Jump to content
StormTrooper

"Въпроси относно пътни ситуации"

Recommended Posts

преди 45 минути, ogi28b написа:

А по повод спорът за предимство между завиващ надясно и намиращия се отдясно на кръстовището, който прави обратен завой, прилагам ето този линк:

 

ЛИНК

 

На това кръстовище, сигнализирано с пътни знаци и с промяна на направлението на пътя с предимство, преди 3 седмици беше скъсан мой приятел, защото не е дал предимство на намиращия се отдясно автомобил, който е правил обратния завой.

 

Гледано на картинката от линка - все едно учебният автомобил е бил на мястото на червения, а от посоката, от която идва тъмносиният (или черен) автомобил, е имало такъв, който завива наобратно. Сега може колегите, които се биеха в гърдите колко добри шофьори са с книжки отпреди 40-50 години, да обяснят на изпитващия колко бърка.

 

 

Не мисля, че бърка изпитващия. При така показаната ситуация и наличните знаци, се прилага правилото на дясностоящия. Черния/тъмносивия се пада дясностоящ на червения и същия този червения трябва да изчака черния/тъмносивия да си завърши маневрата, каквато и да е тя.

 

преди 49 минути, BlueDream4 написа:

Аз в тази манджа(български пътища) от знаци, дупки, маркировки който ги няма след 1 месец и сбъркани "шофьори", извиняваи не се ориентирам правилно. Не се прави на отличник, че съм убеден че на ден правиш поне по 5 нарушения. Това че човека пита кое е правилно и кое не, не означава че си е купил книжката по някой си начин Г-н Учителю !

Типично по нашенски, все някой друг ни е виновен за нашето незнание и незаинтересованост. Живея в квартал, където почти всички кръстовища са нерегулирани и ми е писнало да се обяснявам на някакви като тебе, че като са направо не значи, че са с предимство.

Редактирано от jijane

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 46 минути, BlueDream4 написа:

Не се прави на отличник, че съм убеден че на ден правиш поне по 5 нарушения. 

На каква база го реши това?

Ето така ще се "решат" всички проблеми, когато отвърнем на една несправедливост с друга несправедливост ...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 4 минути, jijane написа:

Не мисля, че бърка изпитващия. При така показаната ситуация и наличните знаци, се прилага правилото на дясностоящия. Черния/тъмносивия се пада дясностоящ на червения и същия този червения трябва да изчака черния/тъмносивия да си завърши маневрата, каквато и да е тя.

 

 

Така е, така е, изпитващият със сигурност не бърка. Дясностоящият си е с предимство в такава ситуация, независимо от маневрата. Просто по-напред в темата имаше едни колеги, които категорично заявиха, че обратното (грешното) е вярно и започнаха по подобен начин да казват "книжката с агне, убиец на пътя" и тем подобни. За тях го казах, ако четат случайно. Можеш да видиш този спор от мнение 135 напред. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какъв дясно стоящ,нали пътя е регулиран с пътни знаци? По пътя с предимство ли се е движел твоя приятел?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-точно - кръстовището, но да, с пътни знаци е регулирано. Да, по пътя с предимство се е движел.

 

Цитирам колегата от мнение 270 и удебелявам частта със знаците, т.е. взето е предвид наличието на знаци:

 

При така показаната ситуация и наличните знаци, се прилага правилото на дясностоящия. 

 

Редактирано от ogi28b

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Извинявай, ама ти си тотално объркан човек.

 

По казуса от линка ти - правилно е скъсан, но ти, така и не можеш да разбереш и вникнеш във въпросната ситуация, за да разбереш реално защо е скъсан.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз ли съм сбъркан или пътя с предимство който си променя посоката си е с предимство, онея отсреща чакат.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, Emicha написа:

Извинявай, ама ти си тотално объркан човек.

 

По казуса от линка ти - правилно е скъсан, но ти, така и не можеш да разбереш и вникнеш във въпросната ситуация, за да разбереш реално защо е скъсан.

 

 

Ааа, правилно бил скъсан? Естествено, че е правилно, защото е отнел предимство. Аз ли съм объркан, или ти си сменяш твърденията през месец? Я се стегни малко, прочети актуалния закон, консултирай се с автоинструктори и кажи с мъжка дума, че си се объркал и грешиш, а не съчинявай всевъзможни обяснения, само и само да не си признаеш грешката. През 3 месеца - различно мнение. Дори от пътната полиция казаха в официален отговор, който съм приложил, че в случая се прилагат правилата на раздел 5 (сигнализиране и внимание при извършване на маневра, най-общо казано) и 11 - преминаване през кръстовище, ама ти: "Не, та не!".  Не се прилагат правилата за обратен завой, а за преминаване през кръстовище. Това е положението и точка. Колкото ида не ти харесва и да искаш да е твоето. И чак говориш, че трябвало да има повече подготвени шофьори. Е как да има, като някои сте изкарали книжки преди 1/2 век и още се движите по правилата от тогава? Като стане ей такава ситуация, при която в момента се прилагат други правила, различни от тези, по които сте се научили, и се оплитате тотално. 

 

Скъсан е затова, че като завиващ надясно не е спрял и не е пропуснал автомобила, който прави обратен завой и се намира от дясната му страна. По-точно и ясно от това не мога да го кажа. Ако се гледа картинката от горния линк - учебният автомобил е бил на мястото на червения автомобил, а правещият обратен завой е на мястото на черния (или тъмно-син). Ъгълът, под който е показана картинката, има за цел да покаже само как изглежда и къде се намира кръстовището, а не показва гледната точка на учебния автомобил, който е скъсан. Това го казвам в случай, че някой си мисли, че тази гледна точка, която е от пътя без предимство, е била същата като на учебния. Не е така. Учебният е бил отсреща, по пътя с предимство. Правейки десен завой, не е спрял и е отнел предимството на дясностоящия автомобил, който също се е движел по пътя с предимство, идващ по ул. Божурище и правещ обратен завой. 

 

Дано да си ме разбрал вече. Моля те, прочети актуалните правила, реши някоя и друга листовка, глава не боли. А не да обясняваш на хората, че дясностоящия няма предимство или че ако имаш СТОП, трябва да чакаш всички, включително и тези отляво по пътя без предимство. 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 2 часа, Emicha написа:

Извинявай, ама ти си тотално объркан човек.

 

По казуса от линка ти - правилно е скъсан,

 

Ааа, правилно ли бил скъсан? А миналата година говореше друго (че правещият десен завой е с предимство), а сега - правилно бил скъсан човекът. А е скъсан, защото прави десен завой и не пропуска този с обратния завой, като и двамата са на път с предимство, но този с обратният е дясностоящ. Дали пък да не си изясниш точно какво искаш да кажеш, че така ту едното, ту другото. После на мен казваш, че съм объркан? Аз не съм си променил мнението от миналата година. Нещо цитат трябва ли ти, ако не помниш какво говореше? 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 3 минути, ogi28b написа:

Ааа, правилно ли бил скъсан? А миналата година говореше друго (че правещият десен завой е с предимство), а сега - правилно бил скъсан човекът.....

 

"Професоре" - няколко пъти ти казвам, че и тогава бъркаше и въобще не разбра какво са ти отговорили от КАТ, (  а ентусиастите въобще не искам да ги коментирам ) , но и сега бъркаш, защо конкретно е скъсан твоя приятел , в ситуацията от въпросното кръстовище, дадено от теб.

Двете ситуации са различни и нямат нищо общо - ама е трудно да го разбереш.

И да, за последната ситуация е скъсан правилно - ама за теб пак ще си остане загадка защо.

Дерзай, може пък да налучкаш верния отговор.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

sEwS3Y7.jpg

Да се върнем на небезизвестната картинка от първия пост.

След това да погледнем какво пише в закона за движение по пътищата:

Цитат

Чл. 48. На кръстовище на равнозначни пътища водачът на пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се намират или приближават от дясната му страна, а водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне релсовите пътни превозни средства независимо от местоположението и посоката им на движение.
...
Чл. 50. (1) На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.
(2) Когато на кръстовище е указано, че пътят с предимство променя направлението си, водачите, които се намират на този път, се ръководят помежду си от правилата на чл. 48. От същите правила се ръководят помежду си и водачите на превозните средства, които не се намират на пътя с предимство.

Както знаем добавения знак Т-13 показва, че пътят с предимство променя направлението си. Не ти показва на къде да завиеш, как да завиеш, или казано с други думи, показва ти кои пътищата в кръстовището са с предимство/без предимство в зависимост от знака над Т-13.

 

И сега, като в детската градина - деца, синия и червения автомобил намират ли се на равнозначни пътища?

Редактирано от jijane

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 30 минути, Japanese fever написа:

Колега,  нали по-горе говорехме, че този, който прави ляв или обратен завой трябва да пропусне всички други независимо дали са на път с предимство или безпредимство?

 

Това го има в правилника, но не ми се търси сега. Т.е. като правиш обратен завой, независимо, че си дясно стоящ на път с предимстцо трябва да проспуснеш този, който прави десен завой.

 

Кое му е толкова сложното?

 

А горе на снимката от Гуугле, за която пита човека този отсреща има знак номер 1. 

Не се ли усещаш какви глупости пишеш?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 19 минути, Japanese fever написа:

Кое точно е глупос?

 

Нека го кажа по друг начин:

- ако правиш ляв или обратен завой на път с предимство пропускаш всички други, които са на пътя с предимство

- ако правиш ляв или обратен завой на път без предимство пропускаш всички други, които са на пътя с предимство и, които са напътя без предимство

 

Т.е. на картинката, която си пуснал и двете кои са на път с предимство и този, който прави десен завой е с предимство, защото другия прави обратен завой, и не е с предимство, защото е дясностоящ.

 

Така по-добре ли е?

Тези от къде си ги измисли? Изсмука си ги от пръстите или просто реши, че е така, защото на теб ти харесва да е така.

 

Айде и аз да ти задам една задачка-закачка:

- Давама водачи са на път с предимство един срещу друг. Единият ще кара направо, а другия ще прави обратен. Никой няма да напуска пътя с предимство. Кой трябва да премине първи?

Чл. 38. (1) Завиването в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента по посока на движението.

(2) При завиване в обратна посока водачът пропуска насрещно движещите се пътни превозни средства.

Много добре си е описано кой и как е с предимство в зависимост от знаците в нашия ЗДП. Това, че се почват разни свободни съчинения и изсмукване от пръстите на някакви измислени аргументи от разни форумни тигри е съвсем отделен въпрос.

 

 

И все още никой не се е престрашил да каже според прикачената от мен и автора на темата картинка - синия и червения автомобил на равнозначни пътища ли са?

image.png

Редактирано от jijane

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, jijane написа:

sEwS3Y7.jpg

 

....И сега, като в детската градина - деца, синия и червения автомобил намират ли се на равнозначни пътища?

 

Ако може, само един въпрос:

Синия или червения ?

 

Опс... Още един въпрос:

Кой/кои визираш с този цитат:

Цитат

Това, че се почват разни свободни съчинения и изсмукване от пръстите на някакви измислени аргументи от разни форумни тигри е съвсем отделен въпрос.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, не знам дали прочете по-нагоре, но мой приятел е скъсан на изпит, защото е направил това, което ти си написал - минал е първи (отнел е предимство на завиващия наобратно). 

 

Когато две коли са едновременно на път с предимство или на път без - само помежду си те все едно са на равнозначни пътища и прилагат правилото за дясностоящия. Чл. 50, ал. 2 и чл. 48 от закона, цитиран е малко по-нагоре, копирам и тук:

 

Чл. 50. (2) Когато на кръстовище е указано, че пътят с предимство променя направлението си, водачите, които се намират на този път, се ръководят помежду си от правилата на чл. 48. От същите правила се ръководят помежду си и водачите на превозните средства, които не се намират на пътя с предимство.

 

Чл. 48. На кръстовище на равнозначни пътища водачът на пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се намират или приближават от дясната му страна.

 

На картинката, пътищата отдолу и отдясно са равнозначни помежду си. Равнозначни помежду си са и пътищата отгоре и отляво. Между тях се прилагат разпоредбите на чл. 48. Пътищата отдолу и и отдясно са с предимство пред тези отгоре и отляво. Между тях се прилагат разпоредбите на чл. 50, ал. 1

Редактирано от ogi28b

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   Много умни Тикви са я въвели тая алинея 2,с цел облекчаване на трафика може би! :worthy: 

 

  • Благодаря 1
  • Хаха 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз като бях в щатите се чудих, на тези стопове ако все пак стане птп, макар че уж всички като спрат/намалят не би трябвало да се стига до там, как се решава кой е виновен, ако няма свидетели? Някой си признава, че е тръгнал, а е трябвало да изчака ли? :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не се лъжа, L.A. Story (1991) започва на такъв тип кръстовище - едновременно пристигат 4 коли от всички страни и всички взаимно правят знаци на другите да преминат първи и накрая катастрофираха груповo :D 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хора, аз ли съм малоумен или 70% от шофьорите не знаят как да преминават през кръговото на сточна гара или просто са нагли. 

 

Моя случай е:

Идвам от Сливница и искам да продължа по Данаил Николаев. Съответно на Сливница още хващам най-дясна лента около центъра за спешна помощ, че преди това е бус лента. 

Съответно вече навлизам в кръговото, лентата в която съм ми позволява да хвана на дясно по Левски или да продължа към Д. Николаев. Стигайки вече до втория изход, който е въпросния Данаил Николаев най-редовно съм избутван от автомобилите в съседната лента и трябва да се навра в бус лентата. 

 

Там съм имал най-различни изпълнения, от клаксони и средни пръсти по мой адрес, до брейк чекове и "разпалени" разговори на следващия светофар. Това в случаите, когато се включа в дясната лента. Ако се нацепя в бус лентата няма проблем :D

 

Реално погледнато в 60% от случаите има хитреци, които на Сливница са в лента 2(ако ги броим от ляво на дясно) и като стигнат до изхода на Д. Николаев секат тези в лентата за направо и на дясно (тези, които на Сливница са били е лента 3), те от своя страна влизат в дясната лента на Д.Николаев и накрая оставам аз в бус лентата. И ако това до някъде е разбираемо, опитват се да избегнат евентуален удар, то ми се е случвало и без причина хората от лентата за направо и на дясно в кръговото, директно да си влязат в дясната лента на булеварда. Двама такива съм ги питал, според тях аз в коя лента трябва да вляза при това положение, единия ме напсува, другия ми каза в бус лентата :blink:

 

ПП: ако някой реши да го гледа в Street view, ще види, че колата на Google е в същата ситуация. Една кола на мтел от лентата само за направо хваща изхода, колата на Google съответно се включва в дясната лента, а колата зад нея се включва леко в бус лентата, където в случая има и аварирала кола. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едва ли всичките 70% са нагли, просто си е сървайвър в този трафик. Макар и рядко бивам в София и наистина е ужас. Преди години такова движение съм виждал само в Пекин и Шанхай. Все им се чудех, как се споразумяват и оцеляват в автомобилната гмеж, а там са по 4 - 5 ленти в посока. Въпрос на манталитет си е, но прекалено вежливите стигат по-бавно дестинацията си. Веднъж ми се случи да съм в столицата през Август - пусто и празно, само трамваи и някое такси. Царска работа, а в нормалните дни си е за хеликоптер. Не мога да си представя 1 км да отнема 10 - 15 минути (случвало ми се е) и не оправдавам наглеците, нооо ... "се ля ви". :(

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нерядко в София виждам как след като 3 коли направят нарушение, след тях още 50 от стадото го приемат за нормално и ги следват. Като например да почнат да се редят в бус лентата за завой надясно. И изборът на съвестен шофьор е да си стои в лентата без нарушения и да се забави с 2 светофара по няколко минути заради предреждащите се или да се влее в трафика на нарушители и често да се възмущава на общината за лошата уредба на пътищата. Или, ако няма автобуси, да влезне в бус лентата и да кара със скоростта на почти недвижещата се съседна лента, за да раздава правосъде и да си отнесе някой бабаит на прозореца.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тука е така. Всеки е бързак в най-лявата лента по магистралата, а като стане тапа, бега в аварийната.

Колкото и да си чешем езиците, таквизи няма да се променят, докато линейката не закъснее за "личното им изпращане".

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И не само тука (там) е така, просто избираш от кои да си и без нерви, за разлика от БГ, си продължаваш:D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Цитат

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН АЛЕКСАНДРОВ,

 

               Във връзка с постъпило писмо с вх. № Я - 33836/26.07.2017 г. по описа на ОПП-СДВР, относно изпратено от Вас запитване, Ви уведомяваме, че Вашият казус попада в Раздел V – „Маневри” и Раздел XI – “Преминаване през кръстовище” от Закона за движението по пътищата.                          

 

                                  

                                                                                       НАЧАЛНИК                                                                                                                                                                                                                                  

                                                                                       НА ОТДЕЛ „ПЪТНА ПОЛИЦИЯ“

                                                                                       ПРИ СДВР

                                                                                       КОМИСАР                      

                                                                                                                /ТЕНЧО ТЕНЕВ/

 

Това горното, е отговора даден от КАТ, на момченцето което им е писало - пестелив (както очаквах) но точен, стига да може да го разбере.

А то е писало, защото когато е взимало книжка, е давало агне и няма как да разбере какво са му отговорили от КАТ.

Всичко се отнася, до картинката отдолу (фиг.1) и тази измислена ситуация, която в действителност не би трябвало да я има и да е позволена, ако сме бяла държава и правилата са точни и ясни.

(фиг.1)

sEwS3Y7.thumb.jpg.4eee73c4c2343a7b1a3f9f3df3f6c089.jpg

Има и още една картинка, но тя е малко по-различна и за нея ,малко по-надолу.

 

Та да разгледаме за пореден път въпросната картинка и да се опитаме да я изясним до колкото е възможно, за да няма невинно пострадали.

 

Какво всъщност виждаме на (фиг.1😞

- Два пътя които се пресичат на кръстовище, единия от който е с предимство и променя посоката си , което е обозначено със знаци.

-Виждаме и две коли:  Червена , която си кара по пътя с предимство - като не го напуска и Синя, която също се движи по нейния път с предимство - обаче иска да го напусне, като направи Маневра, (или казано по-лесния начин за тези които не знаят значението на думата Маневра - прави обратен завой).

 

Казуса тук е: -последователността на преминаване през въпросното кръстовище - или кой ще премине първи и кой втори.

 

По-нагоре видяхте отговора на КАТ - но за да е пълна картинката, ще ви улесня да ви покажа и въпросните Раздели и Членове, които КАТ са цитирали - от ЗДП, а също така и  ППЗДП -демек правилника за прилагане на въпросния ЗДП (за тези които не знаят че има и реално го обяснява/тълкува):

 

От ЗДП :

Цитат

Раздел V.
Маневри

 

Чл. 25. (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.

(2) При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. Когато такава маневра трябва едновременно да извършат две пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, с предимство е водачът на пътното превозно средство, което се намира в дясната пътна лента.

 

 

Чл. 26. Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подаван със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата.

 

 

Чл. 27. При наличие на остров или препятствие на платното за движение водачът на пътно превозно средство може да премине от неговата лява или дясна страна, освен в случаите, когато:

1. пътен знак указва страната, от която да се премине;

2. островът или препятствието са разположени в средата на пътното платно с двупосочно движение; в този случай водачът е длъжен да премине от неговата дясна страна.

 

Също:

Цитат

Раздел XI.
Преминаване през кръстовище

 

Чл. 47. Водач на пътно превозно средство, приближаващо се към кръстовище, трябва да се движи с такава скорост, че при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в движението, които имат предимство.

 

 

Чл. 48. На кръстовище на равнозначни пътища водачът на пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се намират или приближават от дясната му страна, а водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне релсовите пътни превозни средства независимо от местоположението и посоката им на движение.

 

 

Чл. 49. Водач на пътно превозно средство, което излиза от земен път на път с настилка, е длъжен да пропусне движещите се по пътя с настилка пътни превозни средства и пешеходци.

 

 

Чл. 50. (1) На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.

(2) Когато на кръстовище е указано, че пътят с предимство променя направлението си, водачите, които се намират на този път, се ръководят помежду си от правилата на чл. 48. От същите правила се ръководят помежду си и водачите на превозните средства, които не се намират на пътя с предимство.

 

 

Чл. 50а. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Забранено е навлизането в кръстовище дори и при разрешаващ сигнал на светофара, ако обстановката в кръстовището ще принуди водача да спре в кръстовището или да възпрепятства напречното движение.

 

А тук малка част от ППЗДП,  (само това което ни интересува), защо  в Глава XIV - МАНЕВРИ и СИГНАЛИ, са включени много раздели, включително и Обратен завой , а в Глава XVI - Преминаване през кръстовище:

 

От ППЗДП :

Цитат

Глава четиринадесета.
МАНЕВРИ И СИГНАЛИ

 

Чл. 76. "Маневра" е изменение на положението на пътното превозно средство спрямо пътя и останалите участници в движението, като: потегляне, преминаване в съседна пътна лента, завиване и други подобни.

 

 

Чл. 77. (1) Водач, който има намерение да извърши маневра, е длъжен да се убеди, че няма забрана за маневрата, че няма да застраши останалите участници в движението и преди да започне маневрата - да подаде своевременно ясен и достатъчен за възприемане сигнал.

(2) Сигналът за извършване на маневра се подава със светлинни пътепоказатели, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка.

(3) При извършване на маневра, свързана с излизане - частично или напълно, от заеманата пътна лента, водачът е длъжен да подаде сигнал, съответстващ на страната на пътното платно, към която се извършва маневрата.

 

 

Чл. 78. (1) Сигналите, подавани от водачите при маневри, са:

1. ляв пътепоказател или лява ръка, изпъната хоризонтално встрани - сигнализира потегляне от крайната дясна част на пътното платно, преминаване в съседна лява пътна лента, завой наляво, завиване в обратна посока или спиране за престой или паркиране в крайната лява част на пътното платно;

2. десен пътепоказател, дясна ръка, изпъната хоризонтално встрани, или лява ръка, сгъната в лакътя и насочена нагоре - сигнализира потегляне от крайната лява част на пътното платно, преминаване в съседна дясна пътна лента, завой надясно или спиране за престой или паркиране в крайната дясна част на пътното платно;

3. лява или дясна ръка, изпъната нагоре - сигнализира спиране.

(2) Сигналът, подаван от водача със светлинен пътепоказател, се прекратява непосредствено след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата.

 

 

Чл. 79. Подаденият от водача сигнал за маневра не му предоставя предимство и не го освобождава от задължението да предприеме всички необходими мерки за безопасност, преди да започне нейното изпълнение.

 

 

Чл. 80. (1) Звуковият сигнал в населените места е забранен, освен за предотвратяване на пътнотранспортно произшествие.

(2) Като допълнителен сигнал при маневра водачът може да използва превключването на светлините, а извън населените места - и звуков сигнал.

(3) За предупреждаване на участниците в движението за опасност водачът може да подава авариен сигнал чрез едновременно включване на всички пътепоказатели.

Раздел I.
Престрояване

 

Чл. 81. (1) Престрояването е преминаване от една пътна лента в друга, за да се продължи движението направо, да се завие или да се излезе от платното за движение.

(2) Преди престрояване водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, движещи се в лентата, в която той навлиза. Когато се извършва едновременно престрояване на пътни превозни средства от две съседни пътни ленти, сигнализирани с пътен знак Д1, първи се престроява водачът, който се намира в дясната пътна лента.

 

Раздел II.
Завиване надясно или наляво

 

Чл. 82. (1) Завиването надясно се извършва от най-дясната пътна лента по посока на движението, а когато лентите са обозначени за движение в съответна посока - от лента, предназначена за завиване надясно.

(2) При завиване надясно за навлизане в път с двупосочно движение водачът на пътното превозно средство завива така, че да навлезе в дясната част на пътя по посока на движението.

(3) Когато радиусът на завиване на пътното превозно средство е по-голям от радиуса на завоя, завиването може да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, преминаващи от двете му страни.

 

 

Чл. 83. (1) Завиването наляво се извършва от най-лявата пътна лента по посока на движението, а когато лентите са обозначени за движение в съответна посока - от лента, предназначена за завиване наляво.

(2) При завиване наляво за навлизане в път с двупосочно движение водачът на пътното превозно средство завива така, че да навлезе по възможно най-краткия път в дясната част на пътното платно по посока на движението.

 

 

Чл. 84. (1) При завиване за навлизане в друг път водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да пропусне пешеходците, пресичащи платното за движение на другия път.

(2) При завиване наляво за навлизане в друг път водачът на завиващото нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещнодвижещите се пътни превозни средства. От същото правило помежду си се ръководят и водачите на релсовите пътни превозни средства.

(3) Водачът на нерелсово пътно превозно средство, завиващо наляво или надясно за навлизане в крайпътна територия, като двор, предприятие, гараж, паркинг, бензиностанция и други подобни, е длъжен да пропусне пътните превозни средства и пешеходците, движещи се по пътя, който той напуска.

(4) Водачът на пътно превозно средство, излизащо на път от крайпътна територия, като двор, предприятие, гараж, паркинг, бензиностанция и други подобни, е длъжен да пропусне пешеходците и пътните превозни средства, които се движат по този път.

 

Раздел III.
Завиване в обратна посока

 

Чл. 85. (1) Завиването в обратна посока се извършва само наляво.

(2) Завиването в обратна посока се извършва от най-лявата пътна лента по посока на движението.

(3) При завиване в обратна посока водачът пропуска насрещно движещите се пътни превозни средства.

(4) При недостатъчна широчина завиването в обратна посока може да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото пътно превозно средство е длъжен да пропусне и попътно движещите се от лявата му страна пътни превозни средства.

(5) При завиване в обратна посока на кръстовище не се разрешава движение назад.

 

 

Чл. 86. Завиването в обратна посока е забранено на пешеходна пътека, железопътен прелез, мост, надлез, в тунел, в подлез, при ограничена видимост или при намалена видимост под 50 м.

....................................................................................................................................................

 

Глава шестнадесета.
ПРЕМИНАВАНЕ ПРЕЗ КРЪСТОВИЩЕ

 

Чл. 102. При приближаване към кръстовище водачът на пътното превозно средство е длъжен да проявява необходимата предпазливост, за да може да намали скоростта или да спре, за да пропусне пътните превозни средства и пешеходците, които имат предимство за преминаване.

 

 

Чл. 103. На кръстовище, на което няма сигнализиран път с предимство:

1. водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се намират или приближават от дясната му страна. От същото правило се ръководят помежду си и водачите на релсовите пътни превозни средства;

2. водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да пропусне релсовите пътни превозни средства независимо от посоката на движението им;

3. водачът на пътно превозно средство, което излиза от земен път на път с настилка, е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по пътя с настилка.

 

 

Чл. 104. (1) На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с предимство.

(2) Когато на кръстовище пътят с предимство променя направлението си, което е указано с допълнителна табела Т13, водачите, които излизат от него, се ръководят помежду си от правилата на чл. 103, т. 1 и 2. От същите правила се ръководят помежду си и водачите на превозни средства, които навлизат в пътя с предимство.

 

 

Чл. 105. На кръстовище, на което с пътни знаци, със сигнал на регулировчик или със светофар е разрешено едновременното преминаване на релсови и нерелсови пътни превозни средства, водачите на нерелсовите превозни средства са длъжни да пропуснат релсовите независимо от посоката на движението им.

 

Така стана малко по-дълго, но е много важно и който е заинтересуван нека изчете  всичко, да вникне в написаното, особено в ППЗДП и най-вече раздела Маневри (който не случайно е по-напред и е водещ),=

А за тези които не искат да четат и да се ограмотяват, да прочетат поне  чл.76, чл.77, чл.78, чл79  от Маневри и последната част - от преминаване през кръстовище чл.104  от ППЗДП ,за да видят кога дясно стоящия има предимство.

 

В заключение питам :

 

1. Червения автомобил:  напуска ли пътя/ платното/ лентата си ?- НЕ ! Продължава си по пътя, в неговото платно и в неговата лента, въпреки че главния път променя направлението си.

2. Синия автомобил :  напуска ли пътя/платното/лентата си и извършва ли Маневра - ДА !  С Маневрата която иска да направи (обратен завой), иска да остане на главния път, но напуска неговото платно и неговата лента, променяйки положението на МПС-то ,спрямо обстановката и другите участници в движението (вижте по кой чл.) , съответно трябва първо да се съобрази с всичко от раздел Маневри, Завиване, Престрояване, Обратен завой и накрая да извърши Маневрата, преминавайки през въпросното кръстовище, но давайки предимство на тези които се движат по пътя с предимство и не напускат платното и лентата си, въпреки че въпросния път променя посоката си.

 

Това, толкова  ли е трудно за разбиране от "Кълвачите" ?

 

Другата картинка фиг.2

sEwS3Y7.jpg.3dc6abdffa234c1c598da9586495b358.thumb.jpg.53a1342512820ae9aa6a813557663c22.jpg

е същата като  фиг.1  ,ама е просто Т образно кръстовище , в което главния път пак променя посоката си, но правилата си остават същите.

 

Всякакви различни тълкувания, от разни ентусиасти, сайтове и шофьорчета с жълто около човките, за мен е неправилно и не съм съгласен.

 

Пак повтарям , има си ЗДП ( добър, лош, пълен ,непълен -такъв е), има си и правилник за прилагането му ППЗДП, който дава донякъде разяснения и тълкуване на въпросния закон , а кой как си го разбира , си е за негова сметка.

Накрая, когато евентуално има подобно ПТП с такъв казус, КАТ ще прецени кой е виновен и кой не, ще състави съответните АКТ и НП , което може да се обжалва в СЪДА и той тълкувайки казуса, ще вземе решението. 

 

Дерзайте !

 

 

 

 

 

  • Нагоре 2
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Емич, това са старите разпоредби. А къде са новите поправки (за които Оги говори) и според които изпитващите са скъсали курсиста?

В заключената тема Оги бе написал това: човекът беше скъсан, защото е нарушил разпоредбите на чл. 48 от закона за движение - длъжен е да пропусне приближаващия се отдясно на кръстовище, на което и дамата са на пътя с предимство. После на допълнителното кормуване го накараха още 100 пъти да мине от там, както и да научи до най-малката подробност кой и кога е с предимство в такава ситуация. 

Има ли някаква, макар и минимална вероятност (бидейки част от обучителната и правоприлагащата системи), да са преценили грешно ситуацията?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И двата автомобила правят маневра, не само синия. Червеният автомобил се движи по пътя с предимство, но прави завой. А завой, както и си цитирал, е маневра.

 

Синият, правейки обратен завой, е длъжен да пропусне насрещодвижещите се. Червеният вижда синият като приближаващ се отдясно. Синият е изцяло с предимство. Не разбрах посланието ти – целиш да се изясни точната причина, поради която синият е с предимство ли?

 

И нека спрем с обидите. Сигурен съм, че поне на някой ще му е полезна такава дискусия.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Безспорно, "кучето е заровено" в "маневрата" и е въпрос на тълкуване дали завиващият надясно - не напускайки пътя си (според знака) и не напускайки лентата си, всъщност извършва маневра?

Чл. 76. "Маневра" е изменение на положението на пътното превозно средство спрямо пътя и останалите участници в движението, като: потегляне, преминаване в съседна пътна лента, завиване и други подобни.

Ако съдим по смисъла на въпросния член - той не извършва маневра, но ако гледаме изброените (и далеч не пълни) примери, и ако се хванем буквално за думичката "завой" ето това е ситуацията в която 2 дена се търкалят магарета из калта.

Едно е законът "деюре", друго е "дефакто", "... а трето и четвърто е да го направиш".

Чиляк веке не знае, като е обратен - прав ли е, или крив. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Със сигурност когато пътят завива, ти завиваш с него, т.е. правиш завой. Прост пример е планински криволичещ път, без кръстовища, на който има пътен знак А3 - „Последователни опасни завои, първият от които е надясно“ или съответният за наляво. Ако движейки се по пътя, ти не правиш завой, то името на знака нямаше да е такова.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Леле-леле, ако синият автомобил е с предимство в тази ситуация, ще си хвърля книжката...

  • Нагоре 1
  • Хаха 1
  • Надолу 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цецо, това си е ЗДП -то и ППЗДП-то , а кой какво цитира и си импровизира ,нямам идея , а и не съм чел изцяло глупостите написани от въпросното момченце.

 

Павка, относно Червения , по смисъла на закона след като  пътя променя посоката си, би трябвало червения да завие надясно следвайки траекторията на пътя, но след като не напуска нито пътя, нито, платното си, нито лентата си - Не би трябвало да се счита че прави Маневра - просто си продължава по пътя с предимство (толкова ли е трудно за разбиране).

Едно време при такава ситуация (на изпит пред КАТ),ако главния път промени направлението си и както в случая червения автомобил трябва да завие надясно, обаче подаде светлинен сигнал за завой на дясно - курсиста беше автоматично скъсан. Сега дали е така нямам представа но не би трябвало да е различно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 11 минути, dimkaraganchev написа:

Леле-леле, ако синият автомобил е с предимство в тази ситуация, ще си хвърля книжката...

Да организираме пункт за събиране, или направо за вторични суровини?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Емо, не, вече не е така. В цитираното от теб пише, че завоят се счита за маневра:

 

Чл. 76. "Маневра" е изменение на положението на пътното превозно средство спрямо пътя и останалите участници в движението, като: потегляне, преминаване в съседна пътна лента, завиване и други подобни.

 

Съответно маневрата изисква мигач. Аз го разбирам еднозначно. Така са ме учили и като съм взимал книжка, което не беше чак толкова отдавна.

 

Факт е, че когато съм на мястото и на двата автомобила, седя и давам предимство. Защото кой прав, кой крив няма значение, ако се удариш с някой. А и предпочитам да изчакам малко време пред излишни драми. Факт е и че повечето коли на пътя считат червения за този с предимство мислейки, че „като правиш обратен завой трябва да пропуснеш всички други“. А не е така.

 

Ред.: Ако аргументът е, че същественото в цитата е първата част: „"Маневра" е изменение на положението на пътното превозно средство спрямо пътя и останалите участници в движението[…]“, а останалата част от цитата е просто пример за ситуации, които биха могли да изпълнят това условие, то въпросът е не променяш ли положението си спрямо останалите участници в движението, завивайки с пътя надясно?

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 11 минути, Emicha написа:

...  глупостите написани от въпросното момченце.

Емо, недей така бе - "с рогата". Вярно че повечето деца се радват на кеча, но ние предпочитаме сериозен двубой, подобаващ на ринга в който се води. :)

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цитат от чл. 25 от закона относно маневрите: "да завие надясно или наляво за навлизане по друг път". Червеният като завива надясно движейки се по пътя с предимство навлиза ли в друг път и аз не знам и се обърках. По смисъла на закона би трябвало това да е друг път /след завоя на червения/, но едновременно с това знака указва кой е пътя с предимство. По тази логика ако червения продължи направо не прави маневра, което е странно щото напуска пътя с предимство. Ако синият е с предимство, защо в отговора от КАТ посочват и раздела за маневри, а не е цитират само раздела за преминаване през кръстовище.

Закона не е ясен, както повечето закони у нас и казуса не е толкова елементарен. Дори и от КАТ да смятат, че синия е с предимство не е ясно ако се отиде на съд какво ще е решението,така че не е до агнета и книжки, а до калпави закони и законотворци.

Редактирано от goga
  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много буквализирате. Ако се чете дума по дума (без да се вниква), въпросното откъсче "... изменение на положението на пътното превозно средство спрямо пътя и останалите участници в движението ..." от члена, би означавало че не правиш маневра само ако си спрял.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Off Topic

Цецо, за мен "момченце" си е комплимент, та комплимент!

Пък и спрямо годинките, той за мен си е точно такъв - не виждам къде е обидата.

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Goga, това, което цитираш от чл. 25 са просто изброени ситуации след фразата „като например“, а не изчерпателен лист. Иначе в закона има израз „пътят с предимство сменя посоката си“, така че преди и след кръстовището трябва да е един и същи път.

 

Фактът, че има толкова дискусии относно тълкуването на закона, е показателно за това, че не е достатъчно ясно написано, абсолютно съм съгласен. Но това не прави по-малко ценни дискусии по темата; даже бих казал напротив.

 

И Цецо, след като е неясно написан закона, нормално е да четем всяка дума буквално, търсейки конкретен смисъл. Щеше да е хубаво, ако нямаше нужда 😕

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 9 минути, Emicha написа:
  Скрий съдържанието

Цецо, за мен "момченце" си е комплимент, та комплимент!

Пък и спрямо годинките, той за мен си е точно такъв - не виждам къде е обидата.

Значи, да се чувствам съпричастно поласкан, ако те чичосва или више?

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 17 минути, goga написа:

..... Ако синият е с предимство, защо в отговора от КАТ посочват и раздела за маневри, а не е цитират само раздела за преминаване през кръстовище.

 

.......Дори и от КАТ да смятат, че синия е с предимство не е ясно ако се отиде на съд какво ще е решението,така че не е до агнета и книжки, а до калпави закони и законотворци.

 Гога , КАТ не смятат и никъде не са го твърдят или написали черно на бяло , че синия е с предимство. 

С другото съм съгласен.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Последно.Не разбрах сега кой е с предимство,синият или червеният?:shy:

Редактирано от Митко Йотов

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...