ivovd 0 #1 Публикувано 27 Август, 2019 Здравейте колеги, онзи ден забелязак че на таблото за външна температура ми показваше 21 градуса при положение че беше над 30 със сигурност и това не се промени няколко часа дори и на слънце. На другия ден се оправи и мисля че горе-долу показваше вярно и днес пак заби на една и съща стойност. Въпроса ме е къде се намира този датчик за външна температура, как да се провери дали работи правилно и най вече влияе ли на работата на климатроника? Колата е Акорд 7 2.4 комби. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
goga 273 #2 Отговорено 27 Август, 2019 На дизела е отпред зад рег. номер, от дясната му страна като застанеш срещу колата. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ogi28b 458 #3 Отговорено 27 Август, 2019 (Редактирано) Както и да застанеш, все е отляво, колега, а не отдясно. Левите ти гуми не стават десни като си срещу колата. Ето снимка: Измерването - измерва се съпротивление при 20 или 25 градуса и се сравнява с референтна стойност за модела. В зависимост дали е PTC или NTC тип, при затоплянето му съпротивлението се повишава или понижава, съответно. За съжаление нямам таблица с референтните стойности, но най-често използваните сензори са NTC със стойност 10 килоома при 20 или при 25 градуса. За такива нужди са достатъчно точни. Ето една примерна таблица на NTC сензор 10 KOм @ 25 гр.: Дали влияе? - има една таблица в компютъра на климатика, в която е записано, че при определени условия, едно от които е външната температура да е под определена стойност (в зависимост от конкретния модел) , компресорът няма да се задейства. На служебната ми кола при външна 25-30 градуса показва -1.5 и климатикът е мисия невъзможна. При теб може би не е кой знае какъв проблем в топлото време, но ако и при студено показва висока температура, може да се обърка и да пусне компресора, а да няма нужния топлообмен при изпарителя. Най-добре да го смениш, ако си сигурен, че в него е проблемът. Не е нещо потресаващо скъпо и трудно за намиране. Редактирано 27 Август, 2019 от ogi28b 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ivovd 0 #4 Отговорено 28 Август, 2019 Преди 8 часа, ogi28b написа: Благодаря за подробната информация. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ShEfA 70 #5 Отговорено 28 Август, 2019 Някъде бях чел, в този или друг форум, че този термометър е твърде премислен от Хонда. При температура над определна стойност спира да опреснява, ако колата не се движи над 60км/ч за определено време. След това започва да коригира на всеки няколко минути с 1-2 градуса, докато стигне точната температура. Затова така неточно ти изглежда, защото реално си е... Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ivovd 0 #6 Отговорено 29 Август, 2019 Когато забелязах че показва една и съща стойност беше в градски условия за късо разстояние, и не сим карал с повече от 50км.ч. Възможно ли затова да не променя данните и да си работи? 🤔 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ogi28b 458 #7 Отговорено 29 Август, 2019 (Редактирано) Възможно е ако си излязъл от място, на което е било 21 градуса и си карал 17 метра. Ако обаче колата е била навън, а не в толкова хладен паркинг, трябва да си покаже правилно външната температура още с даване на контакт. Сам казваш, че не се е променило няколко часа. За пример: зимата паркирам в един закрит паркинг, в който е около 10-12 градуса, когато навън е около 0. Излизам от паркинга, минавам 1-1.5 км и сензорът е изстинал достатъчно за да покаже предупреждението за възможно заледяване на пътя (при +3 градуса). Това са 2-3 минути движение. До 5 минути показва колкото трябва. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor Колко бързо ще се промени показанието на дисплея зависи от това колко дебело е облечен самият сензор. Той на практика е колкото върха на карфица, но за някои приложения е необходимо да има инертност, която се осигурява с обличането в някакъв материал. Зависи също от това колко често процесорът чете изходния сигнал, т.е. от алгоритъма на самата интегрална схема, в която е приложен термисторът. Може да ги чете всяка секунда, може да е веднъж на 10 секунди, веднъж в минута, или 20 пъти в секунда. Зависи от приложението. И на трето място - как тази интегрална схема интерпретира данните - дали веднага подава към дисплея това, което е отчело или взема средно от последните 5 измервания, а може би и от последните 10. Което и от горните да е приложено, по какъвто и да е начин - повече от 5 минути да стои на 21 градуса при околни 30 и колата в движение - според мен значи проблем. Редактирано 29 Август, 2019 от ogi28b 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
goga 273 #8 Отговорено 29 Август, 2019 Бръкни зад номера и размърдай малко буксата и сензора и виж дали ще се оправи. След една автомивка и при мен се получи нещо подобно. Забелязах го на другия ден и след като го размърдах се оправи. След това и до момента не съм имал проблеми. Тогава някъде в интернет намерих за 100-120лв., но беше отдавна и сега не мога да го открия сайта. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ogi28b 458 #9 Отговорено 29 Август, 2019 (Редактирано) Е това е направо прекалено! Дано никой не се е объркал да си го купи. В първия срещнат сайт такъв термистор е 85 стотинки: https://www.sirius-pcb.com/bg/product/i3497/Термистор-NTC;-10K;-5percent.html Нямам общо с тоя сайт, той ми излезе първи при търсене на "термистор ntc 10k". В Алито сигурно ги продават по 100 за левче. Сигурно половината домашни електронни термометри са с подобни сензори. https://www.aliexpress.com/item/32915924806.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3f24415b2UClky&algo_pvid=1cdcd710-5333-40c9-aba8-8f97a75e96d9&algo_expid=1cdcd710-5333-40c9-aba8-8f97a75e96d9-7&btsid=eea00bdb-9976-4708-a5e7-a137e0081578&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_52 Ред.: намерих вкъщи в чекмеджето с боклуци един дефектен сензор, при 25 градуса показва 3 градуса повече. "Not great, not terrible", както се казва. Редактирано 29 Август, 2019 от ogi28b Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
smirky 47 #10 Отговорено 30 Август, 2019 Преди 8 часа, ogi28b написа: Е това е направо прекалено! Дано никой не се е объркал да си го купи. В първия срещнат сайт такъв термистор е 85 стотинки... Колкото и да прекаляват, автомобилните производителни не използват обикновените електронни компоненти, които са достъпни за обикновения потребител. Използват automotive grade компоненти, които са гарантирани, че няма да дефектират в някакъв диапазон и условия, а именно това ги оскъпява. Вече в случая, то е ясно, че 120 лв не е оправдано, но пък нещо евтино японско не съм виждал до сега. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ivovd 0 #11 Отговорено 3 Септември, 2019 На 28.08.2019 г. at 19:23, ShEfA написа: При температура над определна стойност спира да опреснява, ако колата не се движи над 60км/ч за определено време. След това започва да коригира на всеки няколко минути с 1-2 градуса, докато стигне точната температура. Пробвах варианта да карам под 60км и стойностите наистина не се променят, но когато вдигнах над 60км/ч веднага се промениха показанията. Ще го наблюдавам извесно време да видя как ще отчита температурата. Излиза че ако се спазва ограниченията в града няма да се променят показанията на външната температура. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ivovd 0 #12 Отговорено 4 Септември, 2019 Днес сутринта градусите се промениха независимо че карах със скорост до 50км.ч. Като запалих колата и я изкарах от гаража беше на 24 градуса, след малко падна на 23 после 22, 21, 20 и така си остана за тези 4-5 км разстояние. Днес явно си работеше както трябва и не се наложи да вдигна над 60 км.ч. 🤔 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Pavel_Pavlov 1029 #13 Отговорено 4 Септември, 2019 Да, не е нужно да набираш до 50. Просто с по-висока скорост може по-бързо да покаже точно. И в книжката някъде пишеше, че е нужно да потеглиш и покараш малко, за да си сигурен, че показанието е точно защото при спряла кола може да се нагрее (ако е слънчево). Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ShEfA 70 #14 Отговорено 6 Септември, 2019 Всъщност в целия over engineering има и променлива за температурата на охладителната течност. Ако не е загряла колата ще отчита, защото температурата на въздуха около двигателя не влияе на сензора. Ще се опитам да намеря къде прочетох цялото обяснение. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове