teror1sta 43 #1 Публикувано 14 Март, 2011 Преди месец се захванах да измисля Втек контролер. Причината беше не че ми трябва, просто видях на живо "купешки" и не бях очарован нито от цената, нито от функционалността. Та вече съм към края и реших да пусна тема, защото остава само няколко формалности. Сега на кратко ще опиша какво съм направил, така че ако има някой с идеи, препоръки и критики нека сподели. За сега джаджата има 4 "функции", като съм замислил и 5-та. За 5-тата ще споделя на края. Оборотомер: На дисплея ще се показва моментната стойност на оборотите на двигателя. Минималните обороти ще са малко под 500 об/мин, а максималните малко над 10 000 об/мин. Някой ако кара над тях ще му преправя програмата Втек: ръчно от контролера ще се задава стойност на включване на Втека. "Фабрично" тази стойност съм я направил 5000 об/мин. Регулирането на тези обороти ще става през стъпка от ~10 об. . Не съм слагал максимална и минимална граница на включването(при купешките обикновено има). Шифт ламБа: Това го сложих, защото Кало ме накара. Фабрично съм я сложил на 7500 об/мин. Също като Втека се настройва ръчно и също няма лимит. Предимството тука пред купешките, е че има съвсем отделен изход, към който се връзва лампата. При купешките "шифт лампата" се състои в това да си променя цвета на дисплея, а това практически е неизползваемо при положение, че не може да си закачиш 100В крушка да ти блещи в муцуната Намаляне на подсветката на дисплея: Това е в графата "излишни екстри". Ако направя 5-тата функция тази отпада от варианта, който аз ще покажа по късно. Та въпросната екстра ще се състои в следното- като си пуснете фаровете ще се намаля подсветката на дисплея да не дразни. Принципно тази функция ще я опиша как ще си я направите сами ако я искате. Просто при мен няма да ми стигнат портовете на входната букса (6) ако направя и 5-тата функция. 5-тата: Винаги ме е глождило, че прекъсвача се състои в това ЕКУ-то да изключи инжекторите/ горивото. Повечето знаят, че това не е добре за двигателя. Та мисля си дали да не направя и опцията прекъсвача да се състои в това да спира тока на бубината, а не инжекторите. Плюсовете са че няма да се получава обедняването, ще може да се ползва прекъсвач ако колата ви е карбуратор или на гЪз, ще може бързо да си регулирате оборотите на прекъсване. Недостатъка, за който се сещам е че ако махнете контролера поради някаква причина, няма да ви запали колата, докато не преправите инсталацията както си е била. Тука трябва само да вметна, че ако искате да ползвате този прекъсвач ако имате еку и сте на бензин, екуто ще трябва да бъде настроено да прекъсва на по-високи обороти от колкото искате. Така няма да ви спре инжекторите преди контролера да спре тока към бубината. Общо взето е това. Скоро ще пусна с-ма на контролера, снимки как съм го направил, може и клипче как функционира на живо. Чакам мнения и предложения 6 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
barsi 265 #2 Отговорено 14 Март, 2011 Евала. Имам само едно питане- Като се спира тока на бобината под натоварване няма ли опасност за нея?едно предложение- Шифта да го изместиш с 300ти оборота надолу, с цел да се има време за реакция. Пример- като светне и ти трябват около половин сек за смяна или 1, но докато се смени си на прекъсвач... Иначе евала. Купешките са доста скъпи...п.п.Може ли схема само на шифт лампата, че витек нямам и на двете коли, но идеята за шифт ме кефи Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #3 Отговорено 14 Март, 2011 (Редактирано) barsi , шифт лампата си е добре ... ако караш до 8000+К После всеки може да си я гласи колкото му е kеф, ако ще и на 1000 об. да си я направи. Гласенето става от сервизно меню на контролера. Няма как да ти пратя с-мата само за шифт лампата, защото всичко това ще се управлява от микроконтролер, в който вкарваш програмата и почва да извършва всички тея работи. Мога да ти напиша програма само за лампата ама е безсмислено. Редактирано 14 Март, 2011 от fenabg 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
chris_barnes 1296 #4 Отговорено 14 Март, 2011 Евала, ferrets ftw За прототип е добре, следващите "клиентски" бройки (ако има такива) можеш да ги пипнеш с по-представителни кутии, има много тукАйде скоро клип на контролера в действие Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #5 Отговорено 14 Март, 2011 (Редактирано) ferret with bear, знам че има ... У наше сeлУ няма p.p. Нали трябва да видя на място каква е кутията бе, как ще я поръчам и като дойде да си я бия у главата проста. Вадя с-мата да си го правите сами ... Редактирано 14 Март, 2011 от teror1sta 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
chris_barnes 1296 #6 Отговорено 14 Март, 2011 Този сайт доставя, аз затова дадох него като пример. Доставките обаче стават с Еконт или Спиди, и (според мен) има смисъл ако поръчваш примерно 10 кутийки. Като гледам тоя контролер е сравнително малък и кутийка за него е от порядъка на 1.50-2лв, а доставката би била не повече от 6лв. Сега е момента всички мини-ми'та да се оборудят с един такъв Веднага се сещам за една 4 ген Казанлъшка :(p.s. нека поръчките започнат сега Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
fenabg 2981 #7 Отговорено 14 Март, 2011 Тва витека е като ламБата в кухнята вклУчено-изклУчено !Ще помоля да пазите темата чиста както е досега Малко съм я почистил де.Теро доколкото си спомням експерименталната версия е моя .Чакам и останалата част от обясненията ,и 5та опция не ми трябва , ма май ти казах Я ми пусни една снимка на кутишката и размерите че имам нещо из пред вид. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
chris_barnes 1296 #8 Отговорено 14 Март, 2011 @ Теро - на сайта има размери на кутийките в милиметри Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #9 Отговорено 14 Март, 2011 не съм толкова тъп ... щом съм взел от тука е имало защо ... 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #10 Отговорено 16 Март, 2011 (Редактирано) Замислих се дали да показвам процеса на работа или да изкарам направо готовите с-ми и реших да постна някои работи, може да са от полза на някой(защото няма какво да правя ). Ще почна почти от 0-лата. След като си прецените горе долу каква кутия ще ви трябва да съберете всичко вътре (това зависи от много работи, най-вече как подреждате елементите и какви елементи ползвате). След като имате кутията вече, започваме с изрязването й. За рязане ползвах от малките лъкчета, едно време се ползваха за направата на макети - корабо и авиомоделизъм. Вие може да намерите друг вариант. Изрязваме отворите на буксата на входовете/изходите и дисплея. Също трябва да направите отвори и за бутоните, които ще ползвате. За захващане на платката и дисплея ще използвам дистанционни втулки от PC дъна, но такива се продават и в магазините за електроника. Болтчетата са с конусна глава и съм направил фрезенг в пластмасата за да не стърчат и да дразнят. Принципно се старая да е функционално, заради това не запоявам директно на дисплея, а използвам женска рейка. Да е по-прибрано използвам лентов кабел от флопи (или някой друг по старичък на АТА33. След запояването стягам всичко с пистолет за пластмаса. Така няма да се прецакат спойките и кабелите. Също с тази цел ползвам цанги за запояването на лентовия кабел към платката: Както се вижда вече съм налепил платката и вече всичко функционира. Остана ми само да закача бутоните. Тука шукаритетната "опция" за намаляне на подсветката я няма. Но по късно в с-мата ще има как да си го направите и това. Редактирано 16 Март, 2011 от teror1sta 3 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #11 Отговорено 20 Март, 2011 (Редактирано) Днеска си поиграх да сложа и бутоните. По време на работа отстраних някой проблеми (бая беше ми кипнало по едно време, за малко да го насека с брадвата). Ето го горе долу завършения външен вид: Един клип как функционира (не обръщайте внимание на колегата какви простотии ръси ) И сори за качеството: Като намеря да снимам с нещо по читаво ще напиша и обяснение кое какво ... В "лабораторни" условия всичко бачка перфе, обаче като го закача на колата смущенията са толкова големи, че дори и след филтрираща входна част и софтуерна филтрация пак не е*ава. Сега ще си поиграя с тоя проблем (в същност най-големия) и дано скоро стане. Някой ако има идея как да филтрирам входа да казва. За сега ползвам такава входна част : На места даже срещам да ползват само диод и резистор ... Не знам как нямат паразитни сигнали, като при мен е доста по-сложно и пак ги има Даже след тоя вход като сложа тригер на шмит разлика няма, димек проблема не е в нивото на 1-цата,а че има паразитни такива. А и да вметна, че сигнала (Vhod) се взима от синия кабел на делкото. Редактирано 20 Март, 2011 от teror1sta Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #12 Отговорено 21 Март, 2011 (Редактирано) Днеска установих, че проблема не е във входната част, а в скапания оборотомер на една глупава 5 генерация. Просто се досетих, че няма как студена стокова б2-ка да прекъсва на 7500 (по оборотомер), като тя при загряла прекъсвача и е на 6900 ... Закачам на 4-ката и О чудо! Всичко работи ... (малко над 8000 и моя се побърква ама пак е малко). Та така, че за фабрични оборотомери не искам да чувам вече Както и да е, да изкарам вече схемата и малко пояснения. Предупреждавам никой да не се смее ( ), нуб съм в тея работи: R1- 10K R2- 10K R3- 10K R4- 47K R5- 1K R6- 1K R8- 1K R10- тример 22К R11- 390 0.5W D1- ценер на 5v D2- 1N4004 D3- 1N4004 D4- 1N4004 C1- 47nF C2- 100nF C3- 100nF C4- 22pF C5- 22pF C6- 220mF C7- 10mF Q1- кварцов генератор 4 mHZ SW1,2,3 - бутони по ваш избор. Аз ползвам тея малките (на снимките се виждат). Т1,2,3 - BC547 K1,2 - релета 5в. Използвам херметически, сравнително големи. Могат да се заменят с по малки. IC1- пик микроконтролер pic16F84A IC2- LM7805, ако се стремите да е по-малка платката използвайте LM78L05 DIS1- дисплея е едноредов 1*16 Друго, друго ... буксата за вход/изход: загледайте я. Доста удобна, защото е от две части: има клемички и може да се вади отделно от вътрешната част без да рзвивате клемите. Просто тая намерих да ми върши работа, всеки може да си го направи както му е удобно. Пинове 15 и 16 на дисплея се закача маса и +5в. Там може да си регулирате силата на подсветката !Всички елементи могат да се заменят с еквиваленти. Да опиша на кратко как функционира контролера: Измерването на оборотите става на базата на 8 периода от честотата на запалването. Точността при 10 000 оборота е +-15 оборота. Сами си преценете дали показва вярно За вход се ползва сигнала от синия кабел на делкото (тоя към оборотомера) или кабела за запалването (на различните ОБД-та са на различни пинове). Захранването на контролера е 12в. Няма нужда от постоянни +12в(после ще обясня защо). След стартирането или запазване на настройките на контролера се изписват зададените обороти за включване на Втек-а и Шифт лампата. След което преминава в режим на работа: измерване на оборотите и пускане/спиране на Втек-а и Шифт лампата. Настройката на втек-а и шифт ламБата става от 3-те бутона. С Бутон 1(SW1)се влиза в менюто за настройка. За да влезете трябва да задържите бутон 1 за време по-голямо от 1 секунда. След отпускането на бутона влизате в режим на настройка на Втек-а. С бутон 2 и 3 съответно увеличавате точката на включване или я намаляте. Ако не желаете да настройвате Шифт лампата правите кратко натискане на бутон 1. Обаче ако желаете да настройте и Шифт... докато сте в менуто за настройка на Втек-а задържате отново бутон 1 за над 1 секунда. След отпускането вече сте в режим на настройка на Шифт лампата. След желаната от вас настройка може да се върнете отново към настройката на Втека, като задържите бутон 1 за над 1 секунда или да запазите промените и да излезите от менюто за настройка, като направите кратно натискане на бутон 1. (за под 1 сек). НЯМА ограничение на задаваните от вас обороти След влизане в менюто за настройка на дисплея ще се изписва буква, която означава кое настройвате (за улеснение). При настройка на Втек-а пред оборотите се изписва "V", при влизане в менюто за настройка на Шифт Лампата пред оборотите изчезва "V" и се появява "S". Умишлено съм направил при влизане в съответното меню да активира Втек клапана или Шифт Лампата (в зависимост кое настройвате). Така в този режим ще можете да си тествате дали тези неща функционират и т.н. Паметта на контролера е енерго НЕзависима. След като си направите желаните настройки те се запазват в ЕЕпрома на пик-а и дори да няма захранване няма да има нужда да правите нови настройки. Режима на работасе състои в това да показва текущите обороти на двигателя. Минималните обороти са около 470 об. , а максималните около 60 000 об. (успех на тоя дето ще ги стигне ). След преминаване на оборотите зададени за включване на Втека, на дисплея пред оборотите се изписва "V". След преминаване на оборотите зададени за включване на Шифт лампата, на дисплея пред оборотите се изписва "S". Съответно тези букви изчезват при падане на оборотите. Казано на кратко: без значение в кой режим сте пише ли "V"значи релето за Втека е включено. Пише ли "S", значи релето за Шифт лампата е включено. Ако изписва "V" "S" , значи и двете са включени. Програмата за пик микроконтролера няма да я публикувам (без нея тая схема е нищо). Причината е че отделих доста време и нерви (най-вече) докато я напиша и не ми се ще някой да я ползва за лични облаги. Програмата ще я запиша на ВСЕКИ, който изяви желание да си направи въпросната сх-ма, НАПЪЛНО БЕЗПЛАТНО! Това е в общи линии. Ако изпускам нещо ще добавя после. Някой ако има някакви неясности по схемата или по идиотските ми обяснения да пита Надявам се да е полезно на някой! Поздрави! Редактирано 21 Март, 2011 от teror1sta Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #13 Отговорено 22 Март, 2011 (Редактирано) Ето и напълно завършения вид: Ето и размерите: 120*80*40 мм Един колега ми вкара нов филм, ама не е сигурно, че ще успея да го направя кадърно. Ще се позанимавам и ако стане ще споделя (обаче няма да е скоро). Редактирано 22 Март, 2011 от teror1sta 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
kalmara 49 #14 Отговорено 22 Март, 2011 Това е в общи линии. Ако изпускам нещо ще добавя после. Някой ако има някакви неясности по схемата или по идиотските ми обяснения да пита Не видях само да пише по какъв алгоритъм тази джаджа коригира горивните и запалителните карти след промяната на точката на включване на втека? Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
fenabg 2981 #15 Отговорено 22 Март, 2011 Ми при мен ще ги коригира пеЕфектноо Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #16 Отговорено 22 Март, 2011 Не си видял, защото не ги коригира Целта ми беше да замести орязаните Втек контролери в ниския клас, дето са по 120 лв пък нямат дори изход за шифт лампа. Нямам толкова акъл (а и не ми се занимава) да се мъча да правя контролер дето да се мери със скъпите модели по над 300 лв. Сега ако успея да направя това което ми подметнаха ще замести и евтините A/F джаджи. Джаджата е напълно приложима ако ти трябва къдърна шифт лампа, точен оборотомер, ако си на ОБД0 и искаш климатик, ако си с карбуратори, както и във всички др. случай, но ако местиш оборотите в големи граници няма да стане без да се бара по чипа За толкова акъл у празната ми тиква толкоз То може да има контролери дето и дино настройки ти правят сами ама, който може да го напише 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
fenabg 2981 #17 Отговорено 23 Март, 2011 Това е в общи линии. Ако изпускам нещо ще добавя после. Някой ако има някакви неясности по схемата или по идиотските ми обяснения да пита Не видях само да пише по какъв алгоритъм тази джаджа коригира горивните и запалителните карти след промяната на точката на включване на втека? С тая джиджавка /теро дай му име бре / , колегите с б18ките моо си карат и пИпИрудите на смукателния колектор ако не са ги изхвърлили . Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #18 Отговорено 23 Март, 2011 (Редактирано) ЕЕЕ Фена, ти си са сетил за нещо дето дори не ми е минавало през акъла Да се оправдая : мисля само за Д-серията Ами то си има име бе Фена: джаджа Днеска имаше тестове: работи перфе. Теста беше извършен от най-големия НОН Втек Фен - Хондю. Та щом той го одобри значи става Редактирано 23 Март, 2011 от teror1sta 2 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
hondю 41 #19 Отговорено 24 Март, 2011 ДЖАДЖАТА е перфектна !Щом включва (virtual vtec) дори на моя двигател значи е супер . И е шукарийка - свети в синьо .Малък, пусни клипа да видят хората как полудява колата след 5000 оборота .Фен, специално искам да ти заостря вниманието към началните субтитри като включиш джаджата която е персонално предназначена за теб. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
dj_freak 38 #20 Отговорено 25 Март, 2011 Привет, на терориста искам да изкажа благодарността за неговото желание и старание да помогне с знания в този форум. Интересна е ДЖАДЖАТА. Имам един въпрос за Б18-ки пълноценна ли ще е за около 4000 оборота при управлението на В-тека. Имам ли смисал да го правя, ще е добре ли за двигателя. Схемата не ми е проблем мисля че ще излезе до 15-20 лв. Ако имам въпроси мога ли да ги задавам директо, без да ми се сърдите за малкото знания в областта. Ще се радвам тази тема и ДЖАДЖАТА да се развиват. Успех Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
XauMaHaTa 0 #21 Отговорено 25 Март, 2011 Много добра "джиджавка" и евала на ентусиазма ти да я довършиш до край. Само да попитам това на х22а ще работи ли? Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #22 Отговорено 25 Март, 2011 (Редактирано) Работи на всичко 4 цилиндрово. Друг е въпроса дали ще е в употреба на някои. dj_freak , специално в твоя случай със стоковия комп не е оферта, защото като го направиш толкова ниско ще обеднява сместа. и да си го събереш излиза малко повече Да добавя една подробност: ако използвате LM78L05, задължително си вземете 12в релета. Замерих консумацията на едно 5в реле и се оказа около 65mA и като се включат двете релета едновременно въпросната LM78L05 няма да издържи. Редактирано 25 Март, 2011 от teror1sta Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
XauMaHaTa 0 #23 Отговорено 26 Март, 2011 (Редактирано) Ако дойда до Габрово дали ще можем да го пробваме? Редактирано 26 Март, 2011 от войводата/cls Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
honda-power 0 #24 Отговорено 26 Март, 2011 джиджавката само за витеци ли е? на F22B5 става ли Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #25 Отговорено 26 Март, 2011 Да не се пита едно и също за всеки двигател и коли: има(за сега): Оборотомер - става за всички Втек контролер - става за всички дето имат втек все пак. шифт ламБа - става за всички IATB - Както се сети Фена. Става за всички, които имат такова нещо. Само че трябва да жертват или Втека или Лампата. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
honda-power 0 #26 Отговорено 26 Март, 2011 хиляди благодарности Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
teror1sta 43 #27 Отговорено 2 Април, 2011 Днеска най-накрая се усетих какво му липсва. Нещо дребно ама дразнещо: не издаваше звук като натискаш бутоните. Вече проблема е решен с малка добавка към схемата и малко поправка на програмата. Схемата е същата, просто към RA4 вързах един зумер. Добавят се само: резистор: R7 - 1K зумер : SG1. Много важно зумера да не е говорителче. Зумера трябва да е със собствена електроника, която да си му задава на колко килохерца ще е звука. Някой ако ги знае как точно се водят, като техническо название да каже. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове