Jump to content
Bizzito

Колко струва да притежаваш кола

Recommended Posts

Здравейте,

 

След като попднах на тази статия на Стойне Василев, известен финансов консултант, реших да си направя една сметка. 

 

https://smartmoney.bg/kolko-ni-struva-da-pritejavame-nov-avtomobil/

 

Знаех, че притежаването на автомобил е скъпо удоволствие, но се оказа доста по-скъпо, отоколкото очаквах. 

На следния линк пък може да видите и надявам се да използвате таблицата, която направих. Направих сметка за кола на старо, в моя случай (притежавана от 2 години). Ако някой не може да ползва файла, а го иска, нека да ми пише. 

 

https://drive.google.com/file/d/1Uf66_yUDkmy5Em2NAoi1gHHximG0Siof/view?usp=sharing

 

Разгледал съм 3 слуая, за 2, за 5 и за 8 години. Всеки случай е специфичен, например, на мен ми се наложи да направя някои доста скъпи ремонти, които се правят веднъж в живота на една кола.

  • Харесвам 2
  • Нагоре 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нещо подобно си направих и аз, преди да взема Хондата, този път... 🙈

Всеки се простира според чергата си! 😉🤟

За да ми излезе сметката, ще трябва да карам още 3 години, но без сериозни ремонти... 

Ако нещо се обърка, ще взема малката Корса на жената-🙊🙈😁

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Таблици за колите и аз имам, но не е нищо ново, че автомобилът, за да се поддържа добре и да запази стойност, гълта пари. Но това се отнася за всяко нещо, което носи някаква полза.

Трябва да се сметне именно ползата и добавената стойност, т.е:

1. Удобство, спестено време

2. Дали е налична равностойна алтернатива

3. Положителните емоции от закупуването и шофирането на по-нов, по-хубав автомобил, особено за ценител.

Във връзка с т. 2, намали стойността на горивото с цената на алтернативния транспорт, доколкото има такъв.

 

При закупуване на автомобил обикновено е много ярко изразен големият проблем: несъобразен бюджет спрямо потенциалните, а понякога и първоначални разходи.

 

Редактирано от note
  • Харесвам 2
  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това не е ли същото като carspending и spritmonitor ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз тия сметки ги правих като трябваше да взимам кола, (tco) цялостна сума за кола за период от 5 год и сравнявах нова, +5 год и +10 год, това беше края на 2019та и до колкото помня ексела чисто нова беше с 2-3к повече от 5 и 10  5 и 10 год нямаха разлика заради повечето процент ремонти които сложих на 10 годишната всички сметки бяха на база Хондата която карах 12 години.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно така, това са сметки, които е добре да се направят, когато избираш кола. Нова, стара, клас и т.н. Най-вече ако имаш точно определен бюджет.  Освен това, според мен обаче, е добре човек да е финансово грамотен и в един момент, когато се налага да седне и да направи такива сметки. Било то за кола, апартамент или нещо друго. Много хора не го правят и накрая се чудят къде потъват парите им. И аз бях така. След като прочетох книгата на Стойне и започнах да прилагам някои неща се чувствам много по-комфортно. :)

 

В таблицата за двете години числата са абсолютно реални. От май 2019 до днес. За 5 и за 8 дори мисля, че леко съм ги завишил, защото навъртам само около 8 хил км на година. Дори сега с карантините и 5 едва хващам. Обезценката на колата мисля, че също е доста точна, защото следя пазара, а тя е най-важния фактор.

 

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами доста евтино ти е излязло бих казал. 230 лв с горивото си е направо рекорд.

Идеята е на който му е интересно да си сметне, а таблицата да го улесни.

На теб явно не ти е, но за мен определено беше полезно да видя твоя случай.

Аз също предната ми кола я взех за 3100 и след 8 години я продадох за 2100. ;)

Когато една кола е поддържана винаги ще се намери купувач за добра цена.

Обаче има един важен момент, който се пропуска. Когато се смята цена на колата като пасив или актив (зависи от човека) трябва да се определи цена, която може да се в вземе в най-кратък срок, дори сега на момента ако искаш да я продадеш.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 4 минути, Bizzito написа:

Ами доста евтино ти е излязло бих казал. 230 лв с горивото си е направо рекорд.

Аз за това за лични коли вземам само ликвидни Хонди и ги стопанисвам човешки. :)

Пазарната цена на Ледженда е под застрахователната му стойност. Не го продавам. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още навремето с предишният ми Акорд съм я правил тази сметка (2011-12 година някъде). Докарах го дотам, че задължителните неща - ГО, данък, преглед, винетка, една смяна на масло, два пъти смяна на гуми, поне три пъти автомивка и т.н. са кръгло 1000лв на година. Това е просто, защото имаш кола. Ако я караш сметката почва да набъбва - гориво, консумативи, ремонти - сумата нараства според пробега. Особеното в моя случай е, че не слагам овехтяване. Старата кола я купих за 1300 евро и след 3 години я продадох за 4500лв. Сегашната я карам втора година, платил съм за нея 999 евра и не знам колко още ще я имам, но накрая се надявам да взема сума подобна на покупната цена.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз правих подобна детайлна сметка 2 пъти последната малко над една година. Веднъж дали излиза по-евтино поддържането на един СУВ от класа на X5 или ML спрямо поддържането на две коли - една градска и една лимузина от класа 7 серия или S класа. Сметка излезе равна, което обезсмисли минаването към един не/универсален един автомобил, защото и това все пак си има неудобствата плюс, че имайки 2 такива автомобила ти е удобно и в града с малката, а навън никога сув няма да е с по-добро пътно поведение от лек автомобил от високия клас. Другото е, че 2ма човека с един автомобил си е по-проблематично и ако и сметката не излиза по-тънка, тотално се обезсмисля дискомфорта. 

 

Втората сметка я правих за себе си, но в бюджета който изчислих, че грам няма да ме затормози финансово не си харесах автомобил и затова си налягам парцалите още :)

 

Колкото до Акорда, досега за 4 години и над 70 000км сметката е следната:

Поддръжка и ремонти - 5000лв

Глезотии от типа парктроник, шумоизолация и тн - 700лв

Данъци и подобни административни такси - 3000лв.

 

Ако днес си продам колата вероятно ще изгубя поне 2500лв още, а до края на годината очаквам да имам още около 1000лв ремонти по наболели от миналата година проблеми :)

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 20 минути, Митко Йотов написа:

Смисъла на живота е един и същ както за по заможните така и за по малко имащите ...

... и както е казал мъдрецът - "да умреш млад по дух, и колкото може по-късно".

Бъдете здрави, другото е песен, не го правете плесен.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виждам, че май повечето хора помислиха, че се оплаквам или нещо подобно. Няма такова нещо. Колата не ми тежи на бюджета и дори мога да си позволя повече, но не виждам особен смисъл. Просто докато не взех наготово таблицата от статията си нямах и на идея колко ми струва колата на месец. Затова реших да я споделя ако някой се заинтересова да я ползва. Все пак загубих около 1 час работа по нея.

Покрай това научих и че закупуването и поддръжката на един нов сув такъв клас излиза от 600 до 900 лв на месец за 5 години. Някой подозираше ли до сега каква е сумата?

Всеки знае колко струва в магазина и почти всеки може да ги извади ако реши. Но каква е крайната цена и то на месец? За да може да си го сметнеш в крайна сметка като процент от дохода ;)

 

 

 

Редактирано от Bizzito
  • Харесвам 3
  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 6 часа, ceco_accord написа:

....

Логиката на такива сметки е да види човек колко е ограбен от автомобила, а трябва да е обратното - да помни колко ползи и радости му е донесъл. ....

 

Много точно - "колко ползи и радости му е донесъл." Другото е ... кръчмарски сметки от немотия.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въобще не са "кръчмарски" и не са от немотия.

Думата е "прагматичност"!

...Някои може да не я знаят..., но все пак...

  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Трудът ти не е безполезен и благодарско за таблицата.

Аз също не бях правил обща калкулация. Признавам че не ми хареса резултатът от тотала, но щом казваш че е добър - полезно е за мое успокоение. Аз не гледам така, защото ми се струват много, ама нали не са дадени наведнъж. 

Просто съм си романтик / мечтател, а прагматиката идва от житието и ЕГН-то. Парите идват и си отиват, от тях остава само храната за душата.

Да, мога да си позволя "големия шлеп", защото данъкът му е лев на ден, но за ремонти, обслужване и зимен сет гуми/джанти за 16000 км съм дал под 10 стотинки на 1 км. Това разбира се е без горивото, ама нали е с АГУ -изхранвам я.

Това обаче как ти описва кефа от V6, SH-awd, активния круиз, Bose-то с 11 говорителя, климатроника следящ слънцето, завиващите фарове, автоматичната щора иии т.н. ? Сметките са 1, а радостта от живота е друга бира - наздраве!

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 3 часа, ceco_accord написа:

а за 8 месеца съм минал 16000км!

 

"...Карай бе човек!"Един майстор ми го каза:D

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 27 минути, AtsokOld написа:

 

Много точно - "колко ползи и радости му е донесъл." Другото е ... кръчмарски сметки от немотия.

 

 

хаха, кръчмарски сметки. Вземи прочети 1-2 книги по темата и ще разбереш, че не е така. Мога да ти кажа, че хората които имат милиони много добре си правят сметката ;) 

 

Те затова и ги имат. Не са паднали от небето.

Редактирано от Bizzito
  • Харесвам 1
  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

JHM - Не знаеш колко е прав!

Намерих си такава, дето не и дреме колко и как я карам.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 21 минути, Bizzito написа:

 

хаха, кръчмарски сметки. Вземи прочети 1-2 книги по темата ....;) 

 

Те затова и ги имат. Не са паднали от небето.

 

Ами добре! - "хаха, кръчмарски сметки"

Аз книги не съм чел, ама хич! Но пък тези които са чели "1-2 книги по темата" имат пари нали?

 

Пак ще цитирам цецо - "да помни колко ползи и радости му е донесъл."  и "Да, мога да си позволя "големия шлеп", защото данъкът му е лев на ден,"

 

За една от колите ми данъкът е същият - лев на ден!

 

В този форум много отдавна прочетох лафа: - да слезеш от колата усмихнат!!!

Е, ... така слизам от една от колите ми в подписа.

 

п.п. Не си правя сметката и затова може би нямам милиони... : )

 

 

Редактирано от AtsokOld
  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 3 часа, Bizzito написа:

 

Обаче има един важен момент, който се пропуска. Когато се смята цена на колата като пасив или актив (зависи от човека) трябва да се определи цена, която може да се в вземе в най-кратък срок, дори сега на момента ако искаш да я продадеш.

Ако я нямаше немотията,хората на запад са го измислили и се практикува отдавна.Оставяш старата и взимаш новта,като всички тези терзания написани горе,за пазарна загуба сметната на база обезценяване и пари за ремонти, са горе долу на равно с офертата от дилърите.

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, темата е колко струва да притежаваш кола. А не ползи и недостатъци от воденето на сметки. Всеки си има приоритети – за едни икономия, за други – кефа от шофирането, за трети – някакъв баланс. Четвърти пък ги кефи да водят статистика :D.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То и тук е така, за който го желае.

По повод сметките и калите - шефовете ми са милионери.

Единият е прагматик. Купи си S класа преди години, кара я зверски, плаща си солено за което, врътнал и е половин милион км и казва че го устройва напълно и няма да я сменя.

Другият има няколко актуални коли. Ленд Круизър - вече вехт, но за всеки случай, ВМV X7 - чистак ново, за представителни цели и Панамера, която си взе отдавна и защото го кефела музиката. Тя е под 50000км от нова, а е от първите - за нея как си е направил сметката за лев на км/ден. Има различни хора и мирогледи. Едни се успокояват от мнимия факт че държат живота си под контрол, а други просто га живеят.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, Bizzito написа:

1 Виждам, че май повечето хора помислиха, че се оплаквам или нещо подобно. Няма такова нещо.

2 Колата не ми тежи на бюджета 

 

 

 

 

1 Бизи, аз лично изобщо не съм си го помислил. Предполагам и другите колеги. повярвай ми разбран си правилно.

2 В това съм сигурен, иначе отдавна да си я разкарал. 

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 3 минути, ceco_accord написа:

- шефовете ми са милионери.

На прав път си Цецо...:D!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не искам да съм такъв - знам какво им е коствало.

Искам и успявам да съм себе си. В това отношение съм по-напред от тях. 

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Помня 1 фраза от Любо Ганев, по повод диетите. - "Не искам да живея като болен, та да умра здрав".

Но да не изместваме темата - някому тя ще е полезна.

Като сметне ще види че е по-изгодно градско да ползва такси, извънградско да взема рент а кар, а за почивките да наема кемпер.

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отново – темата замина оффтопик, а не е в този раздел. Очевидно целта е да е полезна на някого и да се споделят мнения за начина на изчисление.

 

Убеден съм, че никой не трепери. Да имаш изчисления на база статистически данни е обективно полезно в прогнозирането на бъдещи разходи. А това очевидно е полезно по много причини. Та отново – всеки по свое му. Нека приключим с офф топика.

  • Нагоре 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И пускам парното макс на 1 да не ми вдига разхода 😂

 

Стига бе хора, казах ви че тази сметка ми отне 1 час максимум.

В кар спендинг просто си въвеждам ремонтите, защото по едно време станаха много, а и платформата е приятна.

Ако сте забелязали никъде не си водя зарежданията на гориво, а съм сметнал някаква средна стойност за таблицата. Има хора, които си водят пък този разход и аз не мога да ги разбера. (опа, сори към модератора) :) 

 

Истината е някъде посредата. 

Попринцип съм голям разсипник и крайно време беше на 35 да вкарам малко мисъл. Определено тези похвати дисциплинират.

 

  • Харесвам 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата ще е полезна ако и други колеги, по примера @Bizzito, покажат реални данни за разходите в някакъв систематичен вид. Така всички въпроси от рода "скъпа ли е поддръжката на Хонда?" могат да бъдат препращани тук.

Ето ви реални данни за поддръжката на CR-V трета генерация за период от 12 г. Покупна цена, обезценка, каско, ГО, данъци и гориво не водя, но тях всеки може да си ги сметне и сам. Моята статистика е от гледна точка степен на надеждност - т.е. ремонти и обслужване. Забележете, че основните разходи са за качествено обслужване и хубави гуми.

CRV.thumb.png.12847f32e58663187adb3c5609bf48ce.png

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След 4 месеца ще "тегля чертата", за да видя толко ли е страшно годишното съжителство с моята Легенда. Водя си записки в 1 тефтерче.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Смисълът на карспендинг и други подобни приложения е точно този- да разбереш колко струва да имаш кола( на ден, на месец, на година) . Единствено трябва да пишеш вътре стриктно. И смисълът е информираност към една по обща сметка, която е необходимо да си водим. Принципно това е само част , за да разберем колко ни е печалбата( на месец,на година  и т.н.). А с печалбата се реализират "приятните емоции и моменти" в живота. Друг е въпросът да знаеш ,какво е печалба. Можеш да прогнозираш в последствие какви са ти възможностите за развитие в бъдеще. @Bizzitoпримерно аз знам с точност до няколко левчета колко ми струва старата кола на 18 години и новата на 4.( На месец , на година и т.н.). благодарение на подобно на карспендинг приложение.

А иначе и подобни книги има още от деветдесетте превеждани от американски автори, понеже нещата са си свързани с капитализма, който ние леко до '89 не сме познавали , а горе долу и сега е така за масата хора.

  • Харесвам 1
  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бърз преглед в тефтера на Ледженда показа следната сметка:

Държавни вземания - 425лв / гуми/джанти - 1055лв / ремонти - 500лв / консумативи - 220лв / глезотии - 515лв - общо - 2715лв.

Това е без цената и регистрацията на колата, а за 16000 км са заминали за гориво 200 / 1650 лв за бензин / газ  - общо 1850 лв.

Тоест, за 8 месеца = 4565 лв, което на месец е 570 лв. Мноу бре Танасе!!!

Но това е "моментна снимка" на статистиката. Старите гуми продадох за 200лв, а купените ще служат още доста км. Ремонтите също ще откарат с години, така че процентно горивото ще се качва, а останалото ще намалява.

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 23 часа, ceco_accord написа:

 

Като сметне ще види че е по-изгодно градско да ползва такси, извънградско да взема рент а кар, а за почивките да наема кемпер.

Не знам дали съм тъп, но понякога съм упорит, та рекох да видя какво ще се получи в тези случаи.

 

  Онзи ден отидох с колело, после заваля и се прибрах с такси. :) за 2,5 км ми взе 2,60лв, тоест 96 стотинки на 1 км.

Вземам разходите по колата 2715лв + да кажем 12000 лв за самата нея и ги деля на 16000 км = 92 стотинки на км. Добавям градския и разход - около 16 стотинки на 1 км и получавам 1,08лв на 1км. и това е при 16000км, но ако ги мина с такси са 320 дни по 5 км (в 2-те посоки) = 1600км за 1 година. Тоест, за да постигна тази цена, трябва да имам колата 10 години и ежедневно да я ползвам градско, а аз го правя само в лошо време и при нужда - грубо 100-тина дни в годината. Тоест при 30 годишна градска експлоатация ще съм грубо на цената на таксито. Ее, как е, едва ли е в графата прагматично ?

 

 В Монтана няма рент а кар, но разгледах няколко столични фирми.

Цените (без горивото) за "нормални коли" са 60-80 лв на ден, а има седмичен наем от 92лв, който излиза 13,3 лв на ден. Месечният е още надолу.

Собствеността  и поддръжката на колата ми струва пак въпросните 14715лв, деля го на 240 дни притежание и получавам 61,3 лв на ден. Но аз извънградско я ползвам не служебно, а по празници, ваканции и т.н. Грубо пак максимум 100-тина дни годишно. Тоест, за да постигна цената на дневния наем, трябва да я имам около 2,5 години, което е приемливо. Ако обаче гоня добрата оферта за седмичния наем  от 92лв (13, 3 лв на ден), трябва да я имам 11 години.

 

И тези сметки пак са груби и относителни спрямо ремонти, обслужване, такси и т. н.  

 

За кемпер няма да смятам, там е още по уклончиво, но пак ще поддтвърди тезата че притежанието на личен автомобил е финансово безумие.

 

Ее, ся ко прайм? Ние що ги ручаме жабетата? Щото сме анти прагматици.

На запад не-случайно е наводнено с рент а кар и кар шеринг, а за евридейки европейците ползват велосипед или градски транспорт.

 

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз малко се обърках от твоите сметки ама според мен с ледженда може и да излезеш на + ако го продадеш сега, а що не и в бъдеще 😁 

  • Нагоре 1
  • Хаха 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами, не е объркващо. Смяташ левове и дни и съпоставяш с цени.

За да ми излезе на + трябва да е бил изгодна сделка, да не го регистрирам и ползвам, и да го препродам преди овехтяването. Това е бизнесът на авто търговците, аз съм ползвател.

Слава Богу той е истинска кола с голям ресурс и няма да губи от стойността си, но разходите по него се трупат.

Човек си плаща за притежанието, а като сметне колко, установява че това е данък кеф (в различни аспекти), а не целесъобразност и прагматичност.

Пак казвам - респект към сметките, направил съм и моите (да се вижда че не съм голословен в тезата си), но гледам да съм над тях. Предпочитам импресионистичният романтизъм и радостта от живота. Иначе е ясно че откак съм роден, все съм в разход. :)

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз леко се обърках от сметките. Ако колата е 12000 и я караш 5 години и после я изхвърлиш (изключваме цената за продажба), това са по 2400лв на година. Добавяме 2715лв за поддръжка годишно и стигаме до 0.32лв на км. Добавяме 16ст на км за гориво и стигаме 0.48лв/км само за 5 години притежание и без парите от продажбата ѝ след тези 5г. И други разходи по данък, гражданска и пр. да добавим, не ми се връзват колкото ги изкара?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...