Markony 2246 #1 Публикувано 18 Май, 2018 Тук се обсъждат капкови проби по шаблон: 1) Автомобил – Honda Civic Aerodeck, D15Z8, 1998 г.; 2) Масло – Ravenol SSV 0w-30; 3) Маслен филтър – HONDA OEM (Purflux); 4) Общ пробег на автомобила - около 408 033 км; 5) Пробег на маслото в момента на вземане на пробата - 7200 км; 6) Цикъл (извънградско/градско) – 50/50; 7) Средна скорост - около 33 км/ч; 8) Сезон на експлоатация – 08.12.2017 -16.05.2018; 9) Моточасове – около 218; 10) Изразходвано гориво - около 468 л. Лукойл 95; 11) Kтм = (468 л./ 3.5 л.) = 134; 12) Пробата е взета от напълно загрял двигател (10 мин след гасене) и се е сушила 23 часа на стайна температура; 13) Обем на налятото чисто масло при смяната - 3,5 л.; 14) Доливане на масло – не е правено. Може би има спад на маслото с около 1 мм. 15) Други – например: предходни масла; работещ/не-работещ EGR; динамично каране; леко градско; кратка магистрала - 120- 130 км/ч мах. скорост. др.. Публикува се само една снимка -качествена ,избрана от серия снимки. Капката трябва да е взета по инструкцията без вариации,за да има повторяемост и да се вадят изводи. Некачествени проби ще се трият. Моля за търпение,анализаторите не са на щат тук. 1 3 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #2 Отговорено 18 Май, 2018 Технология капков тест: 1. Моторът трябва да е добре загрял, т.е. маслото следва да е достигнало работна температура. 2. Най-добре е капката да се вземе около 10-та минута след гасенето на мотора; 3. Взима се парче чиста негланцирана бяла офисна хартия с плътност 80гр/м2 и размер около 7х7 см и се поставя близо до мотора върху равна повърхност и върху нещо, което не му позволява да се опира на повърхнината под него - да речем взима се капачка от бурканче със сладко (или друго подобно) или ролка тиксо и листчето се поставя/закрепя (може да се прилепи с тиксо) върху него. Така центърът на листа, където ще капне капката, не се допира на нищо - виси във въздуха, а краищата му се опират на ръбовете на капачката или на ролката с тиксо. Можете също така да подгънете два от противоположните краища на листчето, което е в квадратна форма, така че да се образува нещо като масичка - Внимавайте центърът на листчето да не провисва!; 4. Вади се внимателно щеката – без да се бърше! По принцип ни трябва ПЪРВАТА КАПКА. Стремим се максимално количество масло да остане на щеката. Издърпваме я внимателно и веднага я хоризонтираме ( щека ----------------о ). Пренасяме я внимателно до парчето хартия и я изправяме на около 1,5-3 см над хартията. Изчакваме капката да капне – може да отнеме време, следва да сме търпеливи. Ако не капва - много внимателно и леко се допира щеката или по-скоро маслото от щеката до хартията - колкото маслото да се плъзне от щеката на хартията; 5. Хартията с капката и подложката под нея се занасят в помещение със стайна температура и капката се оставя да съхне 22-24 часа; 6. Листчето с капката се скенира на скенер с разделителност 600 dpi (може и 300dpi) или се прави макроснимка с телефон или таблет. Скенерът е за предпочитане, тъй като всяка една капка от теста (на 1000, 2000, 3000 км и т.н,) ще бъде осветявана по един и същи начин, което е много важно за обективността на теста. Условията, при които се прави теста, следва да са максимално идентични при взимането на всяка една капка: една и съща хартия (от един пакет); едно и също време на взимане на капката (около 10 мин. след гасене на мотора); едно и също място на сушене; едно и също време на сушенето; приблизително еднаква температура на помещението, в което се суши капката; липса на влага в помещението; един и същ начин на скениране. Когато капката се снима с фотоапарат или телефон, трябва много да се внимава осветеността й да е равномерна Светлината трябва да пада еднакво от всички страни на капката. Да няма потъмнени или силно осветени зони. Светкавицата да е изключена. Винаги се снима на едно и също място (у дома, например) и на една и съща светлина. Задължително се подлага чист бял лист хартия под листчето с капката. Обработка на капката с GIMPPortable - кратка инструкция: 1 10 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #3 Отговорено 18 Май, 2018 (Редактирано) Ето и примери за капкови тестове, съпроводени с последващ анализ на отработката на маслото: Редактирано 18 Май, 2018 от emod 7 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #4 Отговорено 18 Май, 2018 (Редактирано) По-долу нагледно може да се види как тече замърсяването на маслото в периода на експлоатация от 1000 до 7200 км, в т.ч. образуването на ядрото (централната зона на капката), неговото запълване и насищане с мърсотия (кафявият цвят), навлизането на мърсотията в зоната на дифузия (тази след пръстена на ядрото, в зелено) и постепенното й запълване с по-тежки фракции (в кафяв цвят), излизащи извън ядрото, което вече не успява да ги задържи (последната снимка): От гледна точка на капковия тест, КОЙТО ОТРАЗЯВА ПРЕДИ ВСИЧКО СТЕПЕНТА НА ЗАМЪРСЯВАНЕ НА МАСЛОТО И ДИСПЕРГИРАЩИТЕ МУ СВОЙСТВА + възможно обводняване на маслото и наличие на гориво, е добре маслото да бъде заменено преди (с голямо презастраховане) или когато настъпи моментът (добре изчерпан ресурс), показан на следващите две снимки: и да не се допуска разпадане на ядрото, подобно на това Редактирано 18 Май, 2018 от emod 10 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #5 Отговорено 19 Май, 2018 (Редактирано) Предходните два поста касаят капкови тестове на бензинови мотори! С дизелите е по-различно. Начинът на изпълване на капката с мърсотия е друг. Много бързо цялата капка се изпълва със сажди (при повечето дизели; при някои съвременни дизели капката не се отличава от бензиновата, освен по цвета й) . Първоначално чернилката е "по-бледа", като с времето се уплътнява и става все по-наситено черна. След това започва свиване към центъра на капката и... край с диспергиращите свойства на маслото. Ето и реални капки: По горните причини ДИЗЕЛЪТ е хубаво да се следи от момента на наливането на новото масло до момента на смяната му, в противен случай преценката за състоянието на маслото може да се окаже неправилна! При капковия тест на дизела е ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО заедно със сканираното изображение на капката да се прилага и снимка на капката, изпълнена при описаните по-горе условия, както и снимка на капката на "просвет" (например: поставяте листчето с капката на прозореца и снимате; светлината не трябва да бъде много ярка, т.е. избягвайте пряката слънчева светлина; нужно е само капката да бъде осветена от "задната й страна"). Редактирано 19 Май, 2018 от emod 4 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #6 Отговорено 20 Май, 2018 (Редактирано) ВНИМАНИЕ - относно скенирането! Когато се скенира капката, следва да се внимава за реалистичното й възпроизвеждане от скенера. Най-честият проблем е "жълтеенето" и "изсветляването" на скенирания образ. Ето за какво става въпрос: Забележете светложълтия край на капката и много светлата зона на дифузия. Това не е реалния им цвят. Ето и съпоставяне с коректно предадени цветове при скениране (втората капка е коректно съответствие на скенирания оригинал): Сега забележете каква е разликата при обработката на двете капки с "пила": Отчетливо се вижда, че "жълтеещата и изсветлена" капка дава невярна информация относно състоянието на маслото - то изглежда по-свежо, което всъщност не е така. Това, което съм успял да установя чисто практически (чрез тестове с моя скенер) е, че проблемът с жълтеенето и изсветляването се получава, когато скенерът използва WIA драйвър, вместо TWAIN. Жълтеене се получава и когато в "Color management" на Windows-a, в Advanced -> Device profile не е избран профила на скенера. Ето как трябва да изглеждат примерните настройки: Този проблем може да се избегне като се ползва скениращ софтуер, предлаган със самия скенер, какъвто например е Easy Document Creator на Samsung. Другите производители на скенери също предлагат подобен софтуер. Може да се използва и софтуер на трети лица, какъвто например е NAPS2, който предлага възможност за избор между WIA или TWAIN при скениране. Ще бъде от голяма ползва, ако някой IT специалист може да хвърли повече светлина по гореспоменатия проблем и даде насоки за разрешаването му. Редактирано 20 Май, 2018 от emod 6 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
JHM 1796 #7 Отговорено 23 Май, 2018 (Редактирано) Здравейте колеги,нека открия "сезона" в новата тема: Капков тест 7 - 7030 1.Mobil1 0w20 AFE 2.Honda accord-K20Z2 2006г. 3.Общ пробег на автомобила-144030. 4.Пробег на маслото, в момента на вземане на пробата 7000км. 5.Цикъл(извънградско/градско) 40/60% 6.Средна скорост,около 30 км/ч. 7.Сезон на експлоатация 10.01.2018г.-22.05.18г. 8.Мото часове, около 220 9.Изразходвано гориво-около 630 л. пропан бутан и 95 л. бензин А-95. 10.Обем на налятото масло при смяната-4.7л. 11.Доливане няма,няма разход на масло (1-2мм е под макс.на щеката). 12.Маслен филтър, Honda OEM (purflux-ls350). 13.Въздушен Mahle original 14.Режим на използване-(тежък)кратки разстояния и студени стартове,на 7-8 пъти до към 5000об.(160-170km/h)за кратко. 15.Предишно масло, Honda HG 0W20 Ultimate syntetic,MOBIL ESP0W30,Amsoil 0w20,petro canada 0w30,castrol edge 0w30,motul eco energy 0w30,castrol magnatec 5w40 16.Пробата е взета от напълно загрял двигател,5 мин. след изгасяне. 17.Сушена е 24 ч. на стайна температура. 18.Сканирана е на скенер с разд. способност 600dpi. на офисна хартия,като капката е капнах от 1,5-2,0 см. височина. развитие: Редактирано 23 Май, 2018 от JHM 3 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
JHM 1796 #8 Отговорено 23 Май, 2018 (Редактирано) Тук долу ви предоставям скан и пила масло Fuchs tytan 5w40 на 7300кми експлоатационен период 08.17 г.-05.18 г. на приятел с vw passat B5 2003г. Режим тежък,с къси преходи и зима. Маслото е от Ato 24. Редактирано 23 Май, 2018 от JHM 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #9 Отговорено 23 Май, 2018 (Редактирано) Здравей JHM, Твоето масло все още е ОК. Наблюдават се много малки разсейки от мърсотията в ядрото, които навлизат в зоната на дифузия. Обводняване на практика не се вижда, но и сезона вече е различен, което оказва влияние. Напред към 8000, както беше предвидил . Маслото на VW-то е "пътник". В момента е в "измамен еквилибриум" - състояние на покой на едно тяло като резултат от действието на равни по големина, но действащи в противоположни посоки сили , но много скоро тъмната страна ще победи окончателно. Добре е колегата да се замисли за смяна. Хубав граничен пример за статистиката Редактирано 23 Май, 2018 от emod 1 1 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
isullivan 166 #10 Отговорено 7 Юни, 2018 1) Автомобил – Honda Accord 7 2008 к24а3 ръчни скорости 2) Масло – Ravenol SFE 5w-20 от ато24; 3) Маслен филтър – ; 4) Общ пробег на автомобила - около 209 920 км; 5) Пробег на маслото в момента на вземане на пробата - 4100 км; 6) Цикъл (извънградско/градско) – 50/50; 7) Средна скорост - около 34 км/ч; 8) Сезон на експлоатация – 01.03.2018 -05.06.2018; 9) Моточасове – около 120; 10) Изразходвано гориво - около 411 л. Лукойл/Еко 95; 11) Kтм = (411 л./ 4.2 л.) = 97,8; 12) Пробата е взета от напълно загрял двигател (10 мин след гасене) и се е сушила 22,5 часа на стайна температура; 13) Обем на налятото чисто масло при смяната - 4,2 л.; 14) Доливане на масло – не е правено. Няма разход на масло. 15) Други – студен старт 15км/ студен старт 15км по равно градско и извънградско първите 2500км, после градско през седмицата по 12км на ден (6 в посока), извънградски преходи по 200-300 км без почти на магистарала. Колата си я настъпвам в границите на разумното. През първите две седмици от когато взех колата я карах с маслото с което дойде от Швейцария сменяно всеки април или на горе-долу 20 000км. Лично наблюдение колата гореше по-малко в цикъла 30км на ден при зимни условия, както и чисто извънградско със старото масло. 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #11 Отговорено 7 Юни, 2018 Здравей @isullivan, За съжаление обработката на изображението на капката ти с "пила" не е информативно. Предполагам, че скенерът не е пресъздал коректно цветовете на капката. Писал съм в по-горните постове за този проблем. По тази причина съм направил инверсия на "пилата", за да не отива трудът ти на вятъра: В тази ситуация е трудно да се прецени дали капката е имала ядро, което се е разпаднало, или просто такова не се е образувало. Тъмнокафявите части на капката показват слепвания/окрупнявания на насъбрана от маслото мърсотия, което говори за известна загуба на диспергиращите свойства на маслото. Броят на тези окрупнени парчета мърсотия е сравнително голям. Не мога да преценя обаче колко тъмни са тези парчета, за да дам обективна оценка за степента на замърсяване. Дневният ти режим с кратки пътувания предполага, че маслото не достига работна температура или я достига в самия край на пътуването, + сравнително голямото количество изразходвано гориво за тези 4100 км (411 л.; при мен за 8000 км са около 520 л.) кореспондират добре (и логично) с вида на капката. Като цяло, маслото има ресурс в себе си, но ще е хубаво да се видят "реалните цветове" за по-коректно заключение. Ако желаеш, направи нов тест на 5000-5500 км, но гледай скенираният образ да пресъздава максимално реалния цвят на капката. Всякакви допълнителни коментари/забележки от колегите са добре дошли . 5 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
isullivan 166 #12 Отговорено 8 Юни, 2018 Ако се погледне пробата на пряка слънчева светлина се забелязва нещо като ядро. Сканирано е по описания начин, ще пробвам другият път да пипна яркостта. Ако я сканирам пак днес ще има ли ефект или вече е късно ? 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Markony 2246 #13 Отговорено 8 Юни, 2018 Ще има ефект.Не суши пробата на климатик. 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
isullivan 166 #14 Отговорено 8 Юни, 2018 Ще пусна нова проба след 1000 км 3 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
dandilov 2858 #15 Отговорено 8 Юни, 2018 (Редактирано) @emod Продължение от FAQ-2:Двигателни масла-обсъждане 2, част Втора, стр. 29, пост #1153. Цитат Поради гореизложеното ми е трудно да бъда обективен, но считам, че маслото си отива, т.е. върви към четвъртата фаза (последната) от горните снимки. Имаме започнало свиване на черното ядро и около него наситена тъмносива периферия (вж. последователността в горните снимки). Дали съм прав може да се установи със следваща капка след 1000-1500 км. Налице е и обводняване - къдравостта по края на капката. ...След 1000 км.: Моля за коментар. Редактирано 8 Юни, 2018 от dandilov 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #16 Отговорено 8 Юни, 2018 (Редактирано) @dandilov Явно не съм бил прав за етапа. Маслото все още се е пълнело със сажди. Новата капка (на 5000 км) го показва много красноречиво. Виж края на капките: Ясно се забелязва появата на "черен пръстен" в края на капката на 5000 км. Той кореспондира с изпълването на капката с все повече и повече сажди, които достигат чак до периферията и се упътняват (като вълна). Сега вече състоянието на маслото се отнася по-обективно към фигура 6С: Колко време ще продължи тази фаза ми е трудно да кажа, тъй като няма практика по въпроса (поне аз не зная). Ти и колегата сте пионери в проучването . Теоретично, тя е знак да се замислим за смяна на масло (от гледна точка на диспергиращи свойства). Възможно е обаче това състояние да се задържи и по-продължително време, без маслото да навлезе във фаза 6D. Ако колегата желае да продължи, можем да видим маслото след 1000 км. Това е единствения начин да разберем реалността. Не зная на какви интервали е сменявал масло до сега. Вие решавате. Редактирано 8 Юни, 2018 от emod 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
dandilov 2858 #17 Отговорено 8 Юни, 2018 (Редактирано) Автомобилът му е чисто нов "от игла". Първото масло е сменено на 30 000 км. По сервизната методика на "спецовете" от представителството на VW в България. И без източване на несливаемия остатък. Капките тук са от второто масло, налято преди 5 хил. км. Маслото е оригинално VW. Предполагам 5W30. Според мен остатъкът от 1-вото масло е унищожил второто. Маслото изглежда много мръсно за нов двг и за 5 хил.км. Сега се забелязва и формиране на ядро, което навежда на мисълта,че отиваме в зона 6D. Възможно ли е това да се случва? Допълнително забелязвам и ореол от гориво на пробата. Редактирано 8 Юни, 2018 от dandilov 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #18 Отговорено 8 Юни, 2018 Преди 1 час, dandilov написа: Според мен остатъкът от 1-вото масло е унищожил второто. Маслото изглежда много мръсно за нов двг и за 5 хил.км. Логично и много вероятно е характеристиките му да са били влошени . Преди 1 час, dandilov написа: Сега се забелязва и формиране на ядро, което навежда на мисълта,че отиваме в зона 6D. Възможно ли е това да се случва? Да, в центъра на капката има бледо ядро, което навежда на такова заключение. Дали мислите ни са в правилната посока - може да го потвърди следваща капка. Както писах, няма подобни поредици от капкови тестове, което затруднява предвиждането на развоя на събитията. 6D фаза ще зависи от много фактори, вкл. качеството на маслото и по-специално способността му да абсорбира, задържа и диспергира саждите. Преди 1 час, dandilov написа: Допълнително забелязвам и ореол от гориво на пробата. Тук не мога да отговоря със сигурност. Горивото се вижда на "просвет". Още по-добре е (най-добре е), ако имаш UV лампа. Правих си експерименти с моето масло. Взех 50 мл. масло, налях му 10-15 мл. бензин и познай... нищо... "надрусаната с бензин капка" по нищо не се различаваше от нормалната. Светнах го с UV лампа - пак нищо. Повторих теста няколко пъти - резултата все същия. Мисля по въпроса и търся инфо. За дизела сигурно ще е различно. В Machinery lubrication има статия за това - ТУК . 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Markony 2246 #19 Отговорено 12 Юни, 2018 На Хонда е от 300 до 600 мл. Зависи как е вдигната колата,колко е топло маслото и колко се чака.Двигателите с картер в главата си държат 200-300 мл само в нея..Маслената помпа с клапана е 70-120 мл. Балансиращите валове държат 50-60 мл. Общо взето след ремонт на двигател за смазване и напълването на кухините ми отива към 300-400 мл без да има картер на двигателя. Най-си е добре промивка с нормално евтино масло за 20-30мин . Струва към 30-на лв.. но за мераклиите си заслужава. 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
dandilov 2858 #20 Отговорено 12 Юни, 2018 (Редактирано) Точно 300 мл. е несливаемия остатък в картера при мен. 6 спринцовки от 50 кубика. И да! Разваля новото масло моментално! После се чудим защо маслото не може да избута 6000 км. Редактирано 12 Юни, 2018 от dandilov 1 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
crown_bg 446 #21 Отговорено 13 Юни, 2018 Преди 8 часа, Japanese fever написа: Тук говорим за изсмукване на остатъка в картера, а не за глави, помпи и други места, от където реално няма начин да изкараш маслото. С вдигнат само преден мост съм сигурен, че 90% от маслото изтича, което от 3600 мл (при Сивик) е 360-400 мл. Който има време и пари да си играе с промивки, значи не е сменял навреме маслото. Колега, повече от 50-60мл. са, но и толкова да са пак "цапат" маслото, вече съм го установил. Същото е като в обикновена чаша с чиста вода, да капнеш с капкомер дори 1 капка мръсна вода - чистата вода моментално се замърсява и цялата течност променя цвета си, а и не само него. Мръсното масло променя вискозитета на новото, както и това как се държи по време на различните температури и т.н. Кофти е да си купиш скъпо масло, и да разбереш че след 2К км. е на 40-50% от живота си. 3 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #22 Отговорено 13 Юни, 2018 (Редактирано) През пробката за изтакане на маслото (тази на картера, не че има друга ) - на спринцовката се слага 10-15 см шлаух. Краят на шлауха, който вкарваш в картера, се отрязва леко под диагонал, за да може по-добре да "лепне" на дъното на картера - dandilov беше качил снимка в маслената тема (II част). След като мушнеш шлауха през пробката с лек натиск/огъване (аз ползвам стената на самата пробка за помощ при огъването) го придържаш към дъното на картера (иска си малко тренинг, за да се ошлайфаш, но не е трудно) и "изсмукваш", колкото можеш да хванеш. При D15Z8 - около 300-350 мл. (при добро изчакване може и 400 мл). Редактирано 13 Юни, 2018 от emod 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
niksan_vn 21 #23 Отговорено 13 Юни, 2018 Някой ще даде ли инфо, как точно се обработва капката с програмата, че липсва в "кратка инструкция". Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #24 Отговорено 13 Юни, 2018 Преди 7 часа, niksan_vn написа: Някой ще даде ли инфо, как точно се обработва капката с програмата, че липсва в "кратка инструкция". За съжаление не можахме да прикачим инструкцията директно в темата, когато я създавахме с @Markony. Надявам се проблемът да бъде разрешен скоро и да се появи . 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
niksan_vn 21 #25 Отговорено 13 Юни, 2018 (Редактирано) в горният пост... не може да се изтегли! Изтегли се... малко по-късно, но успешно. Благодаря Редактирано 13 Юни, 2018 от niksan_vn Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
niksan_vn 21 #26 Отговорено 15 Юни, 2018 Така ли трябва да се получи... и какво трябва да значи? Може би, че нищо не съм направил Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #27 Отговорено 15 Юни, 2018 преди 33 минути, niksan_vn написа: Така ли трябва да се получи... и какво трябва да значи? За съжаление отговорът на този въпрос е труден (и няма да бъде верен) без попълнен шаблон (от първия пост в темата) и оригинал на изображението (преди обработката му). Би ли го направил, за да имаме обективна информация за случая ти? После ще мислим . Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
romborak 165 #28 Отговорено 15 Юни, 2018 Здравейте отново, Продължавам с капковите тестове на RAVENOL ECS EcoSynth SAE 0W-20, за които писах тук, тук. и тук. Това е четвъртата проба. Маслото вече е на 8300км. Ето подробностите: Автомобил – Honda Accord '09 Tourer, R20A3, AT, с монтиран ГИ преди 37 хил. км. Общ пробег на автомобила – 261 130 км Масло – RAVENOL ECS EcoSynth SAE 0W-20 Маслен филтър – HAMP Обем на налятото масло при смяната – 3.9л. Предишно масло – Motorex XPERIENCE FS-X SAE 5W/40 Период на експлоатация – 06.01.2018–14.06.2018 Пробег на маслото, в момента на вземане на пробата – 8300 км. Доливане няма Цикъл(извънградско/градско) – 40/60% Средна скорост – 37км/ч. Моточасове – около 230 Изразходвано гориво – около 865л. пропан бутан и около 50л. бензин А95 Пробата е взета от напълно загрял двигател, 12-13 мин. след гасене Сушена е 24ч. на стайна температура Режим на използване – студен старт сутрин, после 30км, студен старт вечер и отново 30км. Веднъж в месеца по 300-400км. извънградско. От където се вдига и средната скорост. Сканирано е с резолюция 600dpi. на офисна хартия. Този път взех пробата като много внимавах да спазя всеки детайл от процедурата, защото предния път, си мисля, че не капнах внимателно капката върху хартията и маслото се оказа по-чисто от преди това. Сега бях наистина много внимателен и се надявам да се е получило както трябва и да има представителен резултат. За сравнение слагам и предишните капки, като капка №3 май е по-добре да се игнорира. 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #29 Отговорено 15 Юни, 2018 (Редактирано) Мисля, че всичките ти проби са ОК (логични са). Просто замърсяването на маслото при теб е малко, най-вече заради газта + изразходвал си почти двойно по-малко бензин от JHM (50 vs 95 литра; вж. горния му пост) + режимът ти е балансиран (2 х 30 км; за сравнение пак JHM ) + стил на каране (предполагам също балансиран, без много настъпвания). Ядро не се формира, но това не е прецедент (писали сме по въпроса). За сметка на това капката се изпълва равномерно с мърсотия - забележи промяната на цвета на зоната на дифузия от син към светлозелен/зелен. Това показва изпълването на маслото със замърсявания. При последната ти капка вече се появяват тук-там по-сериозни сгъстявания (оранжено-кафявите петънца). Дисперсията все още си е добра. Според мен, караш смело напред . Маслото си е ОК. Всеки допълнителен коментар по маслото (капките) е повече от добре дошъл . Редактирано 15 Юни, 2018 от emod 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Markony 2246 #30 Отговорено 15 Юни, 2018 R20 си пасва много с ECS-а.И сигурно щях още да съм с него ,ако не трябваше да експерементирам с новите формули на японците... Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
romborak 165 #31 Отговорено 15 Юни, 2018 (Редактирано) @emod, Благодаря ти за поредния изчерпателен анализ. Наистина, може би това, че рядко карам колата на кратки разстояния, а в 90% от случаите паля и след това карам поне 20-30км, от там изразходвам по-малко бензин и замърсяванията са по-малко. Винаги се стремя да ходя колкото е възможно повече пеша и, освен ако не се налага заради детето или заради багаж, разстояния до 1-2 км си ги ходя пеш. И аз съм от запалените "крачкомери" Стилът ми на шофиране не бих определил като спокоен, защото често ми се случва да карам над ограничението, въпреки че го правя само където обстановката го позволява и без никакви рискови маневри. Освен това винаги съм бил против да се кара "газ-спирачка" и аз също не го правя. Ускорявам по-плавно и спирам също плавно. Така че може би е балансиран. Двигателят влиза над 4000 оборота много рядко и то само за няколко секунди. Ще направя следващия тест към 9000 км. Редактирано 15 Юни, 2018 от romborak 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
niksan_vn 21 #32 Отговорено 17 Юни, 2018 (Редактирано) Оказа се , че предния ми пост бе с оскъдна информация и се извинявам. Сега ми е малко рано, но само за пробата. Анализ на две коли след смяна на масло . 1. Автомобил - Nissan Primera P12 2003г 1.8 Газ/Бензин 2. Масло - Ravenol 5W40 VSI / предишни три смени със същото 3. Маслен филтър - MAHLE 4. Общ пробег на автомобила - около 190 000 5. Пробег на маслото в момента на вземане на пробата - 500км. (сменено преди 10 дни) 6. Цикъл - само градско ( Варна ) 7. Средна скорост - 20км/ч. 8. Изразходвано гориво - около 50 л . Ромпетрол - газ 9. Пробата е взета при загрял двигател (10 мин. след изгасяне) , сушена е 24 часа на стайна температура 10. Сканирана е на скенер Brother dcp-135c на 600dpi Другата кола ... 1. Автомобил - Honda JAZZ 2006г. 1.2 Газ/Бензин 2. Масло - Ravenol 5W40 VSI / предишни две смени с масло Bardahl - XTC 5W40 3. Маслен филтър - FILTRON 4. Общ пробег на автомобила - около 150 000 5. Пробег на маслото в момента на вземане на пробата - 500км. (сменено преди 10 дни) 6. Цикъл - само градско ( Варна ) 7. Средна скорост - 20км/ч. 8. Изразходвано гориво - около 35 л . Ромпетрол - газ 9. Пробата е взета при загрял двигател (10 мин. след изгасяне) , сушена е 20 часа на стайна температура 10. Сканирана е на скенер Brother dcp-135c на 600dpi Знам , че е малък пробег , но да знам дали не греша в нещо и дали се получава. Следваща ще опитам към 3000 км. Благодаря Редактирано 17 Юни, 2018 от niksan_vn 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #33 Отговорено 17 Юни, 2018 Постъпваш правилно. Капковият тест не е единично действие, а чрез множество взети проби (капки) при максимално идентични условия се проследява стареенето на маслото и неговата динамика във времето (това го пропуснахме в началните постове). Само тогава оценката на състоянието на маслото е максимално обективна. Мисля, че всичко ти се е получило чудесно. Скенираните образи изглеждат "реалистично". Има леко синеене в края на капките, но предполагам, че е поради чистотата масло към момента. Стреми се следващия път условията на теста да са максимално близки до настоящите. Едно нещо прави впечатление, а именно ясно очертаното ядро на маслото на Нисана - добре изразен пръстен и то само за 500 км при това на газ. При Джаза нещата изглеждат ОК, вкл. капката изглежда по-чиста от тази на Нисана. Възможна причина може да бъде несливаемият остатък, останал в мотора при смяната на маслото, или "по-изхабен/уморен" мотор на Нисана. Би ли споделил две думи по въпроса? 2 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
JHM 1796 #34 Отговорено 17 Юни, 2018 (Редактирано) Здравейте! Капков тест 8 - 8040км. 1.Mobil1 0w20 AFE 2.Honda accord-K20Z2 2006г. 3.Общ пробег на автомобила-145040. 4.Пробег на маслото, в момента на вземане на пробата 8040км. 5.Цикъл(извънградско/градско) 40/60% 6.Средна скорост,около 35 км/ч. 7.Сезон на експлоатация 10.01.2018г.-16.05.18г. 8.Мото часове, около 240 9.Изразходвано гориво-около 720 л. пропан бутан и 110 л. бензин А-95. 11.Несливаемият остатък е прецизно изсмукан,както подкапака на клапаните,така и от картера. 10.Обем на налятото масло при смяната-4.7л. 11.Доливане няма,няма разход на масло. 12.Маслен филтър, Honda OEM (purflux-ls350). 13.Въздушен Mahle original 14.Режим на използване-(тежък)кратки разстояния и студени стартове,на 7-8 пъти до към 5000об.(160-170km/h)за кратко. 15.Предишно масло, Honda HG 0W20 Ultimate syntetic,MOBIL ESP0W30,Amsoil 0w20,petro canada 0w30,castrol edge 0w30,motul eco energy 0w30,castrol magnatec 5w40 16.Пробата е взета от напълно загрял двигател,12мин. след изгасяне. 17.Сушена е 24 ч. на стайна температура. 18.Сканирана е на скенер с разд. способност 600dpi. на офисна хартия,като капката е капнах от 1,5-2,0 см. височина. Развитие до сега: На 23.05.2018 г. at 11:25, JHM написа: развитие: Мисля,че мобила достойно издържа тези 8000км в тежък режим,че даже има ресурс за още поне за 2000 гледайки хронологията на трупане на мръсотия.Въпреки,че вчера го смених,бих искал да чуя и компетентно мнение. Искам да отбележа също,че след старателно изсмукване на несливаемият остатък от картера и под капака на клапаните с помпичка,успях да събера това количество,което отговаря и на новоналятото.Около 4,3л. +100мл.на земята. Редактирано 17 Юни, 2018 от JHM 4 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #35 Отговорено 17 Юни, 2018 JHM, споделям изцяло изводите ти. Сменил си маслото с голямо презастраховане. В него все още има ресурс. Правилно си забелязал, че темпът му на изпълване с мърсотия не е толкова ускорен. Разликата в капките на 7000 и 8000 км не е много голяма. Според мен спокойно можеш да сменяш маслото на 6 месеца (2 пъти годишно; в началото на зимата, респ. в началото на лятото) и пак ще си презастрахован. Чудесна работа по смяната на маслото . Сега първата ти проба (капка) от новото масло трябва да е чиста като "сълза" . 2 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
niksan_vn 21 #36 Отговорено 17 Юни, 2018 (Редактирано) emod Благодаря за анализа, а относно двигателите... Хондата е точно на 1 година карана в Бг, внесена от Италия, взета за жената. От догава до сега, изминати километри около 15-18 000, като 80% от тях са извън града и малко извън страната. За 11 000 км беше пипнало около 1л. масло, а маслото беше от Бг на Бардал 5w40. Относно нисана... си беше "драма". Купена от Германия 2016, сменено масло в Бг (измило явно присадките) и се видя истината. Новия двигател го купих от морга на около 60 000 мили с обратна дирекция. Не смених сегментите, но от края на 2016 я карам "яко" с масло от Германия (групова поръчка). Смея да твърдя, че ако маслото беше "побългарено", нисана вече щеше да е за друг двигател. Вярно е, че е по-износен от хондата, но ми беше любопитно да знам текущото му състояние (орентировъчно) и защо на анализа на хондата, капката е по-кафява. С нисана от края на 2016 до Януари 2018 имам около 40 000 + км на газ, като 80% извънградско. Сега се кара само градско, а загубата му на 10 000км е около 2л. Май не беше много кратко. Благодаря за съветите за анализа, чакам следващия с нетърпение Редактирано 17 Юни, 2018 от niksan_vn 1 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
JHM 1796 #37 Отговорено 17 Юни, 2018 Преди 1 час, emod написа: Според мен спокойно можеш да сменяш маслото на 6 месеца (2 пъти годишно; в началото на зимата, респ. в началото на лятото) и пак ще си презастрахован. Благодаря ти, така и ще направя.Заредих я с petro-canada ss 5w30 за 3-4 до 5000км. и наесен Mobil1 0w20 AFE. Сега в петрото тъй като имах само 4л.и долях от мобила 0w20 около 400мл.-надявам се не е проблем..? 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #38 Отговорено 17 Юни, 2018 Преди 4 часа, JHM написа: надявам се не е проблем..? Ако се водим от това: не трябва да има проблем от смесването. По спомен - Петрото е с Afton пакет, а Мобил-a е с Infineum. 1 3 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
emod 1674 #39 Отговорено 30 Юни, 2018 (Редактирано) Е, дойде време за финала... 1) Автомобил – Honda Civic Aerodeck, D15Z8, 1998 г.; 2) Масло – Ravenol SSV 0w-30; 3) Маслен филтър – HONDA OEM (Purflux); 4) Общ пробег на автомобила - около 410 410 км; 5) Пробег на маслото в момента на вземане на пробата - 9600 км; 6) Цикъл (извънградско/градско) – 40/60; 7) Средна скорост - около 37 км/ч; 8) Сезон на експлоатация – 08.12.2017 -30.06.2018; 9) Моточасове – около 260; 10) Изразходвано гориво - около 624 л. Лукойл 95; 11) Kтм = (624 л./ 3.7 л.) = 169; 12) Пробата е взета от напълно загрял двигател (10 мин след гасене) и се е сушила 23 часа на стайна температура; 13) Обем на налятото чисто масло при смяната - 3,5 л.; 14) Доливане на масло – 200+ мл. доливане заради поставянето на датчика за налягане на маслото (изтече масло от филтъра); 15) Други – работещ EGR; леко градско; кратка магистрала - 120-130 км/ч мах. скорост; последния месец и половина извънградското е увеличено с около 20 км (всеки ден навъртам 70 км, вместо 50 км), което вдига средната скорост и облекчава (осезаемо) като цяло режима на експлоатация. 16) Капката е скенирана със Samsung Xpress M2675FN на 600 dpi. За съжаление последната капка (тази на офисната хартия) се разля, което се отрази на визията й и може би донякъде на резултата - този път оставих капките в гаража да попият в хартията, тъй като валеше, и докато се върна след 15-20 мин. (подготвен за пренасянето им) проблемът вече бе налице . В тази връзка първата капка на филтърната хартия е по-меродавна за състоянието на маслото: Като цяло - маслото се представи отлично при моя режим на експлоатация. До последно моторът работеше тихо и се развърташе изключително леко. Трябва да призная, че съм приятно изненадан - браво на Равенол. Има още мъничко живот е него, но реших, че ще се презастраховам. Ядрото почва леко полеко да се размива. Вижда се и навлизането на замърсяването в зоната на дифузията. Завзета е около половината от зелената зона. По надолу ще видите и снимки на мотора - ЗАБРАНЕНИ ЗА ЛИЦА ПОД 18 Г., БЕЗ КАПАК НА ГЛАВАТА Е, ВИЖДАТ МУ СЕ ИНТИМНИТЕ ЧАСТИ! Моля модераторите да сложат червена точка 18+ . История: Маслото вече е сменено. Ето я и секцията 18+ : Направих снимките, тъй като отделих време и за реглаж на клапаните: 1. Моторът веднага след сваляне на капака на главата: 2. Капакът на главата: 3. Тук се чистим : 4. А ето и пример за това, колко масло остава в картера на главата - около 200 мл.: 5. А на следваща снимка съм добавил и изсмуканото със спринцовка от картера на мотора масло - около 300 мл.: Сумарно всичко (картер на глава + картер мотор) = около 500 мл. старо масло, което Ви остава всеки път в мотора при смяна. 6. Вече съм "заредил" Mobil 1 ESP 5w-30 + Honda OEM филтър (след много размисли оставих Amsoil филтъра за зимата). Еми… това е. Поздрави на всички! Редактирано 30 Юни, 2018 от emod 4 6 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
JHM 1796 #40 Отговорено 1 Юли, 2018 (Редактирано) Да допълня и аз пейзажа: В допълнение е и перфекната работа по реглажа от RIFTO GARAGE , съм повече от доволен. Редактирано 1 Юли, 2018 от JHM 4 4 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове