Скоро ходих да оглеждам една 30+ годишна кола. Не Хонда, друга марка. Отдавна е спрян моделът от производство. Направих огледа от чисто сантиментално-носталгични чувства. Можеше дори да я купя. После разсъждавах и си викам: "Ей сега, да беше чисто нова тая кола, нищо, че е стар модел, веднага я купувах." И се замислих - ако има интерес от колекционери към определен модел, който е бил хит отдавна, толкова ли е скъпо и невъзможно да се пусне поточната линия и да се ощастливят носталгици като мен, срещу съответната цена разбира се. Примерно Пежо решават да пуснат легендарния си модел 505 от края на 70-те години. 10,000 бройки limited edition. Или Шкода пускат моделът Skoda100 (с такава са ме взели от родилния дом когато съм бил бебе). Гледаш навън някаква ретро кола, питаш се дали не е по-голяма от теб на години, а тя чисто нова, току-що слязла от конвейра. Не знам какво би коствало на автомобилните концерни такова приключение.
Първо чисто икономически, колко бройки минимум трябва да произведат и на каква цена да ги продадат, за да се покрият разходите по пускане в производство. Второ, дали технически е възможно такова нещо. Трябва да се върнат технологиите назад, старите врати, седалки, волани, трансмисии, двигатели, да извадят инженерите от архива пожълтелите чертежи и схеми.
Трето, тая ретро кола, с ретро двигател няма да покрива никакви еко норми в ЕС. Да но, Пежо 505 се е произвеждало в Индонезия, Аржентина и Китай, там и до днес нямат особени проблеми с екологията, тъй че старият модел двигател, замърсяващ въздуха не е проблем.
Четвърто, безопасност. Чисто нов ретро автомобил, без ABS, без навигация, без системи за сигурност. Застигаш го на магистралата и го псуваш кой Дявол го е пуснал на пътя. Но хайде, допускаме, че случката няма да е в Европа, а някъде в държавите от третия свят, със занижени критерии.
Пето, резервни части. Допускаме, че с пускането на модела отново, компанията производител е помислила за това и новите собственици няма за какво да се притесняват. Ще им бъдат осигурени такива в търговските представители на марката.
И пак уточняваме, че не говорим само за името на модела да се запази, но да бъдат новите технологии като новия Фолксваген костенурка например, който на външен вид прилича донякъде на старите модели, а говорим за 1 към 1 модел от преди 30-40-50 години произведен чисто нов през 2023 година.