Jump to content
Markony

FAQ-2:Двигателни масла-обсъждане 2, част Втора

Recommended Posts

И аз мисля, че едно от най-съвременните масла на PAO -база, с волфрам, триядрем молибден и органични модификатори на триенето, не би трябвало да приключва ресурса си след 6000 км. Пък и било то при ежедневно градско в София.

Но знае ли човек...

@slacker Видях, че не си доливал масло, но как е нивото? Има ли угар?

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@dandilov Прикачвам снимка на нивото на маслото, беше на горната точка след смяната.

IMAG1762.jpg

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте отново,

 

Продължавам с капковите тестове на RAVENOL ECS EcoSynth SAE 0W-20, за които писах тук и тук.

Това е третата проба.
Маслото вече е на 6950км.

 

Ето подробностите:

  • Автомобил – Honda Accord '09 Tourer, R20A3, AT, с монтиран ГИ преди 35 хил. км.
  • Общ пробег на автомобила – 259 760 км
  • Масло – RAVENOL ECS EcoSynth SAE 0W-20
  • Маслен филтър  – HAMP
  • Обем на налятото масло при смяната – 3.9л.
  • Предишно масло  – Motorex XPERIENCE FS-X SAE 5W/40
  • Период на експлоатация  – 06.01.2018–16.05.2018
  • Пробег на маслото, в момента на вземане на пробата  – 6950 км.
  • Доливане няма
  • Цикъл(извънградско/градско) – 40/60%
  • Средна скорост  – 38км/ч.
  • Моточасове – около 185
  • Изразходвано гориво – около 690л. пропан бутан и около 40л. бензин А95
  • Пробата е взета от напълно загрял двигател, 12 мин. след гасене
  • Сушена е 24ч. на стайна температура
  • Режим на използване – студен старт сутрин, после 30км, студен старт вечер и отново 30км.
  • Веднъж в месеца по 300-400км. извънградско. От където се вдига и средната скорост.
  • Сканирано е с резолюция 600dpi. на офисна хартия.

 

Взех пробата за пореден път, заради проблемите със скенера, настройките и драйверите, които имах миналите две седмици. Със съдействието на @emod се надявам този път да се е получило както трябва и капката да дава добра сравнителна информация.

 

За сравнение слагам и предишните капки.

 

5afd34f7e68d9_HodnaAccord-Kapkovtest-25_01_2018.thumb.jpg.9991167ba625a01beecdec23c7dfd6b4.jpg5afd35028888f_HodnaAccord-Kapkovtest-07_03_2018.thumb.jpg.c8d5d40f03f4f04d092d5527f9b3da2a.jpg5afd35144ebda_HodnaAccord-Kapkovtest-16_05_2018.thumb.jpg.dd2bee5f3c69da44b5b81c7c634ba91f.jpg

 

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Сканирането е ОК :)

Его ги, обработени с "пила":

r1pila.thumb.jpg.541131ecc59434b573c7a6ba5f85c241.jpgr2pila.thumb.jpg.991f4ade0c880843484e84c7f16a8cf5.jpgr3pila.thumb.jpg.45786b060d63bbace11cdfee51667b9c.jpg

Коментар ще мога да напиша по-късно през деня (детето ми е болно :( и съм с него)

Редактирано от emod
  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изобщо не го мисли.

Важното е детето да се оправи по-бързо.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

@romborak

Като цяло капката показва, че маслото е чисто. Мърсотията е много добре разтворена (диспергирана). Но... формирането на ядрото, забелязващо се на 1-та и 2-та капки е спряло, като то се е "разляло" по цялата зона на дифузията. Всъщност, на практика може да считаме, че ядро фактически не се е образувало. В ойл-клуба има такива случаи. Счита се, че се тази ситуация се получава при масла с по-нисък вискозитет, но аз лично не приемам това обяснение за обективно. При JHM, който също е с 0в20, ядро се е формирало. Това, което може да се очаква при теб, е зоната на дифузията (в нейната цялост) постепенно и равномерно да се изпълва с мърсотия, докато се получи нещо такова

1.thumb.jpg.857c14fa8d33cd5ce529182a83977365.jpg към 11-12000 км. Т.е. далеч си от "целта" :). Ще се радвам, ако още някой сподели нещо по този "специфичен случай без ядро".

 

Редактирано от emod
  • Нагоре 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

@slacker

Значи да кажем около 200 - 300 милилитра е разхода на масло.

За сравнение, моите проби на DXG 5W30, към то 6000 км, си имаха ясно обособено ядро. После го смених.

И аз бих искал нова капка след 500 км.

 

@emod и @romborak

Казусът е много интересен.

Аз, след като си поиграх малко, с цел по-наситени цветове, получих тези по-нагледни резултати:

Pila00000011111.thumb.jpg.6c5701755fcb9969a42bc9e95140121a.jpgPila111113000km.thumb.jpg.528f71aaf8c3892e9a27bea70356f724.jpg5afdda3eba599_Pila11111ECS0W20.thumb.jpg.0dad545fec2c15df5dd384a70f5172ed.jpg

Вижда се, че зоната на дифузия се запълва с мърсотия. В краевата зона все още има чисто масло.

Възможно е в първите две капки, образуващото се ядро да е от остатъци, от старото масло. Особено, като се има предвид, че е 5W40 - хидрокрек с друг комплекс присадки и традиционно висок TBN.

В процеса на работните часове, новото масло е разградило и погълнало тези остатъци, а същевременно са се добавили и новите странични продукти от работата на двигателя.

Не мога да кажа, обаче, при това състояние, маслото дали е изчерпало ресурса си, или не... :huh:

Събралата се мърсотия съвсем не изглежда да е много.

 

Да задам и един въпрос към romborak:

Засичал ли си за колко време сутрин и за колко вечер изминаваш разстоянието от 30 км?

Това може да хвърли повече светлина за тълкуване на казуса.

 

Редактирано от dandilov
  • Нагоре 4

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

1)      Автомобил – Honda Civic Aerodeck, D15Z8, 1998 г.;

2)      Масло – Ravenol SSV 0w-30;

3)      Маслен филтър – HONDA OEM (Purflux);

4)      Общ пробег на автомобила - около 408 033 км;

5)      Пробег на маслото в момента на вземане на пробата - 7200 км;

6)      Цикъл (извънградско/градско) – 50/50;

7)      Средна скорост - около 33 км/ч;

8)      Сезон на експлоатация – 08.12.2017 -16.05.2018;

9)      Моточасове – около 218;

10)  Изразходвано гориво - около 468 л. Лукойл 95;

11)   Kтм = (468 л./ 3.5 л.) = 134;

12)  Пробата е взета от напълно загрял двигател (10 мин след гасене) и се е сушила 23 часа на стайна температура;

13)  Обем на налятото чисто масло при смяната - 3,5 л.;

14)  Доливане на масло – не е правено. Може би има спад на маслото с около 1 мм.

15)  Други – работещ EGR; динамично каране (последните 500-600км); леко градско; кратка магистрала - 120-130 км/ч мах. скорост.

 

Ravenol_SSV_0w30_7200km_300ppi.thumb.png.efd2d411b103c24f0bee89a6a7beb4bb.pngRavenol_SSV_0w30_7200km_300ppi_pila.thumb.png.46ce498f7209675c4ebc76a8308cc145.png

 

Развитие от 1000км до 7200км

1000_3000.thumb.png.b684114b9d5707003f845cbf4d5f7033.png4000_7200.thumb.png.76523076e29edc74402390dc35209448.png

 

Има още живот :D Сега настъпва битката за "Зоната на дифузията" :lol:

Редактирано от emod
  • Харесвам 1
  • Нагоре 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, dandilov написа:

Събралата се мърсотия съвсем не изглежда да е много.

И аз съм на същото мнение. Водя се от сканирания образ на последната капка, който я показва в "натура".

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

SSV 0w-30 доказва за пореден път, че е много яко масло! :thumbs1:

Още 1000 км ще си изкара без проблем. После ще видим какво ще се случи. :)

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някой случайно ако е запознат, може ли да каже има ли масло с вискозитет 5W40,  на което вискозитета му при 100 градуса да е близък до този на Мoбил 1 5W30 ESP, а именно 12,1? Задължително е обаче да е 5w40  за да издържа на горещите летни дни, а pourpoint-а не ми пречи дори да е до -30,  май вече няма толкова студени зими.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 11 минути, honda_japan написа:

Някой случайно ако е запознат, може ли да каже има ли масло с вискозитет 5W40,  на което вискозитета му при 100 градуса да е близък до този на Мoбил 1 5W30 ESP, а именно 12,1? Задължително е обаче да е 5w40  за да издържа на горещите летни дни, а pourpoint-а не ми пречи дори да е до -30,  май вече няма толкова студени зими.

 

Притеснява те, че Мобил 1 5w30 ESP не е достатъчно издръжливо в горещите летни дни??

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 12 часа, dandilov написа:

Да задам и един въпрос към romborak:

Засичал ли си за колко време сутрин и за колко вечер изминаваш разстоянието от 30 км?

Това може да хвърли повече светлина за тълкуване на казуса.

 

 

Засичал съм го многократно.

 

Сутрин минавам тези 29-30 км средно за 45-60 мин.

Паля студена и имам около 1.5 км леко градско и точно преди да изляза на извънградското колата превключва на газ.

След това, в зависимост кой ден от седмицата е и от къде започва задръстването, карам между 12 и 15км извънградско с 90-110 км/ч.

После следва 13-16км тежко градско с 10-20-30 км/ч., с едно изключение от около 2 км, където се кара с 70-80 км/ч.

 

А пък ако уцеля Президента и се "залепя" зад ескорта му и използвам зелената вълна, която му подсигуряват полицаите, тогава времето се съкращава с 10 мин. :P

 

Вечер е в обратния ред, но винаги трафикът е доста по-лек, освен в редки случаи, когато има инциденти, и извънградското се увеличава с 3-4-5 км.

Времето вечер е около 35-40 мин.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 3 часа, Cyreon написа:

 

Притеснява те, че Мобил 1 5w30 ESP не е достатъчно издръжливо в горещите летни дни??

След каране по магистрала при околна температура 25 градуса, на ухо двигателя е леко шумен. Това е доста субективно разбира се. На минусови температури е перфектното масло. Сега с Равенола и след като загрее маслото имам чувството, че е по тих. Затова и търся 5/40. И да уточня Мобила не го е горила колата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам едно питане аз, малко встрани от темата. 

 

Така, направих шлъф с amsoil, възможно ли е да е почнала да гори по-малко колата :D:D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, honda_japan написа:

След каране по магистрала при околна температура 25 градуса, на ухо двигателя е леко шумен. Това е доста субективно разбира се. На минусови температури е перфектното масло. Сега с Равенола и след като загрее маслото имам чувството, че е по тих. Затова и търся 5/40. И да уточня Мобила не го е горила колата.

 

Aз съм с Мобил 1 5w30 ЕSP вече 4-та година, само с него карам целогодишно. Не съм забелязал да е станал двигателя по-шумен при по-топло време. Да не говорим, че 12.1 вискозитет при 100 градуса се доближава повече до характеристиките на 5w40, отколкото на 5w30. 

Oтделно, има много други характеристики на едно масло отколкото вискозитета му. Примерно HTHS, отделно да не говорим за състава на маслото и т.н.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, Drone написа:

Имам едно питане аз, малко встрани от темата. 

 

Така, направих шлъф с amsoil, възможно ли е да е почнала да гори по-малко колата :D:D

По малко газ за сметка на масло ли? :D

  • Хаха 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-малко масло. Газ няма как да гори по-малко :D 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 2 часа, Cyreon написа:

 

.Да не говорим, че 12.1 вискозитет при 100 градуса се доближава повече до характеристиките на 5w40, отколкото на 5w30. 

 

 

Аз това и питах: Кое е това масло 5в40, чиито вискозитет при 100 градуса се доближава до стойността 12,1 както е на Мобил 1. Под доближаване нямам предвид 13 или 14,2 както е Равенол-а а да кажем 12,5 макс. или още по-добре по-надолу.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За тях пък не се бях сещал да погледна дейта шиитовете, само че с тая нула отпред да не сгъне сегментите :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисълта ми е , че при мен допуските и хлабините няма как да се сравняват с гореизброените марки. Но пък и двете покриват фау ве нормата 502,00/505,00.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Помня много добре. Търся си универсалното масло за зима и за лято. Мога да пробвам после тия 0w40, предполагам след около три месеца ще съм навъртял 8к. И го махам това.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Цитат

Кое е това масло 5в40, чиито вискозитет при 100 градуса се доближава до стойността 12,1 както е на Мобил 1. Под доближаване нямам предвид 13 или 14,2 както е Равенол-а а да кажем 12,5 макс. или още по-добре по-надолу.

 

Няма такова масло!

Една от главните причини е, че няма да покрива изискванията за вискозитет, за този грейд. ;)

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 5 минути, Japanese fever написа:

Ravenol SSL 0W40 - 13,25

Mobil 1 0W40 - 12,9

Ravenol SSO 0W30 - 12,0

Mobil 1 0W30 - 10,9 (но не покрива изискванията на VW)

Да отбележа, че Ravenol SSL 0W40 има по- нисък CCS Viscosity at -35°C от Ravenol SSO 0W30.

4560 mPa*s срещу 5580 mPa*s.

Което означава, че запазва по добра течливост при ниски температури = на по-облекчен старт за мотора.

  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

@honda_japan

преди 25 минути, emod написа:

HTHS е това, което трябва да гледаш, тъй като той отразява поведението на маслото при 150 С и протичането му през много тесни пространства

За VAG - групата гледай масла с HTHS ≥ 3.5

Редактирано от dandilov
  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги на първо място ви благодаря за обясненията и търпението, отново си надградих знанията за маслата, особено примера с топчетата гумените е показателен. Ще заложа тогава при следващото масло на критерия HTHS и ще държа на вискозитета при 100 градуса да е към 12 ( от предните и питания разбрах, че благодарение на този показател моя двигател се развърта доста по-леко и по-бързо) вероятно си въобразявам но с Мобил-а имам чувството, че въртящия момент се повиши макар и с много малко, което разбира се няма как да докажа.

Джапанииз - не казвам, че Равенола ми идва гъст за зимата, а че колата с него се усеща значително по-тромава и се държи точно както и с другите 5в40 масла с които съм карал и преди (може би съм имал прекалено големи очаквания за маслото), не казвам, че е лошо в никой случай. Но няма да е следващия ми избор, не напразно го няма и в оил селектора за точно моя двигател, въпреки, че го сравнявах с VSI и не открих някаква голяма разлика.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

0W40 масла - при такава разлика в "грейда"/"тежестта" (от 0 чаааааак до 40) не може да не е направен някакъв компромис. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да така е, стори ми се шумен, затова и минах отново на 5в40 и сега идеята на цялото упражнение е да си намеря универсалното 5в40 за моя двигател. Това е и повече чуденки надявам се да нямам.И сега просто пробвам кое как и т.н. докато си "напасна" маслото. Мислех да пробвам и оригиналното, което е на ВАГ в сивите туби, но е на неоправдано висока цена а и предполагам вътре е Шел или Кастрол или Арал.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А MOBIL ESP FORMULA 5W-30 същото ли е като Mobil 1 5W30 ESP ?

Щото не съм сигурен дали не са различни...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

maslo-dvigatelno-mobil-1-esp-formula-5w-30-1l-2798.thumb.png.803bb262727f0e5234fce02f517ab341.pngmobil-1-esp-synthetic-oil.thumb.png.2532e96514b0d27694e9785f13facb84.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 1 час, honda_japan написа:

Колеги на първо място ви благодаря за обясненията и търпението, отново си надградих знанията за маслата, особено примера с топчетата гумените е показателен. .........

Радвам се,че темата ми/ни ти е била полезна.За в бъдеще ще те помоля да се ограничиш само с четене.

Има оплаквания от доста съфорумци за разводняване на темата с марки и типове масла ,които не  касаят Хонда и объркват потребителите,което не беше целта ,когато създадох темата...

 

Та от тук нататък моля в темата да се пише само за масла,касаещи марката Хонда.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

 

 

Гледам, че напоследък в oil-club-а се споделя една формула за придобиване на представа за количеството на VIIs (Viscosity index improvers) в маслото.

Аз лично не съм голям фен на подобни неща, но формулата е интересна и призната в BITOG.

Ето за какво става въпрос:

 

Формула нa A_Harman (BITOG) за определяне на Shear resistance.

1. Кинематичен вискозитет при 40 С (KV@40) и 100 С (KV@100) (от datasheet-a);

2. Плътност на маслото при 15 С (Density @ 15C) (от datasheet-a) Тук може да имате проблем, тъй като за много масла се дава Density @ 20C, но тя се различава с около 0.003-004 стотни от тази при 15 С, така че грешката не е голяма. Можете просто да прибавите 0.003 (0.004) стотни към плътността на маслото при 20 С. Да речем: Плътност при 20 С = 0,846 + 0,003 = 0,849 плътност при 15 С;

3. HTHS (от datasheet-a);

4. С помощта на калкулатор (например този WINDMAN) се изчислява кинематичния вискозитет при 150 С (KV150);

5. Изчислява се плътността на маслото при 150 С (Density @ 150C), като плътността при 15 С се умножава по 0.885;

6. Умножават се KV150 и Density @ 150C, за да се получи динамичния вискозитет при 150 С (Dyn Visc @ 150C)

7. Изчислява се съотношението HTHS / Dyn Visc @ 150C , наречено Shear resistance.

Колкото резултатът, т.е. Shear resistance, е по-близък до 1-ца, толкова ПО-МАЛКО е количеството нa VIIs.

 

Пример:

Mobil 1 ESP Formula 5w30

KV@40 = 72.8

KV@100 = 12.1

Density @ 15C = 0.850

HTHS = 3.58

KV150 = 5.07 (изчислена с калкулатора на WINDMAN)

Density @ 150C = Density @ 15C х 0,885 = 0.850 x .0885 = 0.752

Dyn Visc @ 150C = KV150 x Density @ 150C = 5.07 x 0.752 = 3.813

Shear resistance =  HTHS / Dyn Visc @ 150C = 3.58 / 3.814 = 0.9387, т.е. количеството на VIIs е малко, колко точно може да придобиете груба представа от долната снимка, в която съм ползвал данни от synthetic_lubricant_base_stocks_formulations_guide на Mobil за 2017. Аз лично ползвам excel-a за сметките.

Ето:

Само да уточня: VM (viscosity modifier) = VIIs

В жълтите редове са дадени стойностите на VM, съдържащи се в гайда на Мобил.

SR.thumb.png.dfb26ee09fba179d4c505debd6ba8aba.png

Който иска, да се пробва 

Редактирано от Markony
  • Нагоре 4

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...