Здравейте,
На 1-ви април колата ми реши да се пошегува малко с мен. Реших да споделя с вас тази неприятна шегичка.
Излизайки от работа, реших че ще използвам Комфорт функцията и ще отворя отдалече стъклата и шибедаха, докато вървя към колата. Натиснах дистанционното за отключване, видях мигането на мигачите, натиснах втори път и задържах няколко секунди. Стигайки до колата обаче се разочаровах. Нищо не беше се отворило.
Качих се и отворих люка докрай. Потеглих и след 5 минутно пътуване спрях до един магазин. Люка отказа да реагира на натискане на копчето на тавана. Оставих го отворен за момента. След като се прибрах, започнах да правя нови опити да го затворя. С копчето на тавана, с дистанционното, с ключ в шофьорската врата... никаква реакция. Междувременно стъклата се вдигаха както си трябва.
Предпазителя за шибидаха се оказа здрав. N 20 в купето от страната на шофьора.
Нов неприятен момент настъпи, когато видях, че нямам сервизен отвор за ръчно затваряне на шибидаха (в сервизния комплект също нямам ключе). Тъй като нямам гараж, започнах да търся начин да стигна до моторчето.
Свалих задния плафон, от там може да се види механизма, но не и да се стигне до него. Свалих двете задни дръжки на тавана. Свалят се като дръжката се отвори, от двете страни има едни капачета, те служат и като скобички. Вадят се с отвертка, след което металните пластинки вътре трябва да се съберат и дръжката излиза без усилие. След като се свалят дръжите, кората на тавана може да се издърпа надолу от страната на люка, също и от задния край. После през провисналата кора може да се бръкне от страната на люка и да се стигне до моторчето. Не е много удобно, но е достатъчно за да се стигне до механизма за да се затвори люка. За целта ще ви трябва шестограм 4-ка. Механизма се върти трудничко, ако шестограмчето е късичко. Може да се ползва и някое малко гидоре.
В началото помислих, че моторчето и механизма са едно цяло и се отказах да се опитвам да го свалям.
Затворих люка частично с шестограма. Опитах с копчето, започна да се движи напред но, остана леко повдигнат нагоре. Натиснах копчето за отваряне на люка и той отново се отвори и остана там. Затворих го малко ръчно и пак проба. При натискане на бутона за повдигане, вместо да се вдигне нагоре, люка се отвори нацяло и пак остана там. Нямах повече време, затворих го ръчно и се прибрах.
Последва четене в интернет и търсене на възможна причина. Модула за управление (намира се на самото моторче) съдържа 2 релета, датчк на Хол и ECU.
На следващия ден, когато вече бях пред нас реших да пробвам отново да го задвижа с копчето. Люка се задвижи и в двете посоки, но не спираше на точната позиция при затворено положение, нито при повдигнато положение.
Намерих процедура за ресетване на модула, и след като го ресетнах всичко се оправи. Процедурата е следната:
1. Close driver’s door, leave it closed during the whole procedure.
Затворете шофьорската врата, оставете я затворена през цялата процедура.
2. Turn ignition to LOCK (0).
Завъртете ключа за запалването на LOCK (0).
3. Press and hold the tilt switch, and turn ignition to ON (II).
Натиснете и задръжте превключвателя за повдигане на люка и завъртете ключа за запалване на (II).
4. Release the tilt switch, and turn ignition to LOCK (0).
Освободете бутона за повдигане на люка и завъртете запалването на LOCK (0).
5. Repeat steps 3 and 4 four times.
Повторете стъпки 3 и 4 ЧЕТИРИ ПЪТИ.
6. Check if the AUTO OPEN and AUTO CLOSE function still work. If they still work, the AUTO functions have not been cleared, go back to step 1. If AUTO functions have been cleared, go to step 7.
Проверете дали функциите AUTO OPEN и AUTO CLOSE все още работят (става дума за автоматичното отваряне и затваряне докрай през копчето на тавана). Ако все още работят, функциите AUTO не са изчистени, върнете се към стъпка 1. Ако функциите AUTO са изчистени, преминете към стъпка 7.
7. Press and hold the moonroof open switch for at least 3 additional seconds after the moonroof is fully opened.
Натиснете и задръжте превключвателя за отворен люк за поне 3 допълнителни секунди, след като люкът е напълно отворен.
8. Press and hold the moonroof close switch for at least 3 additional seconds after the moonrood is fully closed (tilted).
Натиснете и задръжте превключвателя за затваряне на люка за поне 3 допълнителни секунди, след като люкът е напълно затворен (наклонен).
9. Confirm that the moonroof control unit is reset by using the moonroof AUTO OPEN and AUTO CLOSE function. Проверете нулирането на блока за управление, като използвате функцията АВТОМАТИЧНО ОТВАРЯНЕ и АВТОМАТИЧНО ЗАТВАРЯНЕ на люка.
В случай на нужда, моторчето заедно с модула може да се свали. Държи се на три болта, а оста на редуктора е зацепена с едно зъбно колело.
Прилагам малко снимки от интренет: Това е целия механизъм.
Ето и снимки на моторчето от двете страни.
На първата снимка се вижда къде е шестограма, с който може да се задвижва ръчно.