Jump to content
kiro_h

Надува маркучите - неочакван проблем и неочквано решение !

Recommended Posts

Здравейте колеги,
реших да напиша тази тема, понеже се сблъсках с проблем от неочаквано място и решението му пак пак беше неочаквано лесно. В темите, които изчетох никой не беше споменал за подобен проблем и решението му. Надявам са да съм полезен на колеги с този проблем, за да не се блъскат като мен, макар че понаучих някои неща междувременно. Ако някъде бъркам поправете ме.

    Колата я имам от година и половина(hrv-1999, 1.6, 105к.с, не-4х4) и още от както я взех ми направи впечатление че маркучите на охлаждането са необичайно твърди. Пипал съм ги защото съм сърбал поопарата с гарнитура на предната ми Астра. Въпреки това нищо не направих, понеже следвам максимата "нещо което работи не го пипай", от друга страна си викам друга кола е, може тук нещата да са по различни. И така стояха нещата докато преди 3-4 месеца не гръмна един от тънките маркучи на охл. система(хубаво че бях почти спрял, и лесно оправих нещата). При поставянето на антифриза смених и радиатора, понеже течеше в последно време повече.
    Така от пукнатия маркуч, и течащия радиатор ми светна лампата, че проблем вероятно има с по-високо налягане в охл.система и трябва да се действа, за да не пукна маркуч в движение и серизни проблеми при такава ситуация. 

1) Първото което направих е да сменя капачката на радиатора, както четох по форумите -нямаше промяна.
2) Следващо нещо беше съмнение за гарнитура, тестване за изгорели газове в охл. система, показа че няма такива(тестването направиха със специална течност през която минават газовете от гърлото на радиатора, и от синя става жълта при наличие на газове от двигателя). Имах съмнения в диагностиката, но приех че е така в крайна сметка.
3) Разбрах, че е възможно от газовата система(CNG-метан) да влиза метан в охл система при остарял изпарител. Проверих това, като изхабих метана и карах 1.5 месеца само на бензин, нямаше промяна, маркучите са си все надути при загряване на двигателя.
4) При отворен радиатор загрявах колата за да видя има ли мехурчета от газове от двигателя. Имаше таквива и все повече си мислех за гарнитура. Оказва се обаче, че това не е критерии, т.к. охл. система е предвидена да работи под налягане около 1атмосфера над атмосферното налягане(подналягане кипенето е при по-висока температура). Т.е. аз като съм отворил системата, тя е на атмосферно налягане и мехурчетата които съм виждал са от кипене на антифриза при по-ниски температури.
5) Започнаха съмнения за фалшива капачка или радиатор:
     5.1) Разбрах междувременно, че има два вида капачки за хондите с къс и дълъг щок:

https://offroad-bulgaria.com/forum/основни-форуми/автомобили-4x4/дискусии-по-марки/honda/96804-капачки-за-радиатор-на-c-rv

 

. Според мен мойта капачка с късия щок си беше за моя радиатор, това лесно се вижда и на око.
     5.2) В няколкото магазина в които ходих ми предложиха капачка като мойта, мерих с шублера -размери, ход на клапана. Това ми показа, че вероятно капачката си ми е наред. За радиатора термотек, чух добри отзиви, макар и неоргинален, та приех че и там нещата са наред.

Полезни статии за охладителната система: https://marshalinstrument.ru/bg/akkumulyator/esli-kryshka-radiatora-ne-rabotaet-kakie-posledstviya-kryshka-radiatora/

 

В крайна сметка, докато четях в нета за принципа на работа на охладителната система, функцията на капачката на радиатора и двата вентила в нея, единия сработващ при свръхналягане, другия при подналягане поогледах по-внимателно капачката и гърлото на радиатора. Какво се оказа ?

Капачката при поставяне на радиатора може да бъде в две позиции ! При едната е в максимално ниско положение, максимално завъртяна. При другата в максимално горно положение, максимално развъртяна. На гърлото на радиатора има ръб за които се захващат зъбите на капачката. Самия ръб на радиатора е скосен което прави двете положения на капачката (ниско/високо). Капачката се поставя с натиск на радиатора и завъртане за да преодолее зъб1 на гърлото на радиатора-ако се остави така, тя е в максимално горно положение. Ако се завърти нататък по скосения ръб на гърловината до ограничаващ зъб 2 на гърлото, тя отива в максимално ниско положение. Винаги съм я поставял в максимално ниско положение, което е довело до смачкване на пружината на капачката и невъзможност да сработва при свръхналягане. Проблема си реших при поставяне на капачката в максимално горно положение и несмачкана пружина. Системата вече работи, както се очаква: маркучите са надути умерено, не пренадути; при загряване на двигателя нивото в разширителното казанче нараства при загряване и спада при изстиване.
Качвам снимки за да се видят ръба на гърловината, нейният зъб1 и зъб 2, както и положението на капачката при което системата ми работи добре. Зъб 1 на гърловината е малко изяден от монтаж/демонтаж на капачката, понеже пречеше за поставянето на капачката,  и мислех че недоразумение. Сега разбрах за какво служи.IMG_20210318_110733_edt.thumb.jpg.b29998253179282a4c06e27c1341cd89.jpgIMG_20210318_110804.thumb.jpg.78d3c0183855ec66b88dd88d54c38905.jpgIMG_20210318_110947_edt.thumb.jpg.56a2470a56024fca182bca171eb52474.jpgIMG_20210318_110820.thumb.jpg.77430a6afba75c4a4116b12e51cce657.jpg

Успех и безаваррино ! Дано съм бил полезен.

IMG_20210318_110947.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Няколко пъти прочетох, за да разбера какво искаш да кажеш и мисля, че разбрах. Всъщност слагаш капачката в самото начало на зацепване към гърловината, без да я затегнеш докрай. Веднага мога да ти кажа, че правилното положение на всяка капачка е завита докрай до стопиращия ръб. Защо при теб се получава така не мога да кажа - вероятно имаш някакъв друг проблем, капачката не е правилна, иска обезвъздушаване или др. Маркучите при загряла кола по принцип трябва да са твърди, въпроса е колко твърди. Като ти гледам цвета на антифриза, вероятно е за смяна. Имай предвид, че така, както слагаш капачката - едва зацепена, може да се развие от вибрациите и да избие.

Поздрави!

Редактирано от inspektora
  • Харесвам 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Корозията в охладителната система оцветява и нов антифриз, но за позицията на капачката Инспектора е 100% прав.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Антифриза е сменен преди 3-4 месеца, в очакване на студа. Сложен е червен антифриз, не съм търсил специален, какъвто майстора е сложил(мога да проверя за марката). За откачането на капачката от първия зъб, пак ще гледам дали е безопасно, понеже в началото мислех че е ненужен и беше позастърган. Иначе при ново взет радиатора мисля че зъб 1 беше значително по-голям и ми беше трудно да монтирам капачката.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За Харви трябва да е зелен антифриз. А антифриза в момента бистър ли е?! На снимката изглежда много замърсен. Майстора промил ли е системата?!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може и с червен, стига да е промита системата като хората :) 

Аз карах с червен преди, след това минах на зелен. 

Каква е разликата в зъбите ? при напълно затворена капачка би трябвало да е налягането, което е написано на капачката. 

 

Този Антифриз е като сок арония 😮

 

 

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-показателно е да се гледа цветът му в разширителния съд.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

антифриза който е сложен ( с цвят на арония ) :)IMG_20210318_181920.thumb.jpg.0e1e022310ea01fd2f9db167c094dcd4.jpg

изглежда бистър, изсмукан е от радиатора - > IMG_20210319_145655.thumb.jpg.7a24bea6188006aeab2ca3dad96f2dc8.jpg

и ето малко числа, които ми се струва може да обяснят моя случай (ако някои иска да сравни с негови размери на радиатор/капачка). За капачката са дадени размери при свита и свободна пружина.

IMG_20210319_151046.thumb.jpg.f2b3587c23595fcb43876620ef2d6de7.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз карах с такъв антифриз преди. 

Ще погледна утре моята капачка и ще видя в каква позиция е, но аз мисля, че съм с друга марка радиатор. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Китайски радиатор само с китайска капачка.Оригиналната не става.Би трябвало търговеца да ти каже ,ма нали ти прибра кинтите,кво го интересува....

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На едната Хонда съм с китайски радиатор, капачката от стария стоков, но завита докрай, както трябва.

Нема яд.

Не съм виждал половинчато завита капачка на нито една кола.

Към автора: Ако  не работи с 1,1 бара капачка, сложи на 0,9 и пробвай, но винаги я завивай докрай!!!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С половин завита капачка ,все едно я няма ,не се успокоявай че пълни разширителя и не тече ,получават се локални прегрявания където не трябва и гарнитурата духва ,сам знаеш за какво е налягането -мести точката на кипене ,на същия принцип е тенджерата под налягане ,понеже всичко се вари във вода ,при високо налягане тя не кипва и спира на 95-98 градуса ,а се измества точката доста нагоре и продуктите се обработват така при по-висока температура -над 100 градуса .По принцип и да надува от гарнитурата ,при изправна система трябва капачката да регулира налягането и да пълни повече разширителя ,а не да пука маркучи от зор .Майстор пипал ли ти е маркучите -опит имат все пак ,да каже как са на твърдост ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Пипали са маркучите, и майстора, и хора които се занимават повече с коли, мнението им беше че са по-надути от колкото трябва. Прикчвам снимка която съм правил при завита докрай капачка, загрял двигател, надути маркучи- ако снимката е показателна. Вижда се как до скобите маркуча се е надул много-прилича на плондер направо... IMG_20210312_171433.thumb.jpg.77563efc0c529f43eca348ca0a55a0f5.jpg

За сега карам така -недокрай завита капачка, по нататък като намеря капачка 0,9 бара (както каза s.s.d.d.)може да опитам с нея.

Редактирано от kiro_h
  • Объркан 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Търси решение! Маркучът ти е бомба, ама със закъснител - скорошен.

  • Харесвам 1
  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Текущото решение е- капачката да не е завита докрай, и тогава маркучите са умерено твърди. Горната снимка е само за да се види колко бяха надути преди това.

  • Хаха 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 4 часа, kiro_h написа:

маркуча се е надул много-прилича на плондер направо...

Такова чудо не бях виждал :blink: Определено редовна капачка не трябва да допуска такова налягане. Виж какво е написал Маркони.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти kiro_h, признавам си не успях да прочета всичко подробно, но филма с китайския радиатор на Харвито вече го гледах. Много е важно какви са ламелите на радиатора ти, оттам следователно дали добре охлажда или не. Вече писах това и в друга тема. Оригиналният и други читави афтърмаркет са с вълнообразни, хоризонтално разположени мисля. На китайския такъв бяха на дупчици, не на вълнички. След като го смених, филма с покачването на температура изчезна. Аз си взех радиатор на Нисенс - Скандинавска марка, името е близко до оригиналния на Нисин Япония. Вече година работи супер, майстора каза че тези са ок за цената - около 160лв мисля беше. Карам с неговата капачка, много извънградско с предпоставка за покачване на температурата тъй като има и доста изкачвания. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравей galin_k,

спомням си че съм чел твоя пост в другата тема за ламелите, но понеже съм нямал проблем с температурата не съм изчел и аз всичко. А и по спомени моя е с хоризонтални ламели, даже снимах в тоя дъж :) IMG_20210320_171728.thumb.jpg.9e7d4e93f97cd2b0f0083a8845332d0d.jpgМоя радиатор термотек е около 80лв, явно за това има такива ядове с капачката.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Аз същият като твоя го изхвърлих с кеф на боклука, смених го точно след 2 месеца и покачването на температурата спря веднага. Беше ми гадно даже да го подаря, да не набутам някой. Преди това не съм имал никога проблем с температурата.

Виж как са ламелите на оригинален, такъв модел пак търси, не с дупки като твоя. 

Редактирано от emod

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 9 часа, kiro_h написа:

Текущото решение е- капачката да не е завита докрай, и тогава маркучите са умерено твърди. Горната снимка е само за да се види колко бяха надути преди това.

Колега ще ти кажа аз какъв проблем имах на една моя кола преди време.

Имах същият проблем като теб преди време на един мой дизел. Парното ту се появяваше ту изчезваше. После се появи лек теч на водният радиатор, маркучите бяха твърди и за мен нямаше съмнение,че надува системата. Вариантите за надуването на системата са три, първият заподозрян е водната помпа (по някога се разрушава турбината), след смяната и с нова пак продължи да надува. Вторият заподозрян е капачката на разширителният съд, купих нова оригинална капачка но не се оправи, продължи да надува системата. Остана третият вариант който най не ми се искаше да е, гарнитурата на главата. За да съм сигурен взех старата капачка на радиатора и счупих клапана и след като я сложих спря да надува, тоест това което си направил ти с полу затворена капачка е все едно, че си без клапан. Спира да надува системата защото не е затворена херметично и газовете си излитат спокойно през отвора на радиатора, а не, че си открил топлата вода, просто физика. Така карах два/три месеца до като и дойде час записан от мен в сервиз за смяна на гарнитурата. След смяната колата си работеше перфектно вече с новата капачка без да надува и с добро за дизел парно.

Дано ми следиш мисълта и се приготви за неизбежното. Това което Цецо ти написа  "Търси решение! Маркуча ти е бомба, ама със закъснител-скорошен." колкото и иронично да ти изглежда е 100% истина.

Първо смени водната помпа и ако продължава да надува си за гарнитура на главата (капачката отпада вече).

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте, имам абсолютно същият проблем, как се развиха нещата при вас? Някой да даде кооординати на майстор в Пловдив, който може да смени гарнитура качествено?

П.С. Не смятам, че развитата капачка ще реши проблема, а че само ще го маскира. Лично мнение.

 

Редактирано от NaskoHonda
допълнителна информация

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В крайна сметка се оказа спукана глава. Полузавитата капачка е временно решение, да.

Сега да попитам,знаете ли дали глава от модел 4WD(GH2,GH4)  /другото е същото 1.6 16V 105 к.с. 1999 / става да сменя моята спукана глава ? Благодаря.

Редактирано от kiro_h
допълване на съобщението

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...