Jump to content

Recommended Posts

Топ 6 на грешките, убиващи скоростната кутия
 
Тези действия се отнасят само за механичните трансмисии

Механичните скоростни кутии са прости като конструкция, надеждни и доскоро постигаха най-добрите резултати за разход на гориво (вече има автоматични трансмисии, които ги превъзхождат по този показател). Колкото и да е надеждно едно устройство, не бива да се забравя, че то често попада в ръцете на човек, който по една или друга причина му причинява сериозни щети.

Ето 6 грешки, които шофьорите (особено тези с малък опит) често допускат. А това почти сигурно води до повреди в трансмисиите, чийто ремонт в повечето случаи никак не е евтин.

Смяна на предавки без натискане на съединител
Звучи доста странно, но има шофьори, които правят това. Обикновено това са новаци или такива, които досега са карали кола с автоматични скорости. Те сменят предавките, без да натискат педала на съединителя. Чува се силно прихъркване, което бързо напомня за допуснатата грешка. В този момент скоростната кутия е подложена на огромно натоварване и при често повтаряне на това „упражнение” тя просто излиза от строя. Разбира се, възможно е да превключите и без т.нар. "хъркане", но за целта трябва много добре да познавате колата си и да усетите, кога оборотите са изравнени.

Натиснат педал на съединителя
Много водачи, в това число и някои с голям стаж зад волана, обичат да държат съединителя натиснат дълго време. Те го правят, дори когато са спрели на светофар или просто изчакват нещо, като не са загасили двигателя. Това безобидно на пръв погред действие води до износване на ламелите на притискателния диск на съединителя. От него страдат и другите компоненти на скоростната кутия, тъй като се натоварват излишно. Крайният резултат е счупен съединител и пътна помощ. Пък и смяната на ключовия компонент никак не е евтина.

Включване на задна предавка преди спиране
Класика в жанра – шофьорът се опитва да паркира и включва задна скорост, преди колата му да е спряла да се движи. Отново се чува едно неприятно скърцане от зъбните колела на задната предавка. Ако подобно действие се повтаря често, резултатът почти сигурно е излизане от строя на задната скорост. Това съответно води до ново посещение в сервиза.

Сваляне на две и повече предавки по време на движение

В случая шофьорът рискува да не уцели подходящата предавка и намаляването на оборотите на колелата се оказва по-високо от това, което трябва да бъде. При отпускането на съединителя двигателят е принуден да намали оборотите, но когато това стане рязко щетите могат да бъдат не само върху скоростната кутия и съединителя, но и върху самия мотор. В някои случаи може да се стигне дори до късане на ангренажния ремък или превъртане на зъбните колела (ако колата не е с верига), което на свой ред води до сериозни щети по двигателя. След което следва ремонт, от който може да ви се завие свят.
При подобно действие често се появява и друг проблем – автомобилът губи скорост и съответно променя траекторията си, а това може да бъде опасно, особено при влизане в завой при хлъзгава настилка

Ръка върху лоста за скорости
Доста разпространена грешка, тъй като много от водачите държат ръката си на подлакътника, но в същото време не я махат от лоста за смяна на предавки. Дори нещо повече – пренасят тежеста си върху ръкохватката и по този начин нанасят щети на избирачите и движещите се части в самата скоростна кутия. Тези, които искат да съхранят скоростната кутия, а и автомобила си като цяло, трябва да знаят едно – по време на движение ръцете на шофьора трябва да бъдат върху волана.

Задържане на съединителя

Както всички знаят – съединителят е основна част от скоростна кутия. Той играе активна роля при смяна на предавките, като помага и за ускорението, и за спирането. Най-големите щети върху него се нанасят при задържането на полусъединител, тъй като това води до прегравяне на диска и съответно до неговото по-бързо износване. Например – той се държи полунатиснат преди потегляне или при движение по инерция. Това задължително го износва и води до неговата смяна. Която почти винаги е свързана със сваляне на скоростната кутия.

Изводите
Всеки сам решава дали да обърне внимание на тези неща. Както стана вече дума – механичните скоростни кутии са проектирани и направени така, че да бъдат надеждни и да имат дълъг срок на годност. Най-големите щети върху тях нанася шофьорът. И колкото по.загрижен е той за своя автомобил, толкова по-дълго време той ще му служи вярно.

 

Публикувано в аутомедия. бг

Edited by ceco_accord
  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Попаднах на 1 видео което добре показва основното предимство на наще АТ трансмисии. Често хората се боят от автоматика защото не познават устройството му, мислят си че е като стандартните и че е голяма сложнотия -което е така, но разбита на части се вижда че нещата са прости и логични. Говоря за стандартната хидромеханична, а не за вариатора. Принципно тя си е механична, но вместо синхронизатори има няколко пакета фрикциони и хидроуправление с електронен контрол. Тоест има твърда връзка, но превключва сама или (в ръчен режим) водача диктува, а тя изпълнява кога, ако не е в разрез с алгоритъма и. Това я прави "желязна", в което лично съм се убедил на Акорда от подписа ми, при който съм зверствал, а и той сам ми го показа когато дефектира клемореда и двигателя гаснеше в движение. Представете си какво би станало с ръчна или друг тип кутия при невъртящ се колянов вал, включена скорост и търкалящи се колелета по сух асфалт.

Абе, просто изгледайте видеото и ще си обясните защо малко се знае и инфото е рядко срещано.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Здравейте,

Изгледах видеото и искам да попитам, дали кутията на моята кола е такава, като предоставената в него? Казаха ми, че маслото в моята кутия е Honda ATFDW1 0826899901HE 3 л. 38,00 лв./л. и филтър не се сменя. Така ли е?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Колега, ако караш акорд 7 имал два филтъра, единия е вътре в кутията, който се сменя ако се прави ремонт. А има и външен който стои отгоре на кутията. Прилича на едновремешните бензинови филтри на ладите, но е метален и по голям.

Ако питаш в хонда ще ти кажат, че няма филтър, но след като им дадох номер на филтъра казаха, че има такъв, но го нямат наличен и го поръчват с доставка 2-3 седмици. Аз скоро ще обслужвам моята и ще сменя и филтъра.

 

Изпратено от моят LG-D855 с помощта на Tapatalk

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря за отговора, колега!

Какъв е парт номера на външния филтър, та да си го поръчам и аз и ориентировъчно каква е цената?

Значи ли, че нашите АСК са като тази в клипа, ако си го гледал? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

25430PLR003 това е номера, но за цена ще те излъжа около70 80 лв беше.

 

Изпратено от моят LG-D855 с помощта на Tapatalk

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

За 6-те грешки, да. Но моментът със задържане на съединителя в градски условия по светофарите, трудно се контролира. Повечето хора го държат натиснат, докато светне зелено.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Смених маслото и филтъра на автоматика, но искам да попитам как да измеря правилно нивото на щеката? Кога се мери, на запален или угасен двигател, на топло масло или на студено?

Share this post


Link to post
Share on other sites

От сервизното ръководство:

 

post-31341-0-23817700-1497422825_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря!

Питам, защото на предишната ми кола АТ пак беше с щека, но нивото се мереше при работещ двигател.

Проблем ли е, ако нивото е 2 мм. над максимума?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Дръпни малко с шлаух през отвора за щеката. Как смени маслото и колко наля? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Източих го през пробката, после смених външния филтър и налях около 2,6 л. - пишеше, че събира 2,8 л., но като го измерих се оказа малко над максимума - проблем ли е?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Само за информация. Тази процедура е само една трета от смяната на маслото на кутията. Т.е. процедурата се извършва ТРИ пъти през 500 км. пробег. Тогава се счита, че маслото е сменено, въпреки, че аз не съм на това мнение. 

 

Поне такава е процедурата при Accord 6. Но предполагам, че и за седмицата ще е така. А ето и как се сменя цялото масло наведнъж:

 

 

Чакам маслото ми да пристигне от общите поръчки и го сменям по същата тази процедура.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Понеже от няколко часа съм на тема Харви с вариатор, ето и нещо принципно за Honda CVT.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Страшен шум.  Добре че имаме страхотно масло!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...