Jump to content
CR-V_love_it

при сегашните цени на Метана и Газта кое е по изгодно

Recommended Posts

Определено на газ,аз карам на газ но шофирам по над 2000км на месец а и колата е 2000кб,така че..

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз имам приятел който е на метан и за около 14лв изминава 180км ако някой знае по-евтино гориво нека сподели. аз лично харесвам метана като гориво но ДВГ-то трябва да е над два литра иначе немож я накара да тръгне колата. вярно че бутилката е много тежка, че е с по-слабо ускорение и т.н. но за някой който навива много километри по-добър вариант за гориво от метана няма. сега да искаш да се състезаваш и да ти излиза евтино това просто няма как да стане

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

на метан е най-тънкаж,то е ясно...обаче до колкото имам наблюдения,доста скопява колата. Истината винаги е по средата :) баланса между "мощност" и цена според мен е ГАЗ.. аз си карам на газчица и съм си доволен. разбира се за хора които не слизат от колата,метана е решението. все почвече бакшиши минават на метан :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз съм с газ...доволен съм от разхода 9-10л/100км. градско,нямам наблюдения за метана но съм чувал че колите не вървят добре на метан,всеки има както разлечно мнение,така и различни доходи,и мисля че е излишно да се съдят хората които карат било то на газ или метан...все пак това е само една кола и тя трябва да ти слугува на теб...не ти на нея,

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз карам на метан от около година,и засега не съм имал някакви проблеми с двигателя.С 9 лв минавам около 160 км извънградско.Ако бях на бензин с тези пари не знам дали бих минах и 100 километра.Така че който каквото иска да расправя,но метана си е на далавера.

Колега дано напишеш същото и след 40-50000км

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колегата пусна темата и забегна, остави ни да се драгакаме кое е по по наи :) Ся да ти кажа аз как виждам нещата, + за метана е че наистина е наи евтиния възможен вариант, минуса за него наи вече е голямата загуба на мощност, големите и тежки бутилки са не по малък недостатък, заемат много място и тежат много, а събират малко. Метана не мирише, мен това лично много ме притеснява, няма да подушиш ако има теч. ГИ при метана е доста по скъп от ГИ при газта. Ако е обикновена тва вече е друга бира но метана пак е по скъпа като уредба, верно избива се по бързо но лично предпочитам LPG. Колеги малко маи не обърнахте внимание на ника на момчето дето пусна темата тои кара ЦРВ и това няма общо с икономията, на бензин му гори не по малко от 13 в софия. извън града едва ли може да я свали под 9, така че газта е необходимото зло ако мога така да се изразя, макар че моето необходимо зло вече ми спести 300 лева за по малко от месец пък нека ми е лошо :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колегата пусна темата и забегна, остави ни да се драгакаме кое е по по наи :) Ся да ти кажа аз как виждам нещата, + за метана е че наистина е наи евтиния възможен вариант, минуса за него наи вече е голямата загуба на мощност, големите и тежки бутилки са не по малък недостатък, заемат много място и тежат много, а събират малко. Метана не мирише, мен това лично много ме притеснява, няма да подушиш ако има теч. ГИ при метана е доста по скъп от ГИ при газта. Ако е обикновена тва вече е друга бира но метана пак е по скъпа като уредба, верно избива се по бързо но лично предпочитам LPG. Колеги малко маи не обърнахте внимание на ника на момчето дето пусна темата тои кара ЦРВ и това няма общо с икономията, на бензин му гори не по малко от 13 в софия. извън града едва ли може да я свали под 9, така че газта е необходимото зло ако мога така да се изразя, макар че моето необходимо зло вече ми спести 300 лева за по малко от месец пък нека ми е лошо :)

Ей, най-накрая някой да напише нещо по темата.Който иска и на въглища да си кара колата!Относно критиките за газта, ами като ви налегне ипотека, деца жена и т.н. друга песен ще запеете, ама айде!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зависи кой колко си е насмогнал на масрафа!Който може да си позволи да кара на бензин при тези му цени - нека го прави.Който не му оттърва ще си кара на газ - това правя и аз и изобщо не се оплаквам.+ това тази кола е просто за возене , а не за състезания и това прави газовото една страхотна екстра от която само икономисвам и то не малко :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest necentrovaniq

Значи колега сметката е следната за 1.4 двигател:колата ми е 6300лв.газовата уредба-500лвза части-1000лв за 2 годинина газ-9/100на бензин-8-8.5/100като пари-9 на 16 лв.Разликата е 7кинта.70000 км пробег.за газ съм дал ок 6300лв.ако е бензинова ок 11200лв.Разликата е ок 5000 лв. колата до тук ми е 7хил. лв и почти съм я "избил"цялата. проблеми с газовата и мотора нямам.На метан 100 км са ти ок 5лв.,което значи че щях да съм дал 3500лв и щях да съм "напред" с ок 7900лв.,но метана е тежък а аз не мога да карам бавно,пък ж пк до скоро нямахме метан-станция.избора си е твой .аз не съжалявампп:безаварийно каране на всички колеги

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изборът всеки си го прави сам...който си има кинти за бенз ок,лошо нема..който си икономисва..кво лошо в това..газта било зло..глупости..познавам хора вкл.и аз съм на газ..е кво е станало..блокираха двигатели ли..

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Метана е най-изгоден. Едно приятелче от както има метан станция в Добрич е все на метан, преди беше с Ауди Б4 комби 1.6 101 коня, вървеше като лудо с 5 човека вътре (аз съм около 140-150 кила българин, той е около 110-120 кила добитък) и още 3 отзад с 190 сме карали, то беше само с един "спортен филтър" от 20 лв и за 100000 нищо не му стана. Сега е с БМВ купе 318ис и то върви перфектно за момента. Замислям се и аз вече за метан, щото както и да ми ги давате тея разходи на бензин, аз с мойта в града минавам с 10 лв 50-60км. :D Поздрави от мен! :D И нищо лично, всеки си има мнение, моля не ме линчувайте за мойто :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

искам да попитам хората каращи на бензин колко приблизително им е годишния доход и съответно пробег :rolleyes: а за екологията... в България май такова нещо няма

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

темата е актуална и за мен,обаче в нея много малко внимание се обърна на най-сериозния недостатък на метановата инсталация сигурно-именно теглото й.преди време работих в сервиз на хюндай и се нагледах на бакшиши каращи на метан.на колата й се ебава майката и то най-вече от килограмите.пружини,амортисьори,шарнири,тампони-квото се сетиш......ако сложите тези разходи до разхода на самия метан сигурно нещата няма да са така розови.аз имам една кола на която никога няма да сложа алтернативно гориво,но нейната мисия не е да ми пести пари за съжаление :rolleyes: обаче сега си купих втора кола,чиято мисия е да ме вози и да не ми бърка в джоба.че вече се наиграх да слогувам на първата кола.доста поразпитах и отговора беше , че в момента най-изгодно е да караш на пропан-бутан.аз мисля да инвестирам в качествена такава инсталация-газов инжекцион струващ около 1200лв.колата е акорд купе '96 - F22B5 й е двигателя,автоматик.позасекох я в София по празниците-11.5л/100км доста спокойно каране,а дори трафика беше облекчен.предимствата на качествената LPG инсталация са в качествената смес,която постига,прецизната й регулация,автоматичното палене на бензин и каране до достигане на зададена температура на двигателя,автоматично минаване на бензин на високи обороти,защото именно тогава двигателят не харесва работата на газ.......ще я покарам малко още на бензин да я засека как е разхода в големия трафик и после ще ходя да й монтират системата.гарантират ми че колата няма да върви по-различно от вървенето на бензин,което също е важно.успех на желаещите да пробват.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз карам на метан от около година,и засега не съм имал някакви проблеми с двигателя.С 9 лв минавам около 160 км извънградско.Ако бях на бензин с тези пари не знам дали бих минах и 100 километра.Така че който каквото иска да расправя,но метана си е на далавера.

Ми баце кефи се, аз с 9лв - респективно 9 литра газ, минавам 150км при разход 6 извънградско, ама съм дал 250лв за газолинова уредба тип резервна гума, а ти си дал 5 -торно повече за метан, който ти е отежнил колата, пък аз си имам пълноценен багажник, колкото за хеч 5-ца де :P, пък и ако на доста, ама ДОСТА места в България няма метан станции, така че не че се заяждам...ама просто фактиЕто още един факт от мен - за една година и малко съм минал точно 28000км, колата съм я купил за 2800лв, да сметнем примерно че разликата между бензина и газта е приблизително 1лв, при комбиниран разход от 10 на сто - градско, извънградско за 28 000км са 2800лв разлика в цената...точно колата ми излиза че е без пари. Само не взех под предвид факта, че има лека разлика в извънградското каране - бензин 5 на 100, газ 6...6.5...max 7, за градско лете 10 бензин, 10 газ, зиме 12 и газ и бензин - с нормално каране, аз не съм келеш дето пробвам колко вдига един 15 годишен кашон щото знам колко са му частите и колко са му възможностите ;)И нито колата ми за почти 30 000км се е съсипала нито нищо. Паля и гася на газ, 1 път в месеца я карам 5-10 км на бензин, колкото да завърти помпата да не изгори...и малко ръчка на малките скорости да си припомня, че имам бензинка...и те така Редактирано от velislav

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз карам на метан от около година,и засега не съм имал някакви проблеми с двигателя.С 9 лв минавам около 160 км извънградско.Ако бях на бензин с тези пари не знам дали бих минах и 100 километра.Така че който каквото иска да расправя,но метана си е на далавера.

Ми баце кефи се, аз с 9лв - респективно 9 литра газ, минавам 150км при разход 6 извънградско, ама съм дал 250лв за газолинова уредба тип резервна гума, а ти си дал 5 -торно повече за метан, който ти е отежнил колата, пък аз си имам пълноценен багажник, колкото за хеч 5-ца де ;), пък и ако на доста, ама ДОСТА места в България няма метан станции, така че не че се заяждам...ама просто фактиЕто още един факт от мен - за една година и малко съм минал точно 28000км, колата съм я купил за 2800лв, да сметнем примерно че разликата между бензина и газта е приблизително 1лв, при комбиниран разход от 10 на сто - градско, извънградско за 28 000км са 2800лв разлика в цената...точно колата ми излиза че е без пари. Само не взех под предвид факта, че има лека разлика в извънградското каране - бензин 5 на 100, газ 6...6.5...max 7, за градско лете 10 бензин, 10 газ, зиме 12 и газ и бензин - с нормално каране, аз не съм келеш дето пробвам колко вдига един 15 годишен кашон щото знам колко са му частите и колко са му възможностите :DИ нито колата ми за почти 30 000км се е съсипала нито нищо. Паля и гася на газ, 1 път в месеца я карам 5-10 км на бензин, колкото да завърти помпата да не изгори...и малко ръчка на малките скорости да си припомня, че имам бензинка...и те така
Ами колега аз даже и 250 несъм дал дати кажа така я взех а и за багажника имам си.... бутилките са на мястото на резервната гума а за клякането нямам пробеми несе е вирнал още носът и нагоре като на някои москвич има доста колеги който могат да потвардят.Всичко добро и дано свалят цената на горивата ни :P Редактирано от DJDOGI

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А къде си возите резервната гума,като там имате бутилки?че аз трябва да измисля къде да сложа бутилка на акорда......и колко литра е бутилката в резервната гума?нали не стърчи с малко,колкото да дразни тая бутилка и да ми надига кората на пода на багажника? :P

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чакай и аз да се включа с въпросите.Разбрах, че е много важно качественото монтиране на газовото.Но разбрах само за нормалното не пълната инжекция.При пълната инжекция какви са проблемите ако има такива при монтажа.Сега последно чух от един приятел на гас(пълна) имало 3 режима.Каза че на спорт колата му вървяла по добре от на бензин аз естествено малко се посмях.Но защо пък да не е възможно нали и е по голямо октановото число и ако е направено да пруска яко гас що да не хаха.Споделете цени за пулна инжекция, коя марка се предпочита при хонда, къде се монтират качествено и на добри цени?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чакай и аз да се включа с въпросите.Разбрах, че е много важно качественото монтиране на газовото.Но разбрах само за нормалното не пълната инжекция.При пълната инжекция какви са проблемите ако има такива при монтажа.Сега последно чух от един приятел на гас(пълна) имало 3 режима.Каза че на спорт колата му вървяла по добре от на бензин аз естествено малко се посмях.Но защо пък да не е възможно нали и е по голямо октановото число и ако е направено да пруска яко гас що да не хаха.Споделете цени за пулна инжекция, коя марка се предпочита при хонда, къде се монтират качествено и на добри цени?

БСМей,тия пичове са интересна фирма.занимават се с електроника,произвеждат си я сами и собственика им е луд фен на Хонда.има всички модели на хонда от доста години насам или поне най-атрактивните и всичките са с големите мотори.В16-ки Сивик,Акорди,Ледженд,НСХ....както и да е,произвеждат собствени аларми,с такава съм на прелюдката с ГСМ модул.от някакво време произвеждат електронните блокове за управление на LPG,извършват монтаж и монтират високо качествено продукти с италиански произход.съответно ти монтират цяло LPG като ползват качествените италиански неща и техните модули.настройката на газовия инжекцион я взимат от ЕКУ-то на колата за бензин.колата не върви по-малко от стандартно,така ме увериха.имам познат който си направи газов инжекцион някъде другаде,кара митсубиши галант 2.5 В6.доволен е ама била спъната.отишъл и им казал да я позасилят малко и най-странното е че колата тръгнала повече пък харчи пак колкото преди:Pабе като събера тези 1200лв или колкото там станат,зависи от бутилката и разни други неща,ще ги хвана да ми монтират една тяхна система и ще я видим как ще е.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе айде малко да се позаям с колегите на газ.

Като чуя "На газ хаби (почти) колкото на бензин" и се сещам за рибарите и техните легенди...

 

Калоричност на бензин : 32 MJ/Liter

Калоричност на газ (LPG) : 26.8 MJ/Liter.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

 

Или газ-та е с около 20% по-малко калорична от бензина.

 

КПД на двигателя няма как да се повиши. Дори напротив, много вероятно е да намалее при използване на газ, тъй-като просто не е изчисляван да работи с такова гориво.

Теоретично газ-та държи на по-голяма компресия и изисква различно предварение на запалването. Та едва ли някой сменя бутала като сложи газово или пък remap-ва ECU-то за да промени предварението...

 

Т.е разхода на газ е нормално да е с поне 20% по-висок отколкото на бензин.

Всичко останало е самозаблуда

:D

Редактирано от TipoMan

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чакай и аз да се включа с въпросите.Разбрах, че е много важно качественото монтиране на газовото.Но разбрах само за нормалното не пълната инжекция.При пълната инжекция какви са проблемите ако има такива при монтажа.Сега последно чух от един приятел на гас(пълна) имало 3 режима.Каза че на спорт колата му вървяла по добре от на бензин аз естествено малко се посмях.Но защо пък да не е възможно нали и е по голямо октановото число и ако е направено да пруска яко гас що да не хаха.Споделете цени за пулна инжекция, коя марка се предпочита при хонда, къде се монтират качествено и на добри цени?

На въпроса за газта, зададен от един приятел преди години в представителство на Хонда (не в България) отговорили точно и конкретно: "ХОНДА газ не препоръчва." Ако беше резонно от Хонда щяха да продават автомобили с фабрично газово устройство, съобразено със спецификата на двигателите им.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чакай и аз да се включа с въпросите.Разбрах, че е много важно качественото монтиране на газовото.Но разбрах само за нормалното не пълната инжекция.При пълната инжекция какви са проблемите ако има такива при монтажа.Сега последно чух от един приятел на гас(пълна) имало 3 режима.Каза че на спорт колата му вървяла по добре от на бензин аз естествено малко се посмях.Но защо пък да не е възможно нали и е по голямо октановото число и ако е направено да пруска яко гас що да не хаха.Споделете цени за пулна инжекция, коя марка се предпочита при хонда, къде се монтират качествено и на добри цени?

На въпроса за газта, зададен от един приятел преди години в представителство на Хонда (не в България) отговорили точно и конкретно: "ХОНДА газ не препоръчва." Ако беше резонно от Хонда щяха да продават автомобили с фабрично газово устройство, съобразено със спецификата на двигателите им.
То никой не препоръчва газта, защото скъсява живота на двигателя.И аз поне не се сещам кола от която и да е марка да излиза с фабрично газово. Но е факт че е финансово най-изгодното гориво Редактирано от Tr1nky

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чакай и аз да се включа с въпросите.Разбрах, че е много важно качественото монтиране на газовото.Но разбрах само за нормалното не пълната инжекция.При пълната инжекция какви са проблемите ако има такива при монтажа.Сега последно чух от един приятел на гас(пълна) имало 3 режима.Каза че на спорт колата му вървяла по добре от на бензин аз естествено малко се посмях.Но защо пък да не е възможно нали и е по голямо октановото число и ако е направено да пруска яко гас що да не хаха.Споделете цени за пулна инжекция, коя марка се предпочита при хонда, къде се монтират качествено и на добри цени?

На въпроса за газта, зададен от един приятел преди години в представителство на Хонда (не в България) отговорили точно и конкретно: "ХОНДА газ не препоръчва." Ако беше резонно от Хонда щяха да продават автомобили с фабрично газово устройство, съобразено със спецификата на двигателите им.
има, и на газ и на метан

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе айде малко да се позаям с колегите на газ.

Като чуя "На газ хаби (почти) колкото на бензин" и се сещам за рибарите и техните легенди...

 

Калоричност на бензин : 32 MJ/Liter нека са за килограм

Калоричност на газ (LPG) : 26.8 MJ/Liter. хайде и тези да са за кг

Това е така, да, а сега изрови и температурите(задачка - закачка :D ) на изгаряне на гориво-въздушните смеси на двете горива, за да ги сравним. Само ще спомена, че температурата на горене на течността метанол, директно запален е около 800 градуса по Целзий, докато същата температура, за метаноло-въздушна смес, е около 2400 - 2800 градуса(т'ва по памет и двете стойности)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

 

Или газ-та е с около 20% по-малко калорична от бензина. ..и все пак е с по-високо октаново число(102 - 105) и има по-добро смесообразуване, поради фактът, че постъпва към двигателя под формата на газ, а не фино разпрашена/изпарена течност, като бензина.

 

КПД на двигателя няма как да се повиши. Дори напротив, много вероятно е да намалее при използване на газ, тъй-като просто не е изчисляван да работи с такова гориво.

Теоретично газ-та държи на по-голяма компресия и изисква различно предварение на запалването. Та едва ли някой сменя бутала като сложи газово Well затова пък има и други методи за повишаване степента на сгъстяване, различни от замяната на бутала - шлайф на глава и/или блок, по-тънка гарнитура; или пък remap-ва ECU-то за да промени предварението... и отново, има други методи за промяна предварението на запалването, които действат само при работа на газ - тайминг адванс процесор(ТАП). Отделен е въпросът, колко хора поставят подобни устройства. В Габрово, например, като питам в магазин за газови уредби/части, за ТАП и ме гледат все едно съм изляъл от лудницата. :)

 

Т.е разхода на газ е нормално да е с поне 20% по-висок отколкото на бензин. Практиката, обаче, показва, че без доработки по двигателя, с цел по-добра работа на пропан-бутан, разходът на същото гориво е с до 20% по-голям(при изправна система), като има отделни случаи, в който се наблюдава спад на разхода.

Всичко останало е самозаблуда

:P

Като извод, мога да кажа, че и аз карам на газ :) и има разлика във вървенето, спрямо бензин, и ако имах възможност, щях да ползвам само второто.

П.С. Всичко казано, до тук е мое, лично виждане на нещата и моля, никой да не се засяга :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

като казвате че карате на газ,уточнявайте моля ви дали е просто обикновена газова или е газов инжекцион,защото със сигурност има огромна разлика.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прав си - аз съм с обикновена газова, с плочка, с емулатор само на инжекторите.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е така, да, а сега изрови и температурите(задачка - закачка :) ) на изгаряне на гориво-въздушните смеси на двете горива, за да ги сравним. Само ще спомена, че температурата на горене на течността метанол, директно запален е около 800 градуса по Целзий, докато същата температура, за метаноло-въздушна смес, е около 2400 - 2800 градуса(т'ва по памет и двете стойности)

Ха, майтап!

Да, газта гори с по-висока температура, но това е недостатък бе! Най-накратко, губиш повече енергия през ауспуха, вместо да ти бута буталата и да върти коляновия вал!

Прогарят клапани, сегменти, пък и двигателя (главата) се награвя повече.

Освен това LPG-то влиза в колекторите като газ. А бензина като течност, която след това се изпарява и от там сваля температурата на челото на буталото...

 

 

Или газ-та е с около 20% по-малко калорична от бензина. ..и все пак е с по-високо октаново число(102 - 105) и има по-добро смесообразуване, поради фактът, че постъпва към двигателя под формата на газ, а не фино разпрашена/изпарена течност, като бензина.

И къде ще си го навреш това октаново число?! Полза от него има само ако двигателят работи при по-голяма компресия :)

А и със сигурност инжекторите, монтирани в гаража на кварталния майстор, са изчислени да направят по - добро газораспределение... Ех тия тъпи японци (германци, французи, италианци и т.н.).

За плочките или дупчените дросели изобщо няма кво да се съмняваме - в тях се таи хилядолетна традиция, предавана от поколение на поколение...

 

затова пък има и други методи за повишаване степента на сгъстяване, различни от замяната на бутала[/color] - шлайф на глава и/или блок, по-тънка гарнитура; или пък remap-ва ECU-то за да промени предварението... и отново, има други методи за промяна предварението на запалването, които действат само при работа на газ - тайминг адванс процесор(ТАП). Отделен е въпросът, колко хора поставят подобни устройства. В Габрово, например, като питам в магазин за газови уредби/части, за ТАП и ме гледат все едно съм изляъл от лудницата. :D

Та колко хора са шлайфали глави или са сложили advance processor? Че са го и настроили правилно? ... 0.01%? Да пуснем една анкета тука?

 

Т.е разхода на газ е нормално да е с поне 20% по-висок отколкото на бензин. Практиката, обаче, показва, че без доработки по двигателя, с цел по-добра работа на пропан-бутан, разходът на същото гориво е с до 20% по-голям(при изправна система), като има отделни случаи, в който се наблюдава спад на разхода.

Или се наблюдава желанието да се изфукаш пред комшията, така присъщо за Българина...

Или нежеланието да си признае, че се е набутал :P

Мога практичски да те запозная с газ-аджия, който кара на бензин, щото разлика никаква. :) Човка от това си вади хляба...

А сетих се! Знам за гениален уникален метод да свалиш разхода!

Вадиш кабела на еднат свещ и чупиш кобилиците на клапаните на тоя цилиндър.

Колата пак ще върви, но ще харчи с 25% по-малко. ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е така, да, а сега изрови и температурите(задачка - закачка ;) ) на изгаряне на гориво-въздушните смеси на двете горива, за да ги сравним. Само ще спомена, че температурата на горене на течността метанол, директно запален е около 800 градуса по Целзий, докато същата температура, за метаноло-въздушна смес, е около 2400 - 2800 градуса(т'ва по памет и двете стойности)

Ха, майтап!

Да, газта гори с по-висока температура, но това е недостатък бе! Най-накратко, губиш повече енергия през ауспуха, вместо да ти бута буталата и да върти коляновия вал! Аз знам, че е по-висока, но посочи някаква стойност, все пак. Хайде да помислим малко, по тази логика, колкото е по-ниска температурата на изгаряне на гориво-въздушната смес -> по-малко загуби от охлаждане ->по-много произведена мощност ->по-нисък разход. Добре, нека сега си представим че гориво-въздушната изгаря с температура от 150(сто и петдесет) градуса по Целзий - би ли бил така любезен, да ми обясниш кой, аджеба, ще накара тези газове да се разширят, та барем избутат буталото надолу? Температурата, налягането и обемът са взаймно свързани! -> сваляш температурата, то обемът се запазва, но налягането пада(или обратното)!

Прогарят клапани, сегменти, пък и двигателя (главата) се награвя повече. Прегорели клапани и седла на клапани съм виждал, ама сегменти още не съм - ще ми е интересно да видя, ако ти се намират.

Освен това LPG-то влиза в колекторите като газ. А бензина като течност, която след това се изпарява и от там сваля температурата на челото на буталото... :D:fun:

 

 

Или газ-та е с около 20% по-малко калорична от бензина. ..и все пак е с по-високо октаново число(102 - 105) и има по-добро смесообразуване, поради фактът, че постъпва към двигателя под формата на газ, а не фино разпрашена/изпарена течност, като бензина.

И къде ще си го навреш това октаново число?! Аз лично не мисля да си го навирам никъде :DПолза от него има само ако двигателят работи при по-голяма компресия ;), или при по-голямо предварение - двете неща са взаимно свързани и би било добре ако са и балансирани.

А и със сигурност инжекторите, монтирани в гаража на кварталния майстор, са изчислени да направят по - добро газораспределение...Това не го разбирам, би ли обяснил - твърдиш, че пропан-бутан в газообразно състояние прави по-НЕхомогенна смес с въздухът, отколкото разпрашен бензин, отново с въздух??? Ех тия тъпи японци (германци, французи, италианци и т.н.).

За плочките или дупчените дросели изобщо няма кво да се съмняваме - в тях се таи хилядолетна традиция, предавана от поколение на поколение...

 

затова пък има и други методи за повишаване степента на сгъстяване, различни от замяната на бутала[/color] - шлайф на глава и/или блок, по-тънка гарнитура; или пък remap-ва ECU-то за да промени предварението... и отново, има други методи за промяна предварението на запалването, които действат само при работа на газ - тайминг адванс процесор(ТАП). Отделен е въпросът, колко хора поставят подобни устройства. В Габрово, например, като питам в магазин за газови уредби/части, за ТАП и ме гледат все едно съм изляъл от лудницата. ;)

Та колко хора са шлайфали глави или са сложили advance processor? Че са го и настроили правилно? ... 0.01%? Да пуснем една анкета тука? Гледам, споделяш моето мнение(отгоре съм написал същото), но ми задаваш върос, на който само господ знае отговора :P

 

Т.е разхода на газ е нормално да е с поне 20% по-висок отколкото на бензин. Практиката, обаче, показва, че без доработки по двигателя, с цел по-добра работа на пропан-бутан, разходът на същото гориво е с до 20% по-голям(при изправна система), като има отделни случаи, в който се наблюдава спад на разхода.

Или се наблюдава желанието да се изфукаш пред комшията, така присъщо за Българина... Аз нямам желание да се изфукам пред когото и да е, камоли пред комшията(кара голф 2)

Или нежеланието да си признае, че се е набутал ;)Вярно, предишният собственик на моята кола се е набутал, сигурно е дал 4-500лв за уредбата, 'пък аз нали съм габровец, само наливам и карам :D

Мога практичски да те запозная с газ-аджия, който кара на бензин, щото разлика никаква. Според мен разлика има(и по-горе съм го написал, ма нека става тафтология) ;) Човка от това си вади хляба...

А сетих се! Знам за гениален уникален метод да свалиш разхода!

Вадиш кабела на еднат свещ и чупиш кобилиците на клапаните на тоя цилиндър.

Колата пак ще върви, но ще харчи с 25% по-малко. ;)Ии, верно, заповядай да модифицираме твоята кола, по този начин(ако вече не си) и после ще кандидатстваш за световен патент - ще станеш богат и известен

Та моето твърдение, е че на пропан-бутан, колата ми, харчи с до 20% повече (в литри) и съм готов да го докажа, като за целта каня колегата TipoMan на тест - който падне - бира и кебапчета на корем ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мога практичски да те запозная с газ-аджия, който кара на бензин, щото разлика никаква. :) Човка от това си вади хляба...

Тоя е наистина "майстор" щом не може дори неговата си кола да направи, така че по-добре не го давай за пример... ;)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

най-изгодно е със служебна кола.Или ако имаш някаква уредба на колата - каквато имаш, не да смениш от газ на метан :)зависи и каква уредба искаш да сложиш (инжекцион или), колко караш...

МОЯТА ХОНДА ХАРЧИ 8.3/100 ГАЗ - ГРАДСКО, МНОГО СЪМ ДОВОЛЕН

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе как ще е едно и също.. На газ зимата 10 градско, бензин 8.. При двойната цена газ->бензин мисля че е излишна сметката. А до колкото вървежа.. Поне аз не усещам съществена разлика. ИМА разлика, но незначителна. А крилатата фраза "мчи то няма разлика" ми говори за много зле (не)настроена газова или за някакъв необясним феномен..

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе как ще е едно и също.. На газ зимата 10 градско, бензин 8.. При двойната цена газ->бензин мисля че е излишна сметката. А до колкото вървежа.. Поне аз не усещам съществена разлика. ИМА разлика, но незначителна. А крилатата фраза "мчи то няма разлика" ми говори за много зле (не)настроена газова или за някакъв необясним феномен..

Прав си има малка разлика ,но който разбира той ще я усети.Да живее хонда ''сисвик'' 1.5 16 V, НАЙ ДОБРАТА И ИКОНОМИЧНА КОЛА.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, газта гори с по-висока температура, но това е недостатък бе! Най-накратко, губиш повече енергия през ауспуха, вместо да ти бута буталата и да върти коляновия вал! Аз знам, че е по-висока, но посочи някаква стойност, все пак. Хайде да помислим малко, по тази логика, колкото е по-ниска температурата на изгаряне на гориво-въздушната смес -> по-малко загуби от охлаждане ->по-много произведена мощност ->по-нисък разход. Добре, нека сега си представим че гориво-въздушната изгаря с температура от 150(сто и петдесет) градуса по Целзий - би ли бил така любезен, да ми обясниш кой, аджеба, ще накара тези газове да се разширят, та барем избутат буталото надолу? Температурата, налягането и обемът са взаймно свързани! -> сваляш температурата, то обемът се запазва, но налягането пада(или обратното)!

Напълно си прав! Свързани са! В понятието калоричност. А то при LPG е с 20% по-ниско отколкото при бензин. Може би по-високата температура се компенсира със значително по-малък обем ? :P

 

 

Освен това LPG-то влиза в колекторите като газ. А бензина като течност, която след това се изпарява и от там сваля температурата на челото на буталото... :D;)

Или за да стане още по-ясно. При впръскването си бензина почва да се изпарява, от там температурата му спада. При LPG се впръсква газ, който вече се е изпарил в изпарителя (уффф). Т.е отдал е "студ" там, доста надалеч от горивната камера.

 

 

А и със сигурност инжекторите, монтирани в гаража на кварталния майстор, са изчислени да направят по - добро газораспределение...Това не го разбирам, би ли обяснил - твърдиш, че пропан-бутан в газообразно състояние прави по-НЕхомогенна смес с въздухът, отколкото разпрашен бензин, отново с въздух???

Да точно това твърдя!

Точното положение на бензиновия инжектор във всмукателния колектор, ъгълът, под който впръсква сместта, колко навътре се подава са изключително важни параметри, над които се трудят цели екипи от инженери в супер оборудвани лаборатории.

Та казваш, кварталният майстор, само поглежа колектора и решава къде ще дупчи, че и взема по-правилно решение?! Абе ние българите сме велики, знам си аз...

При "обикновенното" газово смесообразуването е още по-жалко. Един дросел с плочка (или дупка с натикан "жигльор"), която на око се намества докато се закрепят някакви обороти на празен ход.

Че това е по-елементарно дори от карбуратора на двутактово моторче на скутер...

 

Т.е разхода на газ е нормално да е с поне 20% по-висок отколкото на бензин. Практиката, обаче, показва, че без доработки по двигателя, с цел по-добра работа на пропан-бутан, разходът на същото гориво е с до 20% по-голям(при изправна система), като има отделни случаи, в който се наблюдава спад на разхода.

Да, но това може да стане само за сметка на мощността, съответно динамиката на автомобила.

КПД на двигател се измерва като се раздели потребената енергия към получената.

Потребената енергия е калоричността на горивото * количеството.

Нима твърдиш, че просто монтирайки газова уредба, вдигаш КПД-то с 20%?!

Че то от десетилетия стои в едни граници и подобряването му с процент се смята за революция.

Е това е вече начин да станеш световно известен! :)

 

Ако искаш колата да ти върви на газ колкото на бензин, трябва да се примириш с разход задължително над 20%. Имам познат, Уно-то му (1.1) хабяло 6 на сто градско газ... Ама повече от 110 не можел да вдигне ;)

 

Иначе с ограничаване на мощността по-нисък разход можеш да постигнеш и при бензин. Препречваш с нещо входа на въздухопровода и си готов да се хвалиш пред комшиите :P

Или още по лесно, един ограничител на педала на газта...

 

Та моето твърдение, е че на пропан-бутан, колата ми, харчи с до 20% повече (в литри) и съм готов да го докажа, като за целта каня колегата TipoMan на тест - който падне - бира и кебапчета на корем ;)

А моето твърдение беше, че няма как колата да харчи с до 20% повече, без да върви по-малко ;)

Ти явно си с обикновено газово, което пък категорично издиша при високите обороти, където пък е силата на бензиновият мотор...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, газта гори с по-висока температура, но това е недостатък бе! Най-накратко, губиш повече енергия през ауспуха, вместо да ти бута буталата и да върти коляновия вал! Аз знам, че е по-висока, но посочи някаква стойност, все пак. Хайде да помислим малко, по тази логика, колкото е по-ниска температурата на изгаряне на гориво-въздушната смес -> по-малко загуби от охлаждане ->по-много произведена мощност ->по-нисък разход. Добре, нека сега си представим че гориво-въздушната изгаря с температура от 150(сто и петдесет) градуса по Целзий - би ли бил така любезен, да ми обясниш кой, аджеба, ще накара тези газове да се разширят, та барем избутат буталото надолу? Температурата, налягането и обемът са взаймно свързани! -> сваляш температурата, то обемът се запазва, но налягането пада(или обратното)!

Напълно си прав! Свързани са! В понятието калоричност. А то при LPG е с 20% по-ниско отколкото при бензин. Може би по-високата температура се компенсира със значително по-малък обем ? ;)Аз не мисля, че термодинамичните ЗАКОНИ, имат нещо общо с калоричността, на горивото, но ти имаш право да вярваш в това. Справка: fizika-temi.hit.bg/fizika2/17.doc

 

 

Освен това LPG-то влиза в колекторите като газ. А бензина като течност, която след това се изпарява и от там сваля температурата на челото на буталото... :D:D

Или за да стане още по-ясно. При впръскването си бензина почва да се изпарява, от там температурата му спада. При LPG се впръсква газ, който вече се е изпарил в изпарителя (уффф). Т.е отдал е "студ" там, доста надалеч от горивната камера.

 

 

А и със сигурност инжекторите, монтирани в гаража на кварталния майстор, са изчислени да направят по - добро газораспределение...Това не го разбирам, би ли обяснил - твърдиш, че пропан-бутан в газообразно състояние прави по-НЕхомогенна смес с въздухът, отколкото разпрашен бензин, отново с въздух???

Да точно това твърдя! В свободна държава сме, имаш право да твърдиш каквото поискаш, а аз съответното право да не вярвам. Това, в което ще продължа да вярвам, е че газовете се диспергират по-добре с газове, отколкото с разпрашени течности.

Точното положение на бензиновия инжектор във всмукателния колектор, ъгълът, под който впръсква сместта, колко навътре се подава са изключително важни параметри, над които се трудят цели екипи от инженери в супер оборудвани лаборатории.

Та казваш, кварталният майстор, само поглежа колектора и решава къде ще дупчи, че и взема по-правилно решение?! Абе ние българите сме велики, знам си аз...

При "обикновенното" газово смесообразуването е още по-жалко. Един дросел с плочка (или дупка с натикан "жигльор"), която на око се намества докато се закрепят някакви обороти на празен ход.

Че това е по-елементарно дори от карбуратора на двутактово моторче на скутер... Нещата които си изброил(къде да са карбуратора/ите/инжекторите, подгряване на карбуратора/дросела с цел частично изпарение на бензина и др.)са много важни, НО за работа на бензин, точно поради причината, че последният трябва да се атомизира, възможно най-добре, преди да постъпи в цилиндъра, нещо, което при изпареният пропан-бутан не е нужно, поради фактът че той ВЕЧЕ е в газообразно състояние!

 

Т.е разхода на газ е нормално да е с поне 20% по-висок отколкото на бензин. Практиката, обаче, показва, че без доработки по двигателя, с цел по-добра работа на пропан-бутан, разходът на същото гориво е с до 20% по-голям(при изправна система), като има отделни случаи, в който се наблюдава спад на разхода.

Да, но това може да стане само за сметка на мощността, съответно динамиката на автомобила.

КПД на двигател се измерва като се раздели потребената енергия към получената.

Потребената енергия е калоричността на горивото * количеството. Аз си мислех, че калоричността на горивото е количеството енергия, намиращо се в горивото, а не количеството, което ще бъде оползотворено. Явно съм грешал :D

Нима твърдиш, че просто монтирайки газова уредба, вдигаш КПД-то с 20%?! Никъде не съм написал подобно нещо, напротив ;)

Че то от десетилетия стои в едни граници и подобряването му с процент се смята за революция.

Е това е вече начин да станеш световно известен! ;)

 

Ако искаш колата да ти върви на газ колкото на бензин, трябва да се примириш с разход задължително над 20%. Това вече е нещо ново, сега вече намесваш и мощността, нещо за което до сега не говорехме. Имам познат, Уно-то му (1.1) хабяло 6 на сто градско газ... Ама повече от 110 не можел да вдигне ;)110км/ч е точно с 60км/ч в повече отколкото му е нужно за града и 20 в повече извън(изключает магистрала)

 

Иначе с ограничаване на мощността по-нисък разход можеш да постигнеш и при бензин. Препречваш с нещо входа на въздухопровода и си готов да се хвалиш пред комшиите ;)Хайде сега си представи, че карам карбураторен автомобил на бензин. Следвайки тази логика, ако огранича входа на въздуховода, както препоръчваш, то колата ще започне да харчи по-малко. Аз обаче твърдя обратното и ще се обоснова, подобаващо. Обикновено, в устройството на карбуратора е предвидена въздушна клапа (или още наричана "смукач"), която бивайки затворена, понижава въздушното налягане, под себе си, което от своя страна води до засмукване на допълнително количество бензин, през жигльорите, обогатявайки сместа. Поставяйки преграда, на въздуховода(демек ограничавайки прихода на въздух), единственото нещо което ще бъде постигнато, е постоянната работата на двг под "смукач" - без значение дали е студен, или загрял, което от своя страна би довело до ПОВИШЕН, а не до понижен разход + работа на двг с доста богати смеси. Т'ва добре, ами какво става при инжекциона - ами много просто, инжекционните системи дозират подаденото гориво, според постъпилото количество въздух. Какво ще стане, като му дадеш по-малко въздух - ми пак ще подаде подходящо количество гориво, за постъпилият въздух, като ще си запази алфа.

Или още по лесно, един ограничител на педала на газта... Ограничавайки хода, на дроселовата клапа, постигаме единствено понижена максимална мощност(предполага се, че се постига при напълно отворен дросел), но в никакъв случай по-обогатени, или по-обеднени смеси.

 

Та моето твърдение, е че на пропан-бутан, колата ми, харчи с до 20% повече (в литри) и съм готов да го докажа, като за целта каня колегата TipoMan на тест - който падне - бира и кебапчета на корем ;)

А моето твърдение беше, че няма как колата да харчи с до 20% повече, без да върви по-малко ;)Твърдението ти се промени, в предишните ти мнения не се споменаваше, никъде, че и "вървенето" трябва да се запази ;)

Ти явно си с обикновено газово, което пък категорично издиша при високите обороти, където пък е силата на бензиновият мотор...

 

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

color="#000080"]Аз не мисля, че термодинамичните ЗАКОНИ, имат нещо общо с калоричността, на горивото, но ти имаш право да вярваш в това. Справка: [/color]fizika-temi.hit.bg/fizika2/17.doc

Колега, надявам се пропуските ти в теорията да са просто грешки в бързината ;)

Добре ми пускаш линкове към нещо, от което някога си преписвал, ама добре ще е и да обясниш какво точно доказва то...

 

Айде да се върнем в 9-ти клас...

 

Да почнем с wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas

LPG has a lower energy density than either petrol or diesel, so the equivalent fuel consumption is higher. Many governments impose less tax on LPG than on petrol or diesel, which helps offset the greater consumption of LPG than of petrol or diesel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_efficiency

 

Тия хамериканци бе...

Ама ние акъл от такива дето се напиват от бира, която ние пък пием за изтрезняваме - нещем! :D

 

Я да видим кво казват братята руснаци:

http://principact.ru/content/view/35/108/1/2/

Величина, показывающая, какая доля от всего тепла преобразована в индикаторную работу в цилиндре двигателя, называется индикаторным коэффициентом полезного действия и представляет собою отношение:

ηi = (Ni/BQHP)·100%,

где

В - секундный расход топлива, кг/сек;

QHP- низшая теплота сгорания топлива, кдж/кг. (Калоричност)

Ni - индикаторная мощность двигателя

 

Бре да му се невиди. Те уж пият, а пак не разбират от физика! Няма никъде термодинамика в това КПД бре, много просто било!

 

Или да го потретя...

Ефективния КПД представлява отношение на вложеното количество топлина към получената ефективна работа.

 

Вложеното количество топлина е калоричността умножена по литрите.

Ако калоричнистта на газта е с 20% по-малка, то Вложеното количество топлина ще е с 20% по-малко.

Тъй-като КПД e константа, произведената енергия ще е с 20% по-малко.

 

Или в практиката.

Да приемем, че за да отидеш до лозето ти трябват 13,5 конски сили в продължение на един час.

Или около 10KW/h.

За да произведеш 10KW/h от газ (LPG), ще ти трябва с 20% повече литри, отколкото от бензин.

 

Всичките ни спорове до момента бяха относно КПД на двигателя при работа на бензин и на газ.

Аз твърдя, че то намалява, тъй-като не се променят необходимите му параметри за да използва ефективно новото гориво.

Ти твърдиш, че ефекта от това е минимален и газта има своите предимства и може донякъде да компенсира загубите на КПД.

 

Дори и така да е, спорът се превръща в това дали двигателят ще хаби с 20% повече или с над 20% повече. :D

 

Айде стига преоткривахме колелото...

Редактирано от TipoMan

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest Al_Capone

Само да посоча една, две до десетина основи заблуди за газта и бензина. Както и грешки в цитираните от вас данни. Калоричността не се мери на обем (литри) ами на тегло (килограми). Хайде сега някой да ми каже колко тежи литър бензин и литър пропан бутан и литър метан.От практика мога да потвърдя че карането на пропан бутан е точно на половина по евтино от карането на бензин (при пробег над 40000 км на година). Това "със скъсяването на живота на двигателя" и "хонда газ не търпяла" - абе аз ли се бъркам или пак е "илядодеветстотин и осамдесее и пРъва година другари и другарки". Оловният тетраетил отдавна не е част от химичната форумула на бензините в така наречените бели държави. А и доколкото си спомням Хонда не вграждат в автомобилите си двигатели на Волжски автомобилен завод (ВАЗ) или на АЗЛК („Автомобильный завод имени Ленинского комсомола“) по известни като Лада и Москвич, че да им прегарят клапаните или да им се скъсява живота.Както и това "Къф фен си ти че да си тургаш газ на хонадата". Ами аз за 3009 година съм изминал 54771 километра. При разход от грубо казано 10 литра на 100 километра, колко бензин е това? 5477 литра! А колко газ? Пак толко. Да ама не както казва един български журналист. Бензина в пари е 11000 лева. А Газта е 5500 лева. С колко си скъсих живота на колата карайки на газ? Ами грубо съм спестил пари колкото за две коли като моята.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

офффффффффф още ли има такива тъпи теми в които се дискутират такива глупости кое било най най ,ми няма ко да се мисли като искаш да спестиш или на гас или на метан.А такива наистина глупави изказвания че гаста ще ти скапи двг то са от хора които чули недучули 2ма какво си говорят и го разправят после на всички ! Гаста си има спецификация има и малко тънкости ако ги спазваш всичко че е ок .ПП: До преди 3г аз карах само на гас ,даже съм се състезавал и на гас със прелюда ми ,от тогава до сега карам на бензин и всеки ден ме е яд че хвърлям толкова пари на вятъра .И аз като колегата щеше да събера за някоя друга колица от икономията,че мойте горят една идея повече.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само да посоча една, две до десетина основи заблуди за газта и бензина. Както и грешки в цитираните от вас данни. Калоричността не се мери на обем (литри) ами на тегло (килограми). Хайде сега някой да ми каже колко тежи литър бензин и литър пропан бутан и литър метан.

Калоричността може да си я измериш и във Ватове на Пинта ако искаш. ;)

Пък ако си минал 5-и клас (умножение и деление), да си я превърнеш в каквато искаш мярка.

Иначе в бензиностанциите и газта и бензина се продават на литър. А един литър LPG съдържа с 20% по-малко енергия от литър бензин...

По-днешни цени -1.09 на 1.93 разликата е 77%. Като приспаднем и 20-те процента по-малко енергия в литър газ и респективно разлика в разхода, се получава 64 % икономия на пари. Това ако газовоте ти е "идеално" и не намалява КПД на двигателя.

Т.е спестил си не 5500, а около 3500 лева.

Изобщо не твърдя, че газовото чупи двигателя и т.н. Просто незнам защо някои хора прекаляват с изхвърлянията...

И аз съм карал по-голямата част от живота си на газ, експлоатирам и няколко служебни автомобила, пак на газ.

Пак ще сложа газово на автмобил, който се кара за работа, а не за удоволствие и минава повече от 20к километра на година.

Просто колеги, да бъдем реалисти и ако предпочитаме да се самозалъгваме, поне да не заблуждаваме другите....

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

газта е близо 30% по-малко калорична на литър спрямо бензина. Както и нафтата е 33% по-калорична от бензина. Което обяснява и разликите в разхода на колата при различните типове горива. Говорим за литър естествено.Бензин.......91–98 октана (RON)....29.00 MJ/L...45.00 MJ/kgГаз - LPG...115 октана (RON).......22.16 MJ/L...34.39 MJ/kgMJ/L-Мега Джаули за литър(калоричността на горивата) :(

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...