Jump to content
HondaExplorer

Диагностика на катализатор по данни на ламбда сондите

Recommended Posts

Здравейте колеги, пускам темата в личния подфорум макар, че вероятно касае повечето модели и все пак давам данни от Акорд. Та реших да си сканирам успоредни графики на двете ламбди съответно Sensor 1 Bank1 първата сонда на колекторите и Sensor 2 Bank 1, тази след катализатора. Скийншотовете са от Torque Pro съответно на празен ход и при постоянна скорост с 3000 об/мин. post-15617-0-87310700-1470943032_thumb.jpg post-15617-0-30870300-1470943060_thumb.jpg

Горната графика е на втората сонда (O2 1 х 2), а долната е на първата (O2 1 х 1)

 

Може ли нещо да се каже за ефективността на катализатора? Доколкото разбирам при добра ефективност на катализатора същия акумулира( обира) кислород и втората сонда следва да показва по богата смес тоест по-високо напрежение. На други места обаче четох, че втората сонда при празен ход трябва да не мърда повече от 0,5V а първата да клони към 0,8V? При пускане на педала в режим на принудителен празен ход не съм правил трета графика  но и двете сонди свалят напреженето към нула.  

Редактирано от HondaExplorer

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В тубата преди година бях попаднал на клип как се диагностицира неефективен или запушен катализатор по показанията на втората сонда и мерене на температурата на входа и изхода му с инфраред термометър точно на хонда.Потърси клипа и ще видиш как става диагностиката .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако това е вярно,първата изобщо не работи а втората е здрава

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако визираш O2 1х1 която се пада отдолу на всяка от снимките, че не работи няма начин чисто нова е Денсо за 200 кинта, сменена заради светещ чек за изгорял подгрев. По скоро графиката не е много подробна и вероятно не може да опреснява бързо ако очакваш синусоида. Всъщност питанката ми е какво трябва да е напрежението на втората сонда например при 4000 оборота на място за да се счита за нормално и при по-малко от каква стойност на разликата в напреженията на двете сонди мога да очаквам, че ще вляза в P0420 Catalityst Sustem Efficiency Below Treshold (Bank 1)?

Редактирано от HondaExplorer

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето и едно подобно видео, в края при високи обороти графиките му изглеждат така на пича и уж е доволен от резултата. Това което следя в клипа е когато първата сонда вдигне напрежението втората да има известно забавяне в скока което ще означава че катализатора е наред.

  • Upvote 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Втората трябда да е под 0,6 волта с пик 0,8 в ,но за кратко 1-2 сек.

Видеото ,което предлагаш като пример е нереално.Втората сонда при работещ катализатор,не следва първата...това е и ролята на катализатора...

За първата да се върнем .Синусоида от 0,2 до 0,9 волта като от пик до пик на празен ход не повече от 1,5 сек.

На графиката ти синоусоида няма изобщо, така че или не работи или не показва адекватно уреда.С тая графика се влиза в сервизен режим след 4 мин и 1500 об/мин.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В какъв режим трябва втората сонда да е под 0,6 V, дори и при натоварване ли? Доколкото прочетох втората сонда следва първата но със закъснение, което се дължи на задържането в катализатора. По този начин и ЕКУ-то прави тестове- пуска богата смес-мери време до реакция на втора сонда, пуска бедна смес мери време до реакция на втора сонда. Това което не мога да разбера е при режим на натоварване и работещ катализатор следва ли втората сонда да е с по високо напрежение от първата следвайки логиката по-богата след катализатора смес( респективно бедна на кислород) - по-високо напрежение? Усъмнен в казаното от Маркони, пуснах и графичен лог на двете сонди и нещата изглеждат така при 2000 оборота на място.

post-15617-0-86328800-1471064808_thumb.jpg

Редактирано от HondaExplorer

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Oxygen-Sensors-Cat.png

 

Не знам какво си чел.Общо взето като напишеш P0420 гугъл ти вади е тая картинка.Това и преподавам.Ако бъркам..съм излъгал около 1000 студента :)

Не знам и защо намесваш кислорода...?

От двигателя излиза О2,HC,CO,NHx.От катализатора излиза О2,CO2,H2O

Тая водород откъде си взе кислород,че да направи вода....,а въглеродния окис да стане двуокис?

Та О2S2 как да измери кислород като го няма вече?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам и защо намесваш кислорода...?

От двигателя излиза О2,HC,CO,NHx.От катализатора излиза О2,CO2,H2O

Тая водород откъде си взе кислород,че да направи вода....,а въглеродния окис да стане двуокис?

Та О2S2 как да измери кислород като го няма вече?

 

Като начало зарязвам първата сонда на моя двигател, явно наистина е широколентова и не става да се сканира работата и чрез волтметрово приложение. Работата там е прецизна, работи по ток а не чрез превключващо напрежение като останалите "прости". За напрежението на втората сонда също се съмнявам че приложението вади коректна графика въпреки че би трябвало да е от простия тип. Съгласен съм с теб че по книжка напрежението на втора сонда при загрял и работещ катализатор трябва да се движи в порядъка на 0,5 V с минимални отклонения. Вероятно обаче има някакъв зададен толеранс който все още не генерира "Джеки Чан" доколкото ЕКУ-то се стреми чрез първата сонда да оправя нещата. Със сигурност ЕКУ-то прави регулярни селф тестове в определени условия за ефективността на катализатора именно подавайки богата смес която изчерпва остатъчния кислород в катализатора и в последствие пуска бедна смес и следи времето и нивото на реакция на втора сонда. Няма как да не намесвам кислорода след като сондите мерят неговото количество. Трипътния катализатор действа по 3 направления:

  1. Окислява CO до CO2
  2. CH с реакция става на CO2 и  H2O
  3.  NOх се редуцира до безопасните N2 и О2

За първите два процеса е нужен кислород който се получава от изходящите газове особено ако сместа е бедна. Ако пък сместа е по-богата се използва кислородът който се получава от редукцията в третия процес и един вид се акумулира в катализатора. Тоест имаме едни процеси на "прехвърляне" и задържане на кислорода и накрая втората сонда удря чертата. 

Редактирано от HondaExplorer

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега какви са тримовете?  След градско и извънградско каране. Струва ми се, че на богато работи. Скийншотовете са на бензин нали?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 По скоро графиката не е много подробна и вероятно не може да опреснява бързо ако очакваш синусоида. 

В началния екран на Torque Pro имаш икона Graphings и там също може да избереш 1-ва и 2-ра сонда и ще видиш по-подробно.

 

Това е при мен, но съм с махнат катализатор - изнесена 2-ра сонда под ъгъл

 

 

1-ва  празен ход и 3500 оборота   post-6983-0-63203900-1471892582_thumb.jpg

 

 

2-ра  празен ход и 3500 оборота   post-6983-0-78575200-1471892635_thumb.jpg

Редактирано от ЧОЧО

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси колега, по горе в 7ми пост съм пуснал вече графичния израз на сензорите. Би ли качил и графиката по напрежение на първата си сонда тъй като си качил по ламбда коефициента, а не по напрежение. Втората ти сонда показва типичното поведение без или с неефективен катализатор, но тъй като е изнесена все още напрежението гравитира в нормалните стойности и не буди Джеки Чан. По отношение на тримовете ми, дългия варира около +2% на бензин, газ нямам все още.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С Torque Pro толкова :sad: . Опция по напрежиние има, но не е активна :dunno:

 

Това сравнение може да ти помогне:

 

При ламбда=0,9 напрежението трябва да бъде повече от 0,65V

При ламбда=1,1 напрежението трябва да бъде по-малко от 0,25V

 

Това е което аз знам, но нека по-знаещите да кажат дали това е така!!!

 

п.п. 1-вата сонда я смених и е вече 40 000. км  /NGK/. Според мен махай катализатора особено ако е на повече от 150-200 000 км

Редактирано от ЧОЧО

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не обвинявай Torque-то. По EOBD ELM-чето дава толкова :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Борко, мерси изгледал съм повечето клипове включително и на Ерик, и на ония другия юнак Скоти Килмър който чистеше катализатора като налива в резервоара определено количество от нещо като лакочистител или ацетон не знам някаква американска дивотия.

Чочо, сигурен ли си че не ти е активна и графиката по напрежение. Няма логика на втора сонда да имаш а на първа не. Аз вадя първа сонда по напрежение на моя акорд и на едно HR-V което му свети грешка P0420 интересно само когато е на газ. Ето неговата графика на двете сонди едновременно по напрежение, но е на бензин тук. Иначе при ламда над 1 означава че сместта е по богата от стехиометричната за коята ламдба е приета за 1. И в този режим показанията на сондата трябва да са по близо до 1 V и обратното.

post-15617-0-11844600-1472023971_thumb.jpg

Редактирано от HondaExplorer

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сори за офф-а ма на твоя Акорд ламбдата е тип O2, а на Чочо най-вероятно е тип LAF (AFR) или широколентова както им викат.

Ако е такава няма да видиш напрежението с ELM-a или няма да е реално.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да от ELM-чето толкоз, на мен ми е достатъчно:)

Това , че може да е широколентова ме "изненада" ... Едва ли!

 

Ламда над 1-Бедно , а Ламда под 1-Богато - в това съм сигурен!!!

Днес бая се порових.... нямам активна графика па напрежение!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сори за офф-а ма на твоя Акорд ламбдата е тип O2, а на Чочо най-вероятно е тип LAF (AFR) или широколентова както им викат.

Ако е такава няма да видиш напрежението с ELM-a или няма да е реално.

По скоро моята е широколентова, имаше една стара тема точно за тоя двигател. Принципно екуто приема сигнали по ток от нея, а не по напрежение както при обикновените и ги конвертира в него по изискване на OBD протокола, но показваните стойности не могат да бъдат коректно разчетени и ползвани. Ако погледеш моята графика в 7ми пост по-горе ще видиш че показанията осцилират като при нормална сонда но в много по тесен и фин амплитуден диапазон на напрежението. 

 

Да от ELM-чето толкоз, на мен ми е достатъчно :)

Това , че може да е широколентова ме "изненада" ... Едва ли!

 

Ламда над 1-Бедно , а Ламда под 1-Богато - в това съм сигурен!!!

Днес бая се порових.... нямам активна графика па напрежение!

Съгласен! Обърнал съм нещата на 180 градуса по погрешка. :yes: Ако нямаш графика на първа сонда то имаш ли в самото меню дисплей който да аднеш подобен на този от първия ми пост? По груб е но може да даде някакво инфо.

Редактирано от HondaExplorer

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля ви не четете през редовете...Напрежение на сонда никога и никъде не се ползва за определяне на стойност на сместа.Само широколентовите сонди от типа 0-5в.може да дадат ориентир.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Markony, не знам какво от написаното по-горе визираш, надявам се да уточниш за да не останем в заблуда в началото на обучението си. :rolleyes:  Ето нещо из упътване за диагностика на Бош.

 

 

 

 

 

 

post-15617-0-84789900-1472132692_thumb.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че ако цитирате е най-добре да е от сервизното ръководство за съответния модел :)

Там винаги има доста изчерпателен, стъпка-по-стъпка диагностичен материал.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да визирах,Чочо...извинявам се ,че разсъждавам като даскал,просто съм свикнал да хващам заблужденията в тематиката.

Та нормалната ламда сонда подксача постоянно между бедна и богата смес,защото така е измислена да работи.На всеки богат пик,ЕКУ-то намаля горивото,а при всеки беден,го увеличава.Това се случва с около 1 херц на празен ход.Даже ако се заслушате.... ще чуете как се менят оборотите в такт със сондата.

По никакъв начин осцилограмата не казва дали е бедна сместа или богата.В общия случай ЕКУто е компенсирало знака след 1 сек.Сместа винаги е идеална в режим Closed Loop.Изключение е "висяща маса" на сондата и "ленива" сонда.

Независимо от теорията аз съм си заделил една "бедна" и една "богата " сонда за капризни клиенти :).

Първата е от ефект на стареене,а втората от ефект на горене на масло.Естествено при нормален двигател първата ще се влоши още повече ,а втората ще се върне към нормалните си показания.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля ви не четете през редовете...Напрежение на сонда никога и никъде не се ползва за определяне на стойност на сместа.Само широколентовите сонди от типа 0-5в.може да дадат ориентир.

 

Да визирах,Чочо...извинявам се ,че разсъждавам като даскал,просто съм свикнал да хващам заблужденията в тематиката.

 

Не разбрах с какво съм заблудил ....... 

 

с това ли

Това сравнение може да ти помогне:

 

При ламбда=0,9 напрежението трябва да бъде повече от 0,65V

При ламбда=1,1 напрежението трябва да бъде по-малко от 0,25V

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ето я и моята графика, незнам колко вярно мери този Торк, но всеки път като отпусна газта и втората сонда отива на 2.

post-21908-0-95961600-1477397665_thumb.jpg

Редактирано от malak

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Червената графика е всъщност първата ти сонда, колега. При отпускане на педала един вид изпада в състояние на принудителен празен ход без никакво гориво, затова ламбда коефициентът скача рязко над 1. През останалото време гравитира около 1-ца. За втората ти сонда( зелената графика) не мога да кажа нищо. Колкото по-права е толкова по-добре, тоест добре функциониращия катализатор прави показанията по инертни и с не толкова рязко изразени амплитуди. На колко хиляди е колата и какво е състоянието на катализатора?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Червената е втората сонда. Ето как изглеждат при мен първа и втора:

Първа:

 

post-31341-0-69904600-1477405571_thumb.png

 

И втора:

 

post-31341-0-20377900-1477405577_thumb.png

 

Първата сонда трябва да прави синусоида между 0.1V и 0.9V.

Редактирано от tonywoolf

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бъркаш колега, на червената графика изрично си пише сензор 1. Синусоидално напрежение между 0.1 и 0.9 волта ще вади ако е обикновена сонда, а не широколентова.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

колата е близо на 200к, катализатроа нямам идя никога не съм го пипал.

 

ако това което казваш че червена е 1 а зелена 2 излиза че и двете са заминали и катализатора и той. или аз грешно ги разбирам

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Защо да са заминали, първата си осцилира нормално около ламбда 1( уточнявам, че графиката ти за първа сонда, която е с червен цвят е като на Чочо, с ординатна ос коефициент ламбда а не напрежение. Втората графика зелената ти е по напрежение като ползва същата ординатна ос. По скоро ако може да се вярва на тези графики, катализаторът все още работи тъй като не ти активира чек енджина, но вероятно е намалил ефикасността си. Ще е добре някой колега с кола до  100000км да пусне графиките за да сравним.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

някой със 100к едвали ще намерим , ама ако има някой с махнат катализатор да пусне да видим

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване


  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

×