DAN_DAN 396 #201 Отговорено 27 Юни В СВЕТА ИМА 63 МОРЕТА И 5 ОКЕАНА Най-чистото море е морето на Уедел, което измива бреговете на Антарктида. Най-дълбокото море е Филипинско море, максималната му дълбочина е 10265 метра. И Саргасово море заема най-голямата площ от всички морета на земята. Освен това Саргасово море е единственото, което се намира в средата на океана. Най-малкото море по площ е Бяло море. Най-топлото море е Червено море. Нито една река не се влива в Червено море. Морската вода съдържа такова количество сол, че ако се извлече, би било възможно да покрие цялата земя и слой с дебелина много метри. Морските вълни могат да достигнат височина до четиридесет метра. Негодните вълни са особено опасни за корабите. Най-студеното море в света е Източносибирското. Най-плиткото море е Азовско море, дълбочината му никъде не надвишава тринадесет метра и половина. От всички морета именно Средиземно море измива най-голям брой държави. На морското дъно има горещи гейзери, които бълват вода, загрята до 300-400 градуса по Целзий, но водата не кипи заради чудовищния натиск. Моретата и океаните съдържат 99% от цялото жизнено пространство на Земята. Синият кит е най-голямото живо същество на земята, сърцето му е сравнимо по размер с кола. Животът за първи път възниква в морето. Морският лед, ако се разтопи, е годен за пиене, ще бъде само леко солен. Моретата и океаните покриват 71 процента от повърхността на планетата и съдържат 99 процента от водните й запаси. Най-дългата планинска верига на земята е под водата. Това е хребетът на Средния океан, дълъг повече от 50 хиляди километра, той обгражда цялата планета. Морската вода съдържа около 20 милиона тона злато, разтворено в нея. Средната температура на световния океан е +3,5 по Целзий. 75 процента от най-големите градове в света са на брега. 80 процента от населението на света живее на разстояние не повече от сто километра от брега на морето или океана. Някога територията, заета от Средиземно море, е била суша, но след това, поради повишаването на нивото на Световния океан, водите на Атлантическия океан се изливат тук през Гибралтарския проток. Най-големите постоянно съществуващи водовъртежи са Сцила и Харибда, както и Маелстрьом. Северно море и Балтийско море не се смесват поради различната плътност на водата в тях. Повърхността на Марс е по-добре проучена от океанското дъно на Земята. Под Азия има огромен подземен океан. По морското дъно текат и реки. Те се състоят от пластова вода и не се смесват с морска вода. 3 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #202 Отговорено 1 Юли Пустинята на призрачните кораби Само преди 30 години Аралско море беше четвъртата по големина вътрешна водна маса на планетата, обхващаща 26 000 квадратни мили между Казахстан и Узбекистан. Това древно море е било толкова обширно, че дори Александър Велики се е борил да го прекоси. Подкрепяше процъфтяващата риболовна индустрия и привличаше летовници в своите крайбрежни спа градове. Въпреки това, Аралско море започна да се свива драстично през 60-те години на миналия век поради съветските проекти за напояване, които отклониха захранващите го реки за напояване на памукови и оризови полета. До 80-те години на миналия век той е загубил половината си обем, а до 2010-те години е почти напълно сух. Последствията бяха опустошителни. Колапсът на риболовната индустрия доведе до икономически затруднения за общностите и някога процъфтяващите пристанища останаха блокирани в пустиня. Днес Аралско море е известно като „Пустинята на корабите-призраци“, с ръждясали корпуси и разпадаща се инфраструктура, осеяла безплодния пейзаж, служейки като натрапчиви напомняния за предишната му слава. Въздействието върху околната среда също е дълбоко. Откритото морско дъно се е превърнало в пустинята Аралкум, произвеждайки токсичен прах, съдържащ сол, пестициди и други химикали. Това доведе до сериозни здравословни проблеми в региона, включително респираторни заболявания и рак. Усилията за съживяване на Аралско море са в ход от години, с известен успех в северната част на морето поради язовир, построен от Казахстан, който леко повиши нивата на водата. Въпреки това южната част остава до голяма степен пуста, демонстрирайки огромните щети, причинени от човешка намеса. Тази трансформация на Аралско море в пустиня е ярък пример за екологичните последици от неустойчивите практики за управление на водите, илюстрирайки деликатния баланс между развитие и опазване на околната среда. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #203 Отговорено 1 Юли Слънчев бряг 1974 година Български спасител и чужденка летовничка на плажа... Знаете ли от къде идва прякорът „гларус” на морските свалячи от годините на социализма у нас...? Според варненския дългогодишен спасител Божидар Банков, който започва кариерата си през 1963 г. на Златни пясъци, истинските свалячи са били общите работници в курорта. „По цял ден се облизваха и вечер скачаха в леглото на някоя чужденка, макар да е забранено. Милицията обаче не спеше. Бяха пратили две момичета под прикритие в хотел “Гларус”. Че са агентки ни каза барманът. Общаците обаче не знаеха. И една августовска вечер през 1964 г. милицията хвана няколко нашенци на калъп с чехкинчета. На другия ден в. “Народно дело” написа, че в “Гларус” изловили “гларуси”. И така се роди новото име на свалячите на плажа”, разказва Божо. В спомените му най-атрактивни остават чехкините и немкините. За рускините казва, че били най-непристъпни, понеже ходели по групи, а най-ниско ниво в рейтинга му от онези години са полякините, само будалите се били занимавали с тях, но иначе били добри търговци на парфюмчета “Бич може”, “Пани Валевска” и кремове „Нивеа” – изключително дефицитни продукти по времето на соца. От в-к „Труд” Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Plamen-CRV 624 #204 Отговорено 31 Август Знаете ли, че само на три мили един от друг се намират два острова, между които има 21-часова разлика във времето? Това са Остров Утре (Русия) и Остров Вчера (САЩ), които са разделени от международната линия за дати, преминаваща през Тихия океан Тази въображаема линия отбелязва границата между един календарен ден и следващия, и когато я пресечете, времето сякаш се „премества“ напред или назад с цял ден. Ако сте на Остров Утре и решите да преминете линията, ще се озовете на Остров Вчера, „пътувайки“ назад във времето с 21 часа. И обратното - от Остров Вчера, отивайки на Остров Утре се „придвижвате“ с 21 часа напред Това е само един от многото примери как географията може да създаде удивителни и забавни аномалии. Тези острови са част от по-голямата група Диомидови острови в Беринговия пролив, които също така играят важна роля в историята на САЩ и Русия. Западният остров, Голям Диомид, е руска територия (Чукотка). Там се намира най-източната точка на Русия. Източният остров, Малък Диомид, е територия на САЩ, в щата Аляска. На него е разположено ескимоското село Диомид със 135 местни жители ескимоси. Има училище и магазин, а пощата се доставя с вертолет при хубаво време. От 1989 г. между Съединените щати и СССР (сега Русия) е сключено споразумение за безвизови пътувания на местни жители, които да се посещават едни други. Още един интересен факт: международната линия за дати не е напълно права линия. Тя се извива около различни държави и територии, за да избегне разделянето на нации или региони в различни дни, което би създало големи неудобства. Светът е наистина сложен и разнообразен, изпълнен с такива интересни географски факти, които ни показват колко невероятно място е той! 2 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6132 #205 Отговорено 12 Септември (Редактирано) Заснемането на първия филм „Междузвездни войни: Нова надежда“ (1977 г.) включва модел на космически кораб с дължина 1.5 м. По него има доста части от автомобили, включително и от болиди от Формула 1. Има цилиндрови блокове, изпускателни тръби, трансмисионни компоненти и много други. Едва ли са ги макетирали. По-скоро са от китове на модели за сглобяване. Но при вглеждане (с очите на авто фенове), се разпознават различни детайли. Оригиналният Millennium Falcon е показан само в първия филм. Следващият филм, "Империята отвръща на удара" (1980), използва различно оформление, по-малък по размер макет, който е с модифициран дизайн. 1 (1).webp 1 (2).webp Редактирано 12 Септември от ceco_accord Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #206 Отговорено 17 Септември Връх Препикана могила се намира на изток от Кремиковци. Пръдльова чука пък е в близост до Чурек – друго доста интересно наименование. Селото е на 26 км от София, на територията на община Елин Пелин. Интересно е, че най-високия връх на Люлин планина пък се казва Дупевица (1256метра). Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6132 #207 Отговорено 26 Септември Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #208 Отговорено 12 Октомври 12 октомври 1492 г. е краят на Средновековието. Известният мореплавател Христофор Колумб открива Новия свят. На 3 август 1492 г. италианец на име Христофор Колумб и 90 моряци потеглят на път с флагманския кораб „Санта Мария”. Още два кораба – „Ниня” и „Пинта”, го следват. Плават на запад. Минават три дълги месеци. Моряците, изнурени и болни, заплашват да поемат на изток, за да се завърнат. Колумб ги насърчава, убеден, че те ще открият пътя на подправките на Изтока. На 11 октомври в 10 часа вечерта Колумб забелязва светлина. „Пинта” продължава да плава и донася вестта, че светлината е всъщност на сушата. Призори на следващата сутрин – 12 октомври – корабите акостират. Христофор Колумб и екипажът му очакват да видят коренните жители на Индия и да бъдат представени на хана – техния велик водач. Затова смятат първите хора, които виждат, за индийци. Слизат на брега, облечени официално, коленичат и благодарят на Бога, че са стигнали живи там. От местното население научават, че островът се нарича Гуанахани. Колумб го кръщава Сан Салвадор и незабавно го обявява за испанско владение. Когато акостират на друг остров – сега наричан Куба – те смятат, че са стигнали до Япония. След три последователни пътешествия Колумб продължава да бъде в неведение. Умира богат и известен, но така и не разбира, че е открил земя, за чието съществуване са подозирали малко хора. Колумб е спрял на остров, който сега е причислен към карибската група. Това е бил или остров Уотлинг, или Гранд Търк, или Самана Кей. През 1926 г. остров Уотлинг е преименуван на Сан Салвадор и признат за първата открита земя на Новия свят, припомня посолството на САЩ в София. Напоследък обаче възразяват на това твърдение. Трима души от Маями, щата Флорида, са основавали движение, което иска остров Консепсион да бъде признат за острова, забелязан от хората на Колумб, на който те акостират. Това противоречие все още не е намерило своето решение. Минават векове, през които това откритие бива отбелязвано много рядко. Дори и континентът носи името не на Колумб, а на италианския мореплавател Америко Веспучи. През 1792 г. в Ню Йорк е организирана церемония в чест на Колумб и му е посветен паметник. Скоро след това град Вашингтон официално е наречен Окръг Колумбия /Кълъмбия/ и става столица на Съединените щати. През 1892 г. в началото на авеню „Кълъмбъс” /Колумб/ в град Ню Йорк е издигнат паметник на Колумб. Същата година на Изложението на Колумб в Чикаго са показани макети на трите кораба на мореплавателя. Ако Христофор Колумб не беше роден в Италия, американците можеше и да нямат Ден на Колумб. Горди със своя съотечественик, на 12 октомври 1866 г. нюйокчаните от италиански произход организират първото честване на откриването на Америка. На следващата година още италиански организации от други градове подготвят за тази дата банкети, паради и танци. Когато италианците от Сан Франсиско отбелязват 12 октомври през 1869 г., те го наричат Деня на Колумб. През 1905 г. Колорадо става първият щат, който отбелязва Деня на Колумб. През последвалите десетилетия това служи за пример и на други щати. През 1937 г. президентът Франклин Рузвелт официално обявява 12 октомври за Ден на Колумб. От 1971 г. насам този празник се чества на втория понеделник от месец октомври. Макар че е общоприето да се смята, че Христофор Колумб е първият европеец, открил Новия свят на двете Америки, все още има известни спорове относно това твърдение. Според някои изследователи и поддръжници на други пътешественици, преди да бъде открита от Колумб през 1492 г. Америка е била открита от древните скандинавски викинги и странстващите ирландски мисионери. Това противоречие вероятно никога няма да бъде разрешено в угода на всички, но все пак през 1992 г. бе отбелязана 500-годишнината от откритието на Христофор Колумб. 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #209 Отговорено 12 Октомври (Редактирано) Кой е огромният кораб на снимката? Това е най-големият плавателен съд, строен някога в България – прочутият танкер „Хан Аспарух”. Със своя тонаж от 100 000 тона, дължина от 244,5 м и ширина от 39 м, той действително е бил нещо впечатляващо. Казвам „бил”, защото него отдавна го няма, но да караме подред. В периода на Израело-арабските войни от 1967 г. и 1973 г., Суецкият канал е затворен за 8 години – от 1967 г. до 1975 г. Това повишава рязко търсенето на огромни танкери за петрол в целия свят. Стимулирани от тази ситуация, тогавашните ръководства на България и Полша решават да си сътрудничат и да строят във Варна гигантски танкери. Към онзи исторически момент Полша има богати традиции в корабостроенето и произвежда много добри двигатели, а България вече е придобила инженерен, технически и кадров потенциал да проектира и строи големи кораби във Варненския кораборемонтен завод. Планира се българите да изградят голям брой големи съдове, но през 1975 година Суецкият канал е отворен и търсенето на подобни гиганти пада. Полша преразглежда споразумението, отказва се от танкерите и бъдещият „Хан Аспарух” е достроен за нуждите на нашия търговски флот. Важна подробност е, че „Хан Аспарух” е създаден по българския проект „606” на Института по корабостроене във Варна с главен конструктор инж. Т. Попов. Пуснат е на вода на 24 март 1976 г., а държавният флаг е издигнат на 3 ноември 1977 г. Както често става при нас българите, оценките за създаването на този кораб са раздвоени. За едни експерти той е „звездният миг на българското корабостроене”, за други е символ за „безумните строежи и грандоманщината на тоталитарната власт”. „Хан Аспарух” има тъжна участ. През 2001 г. на кораба избухва пожар, а през 2003 г. е продаден за скрап в Индия, тъй като не отговарял на новите изисквания танкерите да имат двойно дъно. И все пак ако излезем извън полето на вечните пререкания, не можем да не отдадем дължимото на българските работници и инженери, успели да проектират и построят такова грандиозно плавателно средство. Едно от доказателствата, че България може поне да се опитва да стане истинска морска държава, стига да иска. Защото морските държави не се броят по броя на шезлонгите и коктейлите на плажа, а по това доколко технологично и организационно могат да се възползват реално от морските простори. Нашето море може да е много повече от туризъм за два месеца и половина. Елементарна истина, която вероятно сме забравили. Редактирано 12 Октомври от DAN_DAN 5 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #210 Отговорено 29 Октомври Снимка на m/v ‘Bremer Banken’, на път към Ландскруна, Швеция. Той е първият кораб с автомобили Volkswagen Beetle (бръмбар), наричан в България ‘костенурка’, който отива там през октомври 1961г. Автомобилите били изцяло покривани със защитна вакса наречена космолин. ‘Cosmoline‘ е търговска марка инхибитор на корозия, восъкоподобна вакса на петролна основа, отговаряща на военния стандарт на САЩ, MIL-C-11796C клас 3. Тя е вискозна когато е прясно нанесена, има лека флуоресценция и се втвърдява с течение на времето при излагане на въздух. След доставката, дилърите почиствали колите с парочистачки, като парата била генерирана от размесена вода с керосин. Няма данни за получени рекламации за ръжда, включително и за автомобилите експортирани до Америка през Алантика. От архива на Фолксваген 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6132 #211 Отговорено 30 Октомври Метро станция във Вашингтон. В студена януарска сутрин, мъж с цигулка се спира и започва да свири произведения на Бах. По това време около 2000 човека преминават през метро станцията, тръгнали за работа. След около 4 минути... мъж на средна възраст забелязва музиканта, спира се за няколко секунди и продължава. След около 6 минути... цигуларят получава и първия си долар. Една жена хвърля един долар в шапката му и продължава. След 10 минути... 3 годишно дете се спира, но майка му го дърпа за ръката да продължи да върви. Това се случило с всички деца минали от там. За 45 минути непрекъснато свирене, само 6 човека се спрели пред музиканта, за да послушат за малко. 20 човека му дали пари, а около 2000 го отминали. Мъжът събрал 32 долара. След 1 час музикантът спрял да свири, а метро станцията заглъхнала в тишина. Не се чули аплодисменти, никой не отишъл при музиканта, да го поздрави. Никой не разбрал, че това е Джошуа Бел, един от най-големите виртуози в света. Той изсвирил 6 от най-трудните за изпълнение произведения писани някога. Цигулката му струвала 3,5 милиона долара. Два дни по-късно, Джошуа Бел изнесъл концерт в Бостън. Всички билети, на средна цена от 100 долара, били разпродадени. Той изнесъл същия едночасов концерт със същите 6 произведения на Бах. Всяко нещо си има правилното време и място. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #212 Отговорено 12 Ноември Ако през студените месеци намерите "мъртъв" таралеж, не го погребвайте, не го изхвърляйте в кофа за боклук. Никой не иска да види мъртво животно в двора си или на пътя, но това може да е таралеж, който спи зимен сън в продължение от ноември до март. Обикновено копаят дупки, за да останат в безопасност, но имаме все по-малко зелени площи, храсти или гори и става все по-трудно да намерят безопасно място, където да прекарат зимата в сън. Някои могат да влязат в дворовете ви, търсейки безопасност и топлина, за да заспят зимен сън, някои са толкова изтощени от търсенето, че в крайна сметка заспиват на различни странни места като крайпътни улици или тротоари. Когато са в хибернация, сърдечната им честота и общото функциониране на тялото се забавят доста, като начин за пестене на енергия, което може да обърка човек че таралежът е умрял. Във всеки случай, ако видите неподвижен таралеж, уверете се, че е на безопасно и топло място и че може да издържи 5 месеца. Ако намерите таралеж в двора си или някъде на улицата, направете дупка в картонена кутия и на сухо, безопасно и тихо място, за да може да прекара студените месеци там. Таралежите са застрашен вид, напълно безобидни са и много важни в нашата екосистема. Ядат бръмбари, охлюви, жаби, гущери, змии, включително отровни. Също така унищожават миши гнезда. Не се страхуват нито от пчели, нито от оси. Таралежът може лесно да унищожи гнездото на стършели и да изяде обитателите му, игнорирайки ухапванията им. Учените отдавна са забелязали имунитета на таралежите към силни отрови, включително ухапвания от усойници. Този феномен на антидот все още не е известен на учените. Бъдете наясно, когато видите таралеж през студените месеци. Не ви коства нищо да помогнете на толкова крехко животно. Нека бъдем добри с животните! 1 3 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6132 #213 Отговорено 21 Ноември В японската култура, когато даден предмет се счупи, той се поправя със смола и златен, сребърен или платинен прах. “KINTSUGI” не скрива недостатъците, а напротив, подчертава ги; и тази промяна прави обекта много по-ценен от оригинала. 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Plamen-CRV 624 #214 Отговорено 23 Ноември Най-дългото пътуване с влак в света, трае около 21 дни. Това е пътуване, което започва от Португалия в Европа до Сингапур в Югоизточна Азия, с няколко места за посещение. Това пътуване започва от града от Португалия до столицата Сингапур. Влакът прекосява практически 13 държави със спирки за посещения, като се започне от Португалия, Испания, Франция, Германия, Полша, Беларус, Русия Монголия, Китай, Лаос, Тайланд, Малайзия EDulgerova 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #215 Отговорено 24 Ноември 1 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #216 Отговорено 27 Ноември Приема се, че най-старото място на планетата Земя се намира във Венецуела и се нарича планината Рорайма. Тя е едно от най-красивите и впечатляващи природни чудеса в света. Повече от 500 години учени от цял свят се опитват да разгадаят уникалния геоложки произход на планината Рорайма, Южна Венецуела. Освен че се издига на почти 3000 метра над морското равнище, планината има неестествена морфология, която изглежда сякаш е изрязана с ножове заради прецизността на милионите ѝ ъгли. Това скално образувание е най-голямото по рода си в цяла Южна Америка и е част от планинската верига Пакарайма. Вече повече от 5 века то интригува историци, геолози и други учени, защото е планина без връх. Върхът на планината Рорайма е напълно хоризонтален и заема площ от над 30 кв. км, заобиколен от водопади, скали и други редки в света географски особености. Погледнато по този начин, тя може да се смята за остров във висините. Планината Рорайма е дом на голямо разнообразие от ендемични растителни и животински видове. Геолози и биолози от цял свят смятат, че тя крие някои от видовете, за които науката няма данни, тъй като в планината има пространства, които все още не са изследвани. Смята се, че планината Рорайма е резултат от силно земетресение в миналото. Произходът ѝ обаче не е сигурен, тъй като геоложки обекти, създадени по подобен начин, нямат тази форма. Това кара учените да смятат, че тя може да е най-старото скално образувание на Земята. Планината Рорайма е наистина впечатляващо място! Разположена на границата между Венецуела, Бразилия и Гвиана, тя е част от Гвианската планинска земя и е една от най-старите геоложки формации на Земята, датираща от преди около 2 милиарда години. Ето няколко причини, поради които Рорайма е толкова интригуваща: 1. Геоложка уникалност Рорайма е платовиден масив, известен като тепуи, с отвесни стени, които достигат до 400 метра височина. Върхът на планината е плоско плато с площ около 31 кв. км, което е покрито с пясъчник и невероятни скални образувания. 2. Биоразнообразие Много от видовете растения и животни, които се срещат на Рорайма, са ендемични и не се срещат никъде другаде по света. Например, растението Heliamphora и жабата Oreophrynella quelchii са уникални за тази област. 3. Митове и легенди Рорайма играе важна роля в митологията на местните индианци от народността пемон. Те я наричат "Дом на боговете" и вярват, че планината е свещена. 4. Вдъхновение за литературата Смята се, че Рорайма е вдъхновила Артър Конан Дойл за романа му "Изгубеният свят", излязъл през 1912 г. В книгата се описва плато, населено с праисторически същества, което много напомня на Рорайма. 5. Природни чудеса От върха на Рорайма се спускат множество водопади, а районът около планината е известен с богатството си на злато и диаманти. На върха има и район, наречен Долината на кристалите, заради голямото количество кристален кварц. Това място е не само геоложко чудо, но и културно и природно съкровище, което привлича изследователи и туристи от цял свят. 1 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6132 #217 Отговорено 28 Ноември Знаете ли, че трапчинките върху топките за голф са създадени, за да намалят въздушното съпротивление и да оптимизират скоростта? Това вдъхнови екипа на Mythbusters през 2012 г. да изследва дали подобна технология би направила автомобилите по-ефективни. Експериментът: Покриха кола с глина, за да създадат гладка повърхност, а след това добавиха трапчинки. Резултатът беше впечатляващ – стандартната кола и гладкото покритие показаха разход от 26 mpg (9,05 л/100 км), но автомобилът с трапчинки достигна 29,6 mpg (7,95 л/100 км)! Въпреки обещаващите резултати, допълнителното тегло и конструктивните предизвикателства засега ограничават използването на тази технология в реални автомобили. 2 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #218 Отговорено 28 Ноември Ако някога сте подавали главата си през прозореца на кола, движеща се с висока скорост, може би сте забелязали, че имате затруднено дишане. Подобен проблем има и в двигателите на някои самолети, движещи се с изключително високи скорости. За да се справят с това, инженерите са решили да поставят конуси като борови шишарки пред двигателите. По същество конусът прекъсва директния въздушен поток към двигателя, намалявайки скоростта на въздуха до дозвукови нива. По-необичайното е, че подобен дизайн вече съществува в природата и е „проектиран“ от сокола скитник. Тази птица може да достигне приблизително 400 километра в час за едно гмуркане. Налягането на въздуха, навлизащо в ноздрите с много висока скорост, би увредило малките бели дробове, ако не се забави от конусовидната костна структура (туберкул), която действа като въздушен дефлектор. Природата е невероятна! 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #219 Отговорено 30 Ноември Норвегия създава световен прецедент: първият плаващ подводен тунел Норвегия се готви да въведе нещо революционно в транспортната инфраструктура. Проектът за изграждане на първия в света плаващ подводен тунел обещава да промени начина, по който преминаваме през сложни терени, като преодолява проблемни географски бариери, каквито са норвежките фиорди. Това смело начинание комбинира инженерна изобретателност и устойчиви решения за бъдещето. Какво представлява плаващият подводен тунел? Тунелът ще бъде подводна тръба, разположена на около 30 метра под водата, закрепена с кабели към понтони на повърхността или директно към морското дъно. Това ще бъде първият по рода си проект, който не само решава логистични проблеми, но и защитава природната среда. Тръбите ще бъдат достатъчно широки, за да поберат две ленти за движение, което ще позволи непрекъснат поток от автомобили. Преминаването през тунела ще бъде напълно безопасно, независимо от времето или вълните, което го прави идеално решение за норвежките фиорди – едни от най-предизвикателните географски зони в света. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #220 Отговорено 30 Ноември Факти за Австралия, които може би не знаете: 1. В Австралийските Алпи пада повече сняг отколкото в Швейцарските Алпи. 2. 90% от австралийците живеят по крайбрежията на континента. 3. Тасмания има най-чистия въздух в света. 4. Големият бариерен риф е най-голямата екосистема в света. Той се състои от близо 3000 отделни рифа и може да се види от космоса. 5. Австралия има над 60 отделни винени региона. 6. Остров Фрейзър в Куинсланд е най-големият пясъчен остров в света. 7. Влакът Indian Pacific има най-дългата права част от железопътна линия в света. 8. Големият океански път е най-големият военен паметник в света. 9. 80% от австралийските животни са уникални и се срещат само в Австралия. 10. Австралия има най-дългото голф игрище в света с дължина над 1350 км. 1 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #221 Отговорено 1 Декември 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #222 Отговорено 1 Декември Арнолд Шварценегер и Андре Русимоф, по-известен като Андре Гиганта. Той е най-високо платеният кечист за времето си, а ръстът му от 224 см. е резултат от гигантизъм. Русимоф се ражда през 1946 г. във френския град Гренобъл. Баща му Борис е българин от село Рибарица, Тетевенско, а майка му Мариан - полякиня. Още като 12-годишен Андре достига височина от 190 см. и тегло от 95 кг. Когато навършва 18 години, той се мести в Париж и започва кариерата си, която съвсем скоро го прави световноизвестен. Гиганта се изявява и в киното. Именно по време на снимките на „Конан Разрушителя“ (1984) се запознава с Шварценегер, който и до днес споделя, че се възхищава на силата му. Французинът с полско-българска кръв умира на 46 г. през 1993 г. и е един от най-уважаваните и успешни кечисти за всички времена. 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #223 Отговорено 14 Декември Фарът Тридрангар се издига върху стръмна и опасна скала на 40 метра над постоянно бушуващите води в средата на Атлантическия океан в Южна Исландия, само на няколко километра от брега на островите Вестман. Това може би е най-изолираният фар в света и в наши дни до него се стига само с хеликоптер. Името на фара в буквален превод от исландски език означава „три скали“. Построен е през 1939 г. на най-високия от трите скални блока съставляващи малка група от скални образувания. Постоянното въздействие на ледените океански вълни, които яростно се разбиват в скалите, възпрепятства всякакви опити за достигане на фара с лодка. През годините назад там е имало хора, които са пътували с лодки за да са се грижат за фара. Днес „Тридрангар“ е автоматизиран, но отново понякога се налага да бъде посещаван от специалисти за поддръжка. 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #224 Отговорено 15 Декември Знаете ли, че най-голямата загуба на автомобилостроенето за един ден, е регистрирана през февруари 2022 година? Тогава близо до Азорските острови потъва корабът Фелисити Ейс (Felicity Ace), който пренася на борда си от Германия за САЩ 1117 автомобила Порше, 1944 Ауди, 561 Фолксваген , 189 Бентли, и 85 Ламборгини . Общата стойност на превозвания товар е между 334 и 401 милиона долара. Причината за потъването на кораба е бил пожар причинен от експлодирала батерия на електрически автомобил Порше. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #225 Отговорено четвъртък в 15:59 Пътническа ЖП мрежа в САЩ и в Европа. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #226 Отговорено четвъртък в 16:05 Sky Train или Cloud Train се намира в провинция Хунан, Китай. Този влак е известен със своето необикновено пътешествие през планини и живописни пейзажи. Маршрутът включва проходи над високи мостове и дълбоки тунели, осигуряващи на пътниците уникална панорамна гледка. Маршрутът е дълъг приблизително 285 километра и свързва градовете Джанджие и Лиджан. Пътуването предлага несравнимо визуално изживяване, показващо естествената красота на региона и напредналото железопътно инженерство. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #227 Отговорено четвъртък в 16:18 Баленац е малък необитаем остров, разположен в архипелага на Шибеник в Хърватия Известен със зашеметяващата си прилика с гигантски пръстов отпечатък, създаден от сложна мрежа от каменни стени, построени от местни фермери през 1800-те години. С площ от едва 0,14 квадратни километра, стените на острова, ако бъдат свързани, биха се простирали на впечатляващите 23 километра. Фермери от съседния остров Каприе са използвали Баленац за земеделие, като са разчиствали суровата растителност на острова, за да отглеждат смокинови и цитрусови дървета, както и лозя. За да защитят своите култури от вятъра и да разделят земята на парцели, те са построили каменни стени с височина до кръста, използвайки древната техника на сухо каменно зидане, която включва умело нареждане и свързване на камъни без използване на хоросан. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #228 Отговорено четвъртък в 16:23 Thank God Ledge (Слава Богу) на северната стена на Half Dome в Йосемити. Тази издатина представлява рампа с дължина 35 фута (около 10.5 метра), която е широка между 5 и 12 инча (около 13 до 30 сантиметра). Известна и предизвикателна, издатината е един от най-емблематичните гранитни монолити в Националния парк Йосемити, САЩ. Тази тясна, но сравнително дълга рампа изисква изключителна увереност и баланс от катерачите, които преминават по нея. Често е спрягана за едно от най-емблематичните и запомнящи се изпитания в света на катеренето. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
DAN_DAN 396 #229 Отговорено вчера в 17:02 Пътят на охлювите е известен пътен участък в Чили, разположен в Андите, близо до границата с Аржентина. Той е част от международния път 60 и свързва чилийския град Андес с граничния пункт Либертадорес, пътя за Мендоса, Аржентина. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове