fshit 3 #1 Публикувано 11 Ноември, 2009 както някои са прочели от една друга тема взех си следния термометър: искам да попитам може ли да се направи, че да не се захранва от акумулатора на автомобила(при подаден контакт) а не от батерията, която 1.5V(както е оригинално) един човек ми каза че може да се направи с две съпротивления със различни стойности ама тогава не изчислихме колко трябва да са и така си остана. Беше нещо подобно(по памет): има ли друга начин или ако е с този колко трябва да са съпротивленията за да се подържа 1.5V постоянно. Благодаря преварително Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Niakoi 43 #2 Отговорено 11 Ноември, 2009 (Редактирано) има ли друга начин или ако е с този колко трябва да са съпротивленията за да се подържа 1.5V постоянно. Благодаря преварителноДруг начин е, долния резистор да се замени със светодиод, но незнам точно с какъв Светодиода може да се подбере (да свети с около 1,5V), като се измери напрежението на изводите му, когато свети. Горния резистор трабва да е от 1к до 1,5к. Ако термометъра не се шашка, сложи по-големия резистор. Със светодиода, дори може да се каже, че напрежението е стабилизирано! Силно казано, но все пак...Ако искаш с 2-та резистора да пробваш, по елементарни сметки горния да е 1,2к, а долния 150 ома (пробвай първо с 2,2к и 270 ома - ако работи и не се шашка, така е по-добре). Редактирано 11 Ноември, 2009 от Niakoi Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
TipoMan 15 #3 Отговорено 11 Ноември, 2009 Съпротивление около 500 ома и какъвто и да светодиод. Даже може да ползваш същия светодиод за подсветка Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
TipoMan 15 #4 Отговорено 11 Ноември, 2009 (Редактирано) има ли друга начин или ако е с този колко трябва да са съпротивленията за да се подържа 1.5V постоянно. Благодаря преварителноПо твоята скица:R1 - горния резисторR2 - долния резисторРезултатно напрежение = Напрежение на акумулатор * ( R2 / (R1 + R2) ).По-добре големи стойности, примерно 7к и 1к, и без това консумацията на часовника ще е нищожна.Но-най елегнатно е вместо R2 да сложиш светодиод, а R1 да е в границите 300 Ома - 2000 ОмаАко не искаш светодиот, слагаш последователно 2 обикновени диода, тогава обаче ще стабилизираш на около 1.2 - 1.3 волта.Диодите се слагат обърнати надолу по твоята скица. Редактирано 11 Ноември, 2009 от TipoMan Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
lelemale13 47 #5 Отговорено 11 Ноември, 2009 Може и с интегрална схема LM317 lm217 lm117 за по елегантно и точно напрежение. Ако решиш ще дам и схема 2 съпротивления и 2 кондензатора по 100nF Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Niakoi 43 #6 Отговорено 12 Ноември, 2009 Съпротивление около 500 ома и какъвто и да светодиод.И как се смята съпротивлението колега!? Колко време ще издържи да свети този светодиод и колко ток ще дърпа? А при 300 ома !?На повечето светодиоди им дават максимален ток 30 милиампера (Absolute Maximum Ratings at TA=25°C), а на 10 си светят съвсем прилично. То, не че няма да свети и на 30ма, но колко ще издържи? А, ти хондата все на 6000 оборота ли я караш? Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
kitu 30 #7 Отговорено 12 Ноември, 2009 (Редактирано) Направи си схема със стабилизатор, както някой по горе спомена, lm317 е много добро решение, другото е несериозно. Делителят на напрежение (схемата с двата резистора която си предложил) е силно зависима от напрежението на акумулатора (входно напрежение), което е голям недостатък! Uin - напрежението на акумулатора Uout - необходимото за нашите нужди напрежение За да получим Uout, използваме следната формула: Uout = 1.25*(1+(R1/R2)) или R1/R2 = 0.8Uout - 1 Uout = 1.5V => R1/R2 = 0.2 => R2/R1 = 5 => R2=5kOhm, R1=1kOhm C1=0,1 микрофарада, C2=10 микрофарада диодите D1 и D2 предпазват от обратни напрежения (грубо казано), ако искаш си ги спести, но според мен е по-добре с тях Тази схема е за максимум 1,5А ток, и то ако LM317 е в корпус от транзистор, което за теб трябва да е предостатъчно. Схемата е тествана многократно и е едно от най-простите и евтини решения (LM317 струва под 1 лев, другиоте компоненти също струват общо толкова) Ако имаш въпроси, питай. Редактирано 12 Ноември, 2009 от kitu Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
TipoMan 15 #8 Отговорено 13 Ноември, 2009 Съпротивление около 500 ома и какъвто и да светодиод.И как се смята съпротивлението колега!? Колко време ще издържи да свети този светодиод и колко ток ще дърпа? А при 300 ома !?На повечето светодиоди им дават максимален ток 30 милиампера (Absolute Maximum Ratings at TA=25°C), а на 10 си светят съвсем прилично. То, не че няма да свети и на 30ма, но колко ще издържи? А, ти хондата все на 6000 оборота ли я караш? Позабривили сме физиката от 9-ти клас?Пад на напрежение върху светодиод (приблизително) 1.5V12V - 1.5 = 10.5 V Консумация 10.5/500 =21 милиАмпера.Ти казваш макс 30. препоръчително 10.Аз съм дал диапазон на резисторите, който ще осигурява ток от 5 до точно твоите 30милиампера .К'во не ти харесва? Хем свети, хем стабилизира. За 100 часа (4 дена), ще изхарчи 2АмперЧаса или 1/30 от капацитета на акумулатора....Разбира се, ако свети постоянно. Нищо не пречи да се закачи, така че свети само когато колата е на контакт. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
lelemale13 47 #9 Отговорено 16 Ноември, 2009 (Редактирано) Взех си и аз един такъв(подобен) часовник-термометър за малко под 6лв. за вътрешна и външна температураИдеята която ми дойде е да сложа едно металохидратно акумулаторче заради по малко изразения му ефект на паметта и да сложа едно съпротивление което да му осигури ток на зареждане някъде около 10-15 по малък от капацитета му които би трябвало да е безопасен за него. Целта е да компенсира саморазряда му които ако не бъркам беше около 20% на месец(. Заедно със съпротивлението което ще зарежда акумулатора ще сложа и светодиоди за подсветка или „представка“.При запалена кола ще се зарежда а при пуснати фарове и ще свети Напрежението на напълно зареден акумулатор е малко над 1.3 до 1.45 коети трябвало да достатъчно за нормалната му работа. Дано да го направя всичко това а не да си остане само идея Успех ако някой друг хареса идеята ми и я осъществи Редактирано 16 Ноември, 2009 от Ioan Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
fshit 3 #10 Отговорено 21 Януари, 2010 Най-накрая направих платката и получих търсния резултат (1.5V на изхода). Не е много сложна за изработка - все пак аз нищо неразбирах от тази област(не знаех че на съпротивлението се казва резистор ) Ползвах схемата по-горе на колегата Kitu, само се оказа че резисторите не са с посочените стойности, а със следните: R2=1 kohm, R1=200 ohm. Това го установих след многобройни опити с един тример и доста резистори. Първоначално я направих с дадените от колегата стойности и получих 4.3 V изходящо напрежение. След това направих още една, надявайки се че съм объркал нещо или някой елемент е дефектен, но даде същия резултат и тогава започнах с експериментите. Сложил съм и един стабилизатор на напрежение 78/12 преди схемата за по-сигурно. Благодаря на всички отзовали се и най вече на колегата Kitu. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
lelemale13 47 #11 Отговорено 21 Януари, 2010 По принцип няма никакъв смисъл от 7812 но няма и вреда. Максималното допустимо напрежение е по високо на LM317 от колкото на 7812 по щеше да има смисъл ако вместо 7812 си сложил едно съпротивление и 2 кондензатора(един керамичен например 100n и един голям електролитен). Но и така едва ли ще имаш проблеми Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
kitu 30 #12 Отговорено 21 Януари, 2010 Най-накрая направих платката и получих търсния резултат (1.5V на изхода). Не е много сложна за изработка - все пак аз нищо неразбирах от тази област(не знаех че на съпротивлението се казва резистор ) Ползвах схемата по-горе на колегата Kitu, само се оказа че резисторите не са с посочените стойности, а със следните: R2=1 kohm, R1=200 ohm. Това го установих след многобройни опити с един тример и доста резистори. Първоначално я направих с дадените от колегата стойности и получих 4.3 V изходящо напрежение. След това направих още една, надявайки се че съм объркал нещо или някой елемент е дефектен, но даде същия резултат и тогава започнах с експериментите. Сложил съм и един стабилизатор на напрежение 78/12 преди схемата за по-сигурно. Благодаря на всички отзовали се и най вече на колегата Kitu.Хм, явно нещо съм се объркал или и аз не знам Явно трябва да си припомня математиката от 2-ри клас, с табличката за умножение. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове