Слави CR-V 487 #1 Публикувано 24 Април, 2011 (Редактирано) Чудя се правилно ли съм сипал в моята кола син антифриз на I.G.A.T, (CR-V 128hp 98g. ) дали не е по хубаво да е червен, какви са разликите между двата? че кат сменям помпата ако такова да си сипя червен? Синия ми е на 16 месеца, а като го сменях от колата изкарах някъв зелен, беше си хубав ама кои да знае Редактирано 24 Април, 2011 от Слави CR-V Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
sCoff 38 #2 Отговорено 24 Април, 2011 Едно леко и бързо четиво. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Red 4 #3 Отговорено 24 Април, 2011 (Редактирано) Колега аз избрах този ( G12+ ) - розово-лилав е , и може да се смесва с всички други видове Антифризът - отблизо Предназначение – за собственици на автомобили, техници. Тип – общи сведения. Нискозамръзващите охлаждащи течности се използват в почти всеки двигател с течностно охлаждане. В същото време обаче се оказва, че собствениците на автомобили и механиците на автопарковете не винаги притежават необходимите познания за естеството на нискозамръзващите течности и необходимите технически мероприятия свързани с тях. Ето защо тази статия цели да даде елементарни познания в няколко основни направления – класификация и типове на нискозамръзващите течности, качества и недостатъци, техническите изисквания предявявани към антифризите, интервалите за смяна, мерките за безопасност при боравене с тях и прочие. 1. Какво представлява антифризът? Антифризът е нискозамръзваща течност, използвана главно в двигатели с течностно охлаждане, парни и други инсталации, като баластна течност в някои строителни машини и др. Тук ще разглеждаме основно ролята на антифриза като охлаждащ агент в ДВГ. Основните предимства на антифризът спрямо водата са няколко: - Температура на замръзване под 0˚С. - Температура на кипене над 100˚С. - Антикорозионни качества - Мазилни качества Въпреки тези безспорни предимства, нискозамръзващите охлаждащите течности имат няколко съществени недостатъка: - Сравнително висока цена - Лоши охлаждащи качества - Силна токсичност 2. Класифициране на антифриза. Химически състав. Типове според технологията на производство. Антифризите съдържат около 95% активна съставка, 2% антикорозионни и мазилни добавки/ силикати, фосфати и/или соли/ и 3% вода като катализатор на процеса на хомогенизиране на активната съставка с присадките. Според активната си съставка антифризите биват EG – етилен гликол антифризи или PG- пропилен гликол, антифризи като PG антифризите са по-малко токсични, но по-скъпи. Според технологията на производство нискозамръзващите течности биват: - Inorganic Acid Technology (IAT) Технология с неорганична киселина. Може да използва като основна съставка както EG, така и PG базиран антифриз. Нискозамръзващите течности произведени по тази технология имат експлоатационен живот от две години и 50000км. Първоначално производителите са използвали зелен оцветител като белег за този тип антифриз. - Organic Acid Technology (OAT)Технология с органична киселина. Технология, която се използва масово предимно в Европа за производство на антифриз с удължен и дълъг живот. Въпреки, че технологията позволява работа най-вече с EG, някои произвотели я използват и за PG базиран антифриз. Нискозамръзващите течности, произведени по OAT имат експлоатационен живот от 5 години или 250 000 километра. Забележителното при тези антифризи е, че не позволяват смесване с друг тип антифриз поради несъвместимост на присадките. Производителите използват розови, сини и зелени оцветители. - Hybrid Organic Acid Technology (HOAT) – Хибридна технология. Тази технология представлява комбиниран процес между IAT и OAT с добавянето на нитриди. Антифризът произведен по HOAT е универсален и позволява рециклирането на до 10% употребяван антифриз. НОАТ антифризът не може да се смесва с IAT и OAT антифризите и има живот от 5 години или 250000км. - Nitrated Organic Acid Technology (NOAT) – Това е стандартна OAT технология с добавянето на нитриди. NOAT антифризите позволяват експлоатация от 5 години или 250000 км. Първоначално производителите са спазвали „цветовия код” на антифризите, като белег за технологията по която са произведени. Напоследък обаче компаниите производители използват цветовете и като маркетингови похвати, въпреки протестите на редица инженерни съюзи и асоциации. Днес съществуват светло и тъмно зелен, син, синьозелен, жълт, два нюанса на червеното, безцветен и розов. Това затруднява потребителите и техниците. Цветовете не са еднозначен белег за типа на антифриза, затова е важно да се следят техническите спецификации на производителя. 3. Разреждане на антифриза. Дестилирана или чешмяна вода. Обикновено производителите на охладителни течности продават антифриз, който се нуждае от последващо разреждане с вода. Прието е по нашите географски ширини антифризът да се разрежда до температура на кристализация от около минус 30˚С. Обикновено разреждането на антифриза е компромис между температурата на замръзване и качествата на топлопренос. Наливането на концентриран антифриз влошава работата на охладителната система, поради факта, че силният антифриз няма добри топлопреносни качества и няма да охлажда ефективно двигателя. На горепосочената фигура е изобразена примерна диаграма за функцията на температурата на кристализация спрямо процентното съдържание на активната съставка. Порочна практика е разреждането на антифриза с чешмяна вода, вместо с дестилирана. На първо място използването на чешмяна вода води до отлагането на котлен камък в охладителната система, което намалява топлопреноса в нея. От друга страна в чешмяната вода има голям диапазон от минерали, които могат да взаимодействат със съставките на антифриза. Например особено опасна е „меката” вода, поради наличието на хлориди, които при смесването с антифриза се превръщат в корозионни агенти. 4. Уреди за измерване на температурата на кристализация. Най-разпространените уреди за измерването на температурата на кристализация на антифриза са аерометрите и рефрактометрите. И двата уреда следят гъстотата на антифриза като контролен параметър. Тук е показан стандартен аерометър. Чрез еластичната шапка се засмуква малко количество антифриз, докато контролната тарирана епруветка започне да плава в течноста. На епруветката има скала, която показва гъстотата на течността и респективно температурата на кристализация. Недостатъкът на този начин на измерване е, че измервания антифриз трябва да е с температура от 20˚С, в противен случай може да има отклонения от действителната и измерената гъстота. Тук е показан портативен рефрактометър/снимката горе/. Няколко капки антифриз се капват на измервателното стъкло на уреда и се захлюпват с контролното стъкълце. Чрез поглед през окуляра се наблюдава хоризонт, който се съпоставя с измервателна скала/ на фигурата в ляво/. Предимството на този уред е малкото тествано количество и следователно по-малката възможност за грешка поради отклонения от температурата на тестваната течност. Рефрактометърът се калибрира с периодични контролни измервания на дестилирана вода. 5. Рециклиране на антифриза. През последните години все повече се говори за рециклирането на антифриза, като екологична политика. Въпреки това от произвежданите около милиард и сто милиона литра антифриз в света едва 17% се рециклира и използват повторно. Има няколко вида рециклиращи техники, като най-ефективната се осъществява в специализирани инсталации. Специално оборудвани тежкотоварни автомобили могат да рециклират антифриз и на място, например в автопарка. Съществуват и портативни машини за пречистване на отработен антифриз и добавяне на присадки. Освен че рециклирането на антифриза е екологична мярка, се пестят и много средства за подмяната на антифризът с нов – особено за фирми с големи машинни паркове. Механизмът на рециклирането се състои от няколко етапа. Филтриране през няколко различни типа филтърни елементи за премахване на механични и химични замърсители, дестилиране, дейонизиране и двойна обратна осмоза, добавяне на присадки и тестване. На снимката виждаме полеви уред за рециклиране на антифриз. Обработката се свежда тук до филтриране и дейонизиране, като присадките се добавят след процеса. Инсталация за рециклиране на антифриз. Почти всички системи за рециклиране работят на един и същ принцип с разлика от капацитета на преработка за единица време. Най-големите рециклиращи инсталации могат да преработват над 1000 литра антифриз за 24 часа. 6. Токсичност на антифриза. Етилен-гликолът е силно отровен. Фаталната концентрация в човешкия организъм е от порядъка на 1.6мг на един килограм. Това означава, че около 100мл антифриз са фаталната доза за средностатистически възрастен. Според медицински източници обаче, смъртни случаи са регистрирани и при една 30 мл погълната течност. Трябва да се знае, че антифризът е сладък на вкус и това го прави съблазнителен за пиене от деца. Препоръчително е да съхранявате антифриза далеч от тях. Въпреки токсичността си, случаите на отравяне са сравнително редки и повечето от тях са при опити за самоубииство. Първите симптоми на отравянето с антифриз могат да започнат до 6 часа след поглъщането и обикновено са замаяност, гадене и повръщане. Лекарите съветват при поглъщане дори на минимални количества антифриз да потърсите възможно най-бързо лекарска помощ. Ненавременно взетите мерки могат да доведат то увреждане на черния дроб и най-вече бъбреците. Важно е да дадете правилна информация за естеството на погълнатата течност или да предоставите опаковката на продукта. Механизмът на лечението включва вливания на серуми, разлагащи етилен гликола. Важно е да се подчертае, че етилен гликолът е и силно запалим, /особено в неразредзено състояние/ така че атифризът влиза и в категорията на силно запалимите течности и мерките за безопаснот при боравене с тях. Редактирано 24 Април, 2011 от Red Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
fly-boy 91 #4 Отговорено 24 Април, 2011 Колега не се притесняваи толкова щом си сложил качествен антифриз Просто го сменяй на 2 години Нищо не е вечно и след време губи качествата си Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
pamo 346 #5 Отговорено 24 Април, 2011 Аз ползвах I.G.A.T червен, за ден - след това излезе през дренажния канал на помпата Оказа се, че съм купил пълно менте, а ментетата са лишени от разни добавки и инхибитори, така че внимавай от къде и какво купуваш. Ако от син минаваш на червен е добре да се промие системата, че не е добре смесването им (сигурно знаеш де) По принцип зелен и червен са за предпочитане (за алуминиеви блокове) Ако в "Хонда" не е много скъп - такъв, или някой червен с доказан произход и качество Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
sand0 41 #6 Отговорено 24 Април, 2011 Колеги боядисвам във всички цветове на дъгата антифриз Тоест не е важно цвета а производителя Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Слави CR-V 487 #7 Отговорено 24 Април, 2011 (Редактирано) Начи не съм направил лошо със синия антифриз, само дето източих от радиатора стария зелен и без промивка налях новия, като не се знае колко от стария е останал вътре. Една година по късно протече водната помпа ама едва ли е от тва Сега като сменям помпата ще му направя една промивка с вода и ще му сипя червен да се радва хаивана.А и още нещо, как се прави хубавата промивка Редактирано 24 Април, 2011 от Слави CR-V Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Red 4 #8 Отговорено 25 Април, 2011 С гола вода и отворено парно 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Слави CR-V 487 #9 Отговорено 25 Април, 2011 Ще бъде сторено Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
fly-boy 91 #10 Отговорено 25 Април, 2011 Аз я правя с дестилирана вода Защото след това така или иначе ще остане извесно количество от нея. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Слави CR-V 487 #11 Отговорено 25 Април, 2011 На работата имаме система за обратна осмоза и дестилираната вода не ми е никъв проблем, ама тая система не е обслужвана скоро и не знам водата с кво качество излиза и колко е дестилирана, дали има начин да я проверя някък си , я с лакмусова хартиика или ...... как ? Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
user 127 #12 Отговорено 25 Април, 2011 Я виж какво намерих: Дестилираната вода за доливане на акумулатора, която купувате от бензиностанцията, можете да проверите по показания на фигурата начин. В обикновен малък буркан потапяте на 10 mm под повърхността на водата два графитни електрода (например от стара батерия). Съпротивлението между потопените електроди можете да измерите с -метър. Ако то е по-голямо от 300, водата е годна за доливане в акумулатора. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
barsi 265 #13 Отговорено 25 Април, 2011 Нямаш ли си човек за тия работи, та се занимаваш с глупости На нас и двете коли ги караме със зелен- този го дават по каталог. Може и да не е дестилирана вода- все пак се долива от чешмата към антифриза. Колко ти е системата- предполагам около 5 литра. Напълни си един чист 20л леген и го остави на пренощува, за да се разхлорира. После източваш от радиатора, сипваш вода и палиш. Чакаш докато пусне перката, гасиш и повтаряш ако изтекат мизерий. След това вече когато свалиш помпата системата се изпразва. Червения го дават да е по-тънък до колкото знам и разяжда повече. Сипваш си новия антифриз и си свиркаш. Можеш и да го замериш до колко работи. Моя и на двете ни коли е до -50, щото е почти пълен концентрат и нямаме проблеми. Дават го, че с пълен концентрат може да прегрява и т.н. , но дертове няма.Причината да не е пълен, е че не съм промивал система.. Просто на здрава кола под капака не се рови. п.п.Може и дестилирана вода да позваш, но при 1лв/л. е икономически необосновано за мен. Ако имаш въпроси питай на лични. Мога да ти пусна и снимка с антифриза, който ползвам. Маслара ми ми го препоръча, а той не е като да не ми е приятел. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Слави CR-V 487 #14 Отговорено 25 Април, 2011 (Редактирано) Хехехе user, тва е готино, ще пробвам е така заради опита, стана ми интересно :)barsi- човека за тая работа съм аз. На маистори и наркомани вяра да нямаш те тука по надолу в подписа ми го пише, не се е появило току така от нищото И за смяна на крушка им нямам вяра вече Редактирано 25 Април, 2011 от Слави CR-V Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
nikidenik 1 #15 Отговорено 26 Април, 2011 Антифриза PRO Honda, който продават в Бултрако добър ли е? Питам, защото ми предстои смяна. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Слави CR-V 487 #16 Отговорено 26 Април, 2011 Щом го продават там едва ли има по добър, или поне психически ще си спокоен че си сложил това което трябва 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове