Jump to content
emod

FAQ-4: Двигателни масла - обсъждане, част Четвърта

Recommended Posts

Мирише ли на бензин като го разтриеш с пръсти ? Газова уредба има ли колата?

3-4 мм на щека са поне 400мл отгоре ,не е фатално в никакъв случай .Въпросът е дали е сипано повече количество или обема се е увеличил от кондезирана влага и бензинови пари.

 

Маслото като всяка течност има различен обем при различна температура .Ниво се мери 10-15 минути след като е загасен ДВГ .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам газ, маслото е ОК на разтриване, не мирише на нищо друго и никога не наливам на МАХ. По средата на щеката го глася, след палене и пълен филтър.

Въпросът бе при 100% еднакви други условия, защо някой път в картера се стича повече, а друг път по-малко количество?

Дали е конструктивна особенност на маслените магистрали и помпата, или ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Масло се налива на max . ,ако производителя е предвидил 5 литра с филтъра защо да наливаш до 4.5 🧐.Напълно е възможно това да е конструктивна особеност на двигателя-маслото да се отича бавно ,възможно е ако се кара на къси градски разстояния да прави конденз ,възможни са и двата фактора .Остава ли несливаем остатък при смяна на маслото ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, разбира се - около 0,5-0,7 литра, в зависимост от времето без пробка.

4,2 мога да налея до МАХ по щеката при смяна. Толкова му дават и при "рефил".

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По книга го дават 0.7 несливаем остатък ,а целия обем е 5 литра...т.е няма как да си на средата на щеката ако си налял 4.2 .Разликата между мин. и макс. е около 1 литър.Реално ако го държиш по средата имаш до към 4.5 литра.

 

Масления привод ,в който влиза щеката метална фуния ли е,пласмасова ли е...изкривена ли е .Щото има коли така е изметнат привода че докът вадиш щеката и цялата се омазва.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наливам 3.7л и е по средата на щеката. С нея всичко е наред. Тръбата е с добро "фи", а самата щека е метална оплетка с алуминиева отливка в зоната на маркировката, а и може да се втъкне само по един и същ начин, и ива ясно фиксирана долна позиция.

Както и да е.

Знам че същността на въпросът е трудна и за сега не съм намерил отговор.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Винаги има решение ,опитай да измериш нивото 10-15 минути след загасяне на ДВГ.

 

Пропан-бутана е гориво,което отделя пара при изгаряне ,също така е с най- високо съдържание на сяра от останалите -бензин,нафта,метан.

Когато колата се кара на къси,градски разстояния маслото не се подгрява до 100 градуса и този конденз не може да се изпари.

Водата е с по-голямо относително число от масло,нафта,бензин ....утаява се на дъното на картера.За това и когато се взимат проби за анализ ,маслото тря е горещо и се изчаква да се отече част от него и се пълни .

 

Сяра + вода = на сярна кислина ,което е смърт за всяко масло особено естерно базирано .

За това и коли на пропан-бутан се карат с mid saps и се сменя по-често .

 

Сега задача за форумците,всеки който е карал кола с АГУ и медни тръби е откривал черна,мазна дубстанция във филтъра на клапана или на течната фаза .Някой знае ли какво е ? 🙂

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз се чудя защо изобщо го слагат това пао мао. Не стига, че не маже ми и по-скъпо. Шмъркай си крека и това е. Пао мао...

 

Да разведрим малко обстановката 😂

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ПАО маслата не са панацея за небрежно обслужване и инжинерни грешки при създаване на ДВГ 🙂.Но помагат за по-дълъг живот на мотора в съвременния автопарк .

 

Аз карам с микс от 4 масла и го докарах до 40% PAO ,7-8 % естери и останалото GTL .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)
1 hour ago, Bizzito said:

Аз се чудя защо изобщо го слагат това пао мао. Не стига, че не маже ми и по-скъпо. Шмъркай си крека и това е. Пао мао...

 

Да разведрим малко обстановката 😂

абе удари му една Диона Супер и си ти:yes::D

Редактирано от Тъмнозелен самурай G86-P
  • Хаха 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 19 часа, Ивайло Димов написа:

Опитвам се да ти обясня ,че стабилен маслен филм при студен старт ще имаш дори трансформаторно масло да налееш .Та за какво ти е тоя Polar точно ,и на коя фирма е ?

Извини ме, но скромните ми познания не могат да приемат, че няма никакво значение състава на флуида в картера(ако приемем вискозитета за константа) при студен старт след продължителен престой и първите няколко км., докато маслото е още студено.

Това за трансформаторното масло, ще го приема за лирично отклонение.

Колкото до добавката, пиши Polar Plus в нета, както за всичко останало и ще си отговориш на въпроса.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Състава на флуида в картера има значение толкова доколкото при съвременния автопарк да минимизира проблемите с даунсайзинга ,еко периферията ,високофорсираните ДВГ .Има достатъчно лабораторни анализи на изцяло минерални масла 1 -ва група ,които по износ дават нива като 4 и 5 група.Въпроса опира до дълготрайността във времето и пробега ,слаборафинираните базови масла сработват много по-рано .3-4000 и вече е за смяна ,изгубило е свойствата си и не ,че не смазва карантията на ДВГ .Просто е окислено,не предпазва от корозия ,при високи температури се изпарява .

За това и акцентирах ,че да се твърди ,че еди коя си база "маже" по-добре не е сериозно .

От техническа гледна точка ако в два еднакви автомобила бъде сипано най-простото и най-иновативното масло -то първите 2-3 хил км анализа ще покаже еднакви стойности на износ.Разликата идва после когато се натрупат моточасовете.

Синтетичните бази показват качествата си при резки температурни разлики,високи натоварвания ,пазят мотора чист ,много добра термостабилност и нисък NOACК.

 

В Япония примерно болшинството производители предлагат масла "синтетични" микс 2 и 3-та група.Но там след гаранционния срок масово се практикува смяна на 4-5 хил км ,а маслен филтър 1 път на 2 смени на масло.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

🤣 Fulerine polar plus на ония бозаджии от Бардал .Тва е масло не е добавка ,има 3 лабораторни анализа в oil-club....Нищо извънредно различно ,само цената е конска .Въпроса е кът сложиш 100 мл на 4-5 литра масло ,дозата ще е хомоепатична и кво толкова ще пази🧐.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Аз за друго говоря, ама айде. 

На руснаците им е болна тема студените стартове и има доста изписано за съставките, които намаляват износването, ако ти е интересно, прочети.

Иначе за останалото съм напълно съгласен, по-нагоре написах, че до 5к. спокойно може да си наливаш минералка, само дето са малко хората дето сменят масло на такъв пробег. 

А колкото до фюлерина, може да е боза, но от вкусните.:rolleyes:

Впрочем ето малко суха баница към бозата Влияние фуллерена C60 на граничное трение скольжения.pdf

Редактирано от Rakeem

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Руснаците имат отвратителни райони с до -45-50 градуса .В такава тежка среда металите се свиват ,за това и при тях и в Скандинавието използват предстартов подгрев .Всъщност в такива условия PAO +естери си показват силата като базови групи.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, Ивайло Димов написа:

 PAO +естери си показват силата

Именно и не само.

Но и тук в някои райони температурите падат до към -20, което не е никак малко, а ако добавим и едноседмичен престой, без да е пален двг, нещата загрубяват, както е в моя случай.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Молибден,Титан,Волфрам ...това са така наречените антифрикционни добавки .Те са активират когато в един ДВГ настъпи гранично триене .Стоманата и всички метали имат пореста структура погледнато през микроскоп,тези елементи там попадат и влизат в действие когато по някаква причина настъпи маслен глад и се разкъса масления филм.

В един работещ ДВГ това са екстремни случаи .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Наистина имам чувството че тук се пише на база знания и инфо, но без да се вниква в попитаното. Както и да е.

 

Живял съм в "далечният север". Там техниката не се гаси в зимните месеци. Горива - дал Бог. Ако се гаси е или заради належащ ремонт, или заради обслужване, или ако спи в топло хале, което е рядкост, а ако се ползва спорадично, под картера палят огън. ;) По новата техника (на 40 и по-малко години) си има за маслото отоплителна система. А стартер се ползва за палене само в топло време - през останалите 8 месеца повечето ДВГ се палят със сгъстен въздух. Просто любопитни факти - да разредим атмосферата. ;)

Редактирано от ceco_accord
  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)
Преди 22 часа, ceco_accord написа:

 

 

100% вярно, НО става въпрос за тежка техника, за леките автомобили са други опциите, негасенето не върви при тях...

Редактирано от kvd74
Не цитирайте последно мнение.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Off Topic

Разбира се, но там и леката им техника е "хеви метал" + доста японци внасят и карат.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Естерните бази навлизат от военната авиация в гражданския автопарк малко след края на ВСВ .Това се случва в САЩ ,в Европа има спор дали Eni или Motul са първите пуснали на свободния пазар подобни продукти ...не е важно толкова.Motul винаги са били повече ориентирани към мотоциклетния спорт ,за това и ester core серията им се казва 300V (300 Victory).Триста победи на пистата с техни продукти ,има и някаква препратка към легендата за 300-те спартански войни и цар Леонид .Но е по-скоро измислица на феновете на маслата Motul.

 

Esteri-те имат уникални свойства но и един огромен и съществен недостатък -хигроскопични са .Поемат влагата и се разпадат ,което води до много бързо окисляване на маслото.За това и в масла (извън спортните) здравословния максимум е до към 10 % .Самите Motul преди години са влагали 15-20 % но в момента са ги свели до 7-8 ,дори съм чел TDS в който е описано "срок на съхранение до 2 г от датата на производство.Стандартния срок за минерални масла е 5 години ,въпреки че има достатъчно анализи на масла стояли по 15-20 години и са в идеална кондиция.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не са хигроскопични, как ще са хигроскопични, те да не са гъба.

Естерите се образуват от реакцията на алкохол и киселини, като освен тях се отделя и вода, и за това са склонни да влизат в реакция с водата и да образуват обратно алкохол и киселини, но тази обратна реакция(наричана хидролиза) не е толкова прост и бърз процес, и за пълното й осъществяване са нужни катализатори(вода,топлина,киселина), които рядко съществуват едновременно в един двигател, така че въпросния разпад на естерите може да отнеме повече време от живота на маслото в един двигател.

Освен това в маслата се ползват ПОЕ, а не диестери, които са значително по стабилни на хидролиза. 

Има не един и два теста на естерно базирани масла и там подобни резки спадове в ТБН-а не се забелязват, което означава, че проблеми няма.

По-скоро трябва да избягваме естерни масла в нови двигатели(или двигатели след ремонт), тъй като изместват присадките (ZDDP) и пречат да образуват защитен слой, поради по-силният си поляритет. 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

🙂 Влизат в реакция влага и се разпадат ,а вода се образува във всеки ДВГ ...неизбежно е особено при типично градски автомобили .Бензиновите изпарения в картера също могат да влязат в реакция с естерите

По правило високорстерни масла се окисляват по-бързо от останалите .Видно е и по много анализи и на свежо и на оъработено масло .Дори по степента на окисление в свежи проби може долу-горе да се определи колко % естери има в състава.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не случайно в автоклиматичните системи има дехидрататор .В тях също се слага POE .Дали ще са по-малко ефективните ди-естери или полиол-естери нсличието на влага или гориво ,а и двете води до разпад на формулата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След какви моточасове или километри започва този разпад според анализите?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се разпадат туко така, а  окисляват средата по-бързо при наличие на вода, за да се разпаднат поли естери с дълга верига е нужно топлина, влага и киселина(примерно), за дълго време, което не се наблюдава често в двигателя. 

Просто колегата говори за хигроскопичност, а на английски думата е близка до хидролиза и за това ми се стори, че ги бърка термините.

Не е чак такъв проблем, като цяло, тъй като водата бързо се изпарява като загрее двигателя, а и 'модерните' естери са по-устойчиви, отделно понасят повече антиоксиданти. 

Примерно зимата, маслото с естери ще има по-кратък ресурс, в сравнение със същото масло през лятото(разбирай ТБН-а и ТАН-а ще дропват малко по-бързо), но то като цяло естерите като процентно съотношение са малко от общия обем и  влиянието не е голямо.

Но пък лятото в горещините се случва точно обратното, то и за това естерно базираните масла са състезателни масла.

 

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи от климата ,от пробега ,(градски,извънградски) специфики на ДВГ .Много е трудно да се определи .На теория ако при всеки старт на ДВГ маслото достигне работна температура то може да са доста моточасовете.Зависи и от дюзите при бензиновите коли,дизела е доста по-щадящ

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хигроскопичността не е като да топнеш гъба у кофа с вода .Процес при ,който определени вещества привличат влага и вода от заобикалящата ги среда чрез абсорбция и адсорбция .Именно по втория начин естерите влизат в реакция с влага .

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пределно ясно ми е какво е хигроскопичност, но не знам къде ги четеш тези неща, защото за първи път чувам такова нещо.

Просто естерите реагират с водата и се окисляват, така както и с кислорода, но това не означава, че я привличат или се свързват с нея, той и пръстът ти се свързва с водата като си го допнеш и гъбясва, но не я привлича.

Преди време попаднах на една тема с един 'гост-лектор' американец, който цял живот се е занимавал с естери, като смазочни субстанции в автмобилната и авио индустрия и в нея отговаряше на всички въпроси около тях, но сега не мога да я намеря.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 46 минути, Rakeem написа:

 

Примерно зимата, маслото с естери ще има по-кратък ресурс, в сравнение със същото масло през лятото(разбирай ТБН-а и ТАН-а ще дропват малко по-бързо),

Глупости пиша, ТБН-а и ПХ-то дробват, а ТАН-а расте!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще се опитам с прости думи 🙂,ако оставиш кухненска гъба или парче дърво в сауна то те ще поемат влагата от въздуха .Ако оставиш парче пластмаса то ще се покрие с влага но няма да я абсорбира.Естерите привличат влага намираща се в картера образувана от нормалните процеси в един ДВГ .Ако сравниш свежо масло с POE и същото но отработено ще видиш ,че % в първото е значително по-висок от второто.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Човек, естерите са хидрофобни, антоним на хигроскопичност.

За това ти казвам, че хигроскопичност и хидролитична стабилност са различни неща, естерите не са хигроскопични, но имат по-лоша хидролитична стабилност, тоест са склонни да реагират с вода. 

Редактирано от Rakeem

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дай да прочета, любознателен съм. :rolleyes:

И да попитам, с най-добри чувства, ти наистина ли смяташ, че в двигателно масло някой би сложил хигроскопична субстанция, която да привлича и задържа влагата? Някак си парадоксално ми звучи.  

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

@Rakeem Човекът, за който говориш, е TomNJ - Клик

Изключителен професионалист и много земен човек. Имах възможността лично да общувам с него в един друг форум. 

Редактирано от emod
  • Нагоре 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря ти! Точно за тази тема говоря, макар че и в The bobby is the oil guy съм чел доста от него.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се вниква в корена 🙂,не случайно споменах авиацията и моротните спортове .Естерните масла в обикновен ежедневен автомобил могат да бъдат много солидна база но и много безмислена и вредна ,всичко зависи от определени фактори .Климатичен пояс,среда надвижение на мпс ,особености на ДВГ ...

 

В северните страни ,особено в Русия зимата слагат спирт в бензина ,слагат също и масла за хладилни компресори POE 🙂.Спирта абсорбира влагата ,а естерите са сложни алкохолни ефири .

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Естерите с дълги въглеродни вериги проявяват отлична хидрофобност.

Не гледай повърхностно на нещата.

Химията е много сложно нещо и една "цифра" или "буква" повече или по-малко във формулата, може да промени коренно свойствата на даден елемент.

Иначе си прав, ако не се борави грамотно с тях, може да се компрометира картината, то и за това си има хора, които ги разбират нещата и бъркат правилните пропорции.

В темата има един линка за една асоциация, която тества масла и в нея има неграмотно направени масла, които действително се продават на пазара и могат да ти счупят двигателя. 

Редактирано от Rakeem

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Естерните масла не са нашия начин на употреба ,палиш сутринта 5-6 км до работа и гасиш .Това е смърт за маслото ,алкилираните нафталини са далеч по-подходящи .Лошото е ,че няма голям избор на масла с AN .

 

Аз в момента имам в картера 1 литър 10W60 4T Elf Moto Race(изцяло PAO) 2 литра Eni i-sint 0W30 (PAO + 12%POE) и 1.5 Shell Helix Ultra 5W40 (GTL)

Обикновено правя две смени в годината ,ранна пролет -март/април и късна есен октомври/ноември .Вадил съм масло и на 4000 хил. км или под 200 моточаса.🙂

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...