Jump to content
Данчо

Управляемост на автомобила

Recommended Posts

Не знам кой трябва да се смее, но това, което го говориш, са пълни глупости. По какъв начин АБС-а пречи на екстремното спиране на сухо?!?

няма да отговарям на всички ! само две неща:1. когато се активира АБС-а, той отпуска спирачката импулсно , което води до цикли на добро със никакво спиране , когато спираш без АБС и колелата блкират на къси интервали, редуваш доброто спиране с лошо спиране - което дава доста по-добър резултат ..2. най-доброто спиране ( и най трудното за нервите и рефлекса) от висока скорост, на сух асфалт, е това с износване на хорда :D ... ако ти се наложи да спираш от примерно от 200 с кола с добри спирачки без абс, и от това ти зависи живота - правилния начин е да натиснеш спирачката до долу и по никакъв повод да не връщаш педала и на милиметър .. ако гумата е с достатъчно материал по нея , ще се износи по хордата и ще увеличи значително площа върху която трие ... в даден момент от спирането съпротивлението при хлъзгане ще подмине това при търкаляне и колата ще започне да спира много стръмно , НО ако по средата на спирането не ти издържат нервите и отпуснеш педала си за гъби , защото при следващо натискане има шанс да блокираш колелото в друго ъглово положение и да започнеш да правиш нова хорда ... което означава още време за подобряване на спирането ...ако искаш мога да ти го нарисувам ??!? мисълта ми е - не се поддавайте на пропаганда - АБС-а си струва дори само заради това, че пази гумите, но не е за екстремисти ... човек става много мързелив и невнимателен докато кара с АБС :D и мисля , че голямата част от произшествията с новите коли стават защото хората си мислят че могат да спрат ...с кончертото са ме удряли 8 пъти отзад, като единия беше корола от старт без спирачка , два голф2, 1 опел кадет ( милия не остана нищо от него ) и останалите са все нови коли с АБС ... и пак казвам - това няма нищо обще с темата :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Риков,защо смяташ, че спирачния път с АБС се удължава, дай примери?

Защото според него, колелата превъртат и така удължават спирачният път. На практика обаче именно това превъртане спомага за запазване на сцеплението на гумите с пътя, а именно това спира автомобила. Защото ако колелата блокират и започнеш безконтролно да се пързаляш...
Давам пример веднага.Карам една Астра 92 год. с ABS особено зимата шанса ти да спреш по нанадолнище с сняг е 0 ама абсолютна 0.Много пъти съм си правил опити както си карам на 1 скорост по нанадолнището (с 20 ) натискам спирачката и само се чува кръц-кръц-кръц и си продължавам да си караш с 20 чак докато не стигна равното ( колата е с добри гуми не са галоши по същия наклон се изкачвам без проблем)Същото съм го правил и с кола без ABS не спираш веднага ама поне малко от малко спираш.Друг пример Същата Астра друг наклон съвсем лек и с паваж кръстовище без предимство ~ 50 km/h (не екстремно спиране:) намалявам поне от 20 метра) Е от 10 пъти 4-5 спирам и с помощта на ръчната (наистина леко мокро е да предположиме и че амортисьорите не са на Топ ниво но съм сигурен че без ABS ще спра без проблем)Наблюденията ми над спирачния път на колата са че през около 50 см колелото влачи и 50 см се търкаля. Убеден съм че няма как спирачния път да е по къс на тая кола отколкото на същата само че без ABS И все пак точно същия ABS ме е спасявал от 1 катастрофа, но принципно съм против.И пак казвам въпрос на навик е:DА и както съм казал по горе новите (~ след 2000 година) ABS системи са по добри от тези от преди 15 год , но ...... Редактирано от RikoV

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ВЪПРОСА Е СЛЕДНИЯ:ИМАМЕ 2 коли.Една СЪС АБС и една БЕЗ АБС.Колите са абсолютно еднакви и са поставени при абсолютно еднакви условия.Коя е по "управляема" при натиснат педал на спирачката до долу:репскетивно- на тази СЪС АБСА, педала да подскача зареди абса и на тази БЕЗ АБСА да са и БЛОКИРАЛИ колелата.Моля не си създавайте някакви ситуации от рода:идва завой, коя ще спре по бързо, има лед, няма лед, има дъжд и отдолу кал и т.н.Просто отговорете коя е по "управляема" :при блокирали колела или при такава на която абс-а и сработва.мерси

На конкретния въпрос ,единственият възможен отговор е , че колата с АБС, чиито колела се търкалят е по - управляема от тази , без АБС, чиито колела се пързалят. Това е проста физика. Отделно от темата - възможно е АБС да увеличи незначително спирачния път при пясък, чакъл или рохкав сняг в сравнение с кола без АБС, на която гумите са блокирали ,заради "ефекта на снегорина" , който се получава при натрупването на материала в предната част на гумата и увеличаващ триенето. Друг е въпросът, кое е по- ценно в такава ситуация - 5 % по къс спирачен път с блокирали колела или управляема кола.Статистиката е многозначителна.Интересното е , че много хора плюят по АБС, но никой не си е махнал бушона да си го изключи....

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

само две неща:

1. когато се активира АБС-а, той отпуска спирачката импулсно , което води до цикли на добро със никакво спиране , когато спираш без АБС и колелата блкират на къси интервали, редуваш доброто спиране с лошо спиране - което дава доста по-добър резултат ..

2. най-доброто спиране ( и най трудното за нервите и рефлекса) от висока скорост, на сух асфалт, е това с износване на хорда :P ... ако ти се наложи да спираш от примерно от 200 с кола с добри спирачки без абс, и от това ти зависи живота - правилния начин е да натиснеш спирачката до долу и по никакъв повод да не връщаш педала и на милиметър .. ако гумата е с достатъчно материал по нея , ще се износи по хордата и ще увеличи значително площа върху която трие ... в даден момент от спирането съпротивлението при хлъзгане ще подмине това при търкаляне и колата ще започне да спира много стръмно , НО ако по средата на спирането не ти издържат нервите и отпуснеш педала си за гъби , защото при следващо натискане има шанс да блокираш колелото в друго ъглово положение и да започнеш да правиш нова хорда ... което означава още време за подобряване на спирането ...

ако искаш мога да ти го нарисувам ??!?

и пак казвам - това няма нищо обще с темата :P

Има малко общо с темата след малко ще стигнем и дотам.

По първото: АБС-а натиска и отпуска спирачката импулсно според това дали колелата са на път да превъртят, но отпускането не е пълно, така че автомобила спира през цялото време.Честотата на цикъла отпускане-натискане е около 50 херца. Дори да приемем, че зад волана на автомобил без АБС е седнал много опитен шофьор, който има усет кога точно да натисне и кога да отпусне педала при блокиране на колелата, то ми се струва, че честота от 50 херца за човешки крак е непосилна. Така че ако приемем линията на идеалното спиране за права, то кривата на спиране с АБС е с много по-малки амплитуди и много по-близки стойности до идеалната, отколкото кривата на спиране без АБС.

По втората точка също не съм съгласен с теб. Площта на триене ще се увеличи, не знам колко значително, но имай предвид, че силата на триене е равна на нормалният натиск умножен по коефициента на триене. В случая като ти се увеличи площта на триене, ще намалее налягането, така че силата на триене ще си остане същата. А освен това ти ще си износил най-външния слой на гумата, който е с по-добри характеристики. По твоята логика автомобил с по-меки гуми спира по-добре от този с напомпени по норма, защото тогава площта на спиране също е по-голяма.

 

Малко математика (примесена с физика): спирачния път е равен на квадрата от началната скорост, разделен на удвоеното произведение от коефициента на сцепление и косинуса от наклона на пътя s=Vn2/2kf.cosa. Ако приемем, че пътя без наклон, то s=V2/2kf.

 

При дадения от теб пример при спиране с 200 км/ч (56 м/с), имаш спирачен път от почти 200 м. При кола с АБС този път е с около 25% по-малък, към 150-160 м. Такива са данните от всички световни автомобилостроители.

 

Колкото до управляемостта, при автомобил с блокирали колела (без АБС), който се опитва да направи завой е почти невъзможно, единствената сила (движеща), която действа на автомобила в този момент е инерционната, насочена по посока на движението, така че автомобила си продължава в предишната посока. При автомобил с въртящи се колела, освен инерционната сила, насочена по посока на движението, имаме и движещата сила на колелата, насочена в желаната от нас посока.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега,приеми че аз съм първия дето си е махнал бушона. :P .А по темата - мисля че наистина АБС-а в един момент може да създаде лъжливо спокойствие че спирачките ти са по-ефективни отколкото всъщност са.Според мен е по-добре човек да оттренира въпроса със свикването да се дозира спирачното усилие за да се използва максимално капацитета на наличните спирачки.А не е лошо да се подобрят,примерно с по-големи дискове и апарати и т.н..Щото искрено казано досега не съм карал Хонда,която да ме е впечатлила със спирачки.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз предлагам следното... сток Civic EG 92-95 D16Z6 като моя, който няма ABS и същия такъв Civic и той сток, обаче с ABS да застанем на равно, да ускорим до 100 да кажем и в еднакъв момент с еднаква скорост да започнем да спираме. Като човека ще разчита на ABS-а, а аз на личните си умения за спиране. Не казвам, че аз ще спра по-бързо, но така най-лесно ще проверим на сухо как стоят нещата. Естествено това може да се направи и с всяка друга марка и модел автомобил, давам моя само за пример. Но това е най-добрия начин за спирането на сухо да се разбере... за мокро е много по-различно... :P Аз поддържам тезата на Лукчо, че на сухо кола без ABS спира по-бързо... отново, кола само с ABS, а не кола с всички възможни трибуквени абревиатури... :P

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest
Отговорено (Редактирано)

Антиблокиращите системи са изобретени през 1929 година от френският производител на самолети Габриел Воасин. Целта на изобретението е била да помогне за по-безопасното спиране след приземяване, тъй като праговото спиране е практически невъзможно със самолет. Принципът на действие на съвременните АБС се състои в бордови компютър, наблюдаващ скоростта на въртене на всяко колело. Когато при спиране някое от колелата се върти значително по-бавно от останалите, компютърът задейства електромагнитен клапан, който прекъсва за момент достъпа на хидравлична течност или въздух. Днес АБС се счита за полезна екстра. Така ли е това в действителност? Два от най-разпространените митове за АБС са: 1. АБС помага за сигурността на хлъзгав път.Превозните средства с АБС имат по-дълъг спирачен път на хлъзгав асфалт, а също така и на чакъл или подобни меки настилки. На мокър или заледен път блокиралата гума се нагрява от триенето и разтапя леда (или изпарява водата) под себе си, стигайки до материала с по-голямо сцепление. При лед гумата се задълбава в него, което допълнително увеличава спирачния ефект. АБС не позволява блокирането и гумата продължава да се търкаля по леда или водата. 2. АБС намалява дължината на спирачния път.Това е валидно само при скорост над 100 км/ч. Разбира се, това е приблизителна стойност, която зависи от вида на автомобила, задвижването, теглото и още много други фактори. При нормални скорости спирачният път е почти един и същ (дори по-дълъг с АБС в някои случаи). Много по-важни са преценката на водача за подходящата скорост и уменията му. За какво помага АБС?Антиблокиращата система помага за запазване на контрола при спиране в завой. Накратко: докато колелата се въртят, имате контрол върху автомобила. Блокират ли, първият принцип на динамиката влиза в действие. Ремаркета и полуремаркета с обща маса над 3500 кг, както и превозни средства, превозващи опасни товари задължително са оборудвани с АБС. Целта е да се избегне сгъването на ремаркето спрямо влекача, което се получава при внезапно спиране в завой с празно ремарке. Спирачките на ремаркето са предвидени да удържат до 40 тона, така че е много лесно колелата да блокират при празно ремарке. Компенсация на рискаИзследване на Американската автомобилна администрация е показало, че водачите на превозни средства, оборудвани с АБС, са склонни към по-безрасъдно шофиране. Това произтича от заблудата, че АБС скъсява спирачния път. Както бе споменато по-горе, спирачният път се скъсява чрез добра преценка на безопасната скорост, бърза реакция на водача и правилно спиране. Като цяло, добрият шофьор никога не разчита на електрониката. Какво е „прагово спиране”Това е способността на водача да задържи спирачното усилие на границата на блокирането на колелата. Тогава спирачният ефект е максимален, като в същото време се запазва контрола върху превозното средство. Това е нещо, което би трябвало да се учи по време на автокурсовете, но за съжаление не се и споменава. Как да го научим?Намерете подходящо място – права отсечка с равен, сух асфалт, дълга поне 1 км. Свалете прозорците и засилете до около 60 км/ч. Рязко и силно натиснете педала на спирачката, за да блокирате гумите. Не въртете волана! Заслушайте се в свиренето от блокиралите гуми. Обикновено то е пронизително, подобно на писък. Обърнете и отново засилете до 60 км/ч. Този път натискайте педала бързо, но плавно. Внимавайте за момента, в който от гумите започва да се чува пищене. Обикновено то е по-тихо и не толкова пискливо, както при блокиране на колелата. Задръжте педала на това положение. Това е максималната спирачна ефективност. С практиката ще се научите да натискате спирачката все по-бързо, докато накрая инстинктивно ще задържате на прага на блокирането. * Убедете се, че няма движение * Махнете всичко от купето. Голяма е вероятността при рязко спиране нещо да ви удари, или най-малкото – да се счупи * Не въртете волана при спирането В реални условияПървият инстинкт щом се натъкнем на препятствие е да ударим спирачката със всичка сила, блокирайки колелата. Ако запазите самообладание и задействате спирачката бързо, но с постепенно увеличаващо се усилие (вместо да забиете крака си върху педала с всичка сила), по-голямата част от времето ще бъдете в зоната на максималната спирачна ефективност. Дори да блокирате колелата, това ще стане при ниска скорост, при която блокиралите колела спират по-ефективно.Източник: Христо Балканджиев

Редактирано от garfi

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest Al_Capone

Просто за протокола моята кола е произведена 1993 година за ABS не е и чувала и за конете си и за задкормилното си устройство спира добре. Миналата година ми се наложи за известно време да карам Форд Фокус 2004-та и Шкода Фабия 2006-та година и двете коли с ABS, Шкодата и с ESP, за това нея няма да и коментираме спирачките. Но с въпросният Фокус на околовръстното шосе от Овча Купел посока Люлин на моста под който минава пернишката линия на ЖП-то се движи колона, яко задръстване. Скоростта на колоноата не превишава 25 км/ч разстоянието между мен и предната кола е над десет метра, но в дясната страна на пътя има порядъчно количество (както на повечето бълграски пътища) прах и пясък. Та човека пред мен спира натискам аз спирачите и следва много голямо очудване от моя страна, спрях в теглича на колата пред мен, поради факта че съм в кола с ABS, дясното колело каквото и да прави ще си се влачи на пясъка и ABS-a ще оптпуска колелото да се върти! При тази ситуация моята си бабичка на 16 години спира ефективно и безопасно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има малко общо с темата след малко ще стигнем и дотам.

По първото: АБС-а натиска и отпуска спирачката импулсно според това дали колелата са на път да превъртят, но отпускането не е пълно, така че автомобила спира през цялото време.Честотата на цикъла отпускане-натискане е около 50 херца.

АБС-а не може да гадае колко отпускане е нужно зада се отблокират колелата , за това отпуска до край ! иначе колите нямаше да си продължават така със АБС на много хлъзгава настилка :P

 

Дори да приемем, че зад волана на автомобил без АБС е седнал много опитен шофьор, който има усет кога точно да натисне и кога да отпусне педала при блокиране на колелата, то ми се струва, че честота от 50 херца за човешки крак е непосилна.

няма нужда от такава честота - вярно не е полезно за гумите , но става и с 2-3 отпускания в секунда или просто връщане до ръба на сцепление

 

Така че ако приемем линията на идеалното спиране за права, то кривата на спиране с АБС е с много по-малки амплитуди и много по-близки стойности до идеалната, отколкото кривата на спиране без АБС.

това явно ще се наложи да ти го нарисувам

 

По втората точка също не съм съгласен с теб. Площта на триене ще се увеличи, не знам колко значително, но имай предвид, че силата на триене е равна на нормалният натиск умножен по коефициента на триене. В случая като ти се увеличи площта на триене, ще намалее налягането, така че силата на триене ще си остане същата.

ако това е вярно твърдение, а не такова измъкнато от учеблина по физаика за 9-ти клас, то смисъл от по-широки гуми няма ! те само тежат и пречат, и реално ще е най-добре да сложиш на колата такива от мотор ,защото там контактното петно е доста по-малко и ще концентрира по-голяма маса на единица площ .. даже велосипедните ще са най-добре

 

А освен това ти ще си износил най-външния слой на гумата, който е с по-добри характеристики. По твоята логика автомобил с по-меки гуми спира по-добре от този с напомпени по норма, защото тогава площта на спиране също е по-голяма.

изречение едно: когато гумата е добре загряла няма особенно значение за кой слой говорим

изречение две: да - по моята логика - да

 

Малко математика (примесена с физика): спирачния път е равен на квадрата от началната скорост, разделен на удвоеното произведение от коефициента на сцепление и косинуса от наклона на пътя s=Vn2/2kf.cosa. Ако приемем, че пътя без наклон, то s=V2/2kf.

 

При дадения от теб пример при спиране с 200 км/ч (56 м/с), имаш спирачен път от почти 200 м. При кола с АБС този път е с около 25% по-малък, към 150-160 м. Такива са данните от всички световни автомобилостроители.

това ще се направя че не съм го видял

Колкото до управляемостта, при автомобил с блокирали колела (без АБС), който се опитва да направи завой е почти невъзможно, единствената сила (движеща), която действа на автомобила в този момент е инерционната, насочена по посока на движението, така че автомобила си продължава в предишната посока. При автомобил с въртящи се колела, освен инерционната сила, насочена по посока на движението, имаме и движещата сила на колелата, насочена в желаната от нас посока.

колата , както всичко в тая вселена , се движи по пътя на най-малкото съпротивление, което само по себеси означава , че :

1. кола с неблокирали колела е по-управляема от такава с блокирали

2. кола с блокирали колела е трудно управляема ,н о управляма :P

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Лукчо, стига рисувал. сигурен ли си че площта се увеличава толкова нечовешки бързо докато си копаш хорда?Нека ти представя една друга гледна точка.факт 1 - гумите развиват максимално сцепление при някакво приплъзване Х което е около 10%факт 2 - колкото по-сериозно е спирането, толкова повече сцепление имат предните гуми.от 1 и 2 следва, че ако не спираш максимално, губиш и от максималното налично сцепление. Ако блокираш гумите и чакаш да се износят за да увеличиш площта се случва следното. Понеже си ги блокирал, не използваш максималното им сцепление. Щом не използваш максималното сцепление на гумата, значи не осигуряваш максимален трансфер на тежестта и следователно гумата дори не може да си развие максималното спирачно усилие.При гуми приплъзващи със заветните Х процента, трансферът на натоварване е максимален, следователно гумата постига максималното си сцепление от една страна заради естеството на приплъзващата гума а от друга заради максималното натоварване бърху нея.Друго твърдение, с което не съм съгласен е че ако спираш така не трябва да пускаш щото само ще си изгубиш оная максимална изкопана площ.Това нещо наречено flat-spot е толкова досадно че след като веднъж си го направил, гумата все там се опитва да спре. Това не е просто нещо което коментаторите само ни натякват, просто е наистина почти невъзможно да уцелиш друго място след като вече веднъж си си направил плоско петно.

2. кола с блокирали колела е трудно управляема ,н о управляма

да бе ... управляема до толкова че следва наклона на пътя и коловозите.Един ден щях да отнеса претичваща майка с дете. В този случай АБС-а щеше да ми помогне, ама аз АБС нямам. Единственото което ме спаси от сигурен престой зад решетките беше навикът ми да пускам спирачката и да ги заобиколя. Ако се бих панирал, АБС-а би бил единственото нещо което да ми остави каквато и да било управляемост необходима да ги заобиколя защото в създалата се ситуация спирането на време беше абсолютно невъзможно.Друг случай, На дариуса красивия преден капак щеше да е доста по-грозен ако колата му беше без АБС. Не всички могат да спират на границата на сцепление в критична ситуация, а и дори тези които могат, понякога се отпесват или се панират. Баси дори и човек да може да спира на границата на сцепление, понякога както си спира и му се налага да завие и хоп пак блокаж и пак се носим направо.Мразя АБС-а, но макар всичките му минуси, АБС-а наистина спасява животи..... и кара хората да си мислят че могат да си контролират спирането :lol:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз бих коментирал така:Без ABS може да се спре по-добре , но само от опитен шофьор и то не всеки път.За неопитния шофиор си трябва ABS , набива си спирачките до ламарината и си заобикаля препятствието без за му мисли.Ето го и доказателството - F1 няма ABS , всяка нова кола за нормалните шофиори има.И да , всеки си мисли че като колата му има ABS и спира по-добре и дай ся газ , тя ще спре , да ама не.Поздрави

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

ABS-ът със сигурност ми е оправял нещата в доста ситуации :lol: но при мен все пак има и минус... карай със 60, набий спирачки, и врътни рязко волана... в зависимост от настилката и текущата скорост и ъгъла на завъртане, съвсем спокойно може да продължиш с вратите напред, защото щом посоката на движение застане напречно на гумите, нищо не помага... достатъчно е да изкараш ABS-а от уравнението... тъй че управляемостта е в ограничени граници и определено не максимална.извода е че може да ползваш волана, но доста внимателно, за по-сигурно отпускаш и заобикаляш, нищо от старите начини на шофиране не е невалидно.освен това с ABS можеш да го държиш ПРЕД включване и да спираш традиционно на ръба. но трябва да си го познаваш. ако отървеш момента, а това не е трудно, влизаш в зоната на задействане и квот стане... защото дори малка неравност или дупка може да го задейства в този критичен момент.освен това с ABS по-трудно може да изгасиш колата в движение заради минималното превъртане ;) може да се смеете, но при няколко години с една Фиеста без ABS поради навика да натискам спирачка на скорост в един дъжд екстремно заблокирах колелата и колата угасна докато се носех към предния пич. това имаше интересния "ABS ефект" :P припомпих 3 пъти без да осъзнавам изгасването, вакуума свърши и педала се одърви. поради одървянето не можех повече да заблокирам колелата и преко сили спрях на 1 боя ;) ако не беше угаснала сигурно щях да го ударя.

Редактирано от gin
  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето го и доказателството - F1 няма ABS , всяка нова кола за нормалните шофиори има.Не считай това за доказателство,защото не е! ;) При ф-1 е пълно с разни правила,ако имат и абс ще ги упражляват с дистанционно :P Ф-1 няма нищо общо с които и да е нормален автомобил(освен че е с 4-ри гуми) :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Ехаа Лукчо ме заби с тази хорда, по-безумно обяснение отдавна не бях чел :) Емо го е обяснил доста по-добреТова, че крушката премигва 50 пъти в секунда, означава ли, че има момент, в който не свети. Или момент, в който свети на максимален възможен интензитет?Без ABS можеш да подобриш спирачния път на кола с ABS единствено на чакъл, или ако колата е с едноканален ABS, кофти (различни) спирачки/гуми или някоя от гумите е на много хлъзгава настилкаОбратно на темата, разбира се, че колата с ABS ще е по-управляема. Колата без ABS ще е напълно неуправляемо торпедо с блокирали колела.Кола с ABS може и да спира и да завива, ЕДНОВРЕМЕННО. Без ABS или завиваш или спирашп.п. Дори и състезателите биха ползвали ABS ако можеха. Не давайте за пример Formula 1, защото там до скоро имаха ESP, Traction Control и Launch Control, и си ги ползваха

Редактирано от Magnum

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чета тая тема понякога и не вярвам на очите си - чета някои от мненията, пак чета заглавието на темата и пак следващите мнения и ???Не съм "екстремист" и никога (вече) не карам на "ръба" на физиката, но още си обичам едно "номерче" и понякога изпраям косите на жната (а малкият са кефи яко) ;) Нали знаете че тук таме по държавата ни шосетата преминават във "резервни летища" - 15 - 20 метра широк асфалт, дълъг 2 -3 км. Та при сняг и лед (и естественно без попътен и насрещен трафик) прая следното: Отнемам газта ( най висока предавка - скорост 70 - 90 км/ч.) и врътвам волана нанякъде. Колцата мазно тръгва да се отклонява от праволинейната си траектория и се вписва мързеливо в завоя но така и не достига зададеният от ъгъла на завъртане на волана радиус на завой. После връткам обратно (през нулевия , до обратноамплитудният градус) и така си се кефим (не всички :P ) известно време лашкайки се наляво , надясно, докато не спадне скоростта (спрямо сцеплението) до невъзможност за изпълнение на "маневрата". Правил съм го и с двете коли от подписа и естественно има значение масата и колесната база на всеки от тях, но разликите не са осезаеми за траекторията а само за честотата на промяната и. Ооосновната разлика е КВО СТАА като "погаля" спирачката :D Бялата "микровълнова" веднага ИЗПРАВЯ вектора на движение и търси канавката щото натам я води наклона на "залязващия" към банкета асфалт, Иии няма оправия ако не го правиш умишлено и премерено. Акордът (с оплютият от някои АБС) при същото "питане" по спирачката веднага ДОЗАВИВА до зададения от волана радиус на завой и вече е готов да го "лашна" в другата посока. Мисълта ми е че Сивика е по-лесен за вкарване в тая "синусоидна" траектория но амплитудата и е доста по разредена щото (не барай спирачката) за да я "сгъстиш" , докато "сребристият рицар" е доста по трудно да изкараш извън нервите му ,но пък е далеч по-лесен за корекция и сгъстяване на "камшичните удари". Ако някой още спори за контрола на траекторията със и без АБС - нека пробва тоя номер. МОЛЯ ХОРАТА КОИТО ОТ ПЪРВИ ПРОЧИТ НЕ СА РАЗБРАЛИ ЗА КВО ИДЕ РЕЧ "ДА НЕ ОПИТВАТ ТОВО У ДОМА" :) Спирането с АБС е друга тема и там също имам кво да кажа (ако на някой му се чете) ;) ;) :D

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Емо , на сегашните ми гуми ( летните ) има два флат-спота .. имам и такива , в мазето във варна , които са износени на хорда от едно спиране от 180 и имат флат-спот от преди това .. ще намеря малко литература по въпроса за да я постна и после ще продължим спора

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ок, чакам обосновката.просто не разбирам, все едно не си усещал как в момента на блокирането колата си намалява силката на спиране.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От 2009 година ВСЧКИ нови коли излизат на пазара с АБС.От 2010 ВСИЧКИ ще излизат с ABS + EBD + ESP.Коли без тези "малковажни" и "неефективни" системи за сигурност няма да могат да покрият минималните критерии.И повярвайте ми тези системи не се слагат само за да оскъпят колата :) Много пъти ми се е случвало да се разминавам на косъм с кола без АБС.Пресен пример от преди няколко месеца когато си купих Д15-ката.Карам по аутобана от Стара Загора за Сливен, кретена пред мен набива яко спирачки, съответно аз също.Колата няма нито АБС нито ЕБД (система за разпределение на спирачното усилие).Предно колело в този момент навлиза в участък с по-малко сцепление от другото и блокира.Колата за част от секундата се хлъзна към другото платно.Единствено факта, че я карах за първи път и бях яко нащрек ме спаси от това да реагирам и да не се нацепя в някой в насрещното или да завъртя рязко на обратно и да направя накой камшик.Краят със сигурност щеше да е много лош.В семейството ми има кола 2008 година с АБС и с ЕБД.Съответно малко след случката реших да пробвам на безопастно място какво ще се случи ако изпадна в такава ситуация с нея.Е колата не мръдна.Набих спирачките зверски, включи се АБС-а, ЕБД-то прецени за част от секундата колко сцепление има всяко от четирите колела и подаде различно спирачно усилие на всяко от тях.Колата си спря без да мръдне от треакторията си.Ако бях с нея, нямаше да карам 20 км с 60 по извънградския път и сърцето ми да е в гърлото!!!Не подценявайте системите за сигурност, наистина спасяват животи!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

съжалявам , но нямам много време за търсене , а тая информация не е много популярна ... и единствените материали по въпроса които намирам сега са платени и да, силата на спиране намалява с 20-25% след началния момент на блокиране , но с времето нараства и за това може да се приложи само при наистина високи скорости и добри спирачки а защо нараства .. най-общо това което съм чел: окачването се успокоява , гумата прегрява върху петното и започва много бързо износване , което изравнява вълните които с се образували от деформацията на гумата, при което освен, че петното се увеличава като площ , също така се успокоява и вибрацията на гумата ... гумата спира да противодейства центробежно на асфалта и ляга допълнително върху по-голяма площ и т.н. ама ще ти го намеря научно обяснено и със съответните сметки за да не водим излишни спорове и гадания в резултат гуми няма - просто ги хвърляш и има уловка :D трябва спирането да е достатъчно дълго за да има смисъл и достатъчно късо за да не останеш по телове ( въпреки че не съм убеден как действат 4 спукани гуми на спирането :) )преди време бях гледал експериментални авариини спирачки за тирове , които представляваха една щора закачена за шасито пред гумите , която при екстремно натискане на спирачката , се спуска и застава под колелата, те я натискат и триенето се опитва да я дръпне назад, но щората е здраво хваната и не пада :D - тира моментално се превръща във верижна машина със площ на спиращата повърност няколко десетки квадратни метра и спира от висока скорост на пързаляне за нещо от сорта на 1/5 от нормалния си спирачен път - идеята е същата и е само въпрос на площ и условия разбирасе това което твърдя е безумно при пътни условия различни от сух сравнително чист асфалт ! просто двете криви не се срещат при никакви начални скорости и за да завърша ще пусна едно поучително филмче !

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
http://www.youtube.com/watch?v=xbVFcjodiC8...feature=related Ето чудесен тест за управляемост с и без АБС който ще отговори на всичките ви въпроси.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

в това филмче накрая даваха шофера преди и докато колата се върти ... някой може ли да ми каже защо тоя завъртя волана на 45градуса в поскока сухото и защо не удари контра ? а докато беше на АБС през цялото време колелата му сочеха надясно ?? писнало ми е от пропаганда - всеки има право да вярва в каквото си иска , но да се убецдават хората като се подава фалшива информация не е хубаво ... тая кола щеше да се увърти с АБС-а яко ако не се беше борил за нея

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна тема, но някои от мненията направо ме изумиха, затова не се сдържах и аз да сложа малко мерудия в манджата!Ака някой си мисли, че между F1 и автомобилите които се движат по пътищата няма нищо общо – ами да отиде да се прегледа. Пример: в края на 80-те години на миналия век Хонда участваше във F1 само с двигатели, благодарение на които отбори като Макларън и Уйлямс бяха недостижими. Няколко години по-късно – началото на 90-те, благодарение на тази технология, но адаптирана за масово производство, Хонда вгражда в автомобилите си двигатели чийто качества правят марката легенда и тези качества не могат да бъдат постигнати от конкуренцията десетилетия по-късно /две от тези двигателчета съм ги подложил на тежка експлоатация/.В тоя ред на мисли, в началото на 90-те години, правилата във F1 позволяваха в болидите да се вгражда АБС, затова ще си позволя да цитирам мнението на пилот с прякор “Професора” /Ален Прост/ за тази система - по памет “противник съм на тази система защото ....., но благодарение на нея печеля около секунда и половина – две на обиколка”. Ами когато фактите говорят – боговете мълчат!Това е правилото, но в живота винаги има изключения от правилата. Ще споделя няколко лични впечатления за марки и модели комплектовани с неусъвършенствани АБС:При Пежо 605, Сузуки “Лиана”, Опел комбинацията хлъзгав път + АБС = липса на спирачки. При по-новите Опели този проблем е отстранен и АБС работи безупречно. Тойота “Авенсис” – изсъхващ път /леви гуми върху мокро, десни върху сухо или обратното/ + АБС = непредсказуема серия от дърпания в ляво и дясно независимо къде е мокро или сухо. Успокоението е че никое от тези дръпвания не е толкова продължително, че да предизвика сериозно поднасяне или завъртане.При Мерцедес и Ауди АБС работи безупречно и разбира се ЦРХ-а - без забележки.Поздрави!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То този въпрос си е отговор...Ясно, че с ABS колата е доста по-стабилна, независимо от условията. Много катастрофи стават от уплашени шофьори, които си мислят, че като скочат на средния педал и всичко е до там - да, ама не / става въпрос за коли без... /.Пример :Силен дъжд, село, стадо овци / е /, около 100-110км/ч, лек завой, но без видимост. На около 30м. виждам овците / овцете - не знам как е правилно /, съответно веднага педала на спирачката е натиснат на макс - бронята се докосна до вълната на едно от животните. Ако бях без ABS - минавах през стадото.

за затвора си

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

за затвора си

Бързах. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да се включа и аз в темата (макар да не съм голям специалист).По повод изказването на колегата Tino - за колите с кофти АБС включи и Тойота Айго. Изключително прав. Това е служебната ми кола която карам по 16 часа на денонощие....много колеги си изпатиха заради скапания АБС та включително и аз след удар с 5 км/ч в трамвай. Хубавото е че се разминах без акт,но остана лошия спомен от ПТП и обица,че не винаги АБС означава сигурност. При мен ПТП-то стана на заснежена настилка и 15-20м време за реакция. Натискането на педала до долу обаче доведе до пълен блокаж на спирачките. Разбирайте ме както искате,но таи система не само че не ми помогна да спра (защото усетих че педала само рита но намаляване на скороста нямаше), но и след като "пуснах" (защото усетих че системата не е сработила) и след това го натиснах наново вече нямаше и дори леки признаци на АБС. Педала дори не риташе,нито звук, само блокирали гуми пързалящи се с все същата скорост към трамвая. Наложи се за да избегна по-голями щети и евентуално наранявания върху мене да използвам ръчната и да завъртя колата максимално в посоката на движение на трамвая,защото в противен случей той щеше да се забие в шофьорската ми врата. Официалното изявление на ТМ Ауто по случая е,че всичко е ок. Сещайте се след мене още не малко колеги се удариха заради този проблем и като такъв е явно проблем си на Тойота в изпълението им. В голяма част от случаите се включва АБС-а дори при много леки натоварвания,а не екстремни и това не малко страх всява в мен след случката описана по-горе. Просто не знам кога ще започна да спирам наистина след включване на АБС и кога не. Намразих системата до момента в който не се качих на един Голф 4 комби (извънредно се наложи да го карам, иначе ми е под достойнството !!! ) и тогава видях наистина какво е работещ АБС. Моята хондарелка сивик седан 93-та няма АБС...като за такъв използвам крака си,но колегите са прави,че в момент на истински екстремна ситуация просто натискаш педала до долу и това е. До колкото разбрах изпълненията на АБС от Хонда са добри и работещи което ме кара само за пореден път да се гордея с марката макар да нямам въпросната система на моят автомобил.Надявам се съм помогнал.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...В голяма част от случаите се включва АБС-а дори при много леки натоварвания,а не екстремни и това не малко страх всява в мен след случката описана по-горе. Просто не знам кога ще започна да спирам наистина след включване на АБС и кога не....

как ей така си се включва не знам...при много леко натоварване хоп и той не ти позволява да спреш !!! .направо като имаш АБС не знаеш кога ще започнеш да спираш....п.с.Кво го напрайхте тоя АБС не ва знам...чесно.
  • Надолу 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

2. най-доброто спиране ( и най трудното за нервите и рефлекса) от висока скорост, на сух асфалт, е това с износване на хорда :huh: ... ако ти се наложи да спираш от примерно от 200 с кола с добри спирачки без абс, и от това ти зависи живота - правилния начин е да натиснеш спирачката до долу и по никакъв повод да не връщаш педала и на милиметър .. ако гумата е с достатъчно материал по нея , ще се износи по хордата и ще увеличи значително площа върху която трие ... в даден момент от спирането съпротивлението при хлъзгане ще подмине това при търкаляне и колата ще започне да спира много стръмно , НО ако по средата на спирането не ти издържат нервите и отпуснеш педала си за гъби , защото при следващо натискане има шанс да блокираш колелото в друго ъглово положение и да започнеш да правиш нова хорда ... което означава още време за подобряване на спирането ...ако искаш мога да ти го нарисувам ??!?

В описаната ситуация единственото , което ще се получи е да се УДЪЛЖИ спирачният път и да станете собственик на неизползваеми гуми. При такова спиране частиците каучук, които се отделят от гумата, играят ролята на "ролки" между контактната повърхност на гумата и асфалта и намаляват сцеплението, контактната площ и съответно спирачния път. Тези частици, приемат формата на вретено при преминаването си между гумата и асфалта и още преди 30 години е доказано, че такъв начин на спиране е по НЕефективен от традиционния- "на границата на сцеплението".

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В описаната ситуация гумата преминава температурата си на топене и няма как да се рони по описания начин - това е разликата с нормално спиране с блокирани колела ... има граница, при преминаването на която гумата спира да се рони и започва да се "маже" по асфалта. и да, уточнил съм, че гумите не стават за нищо в последствие

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако игнорирам гледаното по ТВ-карал съм доста коли без АБС,сега имам една без абс и 2 с абс и при екстремно спиране-АБСа си е АБС.Много е тегаво без него.Това е моето мнение по въпроса за управлението на колата със иили без....

Значи спира с АБС по-добре. Ама въпроса е за управляемост. Според мен ако задкормилното устроийство си познава и усеща колата , тази кола която е без АБС и с блокирали от рязкото натискане колела , може да бъде по управляема. Естествена , ако има и ЕСП и тракшън нещата се променят .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Тойота “Авенсис” – изсъхващ път /леви гуми върху мокро, десни върху сухо или обратното/ + АБС = непредсказуема серия от дърпания в ляво и дясно независимо къде е мокро или сухо. Успокоението е че никое от тези дръпвания не е толкова продължително, че да предизвика сериозно поднасяне или завъртане.При Мерцедес и Ауди АБС работи безупречно и разбира се ЦРХ-а - без забележки.Поздрави!

ей, това с авенсиса е абсолютно точно. служебната ми кола в предишната работа беше чисто нов авенсис. много готина кола, само да не си на нашите магистрали (дет събират локви) с по-висока скорост. колата кривва много отчетливо. не води до нищо особено, освен до моментен уплах, обаче усещането е неприятно. а и се ударих на колелото на 4-ти км с 15км/ч на сух път. хвана абс-а и не знам кво стана, ама спрях в тоя отпред. нищо не разбрах, честно. с тая скорост и разстояние от 20 метра все трябваше да спра. хората са прави, че е най-важно предкормилното устройство, ама хич не очаквах чак пък така да стане. Редактирано от mikroni
  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

колата с ABS ти спестява едно много важно нещо - 3 допълнителни педала за спиране... за които нямаш и крайниците да ползваш. някой да не каже че сцеплението на всички колела е еднакво при блокиране? колата неминуемо леко тръгва да се усуква нанякъде.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

трите педала наскоро ги замениха с волан ... :)питам последно и ще спра да пиша в темата - имам с кой да споря по въпроса ...когато колелата са блокирали. волана никаква роля ли не изпълнява ? .. как се управлява мотор на задна гума ?

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма правилен отговор на въпроса поставен по този начин. Аз съм имал ситуации в които без АБС щях да "гризна дръвцето". Имал съм и такива в които липсата му ме е спасявала. Едно е сигурно. Аварийно спиране на мокър път в завой без АБС е почти невъзможно (за лед изобщо не говорим - там и с АБС и без АБС е страшно и е на късмет). Слувало ми се е да се наложи да спирам екстремно на мокър път в завой. Тогава за пръв и последен път харесах Ford Connect. Колата намали и влезе в завоя точно по желаната траектория. До мен други двама приключиха пътуването си в канавката.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

как се управлява мотор на задна гума ?

Пробвай и ще видиш :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

е аз знам какъв е принципа - въпроса беше по-скоро риторичен

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В описаната ситуация гумата преминава температурата си на топене и няма как да се рони по описания начин - това е разликата с нормално спиране с блокирани колела ... има граница, при преминаването на която гумата спира да се рони и започва да се "маже" по асфалта. и да, уточнил съм, че гумите не стават за нищо в последствие

Колега, съжалявам, но категорично не мога да се съглася с това твърдение. Температура на топене няма при каучуковите смеси.Има температурна крива при която се изменят физико-химичните показатели и определени условия, при които се получава разпад на молекулярните връзки. Всъщност, това "мазане " за което говориш, е именно ситуацията , при която частиците гума играят ролята на "ролки" и пречат на спирането.Разбира се, формата им може да се установи, когато се разглеждат с микроскоп, поради малкия им размер.Ти разделяш процеса на отлагане на частици от гумата по асфалта на "ронене" и "мазане" - това е едно и също, разликата е само в големината на частиците. В първия случай темпратурата на гумата е достатъчно ниска ,за да запази физичните си своиства - еластичност, якост и т.н. и настъпва чисто механично разпадане, докато във втория случай, температурата се е покачила до ниво при което се получава частичен разпад на молекулярните връзки и деструкция на каучуковата смес, при което тя вече почти е загубила физичните си своиства на вулканизиран каучук и съответно и няма как да спира по- добре. Описаното явление с частиците каучук, които действат като ролки, не съм го измислил аз, а е на база на проучванията, които са правени в продължение на много години от различни компании и организации работещи в тази насока. Обясненията за случващото се с гумата си е моя интерпретация, за която нямам доказателства, а е на база личен опит с каучукови смеси. Поздрави!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С АВS колата е ПО управляема.След като прочетох всички мнения имам някои уточнения.АВS-анти блокираща система.Очаква се гумите да се въртят на ръба преди блокирането.Следва следят се и четирите колела да се въртят-тогава колата има управляемост завърташ волана и тя трябва да завие и завива.Това че някои модели нямат добре направена система е много гадно.За АУДИ всичко е наред.С ХОНДА-та също нямам проблеми досега-дори усещам как по разтовареното колело при завой не приплъзва и АВS се включва веднага дори при сух път.Така го проверявам дали работи коректно-при връщане от работа имам един гаден лек десен завой с неравност от дясно и при хлътване колелото не е с добро сцепление и точно тогава ABS сработва и това всеки ден.Като видя пясък проверявам дали е наред системата с рязко натискане на спирачката при 30-40км/ч и засега е наред. Така с две ръце съм за това че ABS-а прави колато по управляема.Следват гуми и т.н. други не маловажни неща,дори и марката гуми.Всяка гума си има праг на ефективно спиране над него и с ABS и без няма значение.Да не включваме и скоростта тя е най важната.Ами това е дано решите спора си. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хахаха ама кой е тръгнал да спори с лукчо? :););) Това е невъзможно - той винаги е прав. :););) Толкова по темата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

мойте уважения към хората които смятат че колата е по-управляема без АБС, но смятам че е дебилно да го твърдите.просто няма смисъл, доста по-големи мозъци от Вас са го измислили точно с тази целап.с.мога да ви създам ситуация, в която ще се докаже че с АБС колата е по-управляема, но няма смисъл защото смятам че не сте глупави хора и сами можете да го направите ;):) п.с.2лукчо, пусни една анкета моля те :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...