Jump to content

Recommended Posts

  "София" е български автомобил, произвеждан в изключително малка серия.

От спортния модел "София" с централен мотор и 2-местно купе модел- Б, има произведени по непотвърдени данни между 10 и 12 напълно комплектни бройки, в периода 1985-1995 години. Оригиналните "София" Б версии, правени от 1985 до 89 години са с вдигащи се фарове, после идва лифта с долните фарове. Тия всичките бройки модел Б са първоначално правени с ладови двигатели от "ВАЗ"-21061 с 1.5 литра обем, и "ВАЗ"-2106 с 1.6 литра обем. После в 90-те години и по-късно, на някои от тях са слагани и други агрегати. Инж. Велизар Андреев почва да ги сглобявя и произвежда в средата на 80-те години с това име - "София Б". Като "София" модел - А, постфактум е наричан от автоентусиастите в България и някои български автомобилни медии, всъщност само първият конструиран от инж. Андреев прототип от 1981 год, който не влиза в производство. Този прототип модел А е нещо като бъги, правено на базата на "Жигула". А след края на производството на бройките направени от спортния модел Б с централен мотор, от нач. на 90-те години инж. Велизар Андреев прави и "София" модел - С, което е нещо като плажно бъги на базата на "Жигула"-1200, с нормално позициониран преден мотор, и с 4 места.

image.thumb.png.8f2047153b18659ed9ace55c29fdb84b.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

image.thumb.png.8388d88237ff66a205ea3dde5243743f.png

1976 година.

Редактирано от DAN_DAN
  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  Ице, ти си голям мъж! Ти си българин! Не заспивай! Всичко е окей, към тебе тичат хора!“ – ехти глас от радиостанцията. В отговор Христо Проданов, който часове по-рано става първият българин, изкачил Еверест, промълвява може би последните си думи: „Не съм далече! Не съм далече! Аз съм…гребена.“

Истина, а не просто утеха – към Ицо с небивал устрем се носи спасител. 8500 метра надморска височина. Температура от минус 40 градуса. Четири замръзнали пръста, чиито фаланги впоследстие са отрязани. Една безсънна нощ в жертва на личната мечта, но в саможертва за живота на приятел. Вероятно така би изглеждала равносметката в цифри за героя от Хималаите, Людмил Янков, който между 21-ви и 22-ри април 1984-та година смайва България и света с отчаян опит да спаси от замръзване приятеля си Христо.

Людмата, както го наричат близките, изминава за рекордно кратко време денивелация от 1330 метра в „Зоната на смъртта“ под Покрива на света и стига най-близко до загиващия Проданов. За съжаление открива единствено раницата и стъпките му в снега.

„На Еверест смърт няма, има само сливане с мечтата”

В мига, в който се отправя към бедстващия Проданов, Людмил Янков вече знае, че така и няма да осъществи голямата си мечта. Неговата нова цел не е самият връх, който е трябвало да изкачи седмица по-късно, а подножието му, накъдето Людмата носи няколко кислородни бутилки и последното пламъче надежда за спасението на Христо Проданов.

Нощта все пак изпреварва похода му към Голямата сива кула, където е предполагаемото местонахождение на замръзващия Ицо, а към базовия лагер вече бавно приплъзва ужасът на двойна трагедия. Янков обаче втрещява всички и макар да не намира приятеля си, оцелява в нечовешките условия на кошмарната нощ. Българската, а и световната история не познават много аналози на доблестта, саможертвата и висотата на духа, присъщи на Людмил.

image.thumb.png.c324e279d26c6e8bd6ee43a86717a35e.png

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.357b1d2bbf8d5967f0351fc2a2e7916d.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.746159ba2f5d830dd92477bd3883cbc3.png

  Неслучайно тази реклама е над тунел на магистрала Хемус.

Тя напомня за историческите ни корени по вълшебен начин. Хемус вероятно се строи още от времето на траките. Похлопването от дупки в купето на автомобила не оставя водачите да потънат в изкушенията на модерното консуматорско общество.

Самите тунели се ремонтират от незапомнени времена. Историческите извори мълчат за началото, то остава обвито в мистика.

„Бързата работа е срам за майстора“ – е казал народът ни. Ето защо вниманието към детайла при тези ремонти е издигнато в култ. А цената няма значение. Българи загубиха живота си тук, докато чакаме ремонтите. Човек чувства тежестта на историята, влизайки в тунела.

Това ни обръща към духовното. Потънали в суетата на своя кратък земен път, е желателно, ако не задължително, да се прекръстим на влизане и да отправим своята молитва.

Мястото символизира и непреходността на градежа на нашата нация. Ако ремонтът завърши, то вероятно бихме загубили усещане за посока. Бихме останали без цел в живота, както се казва. Но ето, че когато едната тръба завърши, започва следващата. Отново народна носия. Отново питка и менци.

Традициите пребъдват и се предават на следващото поколение.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Родена е на днешния ден през 1942 г. като Фейме Кестебекова, но всички я знаят като Валя Балканска

image.thumb.png.f065d1c907707d107f9e1ffbe87b60ca.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.b2ecec5b6fa75f5da4a091b2bd9cbc5a.png

  Никол Смит-Лудвик, стюардеса на Emirates Airlines и професионален парашутист, извърши впечатляващо постижение, като се изкачи на антената на Burj Khalifa, най-високата сграда в света, за да заснеме реклама. Застанала на малка платформа от 1 квадратен метър с невероятна гледка, Никол позира уверено, докато самолет Airbus A380 прави 11 завъртания около нея, за да направи перфектния кадър. Сцената, макар и трудна за вярване поради нивото на риск, беше напълно реална и показа нейната смелост и професионализъм на една от най-предизвикателните височини на планетата.

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.d8ac20d4e168ab6400d553f1eec40a92.png

  • Благодаря 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във връзка с горното: Перфектният обзор се осигурява от така нареченото правило на "опънатата ръка". Перпендикулярната и длан трябва да закрива целият екран от мястото за гледане.

IMG_20250110_200747_edit_809566431371257.jpg

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.14f40cdb1b9af7f660001ab547a2bf37.png

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.6c6a1ecc3cdf51f5d1c8afd3f0c0a3a8.png

Мостът Хонконг-Джухай-Макао, най-дългият морски мост в света 55 км, открит на 23 октомври 2018 г., свързващ Хонконг, Джухай и Макао като част от района на Големия залив в Китай.

Ключови факти:

Хибриден дизайн: Комбинира мостове, изкуствени острови и 6,7 км подводен тунел за преминаване на кораби.

Цел: Намалява времето за пътуване между Хонконг и Джухай на 45 минути (от 4 часа) и засилва регионалната интеграция.

Строителство: Отнема девет години, използвана е 420 000 тона стомана (достатъчна за 60 Айфелови кули) и е построена да издържа на земетресения и тайфуни.

Цена: Оценка на 20 милиарда долара.

Въпреки първоначалните критики относно разходите и употребата, той стои като символ на инженерната мощ на Китай и регионалното развитие.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.94e037c826a87df62d7d5f4ae157b211.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-студените места на Земята!

Гара Восток, Антарктида : -89.2°C (-128.6°F) (21 юли 1983)

Купол Фуджи, Антарктида : Приблизително -93.2°C (-135.8°F) (Сателитни данни, 2010)

Оймякон, Русия : -67.7°C (-89.9°F) (февруари 1933)

Верхоянск, Русия : -67.7°C (-89.9°F) (февруари 1892)

Гренландия : -66.1°C (-87.0°F) (9 януари 1954)

Денали (Маунт МакКинли), САЩ : -73.8°C (-100.9°F) (декември 1913 г.)

Снаг, Юкон, Канада : -63.0°C (-81.4°F) (3 февруари 1947 г.)

Изследователска станция Klinck, Гренландия : -69.6°C (-93.3°F) (22 декември 1991 г.)

Станция Плато, Антарктида : -84.0°C (-119.2°F) (20 юли 1968)

Еврика, Нунавут, Канада : -55.3°C (-67.5°F) (3 март 1970)

Проспект Крийк, Аляска, САЩ : -62.2°C (-80.0°F) (23 януари 1971)

Улан Батор, Монголия : Средните зимни температури спадат редовно до -40°C (-40°F).

Норилск, Русия : Зимата е средно около -30°C (-22°F), като от време на време под -50°C (-58°F).

Barrow (Utqia ġvik), Аляска, САЩ : Записано -49°C (-56°F) по време на зимните крайности.

Харбин, Китай : Известен като „Ледения град“, с температури от -38,1°C (-36,6°F).

Новосибирск, Русия: Най-студеният град в света с жители над един милион души. -51°C (21.01.2006 г.)

image.thumb.png.2e5451cd04e14ade22a900e98829baf8.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

39 планини, 325 по-големи реки (с дължина над 20 км), 378 км морско крайбрежие, 200 км плажна ивица, над 400 езера, над 6000 язовири и изкуствени водоеми, над 500 минерални водоизточника (второ място в Европа след Исландия), 53 вида почви, около 100 вида бозайници, 426 вида птици (второ място в Европа), 207 вида морски и сладководни риби, 61 вида влечуги и земноводни, над 30 000 вида безгръбначни животни, 3700 вида висши растения и над 6500 вида нисши растения и гъби, 3600 вида билки и над 42 500 обекта с културно-историческо значение (трето място в Европа).

Всичко това е България. Когато някой ви каже, че ние „не сме кой знае каква страна и земя”, може да му припомните думите на дядо Вазов: „Ние, българите, за да видим света и чудесата му, няма нужда да ходим така далеко, защото нашата България е един непознат и чуден свят.” И да добавите към тях горните сухи цифрички. Нека знаем, къде живеем.

image.thumb.png.d2f4159555a54624fc51e77ab92c2666.png

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... Защо използваме думата "Ало" за започване на телефонен разговор...

Има романтична теза, че думата „Ало“ има връзка с името на любимата на Александър Греъм Бел. Това е широко разпространен мит, но Маргарет Алло не е историческа фигура, свързана с произхода на думата „ало“. Интересно е как се формират такива легенди около големи изобретатели....

Счита се, че "Ало" произлиза от френската дума "Allô", която е еквивалент на "Hello" на английски. Тя е популяризирана от изобретателя на телефона, Александър Греъм Бел, който използва думата "Ahoy" при първите си телефонни разговори.

Впоследствие, "Hello" и "Allô" са се утвърдили, като стандартни приветствия при телефонни разговори. Думата "Hello" първоначално се е използвала при набиране на внимание и не е била свързана специално с телефонните разговори.

Интересен факт е, че "Ало" се използва и в много други езици по света като стандартен начин за започване на телефонен разговор.

Жителите на Мексико използват думата "Bueno". Преведено от испански това означава „добре“. Този поздрав идва от факта, че по-рано в Мексико имало чести прекъсвания на телефонните връзки и когато човек вдигне телефона, се интересува дали го чуват добре.

Японците отговарят на телефонно позвъняване с думите "mosi-mosi". Това се превежда като „слушам“. А в Китай вдигат слушалката с думата "Wei!". Тази дума звучи като "хей!"

Хората от Азия и Близкия Изток поздравяват събеседника си на другия край на линията с думата "лаббай". Това се превежда като "какво искате." Един вид поздрав и въпрос едновременно.

В Италия отговарят на телефонно обаждане с думата "Pronto" - готово.

В Германия е прието да се казва името на човека, преди да започне телефония разговор.

Гърците вместо "ало" казват παρακαλώ/parakaló - "паракало!". Думата се превежда като "моля".

Интересно отговарят на позвъняване корейците. Те възкликват "egi pose", което означава нещо като като "виж тук".

Израелците пожелават shialom - мир, когато вдигнат телефона.

image.thumb.png.deca19fc659cda3ae89d88a6a2d71465.png

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първите телевизори в България – кои са те и кой ги произвежда?

Първите телевизори в България се наричали „Опера 1“, а производството им започва скоро след стартиране на телевизията у нас – през 1959 година. Един от създателите на този телевизор е ст. н. с. инж. Апостол Апостолов. Първите телевизори в България се произвеждали в столицата – в завод „Ворошилов“. След „Опера 1“ последвали „Опера 2“, „Опера 3“. Други марки телевизори, произвеждани у нас през онези години, но по-късно от първите телевизори в България, са: „Велико Търново“, „София“, „Кристал“.

image.thumb.png.db7144f74551b7dbf2c87f2d9340948c.png

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кариера Мир, разположена в град Мирни в Якутия, Русия, е едно от най-значимите находища на диаманти в света. С дълбочина от 525 метра и диаметър около 1,2 километра, този впечатляващ изкоп е известен като "входът към ада" не само заради своите размери, но и заради условията на труд в района.

Градът Мирни, в който живеят около 35 хиляди души, е създаден именно заради находището на диаманти. Геолозите откриват диамантената скала през 1955 г., благодарение на любопитен случай – лисица, която разкрива признаци за наличието на кимберлит. След откритията, селото бързо се развива и населението му нараства четирикратно в рамките на само десет години.

Интересен факт е, че степента на добив на диаманти от кариерата е била изключителна, с тонове ценни минерали, които са били извлечени на стойност около 17 милиарда долара от 1957 г. насам. Кариера Мир е не само значим икономически ресурс, но и забележителна туристическа атракция поради своя необикновен вид и история.

image.thumb.png.5e051c74d41d70831e0d41c0c4f29c89.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Средна скорост на влаковете в Европа.

image.thumb.png.93d9690a944a4234b18cb11a4019ed94.png

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Off Topic

Както казват в Бе Дей Же-то - Повече минути за същите пари! ;)

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не просто повече, тройно повече !!!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Атлантическата магистрала в Норвегия е наистина впечатляваща и уникална дестинация, известна не само с рисковете, които предлага, но и с ненадминатата си красота. Тя е построена, за да свързва земеделски райони на северозападния бряг на Норвегия. Разположена между градовете Молда и Кристиансунд, магистралата предлага изключителни гледки към Атлантическия океан и красивите околни ландшафти.

Мостовете, които част от трасето, са не само архитектурни чудеса, но и предизвикателство за шофьорите, особено при тежки метеорологични условия. Често те са подложени на силни ветрове и вълни, които могат да усложнят шофирането и да направят пътуването опасно. Затова е наложително пътниците да бъдат внимателни и да се информират за условията, преди да поемат на път.

Въпреки рисковете, Атлантическата магистрала привлича много туристи, благодарение на възможността за наблюдение на морски живот, като китове и тюлени, в по-тихи дни. Пътят също така предлага и разнообразие от активности на открито, като риболов и пешеходен туризъм, които му придават допълнителна стойност като туристическа дестинация.

Атлантическата магистрала е не само транспортна връзка, а и привлекателна туристическа атракция, благодарение на своята природна красота и уникални предизвикателства.

image.thumb.png.4d05182f0f299bc5cfa3ea7092f3ad02.pngimage.thumb.png.7308c098fd7f57aece4668d94e226567.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Панамериканската магистрална е мрежа от шосета с обща дължина около 30 хил. км

С изключение на прекъсване в джунглата на Панама за 160 km пътят свързва почти всички тихоокеански държави в Америка чрез магистрална система. Според Световните рекорди на Гинес, Панамериканската магистрала е най-дългият автомобилен път в света. Въпреки това, заради Дариенския район в Панама, не е възможно да се прекоси пътя между Южна Америка и Централна Америка с конвенционални моторни превозни средства. Без всъдеход е нужно участъкът да се прекоси по море.

Панамериканската магистрала преминава през много различни климати и екологични типове, от гъсти джунгли до пустини, някои от които са проходими само през сухия сезон, а в много региони шофирането може да бъде опасно.

image.thumb.png.d6b31fbe0579b9c3ba3caf637f927bf6.png

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във Великобритания има "вълнообразни" тухлени огради. Този вид структура първоначално е използван в древен Египет. И колкото и любопитно да изглежда, тази форма използва ПО-МАЛКО тухли, отколкото права стена.

Една права стена се нуждае от поне два слоя тухли, за да е здрава, но вълнообразната стена е здрава благодарение на опората на арките, които се получават.

image.thumb.png.303d6669f60fc4b49922c98bc32c8514.png

  • Харесвам 1
  • Благодаря 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Скалата на Гуатапе (Ел Пеньон де Гуатапе) Колумбия 
Впечатляваща гранитна формация, разположена в покрайнините на Гуатапе, на 70 км. от Меделин. Изкачването включва 650 стъпала, вградени в скалата, но по пътя има множество места за почивка. Върхът на скалата предоставя награда под формата на 360-градусови гледки. Стълбите водят до трислойна наблюдателна кула, магазин и зона за отдих. В основата на скалата се намират заведения за хранене и пазарчета, а на половината път има параклис на Света Дева Мария.

image.thumb.png.696347292e573f170c6520b0b9d62565.png

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знаете ли защо скоростта в мореплаването и авиацията се измерва във възли? 🌊✈️

 

Историята на “възела” започва в далечните времена на ветроходните кораби. Моретата са били необятни, а навигацията - истинско изкуство. За да измерват скоростта на кораба, моряците използвали прост, но гениален инструмент, наречен “LOG”, или “лаг” на български.

Ето как е работил: Хвърляли дървена дъска, наречена логче, вързана за въже с възли, разположени през равни разстояния. Докато корабът се движел, логчето оставало неподвижно, а моряците засичали с пясъчен часовник (обикновено 30 секунди), колко възела от въжето ще се развият за това време. Така броят на възлите определял скоростта на кораба.

Но какво означава възелът днес? Един възел е равен на една морска миля на час, или 1852 метра/час. Причината да се използва тази мярка е, че морските мили са свързани с географската ширина и дължина – 1 минута дъга от Земния меридиан е точно 1 морска миля. Това прави възлите изключително удобни за навигация.

И защо тази мярка се използва и в авиацията? ✈️ Летците и моряците разчитат на координати, ширина и дължина за навигация. Възлите улесняват изчисленията и правят системата универсална.

 

 

  • Харесвам 4

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Факти, които не знаете за Полярната звезда, наричана още Северна звезда и Polaris

Ако застанете на Северния полюс, Полярната звезда ще се намира директно над вас в зенита. Тя е почти неподвижна, защото се намира в близост до небесния северен полюс. Заради въртенето на Земята, останалите звезди ще изглеждат сякаш се движат в кръг около нея, докато самата Полярна звезда остава на едно място. Този уникален факт е причината тя да бъде ценен ориентир за пътешественици и моряци в миналото. Полярната звезда променя видимата си позиция в небето в зависимост от географската ширина. На север тя е високо в небето, а колкото по-на юг пътувате, толкова по-ниско се вижда над хоризонта. В Съединените щати, особено в южните части, Полярната звезда се наблюдава доста ниско. След като преминете екватора, Полярната звезда изчезва под хоризонта и не може да бъде видяна, защото е разположена в северното полукълбо на небесната сфера.Докато другите звезди изглежда „обикалят“ около нея през нощта, Полярната звезда запазва стабилна позиция в небето. Това я прави полезен ориентир за пътешественици, особено за определяне на посоките. Когато гледате към нея, север е пред вас, изток вдясно, запад вляво, а юг е зад гърба ви.Полярната звезда НЕ Е най-ярката звезда на небето, въпреки че често се смята така поради нейното значение като ориентир. Най-ярката звезда е Сириус, докато Полярната звезда се нарежда на около 48-мо място по яркост. Въпреки това, тя остава лесно забележима благодарение на своето уникално местоположение в небето. Ако не беше това местоположение, тя вероятно щеше да бъде възприемана като обикновена звезда от втора величина.В действителност Полярната звезда не е просто една звезда, а тройна звездна система Основната звезда е супергигант, който блести 4000 пъти по-ярко от нашето Слънце! Назад в хилядолетната история е имало други звезди с титлата Северна звезда. Това е поради процесът, наречен прецесия, при който земната ос бавно да се измества. Преди 4600 години звездата Тубан е била полярна звезда, а след 12 000 години Вега от съзвездието Лира ще заеме тази позиция.Полярната звезда може лесно да бъде открита, ако знаете къде да търсите.Тя винаги се намира в северната част на небето.Намерете съзвездието Голямата мечка - потърсете характерните седем звезди, които образуват форма на черпак. Начертайте мислена линия от десните две звезди от черпака (колкото 5 пъти разстоянието между тези две звезди). Тази линия ще ви доведе право до Полярната звезда, която е част от съзвездието Малката мечка.

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.bdf12f8d875a4a405696d057a16221ac.png

  • Харесвам 1
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знаете ли, че пчелите могат да броят до 4?

Пчелите имат удивителни когнитивни способности и могат да броят до 4. Те са изключителен пример за това как дори малки мозъци могат да притежават сложни умствени умения и да обработват информация. Това е доказано в научни изследвания, които показват, че пчелите са способни да различават количества и да извършват базови задачи, свързани с броене: — В експерименти пчелите са обучавани да свързват награда (като захарен сироп) с определен брой обекти. Те успяват да разпознаят до 4 обекта, но при 5 или повече вече се затрудняват. — Френски учени през 2019 г са тренирали пчели да събират и изваждат цветни фигури и така доказват, че те имат математически умения и потвърждава способността на пчелите да различават количества. — Учените вярват, че тази способност е еволюционно адаптивна. Например, пчелите могат да използват броенето, за да запомнят броя на цветята или за ориентири при навигация.

Пчелите са удивителни същества с изненадващи когнитивни способности: • Разпознават симетрия и сложни форми. • Могат да учат от други пчели. • Разбират понятия като "повече" и "по-малко" • Различават четни и нечетни числа. • Показват разбиране за "нула" – концепция, която е рядка дори сред животните с висока интелигентност. • Използват сложна система от танци (т.нар. "пчелен танц"), за да предават информация за местоположението и качеството на източниците на храна на други пчели в кошера. • Разпознават различни цветя, форми и миризми и запомнят тази информация за дълги периоди от време. • Разпознават човешки лица, което е изненадващо предвид малкия им мозък. Броят на невроните в мозъка на медоносната пчела е под милион. За сравнение - Човешкият мозък съдържа около 86 милиарда неврона. Фактът, че пчелите могат да извършват толкова сложни задачи с толкова малък брой неврони, е обект на интензивни научни изследвания. Учените се опитват да разберат как мозъкът на пчелите обработва информацията толкова ефективно и какви са основните механизми на тяхното поведение. Това знание може да бъде полезно за развитието на нови технологии в областта на изкуствения интелект и роботиката.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.5c67751328061dcd0fe6ef1f1a4d23b5.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е съкровищницата на края на света, където се съхраняват всички семена на планетата. Намира се в норвежкия архипелаг Свалбард, на около 1300 километра от Северния полюс. Отворено през 2008 г., това подземно хранилище е проектирано да съхранява 4,5 милиона семена от растения от цял свят, действайки като защита срещу загубата на генетично биоразнообразие, причинена от природни бедствия, конфликти и изменение на климата.

Така че, в случай че светът се срине и вие сте единственият оцелял, знаете къде да отидете.

image.thumb.png.f0dca684f578860bee056068d52035e7.png

  • Благодаря 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В два последователни кадъра, заснети с интервал от две секунди, можем да наблюдаваме интересна трансформация на възприятието. В първия кадър виждаме автомобил, от чийто ауспух се издига гъст облак дим. Това създава впечатление за замърсяване или техническа неизправност на превозното средство. Във втория кадър обаче, когато колата се е преместила само метър напред, става ясно, че димът всъщност не произхожда от автомобила. Той идва от близка шахта, където парата се издига поради спукана тръба от парното отопление.

Тази малка, но значителна промяна в зрителната картина ни напомня важен урок: не всяко първо впечатление е вярно. Често сме склонни да правим прибързани заключения въз основа на ограничена информация, без да проверим допълнително фактите. Този пример ни показва колко важно е да бъдем внимателни и критични към това, което виждаме и чуваме, преди да формираме окончателно мнение. Само чрез задълбочено разглеждане и проверка на различни източници можем да достигнем до истината и да избегнем грешките на бързото съдене.

image.thumb.png.4b2bbd4db83d9a20a7a51ef038c9a7f0.png

  • Харесвам 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

image.thumb.png.a2620537b8bb4895088008edf7b2eb6f.png

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гара Аврамово - най-високо разположената гара не само в България, а и на Балканския полуостров.

Намира се на 1267 метра надморска височина и именно там е една от най-впечатляващите гледки по маршрута на родопската теснолинейка Септември-Добринище.

image.thumb.png.07c8056daa8780d995d6e86bf68901dc.png

  • Харесвам 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

90% от надписите в моловете не са на Български.

Държавата, която някога накара
,,Кока Кола" да пише на кирилица, ако иска да продава продуктите си на нейна територия, отдавна вече не съществува...

 

FB_IMG_1737746444942_edit_7323436561382.jpg

Редактирано от ceco_accord

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето я и историята, която не знам колко е достоверна, ама е много забавна:

 

Едва ли са много хората, които знаят, че България е първата страна зад «Желязната Завеса», в която американската марка пробива. По този повод компанията The Coca-Cola Company създават лого на марката си на кирилица. Историята е поредица от случайности и е много интересна.

През 1965 г., дълбоко зад Желязната завеса, се случва немислимото. В България започва да се произвежда Кока-Кола, един от най-ярките символи на капитализма. В момент, в който пропагандата тръби, че Кока-Кола е изключително опасно алкохолно питие, използвано от американските войници преди битки, чистата случайност слага началото на една от най-куриозните истории от времето на Студената война.

Тончо Михайлов, технолог в поделението за безалкохолни напитки на българското предприятие «Тексим», е изпратен в Париж на служебна командировка. От «Тексим» искат да правят оранжада и една от задачите на Михайлов е да опита подобни напитки във Франция и да посети предприятия, работещи в бранша.

Съдбата го отвежда в едно парижко бистро и му поднася не друго, а една Фанта. Силно впечатлен, на следващия ден той моли домакините си да го заведат в предприятието, което произвежда Фанта, без изобщо да има представа, че това е така омразната на комунистическото управление корпорация Кока-Кола.

Когато разбира за какво става дума, вече е твърде късно да се върне назад. Все още без да си дава сметка за сериозността на ситуацията, той се запознава с вицепрезидента на Кока-Кола за Франция княз Александър Макински и в дух на разбирателство двамата уговарят посещение на представители на Кока-Кола в България.

От корпорацията са изключително изненадани, че българин проявява интерес за сътрудничество, предвид славата на страната ни като един от най-верните сателити на СССР. В този момент обаче компанията следва политика на световна експанзия и поканата е добре дошла.

Връщайки се в България, Тончо Михайлов осъзнава, че посещението му в завода на Кока-Кола може да доведе до доста сериозни последици за него. Тревогата му се засилва и в докладите си за посещението във Франция той спестява епизода с Кока-Кола с надеждата от компанията да не отдадат особено значение на поканата му и всичко да се размине.

От Кока-Кола обаче спазват уговорката си се обаждат с предложение техни представители да дойдат на посещение у нас. На Тончо Михайлов му се налага спешно да признае на шефа на «Тексим» Георги Найденов за случилото се в Париж. Хрумва му компромисно решение — да предложи на Найденов да договорят у нас да се произвежда оранжадата «Фанта».

Отговорът на Георги Найденов е поредната изненада в тази необичайна история: «Като е гарга — рошава да е!», отсича той и вдига Петолъчката — телефонът за директна връзка с Тодор Живков — с намерението да поиска от държавния глава разрешение в България да се прави направо Кока-Кола.

След два часа двамата с Михайлов са в кабинета на Тодор Живков, където се разиграва една доста показателна за комунистическия подход към политиката сценка. Когато пристигат в кабинета на Живков, там е и Пенчо Кубадински.

«- Абе, Гето — обръща се Кубадински с към Найденов, — ти уж щеше да правиш лимонада, а сега го обърна на алкохол!

— Ами то и колата е лимонада, другарю Кубадински — отговаря Найденов.

— Защо тогава правим такава пропаганда против нея? — гневи се партиецът.

— Не зная. Питайте тези, които ви съветват.

Тодор Живков слага край на спора. Неочаквано за всички, той дава съгласието си, дори без да е опитал противоречивата капиталистическа напитка.

Представителите на Кока-Кола пристигат в България и само след два дни договорът е готов. Гостите са стъписани — водили са безуспешни преговори с Югославия, най-прозападно настроената страна от соц блока, без никакъв успех. Трудно им е да повярват, че са сключили сделка именно с най-близката до СССР страна.

Договорът за внасяне на концентрата за напитката е подписан на 1 август 1965 г. От Кока-Кола предлагат пари за реклама. Тончо Михайлов им отвръща «Ние тази реклама, антиреклама всъщност, която сме ви я правили толкова години, вие не можете да я изплатите, докато сте живи.» Вместо пари за реклама от Италия ни подаряват един милион бутилки, а Кока-Кола САЩ изработват и ни подаряват логото на кирилица. В края на 1965 г. на българския пазар се появяват първите бутилки Кока-Кола. С етикет на кирилица.

Невероятно, но факт — България е първата страна зад Желязната завеса, която сключва договор с предприятието, флагман на капитализма — Кока-Кола. Югославия е втора, цели две години след нас.

Но най-важен остава фактът, че заради България за първи път в света запазената марка на «Кока-Кола» се появява на азбука, различна от латиницата — кирилица.

Чудото обаче не трае дълго. Краят на 60-те години и Пражката пролет водят със себе си затягане на комунистическия режим в страните от соц блока. Идва краят на либерализацията в икономиката. След едно официално посещение в Москва през 1969 г. Тодор Живков закрива «Тексим», срещу която СССР отдавна има възражения.

Производството на Кока-Кола се прехвърля към държавното предприятие «Безалкохолни напитки и минерални води». Започват да се договарят годишни квоти за концентрат — вече не пазара решава от какво количество кола има нужда, а плановата икономика. Търсенето става все по-голямо, а производството не се променя. Кока-Кола се превръща в дефицитна стока за българите.

Постепенно купуването на концентрата за напитката става трудно, тъй като България не разполага с достатъчно валута. За известно време се налага бартер — концентрат срещу ягодово сладко и доматен сок, но след аварията в Чернобил и съмненията в качеството на българската продукция на това е сложен край.

С края на комунистическия режим в България приключва и авантюрата Кока-Кола на местна почва. Компанията отново навлиза на българския пазар през 1992 г., но вече условията са други. А на етикета логото е на латиница.

 

П. П.

Има и още една история която съм чувал от мои по-възрастни близки, за която не мога твърдя, че е достоверна:

По онова време България е имала намерение да си върне част от Беломорска Тракия. И по-точно град Кавала и района около него и по този начин да придобие излаз на Егейско море, но с този надпис на Кирилица са ни "хвърлили прах в очите".

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм фактчекър, но каквато и да е истината - фактът си е факт.

Кока Кола е най-известният бренд на планетата и никога не си е променял логото, освен ... за нас!

Можем всичко, стига да искаме. ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...