Jump to content
ADH-Honda

Прегрял мотор или скапан радиатор ?!

Recommended Posts

Колата е Акорд 5-а английски седан, мотор F20Z1 - кара се само на бензин, няма и не е имала газ/метан.

 

Имам няколко въпроса, накратко:

 

-може ли на 100% да се вярва на СО тест за изгорели газове в антифриза (съмнение за изгоряла гарнитура на глава) - в смисъл, ако не оцветява лакмуса и показва, че не е "духнала" гарнитура, всъщност гарнитурата да е за смяна ?

 

-някой има ли мнение за водни радиатори THERMOTEC (термотек) - възможно ли е този УЖ произведен в Полша радиатор, въпреки, че е за точно тази кола - всъщност да е с по-голям обем спрямо оригиналния ?

 

Надълго разказано: преди около 3 седмици бях на море. При динамично каране (170 - 180) по Тракия, стрелката на температурата започна да се покачва. След връщане на газта до 130 - 140, до 10-ина секунди стрелката си застава където трябва (една идея под средата). Чат пат когато бе повече напрежение катоп например изпреварване на колона или изкачване на баир - пусках и парно. Не исках да спирам на магистралата да отварям капака на мотора, защото като виждах, че се самоохлажда или само с връщане на газта или и с пускане на парно, си казах, че е ОК (а и като спра на магистралата - по средата на нищото не мога да направя кой знае какво), затова така карах - така съм се прибрал 400+км (вдигане на температура, връщане на газта или и пускане на парно да се охлади). Не съм я оставял да стрелката да отива чак до червеното (т.е. до край да загрява мотора), стрелката стигаше до макс. 3/4 от скалата.

 

Като се прибрах установих следнотот - капачката на водния радиатор като я отвих се разпадна в ръцете ми (клапанчето + пружинката останаха в радиатора, металната част в ръката ми). Явно това е ключа от палатката който е направил поразията. След което виждам водния радиатор сцепен в горната бакелитена част - сълзи леко (надувало е системата заради съсипаната капачка, която не е могла да си изпълнява функцията да пуска загрялата охладителна течност към преливника - ясно ви е).

 

ОК последва смяна от моя страна. Смених си сам водния радиатор, взех марка THERMOTEC - само това успях да открия налично на БГ пазара, без да чакам по един месец доставка (стария радиатор бе оригиналния Денсо и си е бил пътник - отдолу ламелите/ламаринките на тръбичките изгнили, пред питата на радиатора се получило като килимче - яко мръсотия.... та си му е бил дошъл момента), капачка на радиатора (взех УЖ gates, налягане 1,1 бара както си е по спецификация), смених превантивно и термостата, въпреки, че моя си беше ОК (взех вернет, ако има значение), просто си казах, че така и така ще сменявам...... да е всичко. Сипах СИН антифриз, въпреки, че мотора беше с червен (просто това го разбрах прекалено късно, чак като разкачих стария радиатор и стария антифриз потече, а вече бях взел син - не мисля, че това е кой знае каква драма). Смених всичко, обезвъздуших - перки се включват, новия термостат отваря когато трябва - всичко СУПЕР. Ама НЕ !

 

Няколко сутрини след това като карам колата градско, на студено проверявах нивото на охладителната течност в преливника (разширителен съд). Гледах го да е между двете черти - между МИН и МАКС. Винаги се налагаше да доливам (падаше под МИН или около тази черта беше). Казвах си ОК, системата явно се самоубезвъздушава и си "смуква" необходимото количество. До момента в който не ми се наложи да пътувам извънградско - магистрално. Случи се това, че на магистрално каране като спра, виждам как дясната джанта с гума и целия подкалник са в антифриз, отварям - целия моторен обсег опръскан в антифриз от разширителния съд (колата изхвърля вода от капачката на разширителния съд), но и самия разширителен съд е ПРАЗЕН. Последва доливане на охладителна течност (вода + антифриз) в разширителния съд - веднага като сипя, дори на топъл мотор, след няколко секунди се вижда сипаното току що в разширителния съд изчезва - системата си го "смуква" обратно, т.е. не и достига течност. Така например на едни 220-ина км извънградко + магистрално каране се налагаше да доливам след това по НАД един литър. Иначе на този преход, стрелката на температурата НЕ е мръднала - всичко е в норми, не загрява мотора.

При магистралното каране, чат - пат пускам климатик. Чат - пат ползвам опцията на парното, да спра притока на свеж въздуха отвън (т.е. този бутон цъкам от време на време):

 

Car-Recirculation-Thinkstock-288x300.png

 

...защото примерно като влезна в тунел Вития в момента движението е двупосочно, много изгорели газове.... не искам да се тровя.  Но след като излезна от тунела отново пускам другия бутон - да влиза свеж въздух отвън.

 

Споменавам ги тези неща (с пускането на климатика и бутона за рециркулация на въздуха) защото по принцип имат значение за охладителната система... Отделно да спомена - след каране магистрално (т.е. изхвърляне на вода през разширителния съд и след това доливане) ДВА пъти след това отново обезвъздушавах системата - превантивно, да не е засмукало въздух.

 

Т.е. казано накратко: в момента, след като съм със сменени радиатор, капачка на радиатор, термостат, антифриз - колата НЕ загрява, но се налага да доливам вода (на дълъг път изхвърля антифриз през разширителния съд и след това се налага да доливам доста - над 1 литър). Мотора работи по същия начин, по който и преди - без прекъсване, без загуба на мощност. Не смесва вода с масло - нито антифриза му се променя цвета, нито нивото на маслото се е покачило. Отзад НЕ пуши бяло. Парно има без проблеми. Вода НЕ тече - водната помпа е на 4 години и около 30 - 40 хил. км (сменил съм я водната помпа превантивно, когато съм купил колата, марката на водната помпа е Салери ако има значение).

 

Направих няколко заключения защо трябва да доливам антифриз:

 

-или съм духнал гарнитура мноооого леко към някой цилиндър и де факто освен горивна смес (бензин + въздух) горя и антифриз;

 

-тече от някъде антифриз (обаче всичко е сухо и видимо не се вижда никъде теч);

 

-новият радиатор марка Термотек е с по-голям обем от оригиналния радиатор. Странно звучи, но логиката ме довежда до това, ще обясня: ако новият радиатор е с по-дебели тръбички, то той ще побира примерно с половин литър обем повече. Това довежда до две неща: когато охладителната течност се нагрее и разшири - като е с по-голям обем този радиатор, той ще "изтласква" в разширителния съд (преливник) по-голямо количство вода спрямо оригиналния, след което този преливник винаги ще.... прелива (както се и получава при мен). След това, като водата се охлади - този радиатор като е с по-голямо обем, следователно ще си засмуква по-голямо количество вода спрямо оригиналния и по този начин, преливника винаги ще остава сух (както е при мен).

 

За да изключа, че съм духнал гарнитура - днес отидох на СО тест за проверка на изгорели газове в охладителната система. Как действа това - на загрял мотор се отвива капачката на радиатора, слага се един мущук с един прозрачен съд в който се сипва една цветна течност (в моя случай беше синя) и се гледа дали системата изкарва балони и ако е изгоряла гарнитурата - течността ще си промени цвета (т.е. един вид лакмус и т.н.). При мен на този тест - нито има балони, нито цвета на течността се промени - остана си синя. Шах и мат. Или този тест не е меродавен или просто гарнитурата на главата е наред. И сега не знам какво да правя :) Ако при този тест ми бе оцветила течността - щях да отварям мотор, ама сега.... просто не иде. 

 

Отделно да спомена - маркучите НЕ се втвърдяват !!! Не ги надува.

 

 

ИЗВИНЯВАМ СЕ, че толкова дълго се получи като ферман и разказ, но просто трябва да обясня всичко, за да е ясна изцяло ситуацията. Кажете вие вашето мнение - кво става с тая кола :)!!!

Редактирано от ADH-Honda

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно СО теста -определено не хваща малки пробиви в гарнитурата,минало ми е през главата,карал съм съм около 30000км с микропробив в гарнитурата,правил съм 2 или 3 теста за газове всички бяха категорични че газове няма в водната риза....ама имаше(имам тема за този филм).По големия радиатор едва ли е проблем защото имам 2ма приятели с кола като твоита с сменени радиатори,които са 2 пъти по дебели от моя(оригиналния)и разлика няма никаква.Някъде тука в форума съм чел тема за един сивик точно с твоите симптоми и след дълги смяни на термостати радиатори и промивки на двигателя се беше оказало угнили и почти липсващи витла на водната помпа,търсил съм темата но никога не я намерих,чел съм я преди около 6години.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вернет-а е боклук, сложи си стария и пробвай с друга капачка на радиатора.

Това с празния разширителен съд не го разбрах баш.

За охлаждането няма значение дали влиза въздух в купето или не, ако не си включил и парното де.

За по-големия радиатор колегата Росен е написал.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Т.е. казано накратко: в момента, след като съм със сменени радиатор, капачка на радиатор, термостат, антифриз - колата НЕ загрява, но се налага да доливам вода (на дълъг път изхвърля антифриз през разширителния съд и след това се налага да доливам доста - над 1 литър). Мотора работи по същия начин, по който и преди - без прекъсване, без загуба на мощност. Не смесва вода с масло - нито антифриза му се променя цвета, нито нивото на маслото се е покачило. Отзад НЕ пуши бяло. Парно има без проблеми. Вода НЕ тече.

 

След коректно обезвъздушаване (както е по книга, в което съм сигурен, че си направил) единственото "място" където има по-високо налягане е горивната камера (като изключвам инжекторната рейка, естествено). Щом ти духа антифриза от казанчето - гарнитура. Скоро на баща ми английска Сивик имаше СЪЩИТЕ симптоми след кратко прегряване в следствие на "гръмнала" водна помпа. На къси разстояния няма проблем, в началото на дълго на стъпка се проявяваше духването, в последствие почна да се проявява и без да има стъпка... накрая се оказа пробив между 2-и и 3-ти цилиндър. Предишната ми кола Mazda 323f BG, със същата охладителна система... СЪЩИТЕ симптоми - гарнитура. Тва, че термометъра ти не е стигнал до червеното не е гаранция, че главата не е крива, и че гарнитурата не е духнала. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да,можеш да имаш малък пробив в гарнитурата и шибаните тестове не показват нищо.Аз имах същия проблем,смених гарнитурата и се оправиха нещата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега имах подобен проблем като твоя.На мен колата ми прегря на връх Шипка.Започна да изхвърля водата през разширителния съд.оставих я да изстине долях и малко вода  и на прибиране към Плевен не съм имал проблеми.Моята стрелка за температурата от около два месеца преди това стоеше една идея под средата като преди това винаги е била в средата.Като се прибрах се оказа че капачката на радиатора е повредена,съответно я смених.Два дена карах така и си мислех че съм си решил проблема.На третия ден както си карам и колата изпуши.Отварям и какво да видя 10-12 сантиметрова цепка на радиатора.Филма със смяната на радиатора беше голям или по точно с намирането на точния такъв.Незнам как за една кола могат да предлагат три или четири напълно различни радиатори.Накрая взех моя под ръка и с него в магазина.Като вариант ми излезе само този на Термотех.От както съм го сложил преди около месец не съм имал проблеми като и аз си я понатискам по магистралите.Ходих и на такъв тест за изгорели газове в антифриза който в Плевен правят само в Тойота не в някой квартален гараж.Момчето там ми каза че нашата охладителна система не е много подходяща за този тип тест,но ако има някакъв газ поне малко трябва да се оцвети.При мен нямаше никакво оцветяване и се надявам всичко да е ок.Дано съм ти бил полезен с нещо ако те интересува нещо друго питай.     

 

П.С. Колега сега като прочетох целия ти пост видях че всичко това дето съм го написал си го правил и ти.При мен нещата за сега са ок след всичко това дано и ти откриеш проблема.

Редактирано от велизар

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбрах какво става с тая кола, за да изхвърля водата от разширителния съд. Не е гарнитурата, не е и водна помпа. Няма проблеми и поражения по двигателя от евентуално прегряване... всичко е наред.

 

Скапания въпросен радиатор термотек. Та -  оригиналния радиатор Денсо с който беше колата е с капаачката с малкия клапан. Аз чак онзи ден забелязах, че гърловината на новия радиатор е по-дълбока и де факто като се сложи капачката която имах (която бях купил нова, по каталог за тази кола - т.е. с малкия клапан) - тя въобще не уплътнява долната част където ляга клапана с пружината (който трябва да бъде избутан като водата се нагорещи/разшири и достигне налягане 1,1 бара). Т.е. един вид 3 седмици си карам един вид с капачка, на която клапана е все едно отворил непрекъснато :) Ето защо на дълъг път изхвърла водата - защото непрекъснато е отворило, клапана на капачката няма как да затвори, няма къде физически да уплътни.

 

Как се оправи проблема ? Просто сложих капачка с големия тип клапан, отново на 1,1 бара. Просто този нов радиатор са го направили за този другия тип капачки, защо -  мога само да гадая (явно, за да не е 1:1 с оригиналния радиатор копие, явно да не ги съдят от хонда/денсо).

 

 

Ето с една снимка се вижда - тип 2 (малкия клапан) е на оригиналния радиатор и по каталог за Акорд СС7 с F20Z1, с която си карах 3 седмици. Новия радиатор е проектиран за капачка тип 1.

 

Blitz_Radiator_Cap_2.jpg

 

 

ИЗВОД: никога не се доверявайте на неоригинални части (в случая - водни радиатори). Мерете с шублер всичко преди да го сложите. Аз, ако бях гледал по-внимателно, още в самото начало щях да видя по-дълбокото гърло на радиатора и щях да си купя капачка с големия клапан, а не 3 седмици да ходя по сервизи на тестове, диагностики и да изливам по пътищата 4 - 5 литра антифриз :)

 

Темата може да се заключва.

Редактирано от ADH-Honda

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предполагах, че знаеш за различните видове капачки. Реално са два стандарта.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Знам и имам/имал съм хонди и с двата стандарта, дори съм имал и хонда от началото на 80-те която е хептем с трети вид капачка (голяма над 6см диаметър). Просто въобще не ми беше минало през акъла, не съм го очаквал новия радиатор да е направен за капачката с по-големия клапан.  При положение, че оригиналния е с малкия клапан - кой да предположи, че новият ще има точно там разлика :)  Като го монтирах на колата, налях антифриз с вода, обезвъздуших и накрая сложих капачката въобще не се сетих да меря гърловината на новия радиатор има ли разлика.

 

Важното, че дори и късно реших това да погледна.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...