Jump to content
goldbyrk

Задна стабилизираща щанга

Recommended Posts

След издирване на оригинална, се оказа че цените на новите са по високи от стойността на колата, а втора ръка не откривам. Все пак като инж. човек, реших да не се давам и да се опитам да ползвам нещо от друга марка, но по достъпно ценово. След разглеждане на снимки от търсачката и прозвънявяне на автообяви, откликна един младеж с алфа 147 на части. От всичко преровено, това се оказа най- близката като параметри щанга. Обикновен П профил, с дължина 108см, диаметър 14мм. Оригиналната е ф15, а разстоянието между отворите в носачите е 106 см. Т.е, може да се играе с типа биалетки, а там избора е огромен! Италианските кошници са лишени често от ръжди, та щангата си е все още на боя. За скромната сума от 20 лв, се сдобих с една доста запазена. Хубавото в случая е, че на Хондата планките са разположени на друг размер и това ни дава нов участък на работа, където няма износване.  Бях взел щанга от алфа 156, на цена 15лв. която има извивка в десният край заради генерацията, но трябва да се преправя ако искам да я ползвам. Проблема с тръбата на гърнето може лесно да се реши, като самата щанга се монтира малко по ниско, а и куките за захват на гърнето могат да се огънат леко, за да се доближи още малко до купето и да не пречи тръбата му на щангата. С различни планки може да се докарат рамената като дължина до нужното място към носачите, като за целта най вероятно ще ползвам планките от щангата на 156, като по удачни. Остава да измисля какъв тип биалетки точно да ползвам и от какъв автомобил. Бих могъл да отрежа ненужно дългите рамена и да ползвам биалетки с ухо и цилиндричен тампон който се нанизва на щангата,тъкмо това ще втвърди допълнително и компенсира малко по малкият диаметър, но като монтирам всичко и стигна до там, ще взема нужните размери и ще преценя. Ако някой реши да се включи с подобен опит или мнение, ще се радвам да сподели идеи.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Намери си задна щанга от Civic Del Sol (15мм) или Civic VTi (не знам колко е) те идват фабрично с такава.

 

Аз си сложих от Del Sol преди 8 години на моя Сивик Седан 6-та., но наред с това сложих и алуминиеви усилващи плочки зад ушите на шасито, защото по принцип всички модели Сивик имат дупки за задна стаб. щанга, но не на всички шасито е подсилено там и, особено, ако сложиш по-дебела от 15мм щанга, може да си скъсаш ушите на шасито на някой завой. 

 

Закрепващите планки си ги купих от дилъра за около $15 едната.

 

IMG_2503.thumb.JPG.1aa663a3b612aee1609094bc5058bff5.JPG

 

IMG_2539.thumb.JPG.dfc07c9ee15939d72a6f585e93f72636.JPG

 

IMG_2540.thumb.JPG.00820f5e8a36dfa5cb79faa883329565.JPG

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да, видях и такива ситуации из нета. Не виждам твоето да има подсилване. Само с плочки нищо не правиш.Тъй като се вписвам във фабричните параметри с въпросната щанга, мисля че няма да имам проблем с това. Не намирам Дел сол на части....

Edited by goldbyrk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Тъй като моята щанга е само 15мм не съм слагал усилване, освен плочките. Карах така колата 8 години преди да я продам и нямаше поражение по шасито. Проблемът става, ако сложиш по-дебела от 15мм щанга. Отделно моите плочки също играят роля на подсилване, защото увеличават площта, над която се упражнява усилието от щангата, т.е. разпределят усилието върху цялата плочка, а не само в/у болтовете.

Share this post


Link to post
Share on other sites

В една от фейсбук групите на Хонда колега беше монтирал щанга от ровър 45. Единствено беше заварил 2 планки  на задния мост от профил 20х40 за тампоните на щангата. Довечера ще видя дали мога да намеря снимките. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ще бъде интересно да се види. Разгледах малко снимки на въпросната щанга и ми се вижда дебела. Ето няколко снимки за визуализация, как изглежда щангата от алфата. 

 

https://postimg.cc/gallery/2boz3vpc4/de677b22/

 

Като поогледах магарето, наистина много афиф тенекия. Ще направя плоча от 3 - 4 мм ламарина , на която ще монтирам планките на щангата, а тя ще се монтира на отворите в магарето. Мисля опорните точки да са не в краищата на щангата, а между отворите на магарето.

 

https://postimg.cc/Zv02k06f

 

Japanese , като монтира фабричната щанга, колелата в пуснато състояние ли бяха? Предполагам, че в пуснато състояние, щангата не трябва да е под напрежение?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето и снимки на ровърската щанга,като май не е много удачно да се заваря директно на гредата.

39284514_10156489915424687_6524414227271122944_n.jpg

39300693_10156489915684687_5610228213524463616_n.jpg

39397622_10156489915599687_7748420004722245632_n.jpg

39406816_10156494462874687_1258332088088657920_n.jpg

39441860_10156494462419687_9039221349783961600_n.jpg

39442395_10156489915524687_2869704054047506432_n.jpg

39496858_10156494461804687_8554195958676586496_n.jpg

Edited by zlobar4e
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да, в отпуснато състояние, пред блока. Слага се за 30-40 мин. Хубаво да вземеш един човек да ти помага.

 

По принцип тук на Сивиците им слагат задна щанга от Аcura/Honda Integra Type R (ITR), която е 25мм (колкото и предната), но там вече си трябва сериозно подсилване. Въпреки че полякът, който ми маправи алум. плочки, каза, че я кара само с тези плочки без друго усилване. Говорим за състезателна кола. 

Планките не съм ги мерил, но не бяха по-тънки от 0.5мм или 1/4 инч.

 

15мм не е дебела щанга, но се усеща действието й - колата влиза в завой като по релси, много по-стабилна е в завой, а от там при остър завой може да вдигне вътр. задно колело.

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Какво значи " отпуснато състояние " ? Колата е стъпала на колелата, а щангата не е напрегната , нали така трябва да бъде в свободно състояние?

Edited by goldbyrk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Дебелината на щангата се определя от теглото на колата . Дебела щанга и ниско тегло ефекта е отрицателен . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
преди 48 минути, fenabg написа:

Дебелината на щангата се определя от теглото на колата . Дебела щанга и ниско тегло ефекта е отрицателен . 

Щангата може ли да повлияе положително върху живота на големите тампони на носачите ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не мисля ,тя има отношение към друга част от поведението на колата.

Share this post


Link to post
Share on other sites

А според мен има голямо значение за големите тампони, защото едно и също натоварване, се поема от двата тампона заедно, точно при големите натоварвания в завоите, което става по диагонал - долната част на единия, работи в комбинация с горната част на другия, като самата щанга ограничава това натоварване, държейки купето изправено. Това е и главната причина да искам да монтирам щангата.

Edited by goldbyrk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 час, fenabg написа:

 

Дебелината на щангата се определя от теглото на колата . Дебела щанга и ниско тегло ефекта е отрицателен. 

 

 

Не е точно така.

Дебелината на стаб. щанга се определня от това с колко твърдо окачване си. Ако си със сток окачване, 15мм ти е може би достатъчна, ако обаче си с твърди пружини или коил-овъри - трябва по-дебела щанга, за да има ефект.

 

Също така да спомена, че за САЩ 5-та и 6-та ген. Сивик отпред имат фабрино 25мм стаб щанга. Само хечбеците май нямат.

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 час, goldbyrk написа:

 

Какво значи " отпуснато състояние " ? Колата е стъпала на колелата, а щангата не е напрегната , нали така трябва да бъде в свободно състояние?

 

 

Отпуснато значи - вдигаш задните колела във въздуха и слагаш щангата за 15 мин. Щангата влияе на окачването само в завой! Когато караш направо и минаваш по неравности тя само се движи нагоре-надолу в ушите (които за прикрепени за шасито), но не упражнява усилие в/у окачването.

Edited by Takumi Fujiwara
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Да но с твърдо окачване и лека задница да речем ,щангата спира да работи . И да за сток окачване 15мм за задна е пре достатъчно . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Е добре, ако е така как на Хонда Интегра Type R от същите години има 22 мм задна стаб. щанга като е същото тегло като Сивика?

 

Acura/Honda Integra:

dc5r_22mm.jpg

 

Сивик със същата щанга (вижда се и подсилващата скоба/разпънка, на която пише Progress):

823.1929.800x600.62-1040_installed_overa

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Кои сивик е 1300 кила , сметни сега дължина на купето ,междуосие и силите които ще се приложат при по дълго рамо . И каква е идеята по презумция на една интегра . Имал съм интегра и познавам колата много добре . 
Голдбърг , Джапанезе в един от отговорите си ти отговори че няма как да опазиш големите именно заради факта че щангата работи само в завои или неравности касаещи едната гума . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Предната щанга е 22мм, а има и 26мм. Моята е юбилейна и си има фабрично предна на 22мм. На последната снимка на Джапанезето, се вижда по различно закрепване - без допълнителни планки, директно за отворите в магарето, което е по надеждно, от изнесеното встрани чрез планки.

При монтажа на предните биалетки, колата е стъпала на колелата и си влизат точно без усилие в шарнирите, не разбирам защо трябва да се повдига колата че да се монтират задните, ако това не е свързано с упражняване на усилие в щангата, в което няма логика....

 

Фен, когато щангата работи в завои, се получава следното - носача на натовареното колело, натиска нагоре рамото на щангата, което я кара да се усуква по дължината си, като от своя страна другото рамо на щангата, прилага сила върху другия носач, разпределяйки натоварването и върху противоположната страна. Това кара колата да кляка по малко и натиска върху големия тампон да е по малко - по дълъг живот!

Edited by goldbyrk
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Моята съм я слагал като задните колела бяха вдигнати във въздуха и после щангата си вършеше работата.

Може и да е било погрешно, но тогава не съм знаел, че има значение как я инсталираш, а и сега мисля, че няма.

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Проекта с щангата се придвижва малко по малко. Поръчах си биалетките за модела, като идеята ми е всичко да се доближава на макс до фабричният замисъл. Взех си ги най вече за да им взема размерите и да доуточня точното разположение на щангата. Ударих джакпота, с ей тия ментарлаци, колкото да има за мостра и проба, а може и по случайност да излезят издържливи. Ко му плащаш?!

 

https://www.autopower.bg/биалетка-nipparts-honda-civic-6-hatchback-ejek-1.4-i-s-ej9-j4894013-g7280c22-i27238400.html

В краен случай, ако не пасне размера, съм издирил от други марки коли на различна височина.

Ще поръчам да ми изработят и планките, като крайният резултат ще изглежда по подобие на това:

 

 

 

823.1929.800x600.62-1040_installed_overa

 

 

За сега съм зачистил щангата , разглобих планките с тампоните, които бяха фабрично пренатегнати ...някъде четох че тия алфи им било слабо място, скърцането на тампоните по щангата ... планките имаха нужда от леко отваряне, за да легне без усилие тампона, накрая смазах с една грес много подходяща според мен за целта - за пластмасови механики на плейъри и др., съдържаща силикон и тефлон. Сега движението е много плътно и мазно, а преди на ръка със зор. Преместих ги на новото им място и чакаме останалите неща. Накрая ще отрежа рамената на нужната дължина и ще добавя нови уши, целта е да няма заварки, по опорните точки.

 

https://postimg.cc/1nF1Sxjq

 

 

https://postimg.cc/zb4WLh7Q

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Браво колега, добра работа!

Моите тампони също ги бях напръскал със силиконов спрей и не съм имал проблеми със скърцане или друго нещо.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Планките са почти готови.

 

https://postimg.cc/Cz1TN6cZ

 

Между двете ще има разпънка, която ще направя от другата щанга която ми остана.

 

https://postimg.cc/gw0Zkpsz

 

С щангата от алфата, има достатъчно място за генерацията.

 

 

https://postimg.cc/mzytG212

 

 

Остана да се изработят ушетата на щангата, които ще се навият на резба върху нея, а отзад ще се застопорят с контра гайки. Още се чудя дали да не иде всичко на прахово...

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Много добре се е получило,и +1 за праховото.Колко са дебели планките, и щангата не е ли твърде близко до амортисьорите или снимката лъже малко?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Боядисай ги и сложи anti-seizе на болтове, че да не се заварят за гайките от ръждата или най-добре сложи неръждавейка болтове и гайки, ако имаш пари.

 

Huskey

HUSKEY-684-NICKEL-ANTI-SEIZE-COMPOUND.pn

 

Permatex

4118N969ZAL.jpg

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 часа, zlobar4e написа:

Много добре се е получило,и +1 за праховото.Колко са дебели планките, и щангата не е ли твърде близко до амортисьорите или снимката лъже малко?

 

 

Наистина рамената са близо до амортисьорите, само 11мм. междина.

 

https://postimg.cc/xXK8hDDW

 

и мен малко това ме притеснява, но като се замисля, не би трябвало да опира никъде.  Все пак всичко е само заигравка, а ако се получи, би било чудесно :) При успешна реализация, ще постна чертеж с размерите. Планката е 5 мм. , А подложката - 15мм. Трябва да заваря само уши за разпънката. Профила на магарето е такъв, че отзад има място точно колкото за гайка. Гайките са с твърдост 10, а болтовете 10.9. горните болтове са с дължина 110мм, като пробих магарето от другата страна, така горните болтове ще са хванати през цялото магаре, а не само в челната повърхнина. Там където ще се хващат планките с тампоните, съм предвидил шпилки, затова гайките са заварени. Всичко ще бъде третирано с цел защита против корозия. Къде с боя и лак, къде с грес, това в последствие ще се уточни. Вече се спрях на конкретен модел биалетки и това ще са предни от БМВ е36 , за да се получи както е при фабричното лагеруване .

 

https://www.autopower.bg/биалетка-ruville-bmw-3-sedan-e36-318-i-915008-g1495c22-i21990825.html

 

 

Трябва биалетките да застанат перпендикулярно на рамената спрямо носача.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ако ти се намира метчик мини гайките профилактично, колкото да калиброваш резбата след заварките.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Минал съм резбите с метчици, а отворите са райберовани. Силно се изкушавам, да заваря планки на щангата. Най бързо и лесно би било това. Гледам че има и фабрични със заварени планки.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

На вид просто, а всъщност не чак толкова. Тъй- като  никой не се опита да ме разубеди за заварката по щангата, се разубедих сам. Подобен тип стомана е от сорта на 65Г.. .това по ГОСТ и БДС, сега не знам как се водят... заварява се обичайно с електроди които включват хром и никел, като в практиката има успешни заварки на амортисьори, като самата заварка няма еластични свойства, но създава достатъчно добра връзка между двете части, втвърдявайки зоната на заваряване - това което върши идеална работа в случая с щангата, защото рамената нямат отношение в работата и - торсион.

И все пак се върнах на по трудния първоначален вариант - нови рамена, които ще се фиксират с резба и контрагайки в двата края. Такъв тип закрепване се практикува в регулируемите чаркалаци по окачването - биалетки, амортисьори и т.н. Искаше ми се да мина тънко със заварка, но при монтажа на щангата, се оказа че едното рамо стои с около 15 мм по нагоре спрямо другото и това изместване ще може да се компенсира с регулируеми рамена, а нямам условия за заварки на място. Самата щанга няма деформации, отворите по планките са правени на координатна машина която работи с точност хилядна от милиметъра. Ясно е че магарето има отдаване. Тая ламарина е прекалено тънка и тук японците са се издънили според мен... Предимството на този вариант също е, че новите рамена ще имат отстояние от амортисьорите около 45мм. Което е предостатъчно отстояние, почти като на фабричната, т.е ще се ползват биалетките за модела ! Недостатък е, че резбата се нарязва трудно, трябва нова плашка и много масло.

Edited by goldbyrk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

https://postimg.cc/gallery/3fhmy8878/

 

 

Гайките се навиват изключително плътно, завиват се с рамо. Рамената ще бъдат Г планки, които ще се навиват на щангата, отстоянието между оста на резбата и оста на отвора на биалетката, е 30мм. Рамото ще е дебело 10мм. , а резбата за навиване върху щангата, ще е дълга 25мм. Дължината на рамото ще бъде 100мм. Рамената ще бъдат повдигнати с 20мм спрямо оста на щангата, така разстоянието между носача и рамената ще се увеличи от 10 на 30мм. Ще се навива с ключ 26. В двата края ще се законтря с гайките. Ще доуточня размерите и ще дам чертеж да ми ги изработят.

Edited by goldbyrk
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
На 27.02.2019 г. at 8:30, zlobar4e написа:

Ето и снимки на ровърската щанга,като май не е много удачно да се заваря директно на гредата.

 

39284514_10156489915424687_6524414227271122944_n.jpg

 

39397622_10156489915599687_7748420004722245632_n.jpg

 

39406816_10156494462874687_1258332088088657920_n.jpg

 

 

 

 

За заваряването не знам, със сигурност е по-добре (увеличава се площта на усилието в/у гредата), отколкото да се държи само на два болта.

Но от друга страна със сигурност не е по-добре, отколкото ако е по-близо до гредата, защото тези стърчащи планки реално увеличават усилието там, където са захванати за гредата - получава се по-голямо рамо. Най-удачният вариант, е когато скобите на щангата са захванати направо за гредата и не са в края, а малко по-навътре. (по-нагоре снимката с разпънката, на която пише Progress)

Edited by Takumi Fujiwara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 9 часа, goldbyrk написа:

 Подобен тип стомана е от сорта на 65Г.. .това по ГОСТ и БДС, сега не знам как се водят... заварява се обичайно с електроди които включват хром и никел, като в практиката има успешни заварки на амортисьори, като самата заварка няма еластични свойства, но създава достатъчно добра връзка между двете части, втвърдявайки зоната на заваряване

Подобни интервенций (рязане и заваряване) върху вече термообработени стомани са карйно нежелателни,имайки предви,че детайла е подложен на постоянно натоварване и усукване.В случая дори шупла в заготовка може да е фатална.Със сигурност има колеги които са много по-напред с материала от мен и има какво да (ме) коригират и добавят.Но понеже се занимавам с лазерно рязане на метали имам пряко наблюдение в "поведението" на различните железа,и термообработените не са най-приятните за работа.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
преди 3 минути, Takumi Fujiwara написа:

 

За заваряването не знам, със сигурност е по-добре (увеличава се площта на усилието в/у гредата), отколкото да се държи само на два болта.

 

Нали си наясно,че всяка заварка е потенциално отсабване на даденото място,аз бих предпочел "носещите" планки захванати за моста и по между им разпънка.

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

В случая рамената нямат функционално значение. Те само придават усукващ момент на пръта по дължина. Затова заварката в тази зона не ни касае. Освен това сечението би се удвоило заради планките. За да се получи добра заварка, не трябва да се допуска прегряване на метала - посиняване. Джапанезе, моят захват е по добър от фабричния както и от този с прогресива. Щангата е захваната в самата основа на магарето, почти до купето. Монтажните планки ще бъдат свързани с разпънка в долната си част , като ще приложа леко усилие навън . Горните болтове минават през цялото магаре, като от всяка страна, ушите на магарето ще бъдат стегнати с гайки. Така усилието се изнася нагоре , в самата основа захвата става доста по надежден. Тая дебела греда на прогреса е хваната само за челната страна на магарето , което само изглежда на вид здраво, но не и на практика, дори и хваната с болтовете на носачите.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не знам, ако ще слагаш след това 22-25 мм щанга отзад, сигурно си заслужава времето, труда и парите, но ако всичко това го правиш само заради 15 мм щанга - е грехота.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Чаркалаците ми ги правят безплатно, щангата струва 20 лв, биалетките 25лв. Крепежи 7 лв. Скатавам в работно време за заварките :)Целта на занятието е хоби и развлечение. Правя го, защото колата е доста запазена и добре поддържана, не мисля скоро да се разделям с нея, искам да подобря стабилността и, и комфорта на шофиране. Направил съм доста неща в това отношение... Освен това планки и без това са нужни. Нека бъдат направени възможно най добре. Проекта е " как за 100 лв, да си сложим щанга от алфа на сивика" при успешен край ще пусна чертежи.

Edited by goldbyrk
  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Днес си намерих един масивен винкел за заготовка на рамената. Дебелина на стените 10 мм, дължина 100мм. Има дъга между рамената, което е идеално за целта. Оказа се че магарето няма отдаване. Заблуди ме това, че едното ухо бе леко деформирано от един удар на задна в една бабуна. Разминаването в рамената идваше от това, че колата не е на подемник и носачите се разминават от неравната земна повърхност. Явно затова монтажа се извършва на вдигната задница, за да се изравнят двете страни. Поръчал съм всичко, нямам търпение да  започна да сглобявам.

 

Малко снимки от последните действия:

 

https://postimg.cc/gallery/hf80kx6s/

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Нещата са готови в груб вид. Остана да оформя козметично рамената и да пробия отворите за биалетките. Тъй-като смятам да им навия по една гайка, за да не разчитам на глупавия вътрешен шестостен при демонтаж, точното разположение на отворите ще уточня на място. Останаха за заварка и ушите на разпънката, както и нейната доработка на дължина и нарязване на резба. Накрая кисна във фосфорна и пращам на прахово.

 

 

https://postimg.cc/gallery/1iw87i5z8/

 

Ето и чертежа на планките.

 

https://postimg.cc/LhVrND6T

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Днес успях да свърша доста неща, включително и по щангата. Резервоара имаше пукнатина и го свалям за втори път вече, заварих и фланците на спортният колектор, че ми писна да пробива гарнитурата, но това е друга тема.... 

Нещата са към своят край. Остана да измъдря как да се подсигуря срещу развиване, или изместване на рамената от силите които ще упражнява купето. Не случайно рамената също имат резба, но се замислям дали да не им набия по един щифт Ф3 , имам такива яки щифтове от разфасован иглен лагер? Друг вариант е да прикапя в три точки задните гайки с ЦО - то, а предните да им вкарам по един шплент или щифт. Не ми се иска да разчитам само на притегнатите гайки. Може да покарам тестово и да поизтормозя щангата преди да реша , но не ми се сваля всичко пак. Някакви идеи?

 

 

https://postimg.cc/gallery/2bzzb9cuc/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Колега, сложи си болтове и гайки от неръждавейка и шайби от двете страни + федерка от страната на гайката (в/у шайбата) и си готов.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×