Добре, замисли се сега, през тия бутала кое масло ще циркулира по-добре. 5W-30 с работен вискозитет 11 - 12, или 0W-20 с работен вискозитет 7 - 8.
И се загледай в какво състояние са.
Жокер: бутала на Honda Jazz 1.4 iDSI, 2005г., карана с масло 5W-40 (хидрокрек, но качествен!) по дилърска гаранция, а и после пак със същото, понеже "да има дебел маслен филм". Както се вижда в този момент, през минимализираните маслосъбирателни сегменти и атом не може да премине. Така са запечени.
По препоръка тук се дават масла от 0W-20 до 5W-30! И смяна по японски manual - 3000 мили (severe) и до 5000 мили (normal).
При съвремените малолитражни турбилирани двигатели нещата стоят още по йезуитски!
Там размерите на бутала , сегменти, канали, допуски на лагери и т.н. са още по-минитюризирани. От там са и изискванията за по-нисковискозитетни масла!
И още нещо:
Минералка 0W-20 не съм срещал на пазара! А дори и да има е по-трудно да я намериш от колкото традиционната синтетика. Още: 0W-20 в повечето случай са с PAO, естери, AN и доста напомпан противоизносен пакет противоизносни присадки. Нещата са изчислени.
При турбото - също!
Но всичко е за сметка на намаления експлоатационен интервал на маслото!
Ако искаш здрав съвременен двигател, от последните поколения, тогава хубаво нисковискозитетно масло и честа смяна. Това е разковничето. А, че се отразява на джоба - това е беспорно! Но така са направени правилата на играта в съвремения свят...
И накрая - разликата между 5W-30 и 0W-20 е значителна и не е за пренебрегване в работен режим!