Jump to content
Markony

FAQ-3:Двигателни масла-обсъждане 3, част Трета

Recommended Posts

Разгеле!

Емо, шапка ти свалям за това включване. 

Колебаех се дали да намеся Хонда ръководствата, но ти развенча мита подобаващо. :)

 

Преди 13 часа, DTEC написа:

Защо мислиш така?

Температурата на маслото също е широка тема, но да не задълбаваме. 

Температури над 104 градуса позволяват да се изпари натрупаната в следствие на конденз влага в маслото като същевременно маслото е все още течливо, смазва и ако имаме едно качествено, съвременно синтетично масло, то още не е почнало да се разпада. Затова казвам оптимална температура, не стандартната, която често е десетина, че и повече градуса надолу, особено при къси преходи. 

Отделно температурата в картера е няколко градуса надолу. 

Отделно маслото не се загрява и охлажда с темповете на антифриза, та оттам можете да направите връзката със severe conditions, които споменахте по-горе и т.н.

Но не ми се разтягат локуми повече... 

 

Малко офф: когато най-накрая изпратим ДВГ в музея, живот и здраве с удоволствие ще архивирам тези теми ако съм още жив. :D

 

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 36 минути, emod написа:

Не, просто моторите са проектирани и тествани за работа с нисковискозни масла (както вече бе казано по-горе), а и самите масла (като цялостен продукт) вече са на коренно различно ниво - качествени бази, нов клас подобрители на вискозитета, арсенал от антифрикционни добавки, множество различни видове естери, и др. скрито ноу-хау.

 

И заради това Хонда сменят своите препоръки ретроактивно, резултат от което са онези таблички, които циркулират в тези теми. 🙂

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да приемем, че съм абсолютен лаик и нямам никаква представа от автомобили  и моторни масла.

 

Купил съм си Акорд 2008 с бензинов двигател или поне на бензиностанцията зареждам бензин. Отварям си книжката и гледам вътре, че трябва да се налива в двигателя 5W-20. Обаче съм регистриран и в този форум и тук ми се показва една таблица на Хонда от 2019г. В нея обаче пише, че в моя бензинов Акорд трябва да се налива масло с вискозитет 0W-20.

Ама как така, Хонда - 5W-20 или 0W-20? Дали ако попитам съпорта в Англия няма да ми кажат и 5W-30/5W-40?!?

После гледам актуалната таблица надолу, където като за малоумници всичко е направено с цветове, и ми става ясно, че аз трябва да си купувам единствено и само 1л и 4л опаковки с точно описания артикулен номер. Защото нали таблицата препоръка от Хонда не е само за вискозитет, а за всичко написано в нея? Или не е така? Ако не е така - защо да гледам само горната част на листа от Хонда?

 

И в един хонда форум едни хора се опитват да ме убедят, че аз трябва всичко да правя по таблицата от Хонда, но тези които ме убеждават - не използват маслата с артикулен номер от същата таблица. Почвам да се чудя - защо след като всичко е описано в тази таблица, то тези любезни хора не го изпълняват, но пък го препоръчват на всички останали.

 

Лека, полека почвам да се свестявам и си казвам - така и така има противоречие в това, което ми "казва" Хонда, то защо да не видя какво ми "казват" стандартите и производителите на масла. Гледам си термометъра, гледам и прогнозата за времето (с Емо Чолаков) и разбирам, че нещо въобще не е наред. Не намирам производител на масло, който да ми обещае/препоръча използване на 0W-20 при >30°C.

 

Сега вече почвам да разбирам, защо в книжката ми пише, че когато нямам под ръка 0W-20/5W-20, то мога да ползвам и 0W-30/5W-30...

image1-png.37874

Редактирано от DTEC
Добавяне на снимка

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 17 минути, dindin написа:

Температурата на маслото също е широка тема, но да не задълбаваме. 

Температури над 104 градуса позволяват да се изпари натрупаната в следствие на конденз влага в маслото като същевременно маслото е все още течливо, смазва и ако имаме едно качествено, съвременно синтетично масло, то още не е почнало да се разпада.

Следващ въпрос.

Защо почти всички двигатели с маслен охладител започват да охлаждат маслото при 105-107°C, след като идеалната работна температура на маслото е >110°C. Един вид не се позволява продължителна работа на маслото при над 105C.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 9 часа, DTEC написа:

Защото нали таблицата препоръка от Хонда не е само за вискозитет, а за всичко написано в нея? Или не е така? Ако не е така - защо да гледам само горната част на листа от Хонда?

Точно така е. Гледаме таблицата в цялост. Освен цитираните от теб обеми на опаковки (1л. и 4л.) и артикулни ОЕМ номера към тях, в нея фигурира и следната табличка:

honda.thumb.png.d1aba77a72152c288530df69bcd7fafa.png

Тя ни казва да си купуваме висококачествено масло. Точка. Не ни задължава да купуваме ОЕМ масла. Само натрапчиво ни ги предлага. Както всеки друг ОЕМ производител.  Иначе Хонда щяха да го напишат изрично, с големи червени букви, и ако не си купим това ОЕМ масло моторът отива на кино. Нали?

 

Преди 9 часа, DTEC написа:

И в един хонда форум едни хора се опитват да ме убедят, че аз трябва всичко да правя по таблицата от Хонда, но тези които ме убеждават - не използват маслата с артикулен номер от същата таблица. Почвам да се чудя - защо след като всичко е описано в тази таблица, то тези любезни хора не го изпълняват, но пък го препоръчват на всички останали.

 

Защото някои от нас са разбрали, че в OEM маслата на Хонда няма извънземна технология. Тези масла се правят от доверени големи производители на масла с качествени бази и пакети (по презумция). Ето, погледни MSDS-ите в линка и виж базите на оригиналните Хонда масла, произвеждани от Philips66 - КЛИК. Какво виждаш? Около 80-85% (и нагоре) хидрокрег. Погледни тук там прокраднали се анализи на OEM маслата на Хонда. Какво виждаш? Стандартен пакет добавки. MSDS-ите за Европа ги нямам. Едно време, когато Тотал правеше маслата за Хонда, ги имах и виждах същото - хидрокрег.

 

Защо някой (никой) от нас НЕ препоръчва ОЕМ маслата на Хонда? Според мен, защото на тези цена (или близка до нея) можеш да си купиш от сериозен производител доказано висококачествено масло, покриващо куп сертификати и изисквания, че дори с PAO + естери или GTL+PAO+естери и т.н.

 

Най-важното е: всеки може да направи избор сам за себе си :), особено тези, които четат и се интересуват. Никой не е длъжен да си купи препоръчваното в този Форум / тази Тема масло. Това всички го разбираме. Поне аз така си мисля.

 

Искрено се надявам, че няма да приемеш поста ми като заяждане или опит да те нагрубя.

Ценя знанията ти и зная, че си един от тези хора, който четат много и се интерсуват живо от маслата.

Поздрави!

  • Нагоре 4

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И на мен ми е ясно, че ОЕМ маслата не са някаква извънземна технология. Даже съм наясно, че препоръчания вискозитет също не е оптималния..

 

Ето какво пише Хонда:

69835246_Recommendedengineoil.thumb.png.82159738aaa3912036627e28f31a4055.png

Предоставят ни две възможности:

1) 0W-20 ОЕМ Хонда масло 2.0, като забележете тук не присъства Petro Canada 0W-20/5W-20, Castrol Edge Professional H и т.н.

2) ако липсва 0W-20 ОЕМ Хонда масло 2.0, то трябва да изберем друго масло с вискозитет 0W-30/5W-30.

 

И тук съгласен с твоето мнение, че ОЕМ Хонда маслата не са нищо особено, преминаваме към възможност 2. Където точно и ясно са описани възможните вискозитети за употреба. Затова считам всички препоръки за употреба на Petro Canada 0W-20/5W-20 за нищожни и подвеждащи. И точно това искам да покажа. Не зная вече по какъв начин и с какви изследвания и диаграми. С изключение на няколко потребители (например ти и dandilov) се чете без да се влага мисъл и разбиране и после се появяват "свободни съчинения" по картинки.

 

П.П.: Ако тук се събираме да си пишем празни приказки и да се заблуждаваме един-друг, то бих "изчезнал", както и се появих. Но идеята на форумите е за взаимопомощ, а не за въвеждане в заблуда. Но нали пораженията ще са на чужди автомобили, то някои си пишат каквото си искат.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Думата "should" е модален глагол и следва да се възприема като "би трябвало".

Да, изразът "You should use Honda Engine Oil Type 2.0"  съдава "задължение" за използване (по-скоро силно и настойчиво препоръчва), но се различава от израза "You MUST use Honda Engine Oil Type 2.0".

Ти бе пуснал UOA на Honda Engine Oil Type 2.0 масло. Ето го:

type_2.thumb.png.50fcb34c77f9ce9872688d05bef114f0.png

Като се абстрахираме от елементите на износването на мотора, се вижда (грубо, но достатъчно информативно), че с изключение на конската доза Молибден (648 mg/kg), всичко друго в пакета добавки е стандартно. Стандартни са и базовите масла (видни от MSDS-a - хидрокрег). Повишеното количество Молибден си има плюсове, но и минуси. Той е мултифункционална добавка, която основно функционира като модификатор на триенето и антиоксидант, като може да изпълява и защитна функция (като Anti-Wear and Extreme Pressure добавка). В случая Молибденът е най-вече силен коз за горивна икономия, за която именно е предназначено и препоръчвано това масло.

Като обобщение, налице са факти за Honda Engine Oil Type 2.0, върху които следва да бъде обърнато вниманието на хората - многото Молибден.

Дали неговите намалени количества в други качествени масла, различни от Honda Engine Oil Type 2.0, ще са фатални за мотора? Според моето скромно мнение, по-скоро не. Всички противоизносни добавки сработват, когато (ако) бъдат задействани (най-вече от температура и налягане). Т.е. те са последната бариера преди задиране на частите метал/метал. Ако условията на експлоатация на мотора ти не са екстремни, всяко (високо)качествено 0w-20 масло ще може да го защити адекватно (пак според мен). Реалният свят го доказва, доколкото много Хонди с такава препоръка за масло не се карат с Honda Engine Oil Type 2.0, а с други 0w-20-ки.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"Must" не се използва в автомобилния бранш.

Всички изисквания на английски (Supplier Quality Statement of Requirements) започват със следния текст:

Цитат

"Shall" in this document is mandatory. "Should" is highly recommended.

Толкова по темата "Shall", "Should" и "Must".

 

Всички тези анализи на масла, за които пишеш, са направени при употреба на едни други горива (бензин с никакво/по-малко съдържание на био-добавка).

 

Няколко въпроса, с които искам да предизвикам мисловна дейност:

При колко градуса се изпарява био-добавката в горивата? Успява ли въобще да се изпари при достигане на работна температура? Колко от автомобилите в България достигат и поддържат достатъчно дълго време работна температура, за да се изпари някакво гориво от маслото?

Колко "%" био-добавка има в горивата в България? А какви бензини с колко "%" био-добавка има в горивата в напр. Германия (защото анализите идват най-често от там)?

Защо до преди няколко години имаше по-малко от 5 вида масла 5W-40 С3? А сега почти всички производители се избиват да развиват точно такива масла и да плащат луди пари за квалифициране?

Защо масово анализите на масла през последните 2г показват пропадане на вискозитета и разреждане с гориво? Напр. за само 2 000 - 3 000км от 0W-40 -> 0W-30, 0W-30 -> 0W-20 и т.н.? И е пълно с такива анализи в немския и полския ойл-клуб, където се използват масла за европейския пазар с горива от ЕС.

 

Според мен резултатите от използването на 0W-20 масла от първи собственик се виждат много добре в този форум, при n-тия собственик, който се оплаква от харч, тракащ двигател и т.н. И известна част от тези Хонди попадат при fena за ремонт на мотора.

 

 

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 33 минути, DTEC написа:

"Should" is highly recommended

 

Преди 1 час, emod написа:

(по-скоро силно и настойчиво препоръчва)

Значи имаме консенсус.

 

преди 45 минути, DTEC написа:

Колко "%" био-добавка има в горивата в България?

Нали имаме тема по въпроса - ТУК

 

преди 29 минути, DTEC написа:

Защо масово анализите на масла през последните 2г показват пропадане на вискозитета и разреждане с гориво?

Масово навлизане на (даунсайз) турбо мотори с GDI и свързаните с това проблеми. А ние тук не сме давали препоръки за такъв тип мотори. Надявам се, че не греша.

 

преди 29 минути, DTEC написа:

Напр. за само 2 000 - 3 000км от 0W-40 -> 0W-30, 0W-30 -> 0W-20 и т.н.? И е пълно с такива анализи в немския и полския ойл-клуб, където се използват масла за европейския пазар с горива от ЕС.

Би ли показал анализи с пропаднали 0/5w-20 масла? На какъв мотор? Какви са щетите?

Питам, защото битува проверена гледна точка, базирана на UOA в BITOG, че много трудно (твърдят, че не са виждали) може да се намери UOA с пропаднала 5w-20-кa. Нямам точен спомен за Oil-club.ru, но и там болшинството пропаданията, които съм гледал, са на масла, различни от 0/5w-20, като пропадането в повечето случаи е при GDI, чипосване, проблем с дюзите. Т.е. не говорим за технически изправен, не GDI, сток мотор, а още повече за Honda.

 

Останалите ти въпроси са интересни, но аз лично нямам (точен) отговор на тях.

Единствено мога да добавя, че тежките фракции на горивото никога не се изпаряват от маслото и в определени ситуации (голямо % съдържание) могат да са причина за по-сериозно пропадане на вискозитета.

 

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, emod написа:

Би ли показал анализи с пропаднали 0/5w-20 масла? На какъв мотор?

"20" станала "16":

https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/topics/4264570/2015_Honda_CRV,_Mobil1_0w-20,_

 

Разредено масло в Honda Civic 1.5T. Надявам се на всички ви е ясна ситуацията с този проблем. Продажбите бяха спряни в някои страни на няколко континента заради този проблем.

 

Ето до какво води биоетанола в бензина:

Цитат

use of ethanol with fossil fuel cause a significant effect on automotive lubricant's properties such a drop in engine oil viscosity, and total base number (TBN), as well as an increase in total acid number (TAN), and an effect on oil performance such as an increase in friction, wear losses and deposit formation resulting from oxidation and corrosion of bioethanol. The addition of bioethanol to gasoline enhances the tendency of the fuel to reach the crankcase of engine oil due to its higher heat of vaporization, thus increasing the rate of fuel dilution.

 

При дизелите е още по-зле. Не случайно аз минах на Shell V-Power Diesel.

 

И докато при 0W-20 пропадането на вискозитета е много по-трудно, поради така или иначе ниския вискозитет на SAE20, то чакането да се види пропаднал вискозитет е пагубно за мотора. Достатъчно е с навлизането на биоетанол в маслото, да се появят негативите от по-горе. Факт е, че маслото се разрежда и не трябва да си заравяте главата в пясъка и да казвате, че нещо не сте го видели/прочели.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зная и по никакъв начин не оспорвам ситуацията с Honda Civic 1.5T мотора. Има редица теми във форумите по този проблем, както и множество препоръки за справяне с проблема, в т.ч. 30-ка масло, "истинска синтетика", и по-честа смяна на маслото.

Но, както казах и по-горе, не съм (сме) давали препоръки за масло на този мотор (ако греша, моля колегите да ме поправят).

 

Благодаря за инфото за биоетанола. Явно е, че не бива да бъде подценяван. Но макар и явен, този проблем има сравнително "лесно" решение -> по-къс интервал на смяна на маслото, с цел избягване на всички посочени по-горе негативни ефекти. Грубо казано, караш с презумцията за тежки експлоатационни условия (severe service interval) :) . Ако все пак някой иска да установи какъв е истинският лимит на маслото - прави серия UOA и обмисля стратегията си.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 56 минути, emod написа:

Но, както казах и по-горе, не съм (сме) давали препоръки за масло на този мотор (ако греша, моля колегите да ме поправят).

Мотора няма огромно значение в случая. Повечето анализи на масла, които сте гледали са при употреба на бензини с по-малко биоетанол. Та в Италия (от където е и най-големия внос в България) въобще нямат Е10. В Германия масово се зарежда Е5. С какво тези анализи биха били полезни на българския потребител, който дори няма право на избор - на бензиностанциите има само Е10?

 

Като се вземе предвид този и още редица други (напр. околна температура, запрашеност) фактори, то препоръките за употреба на 0W/5W-20 масла са нелогични.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напротив, моторът има огромно значение, не е все едно дали е турбо бензинка или атмосферка, особено ако турбо двигателя е малолитражен и работи при по-висока компресия, каквито са и тенденциите, също така турбото се маже със същото масло, което допълнително му покачва температурата, правилното масло тук е 0в30/5в30, при атмосферките няма проблем да се кара с 20-ка.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 11 минути, Rakeem написа:

при атмосферките няма проблем да се кара с 20-ка.

А защо не директно 16-ка?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цялата работа е, че хонда са екологично настроени, отскоро пуснаха турбо бензинови двигатели и си мислеха, че могат да слагат 20-ка и при тях, но просто турбото не позволява да се кара с толкова нисък вискозитет, така че недей да правиш паралели, това че на онзи маслото му е пропаднало при турбо двигателя, не означава, че същото се случва при атмосферките, там работната температура е по-ниска и компресията по-малка. Дори си мисля, че и 40-ка би била подходяща при турбо бензинките, особено ако се кара по-динамично. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От кога монтира Хонда 2.4л турбо-бензин в CR-V?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хонда нямат 2.4 турбо.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На онзи му е пропаднал вискозитета на Хонда CR-V 2.4л, като е използвал Mobil 0W-20.

Затова и "при атмосферките" не е много препоръчително да се ползва "20-ка".

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Клипът, който си постнал е за 1.5 турбо, има и констатиран проблем с тези двигатели, с 2.4 може да е инцидентно. 

Макар, че ако аз лично на 2.4 не бих слагал 20-ка, но на мойта 1.4 нямам проблем с този вискозитет. 

Редактирано от Rakeem

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 10 часа, DTEC написа:

Ето какво пише Хонда:

69835246_Recommendedengineoil.thumb.png.82159738aaa3912036627e28f31a4055.png

Предоставят ни две възможности:

1) 0W-20 ОЕМ Хонда масло 2.0, като забележете тук не присъства Petro Canada 0W-20/5W-20, Castrol Edge Professional H и т.н.

2) ако липсва 0W-20 ОЕМ Хонда масло 2.0, то трябва да изберем друго масло с вискозитет 0W-30/5W-30. 

 

Здравейте. Забелязвам няколко неточности или пункта в препоръките на Honda.
Опитах се да намеря tds на Honda Engine OIl Type 2.0, безуспешно, и в описанието на маслото в разни онлайн магазини се среща текста: "If the Honda Genuine 0W-20 Type 2 oil is not available, then any oil which conforms to the technical specification of API SN, ILSAC GF-5, 0W 20 can be used". Което ме навежда на мисълта, че OEM маслото в частност отговаря само на API SN, ILSAC GF-5, SAE 0W-20. По надолу се дават препоръки по ACEA A3/B3 и A5/B5, а на диаграмата със стрелките е само и единствено SAE 0W-20.
Веднага изпъкват несъответствията. Първо Honda препоръчва своето OEM масло API SN, ILSAC GF-5. После позволява други стандарти по ACEA и накрая препоръчва основно SAE 0W-20. Но този вискозитетен клас не може да бъде постигнат от масло, с цитираните стандарти по ACEA. Защото техният HTHS е прекалено висок. Единствената подходяща европейска категория е неупоменатата ACEA A1/B1, отпаднала и заменяща се от ACEA C5. И какво излиза? SAE 0W-20 остава за OEM или масло със същите характеристики и стандарти по API и ILSAC, а SAE 0W-30/5W-30 остава за маслата по ACEA, т.е. има неравнопоставеност. Поздрави.

Редактирано от georgi.ivanov1975
  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, Rakeem написа:

Клипът, който си постнал е за 1.5 турбо, има и констатиран проблем с тези двигатели, с 2.4 може да е инцидентно. 

Погледни линка над клипа. А дали е инцидентно, може да потърсиш и ще се увериш, че не е.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И отново се връщаме на моя пост # 1101.

А относно етанолът. Той има точка на кипене 78,4 °C.

Така, че съвсем спокойно ще се изпари при загрял двигател.

При биодизела е друго. Той не се изпарява и се натрупва в маслото.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 2 часа, georgi.ivanov1975 написа:

Опитах се да намеря tds на Honda Engine OIl Type 2.0

Има SDS. Продуктови кодове: 08232-P99K1LHE; 08232-P99K4LHE (този отговаря на маслото от coxmotorparts.co.uk; по данни от сайта) и 08232-P99K6LHE - КЛИК

Състав: >90% минерално масло

KV (40 C) = 34.2 mm2/s

KV(100 C) = 8.2 mm2/s

Flash Point = 220 С

Pour point = - 42.5 С

Плътност = 0,85 g/cm3

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 9 часа, dandilov написа:

А относно етанолът. Той има точка на кипене 78,4 °C.

Така, че съвсем спокойно ще се изпари при загрял двигател.

А дали етанол смесен с бензин, смесен с двигателно масло и под налягане от 0,7 до 4-5 бара би се изпарил?

По подобие на вода и антифриз при около 1 бар.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз да питам конкретно за к24 моторите, къде мога да прочета директивата на Хонда и най-старите да се карат с 0w-20 ? Сега съм с Amsoil 5w-30 и съм доволен с изключение на цената. На техния сайт за Acura Tsx (с мотор к24а2) препоръчват 5w30, за другите к24а с по 2 гърбици на разпределителния вал препоръчват 5w-20, а за k24z (Acura Tsx 2009+ и Accord 8) 5w-20 и 0w-20. Дали тази деректива не е в следствие на известния проблем на k24z с разхода на масло, който майсторите "лекуват" с 10w-40 ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сервизният бюлетин от конференцията през 2009 г. - КЛИК (поста на markony от 6 Август 2016)

Това ли търсиш?

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моята купих с прясно налято 10в40 и го карах над 7000км и накрая намаляваше. :) После се почна тукашното разискване и 2 смени карах с хондовото ОЕМ 5в20 (без разход) по 5000км. После налях маздово ОЕМ 5в20 и около 6000км леко чезнеше. Сега е на 6800 и не е спадало повече, но се каня да го сменям вече. Взел съм хондово ОЕМ 5в30, та ще видим как е в жегите. Принципно не очаквам разход, а го сменям веднъж в годината.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Карам 1.5т Сивик вече 15к км с масло Honda Type 2.0 0w20 engine oil. 1ва смяна направих на 9к км.От както смених работата (пътувам с влак защото ми е безплатно) колата се кара 60/40% в полза на градското шофиране с тенденция да стане 70/30,предимно жената я кара  в града на къси разстояния без задръствания .Извънградско е само аутобан ( често над 3к оборота ). Дали да намаля интервала за смяна на маслото ( 6-7к ) или да го карам макс 9к км? 

Редактирано от DanielDenev

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като първа мярка аз лично бих намалил интервала на експлоатация на маслото.

Задължително бих следил изкъсо нивото на маслото на щеката - винаги при едни и същи условия, за предпочитане на едно и също място на спиране на автомобила. Ще търся индикация за повишаване на нивото на маслото в следствие на попаднало по-голямо количество гориво в него + силна миризма.

Добре би било, ако можеш да си позволиш анализ на отработеното масло (UOA). Според мен си заслужава при нова кола в тази ситуация.

Мога да дам пример с този мотор, чисто нов, каран в САЩ, предимно на магистрала, който за 8200 км има повече от 5% гориво в маслото - КЛИК

Разгледай и другите анализи на parshisa. Колегата поства и пита както в BITOG, така и в oil-club.ru. От там го "познавам".

 

П.С. Забележи, че лабораторията го съветва да направи UOA на половината интервал

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има и един курт-капан с нивото на маслото, ако гори масло и същевременно вкарва бензин в маслото.

С капковите проби не може ли да се хване наличието на бензин в маслото?  

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 24 минути, Rakeem написа:

С капковите проби не може ли да се хване наличието на бензин в маслото? 

Теоретично - Да, може. Но е много деликатна история :) и за момента нямам пробив по въпроса, въпреки ,че доста съм си играл, вкл. с ултравилетова лампа. Да не говорим, че определянето на количеството бензин с достатъчна (необходимата ни) точност е невъзможно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Образуването на мокро петно около капката няколко минути след вземане на пробата индикация ли е за нещо? 

Примерно, знам, че при меда по този начин може да се хване дали има захарен сироп, тоест дали е чист, чистият мед като капнеш на хартия не образува мокър ореол около пробата!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
На 9.08.2019 г. at 6:53, DTEC написа:

А дали етанол смесен с бензин, смесен с двигателно масло и под налягане от 0,7 до 4-5 бара би се изпарил?

По подобие на вода и антифриз при около 1 бар.

Етанолът е водоразтворимо вещество. Винаги ми е било чудно как се смесва с бензин... както и да е... Но с каквото и да го смесиш, той ще се изпарява (кипи) при неговата си температура. Това е и принципът на дестилацията - отделяне на различните фракции според различната им температура на кипене.

Маслената система е "отворен тип". В картера нямаш такова налягане. Там се изпарява.

Редактирано от dandilov
  • Нагоре 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За съжаление нещата не са толкова прости.

Ето дестилационни криви на горива с anhydrous ethanol (етилов алкохол с чистота >99%, отговарящ на (ASTM) D4806 стандарта за етанол, използван в горивата):

shan1.thumb.png.95ad9c4628cba9897d5d054ae99a6be7.png

Имаме Т на загряване (в С) и % на изпаряване.

Както се вижда от графиките, ако приемем, че имаме "бензин+Е10" (зелената крива) и в маслото са попаднали 200 гр. гориво, ако загреем маслото до 140 С ще изпарим около 80% от горивото в него. Т.е. в маслото ще останат около 40 гр. гориво. Поправете ме, ако греша :) .

 

П.С. Забравих да отбележа, че етанолът ще се изпари изцяло при 75 С, в подкрепа на казаното от @dandilov :

• The addition of ethanol–gasoline fuels to synthetic oil shows that there is no clear trend or conclusive indication of each fuel–oil mixture is worse for friction at both loads, but during the test, it was shown that the ethanol rapidly and fully evaporated from the lubricant at the temperature of 75 °C. This minimal effect on the friction behavior is also due to the fact that the tests were conducted under boundary lubrication regime. (вж. т. 5 Conclusion от проучването от долния линк)

Това, че се е изпарил, обаче не променя факта, че е могъл по време на престоя му да влоши качествата на маслото.

 

@DTEC

Предполагам, че цитатът, относно негативите от използването на биоетанола, който даде в предходните ти постове, е от това проучване - КЛИК

Пускам го, за да може колегите, които се интересуват, да се запознаят с него.

Не искам да навлизам в спор, но искам да обърна внимание на факта, че за целите на проучването е използван Four-ball wear tester (TR-30H), по отношение на който има страшно много дискусии/коментари/спорове, че не отразява адекватно процесите в мотора, в т.ч. износването (може би с изключение на това, при клапанните механизми без ролери). За мен лично е много важно един тест достоверно да отразява процесите в мотора, такива, каквито са в действителността.

Не ме разбирай(те) погрешно. Разреждането на маслото с гориво е факт и сериозен проблем. Пропадането на вискозитета само по себе си може да не се окаже фатално. Поне това показват множеството UOA от реалността (вкл. в BITOG).

По сериозният проблем е на друго място, а именно компрометирането на пакета добавки и нарушаване на функционирането му. По тази причина редица японски Owners manual указват маслото да бъде заменено след зимната му експлоатация, тъй като характеристиките му биват осезаемо влошени, особено при чисто градска експлоатация на колата.

Повтарям позицията от предишния ми пост: проблемът с разреждането (ако е факт за съответния мотор и начин на експлоатация на колата) има своето "просто" решение - по-честа му смяна (по-къс интервал на експлоатация; severe service interval). За мен лично това е на 6 месеца (зима/лято).

 

 

  • Харесвам 1
  • Нагоре 1
  • Благодаря 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В допълнение на горния ми пост:

Ето какво имах предвид, когато казах, че 20-ките трудно (или изобщо не пропадат) при разреждане с гориво:

SAE 20, граници на кинематичен вискозитет при 100 С (5.6 6.9<9.3) :

sae_table.thumb.png.effd060b4a52c9ea2c72617ccf7b84f3.png (таблицата е стара)  sae-j300-engine-viscosity-table.thumb.jpg.77f82d19a495d947b315f941187be2d1.jpg актуална таблица

 

0w-20, разредено с 25.6% гориво:

1b.thumb.jpg.230a2ab79285cdb6025f39dce0e3da3f.jpg Пропадане до 5.2 cSt, т.е. леко извън долната граница от 5.6 под границата, която е 6.9

 

0w-20, разредено с 17.2% гориво:

2b.thumb.jpg.05534cf743f0dd7ead003e79fd2fe809.jpg Пропадане до 5.2 cSt, т.е. леко извън долната граница от 5.6 под границата, която е 6.9

 

0w-20, разредено с 6.4 % гориво:

3b.thumb.jpg.2f3c4e4ed6da08eeb8e20160d03f2e16.jpg  Пропадане до 7.6 cSt, т.е. остава в границите на стандарта

 

0w-20, разредено с 4.9 % гориво:

5b.thumb.jpg.b0fb661b50842f07ab86049f608a7209.jpg Пропадане до 7.8 cSt, т.е. остава в границите на стандарта

 

Дали има фатално износване на моторите - може да видим сами :) .

Доколкото пропадането на маслото при разреждане с чисто гориво и такова с Е10 е еднакво (поне така показва проучването, по-горе), същото пропадане следва да се очаква и при нашия Е10 бензин. Т.е. при разреждане с до около 6% бензин (+Е10) маслото си остава SAE 20 при 100 С, а това на практика е вискозитетът, който ни интересува. Огромното пропадане на вискозитета при 40 С е ирелевантно, даже бих казал добре дошло.

Проблемът с деградацията на маслото обаче си остава!

 

Ето и една "наводнена" 0w-16-ка (за цвят) :).

4b.jpg

  • Нагоре 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 2 часа, emod написа:

sae_table.thumb.png.effd060b4a52c9ea2c72617ccf7b84f3.png

 

Здравейте, моля компетентните колеги да си изкажат мнението по въпроса, среща ли ли сте такива масла, из практиката, из лабораторните анализи? В зеленката таблица мин HTHS за SAE 40 е 2.9 за SAE 0W-40, 5W-40 и 10W-40. В руски сайт на liquimoly (линк) е същото. Би трябвало да е (правописна) грешка? В SAE J300 от Януари 2015 (линк), информацията за HTHS на SAE 40 е коригирана мин 3.5 което ми се струва по-достоверно. Аз до сега не съм срещал SAE 10W-40 присъстващ най-често в ACEA A3/B4 с HTHS като на SAE xxW-30 ACEA A5/B5 от мин 2.9. Двете не се ли изключват? Благодаря.

Редактирано от georgi.ivanov1975
  • Нагоре 1
  • Благодаря 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Забележката ти е правила. Зелената таблица (по-горе) и тази в сайта на liquimoly са ревизия 1999 г.

Тези параметри бяха посочени от лабораторията в случая със 0w-20, разредено с 17.2% гориво, който гледах първи при подготвянето на поста им. Таблицата я избрах на случаен принцип, но бе същата като от сайта на anton-paar (КЛИК), който все ми излиза първи като търся SAE грейдовете.

Дадох я за пример, тъй като данните съвпадаха с тази на лабораторията.

В другите анализи е даден правилния диапазон 6.9-9.3.

Благодаря за включването и наблюдателността :thumbs1:. Грешката /недоглеждането/ е моя.

sae-j300-engine-viscosity-table.thumb.jpg.709b889938f80837ff6abc49b9d8cef7.jpg

  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С излизането на SAE 8, SAE 12 и SAE 16 долната и горната граница на кинематичните им вискозитети се застъпват. След време без VOA или TDS, при UOA не може да се разбере кой кой е. До SAE 20 и нагоре беше лесно, стойностите при единия клас свършват, горните почват. Сега се получава абсурдната ситуация, напр. имаме SAE 16 с 8.2 cSt и маслото държи по-висок вискозитет от SAE 20 с 6.9 cSt?

  • Харесвам 1
  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То и преди го имаше тоя проблем.Пример -Петро Канада. 0В-20 има по-голям  вискозитет от 5В-20. Случва се при миксирането на базовите масла като се ползват различни класове бази. Затова е хубаво да има анализчета.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...