми са в резултат на лош инженеринг, а коментирах написаното от съфорумците по-горе. Колята я взех с треперене във волана, така е дошла от Швейцария и има доста подробна тема за това какво и как: С две думи: предполагах, че е от криви дискове (често случващо се в тези модели), но при смяната (в реномиран софийски сервиз на хонда), се оказа кривина по главините, като дори по едната имаше следи от бой. Понеже трябваше да шофирам около 2К, докато ми излезе часът за смяна на главините, тръпненето отново се появи леко, така че реших да престържа и дисковете, преди да е станало късно. Така или иначе това се препоръчва от водещи производители на дискове дори веднага след закупуването им. Лично аз съм много труден относно изискванията ми към майстори и честно да си призная, булшинството са мундари. Може да разбират, да имат опит, да установяват лесно причината и правилното решение, но при изпълнението често позамитат разни неща. @JapCar, фара ми беше похабен от влагата, та го рециклирах в CarValeting в София. Там запушиха допълнителните отвори, направени от предишния собственик, както и залепиха "стъклото" към корпуса. Тук може да видиш обаче, каква е най-вероятната причина за запотяването - проникване на вода в корпуса на фара и запушване на филтъра за вентилация.
  11. 1 точка
    От това което си написал,никъде не видях да си имал сериозен проблем🤔!Криви главини...,изправяне на дискове⁉️,как стават тези работи?Явно е хубаво да гледаш добре в ръцете и действията,на този който ви монтира дискове и др. елементи по колелата.
  12. 1 точка
    Здравейте реших все пак да споделя как се развиха нещата при мен. С много търсене и късмет успях по ОЕМ номер да намеря блока за управление на стъклата в автоморга в холандия. Цената беше 30евро + 20 евро доставка до БГ - общо ~100лв. Пристигна за 1 седмица. Монтирах, обучих ключа и сагата приключи. Отново си отключвам и заключвам с дистанционното! Дано съм полезен на някого.
  13. 1 точка
    Тези камери се поставят в WAZE или Facebook от самите потребители, така че те винаги могат да бъдат добавени. А относно това нямам думи: "...От КАТ са наясно, че почти всички техни камери за скорост биват отбелязвани в приложения като Waze или в групи във Фейсбук. По този начин се възпрепятства установяването на системни нарушители, получаващи информация къде има патрули на полицията в цялата страна. ..." Логиката на поставяне на такива камери в западните страни е преди всичко да се контролира скоростта в потенциално опасни участъци, а не ловенето на нарушители. Затова и по радиостанциите си имат бюлетини с информация за местоположението на такива камери. Целта все пак да се спаси човешки живот, а не да се напълни касичката на държавата.
This leaderboard is set to Sofia/GMT+02:00


×
×
  • Създай нов...