По принцип - формирането на структурата, която е резултат от разтичането и абсорбирането на капката от хартията, зависи от много фактори, сред които са: съставът на маслото и неговото състояние; вида и качеството на самата хартия; условията на провеждане на теста; и т.н. Мобилната фаза (капката) "пътува" по стационарната фаза (хартията) в резултат на капилярния ефект (способността на течността да протича през тесни пространства без помощта на външни сили, като гравитацията), при което частичките с еднаква големина се отлагат на еднакво разстояние от началото, от което е започнало разтичането - най-напред най-големите и тежките, после по-малките и все по-малките.... По този начин се формират различните зони (кръгове; пръстени), които виждаме.
Към момента не съм срещал "научно обоснован" отговор защо някои масла не формират ядро. Сигурно такъв има . Явно е обаче, че много фактори оказват влияние, и наличието/липсата на ядро зависи от тяхната взаимна връзка и влияние, като тук се намесват и типа гориво (газ, бензин; дизел), състоянието на мотора, конструктивни особености, др., които оказват пряко влияние върху натрупването на замърсявания в маслото - замърсявания, проявяващи се в съответните "пръстени" (вж. картинката по-горе).