Jump to content
Sign in to follow this  
doctor

ефективност на горивата-ОКТАНОВО ЧИСЛО

Recommended Posts

Ефикасността на горивото е възможността му да превърне енергията в себе си в кинетична енергия която да върши работа. Често това се отнася към транспортни машини каквито са автомобилите. Разхода на гориво се отнася към нужното количеството гориво за придвижването на кола на дадено разстояние. Докато последните няколко десетилетия ефиксността на ДВГ се увеличи значително това не значи буквално че ще доведе до икономия на гориво при колите защото хората в развитите страни купуват все по-голями и тежки автомобили. Енергийно съдържание на горивата и октаново число по изследователския метод.Вид гориво:Бензин.......91–98 октана (RON)....29.00 MJ/L...45.00 MJ/kg Газ - LPG...115 октана (RON).......22.16 MJ/L...34.39 MJ/kg Етанол.......129 октана (RON)........19.59 MJ/L...30.40 MJ/kg Метанол.....123 октана (RON)......14.57 MJ/L...22.61 MJ/kg Газохол......93/94 октана (RON)...28.06 MJ/L...43.54 MJ/kg (10%Етанол + 90%Бензин)Нафта..............................................40.90 MJ/L...63.47 MJ/kg (няма октани - има цетаново число ама то е друга история)Данните за калоричността в МегаДжаули за литър и съответно за килограм.От таблицата директно се вижда че газта е близо 30% по-малко калорична на литър спрямо бензина. Както и нафтата е 33% по-калорична от бензина. Което обяснява и разликите в разхода на колата при различните типове горива. Говорим за литър естествено.Също така се вижда че няма връзка между калоричността на едно гориво и неговото октаново число. Общо погледнато калоричността на горивата е свързана с тяхната плътност.И добре де (ще питате вие) нали високооктановия бензин е "по-силен"?Е няма такова нещо. Всички бензини са с еднаква сила (калории). Само че високооктановите горива издържат по-голямо "натъпкване" в цилиндъра. Тоест можем да вдигнем степента на сгъстяване и да извадим повече мощност на един такт. Но това е за сметка на повече гориво а не от октаните. И естествено от по-високото октаново число може да се възползват САМО двигатели направени специално за него. Т.е. такива с по-голяма степен на сгъстяване. Добрата новина е че колкото по-сгъстен е един двигател толкова е по-подходящ за работа на газ. Т.е. двигателите пригодени заводски за 98 ще работят по-добре от тези за 95 или 92.Вредната страна на по-голямото октаново число е по-бавното изгаряне в цилиндъра което се компенсира с по-голямо предварение на аванса. За това се налага на газ да се коригира аванса било ръчно било с аванскоректори както знаете.Частен случай е ако карате на Метанол/Етанол - там хем е много висок октана хем сместта изгаря супер бързо така че няма нужда от аванс. Ама това е за друг разговор.--------Малко пояснение за октановото число. Известни са два начина за неговото измерване.Първия е Research (RON - изследователски) който е популярен в Европа и у нас. Това са числата 92, 95, 98 , 100 които познавате и са цитирани горе.Вторият метод се нарича моторен (MON) Разликата между RON и MON е около 10 октана като MON е по-ниското число. Т.е. горните бензини ще станат 82, 85, 88, 90 по този метод.И за интрига (ако четете американски сайтове) в Щатите бензина се маркира като (RON + MON)/2Съответно нашият 92 там е 87, 95 там е 90, 98 там е 93 и 100 там е 95. Това ви го казвам за да не стават грешки.Т.е. ако видите че някой в Щатите си кара бричката с бензин 100 то това у нас трябва да е 105. Какъвто няма.--------Хе, вече знаете всичко...

Share this post


Link to post
Share on other sites

При нафтата цетановото число е точно обратното на октановото - способността на горивото да се самовъзпламени под налягане, а не да издържа на по-високо налягане без да се самовъзпламени както е при бензина. ;) Малко се повторих, но май се лови картинката...все пак и това трябва да го има обяснено накратко - има и дизелови модели на хонда, нищо че са малко. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Autolord

може ли да се измери октановото 4исло в дома6ни условия и помагат ли добавките за пови6аване на това 4исло да ре4ем стп което се продава на омв мерси предварително

Share this post


Link to post
Share on other sites

Здравейте,

означава ли,че при Американски стандарт 92,тук трябва да караме с 98?

Автомобила е Акура MDX 2016,по стандарт,пише 92

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Георги_Павлов , твърде стара тема си изровил, коментиралите отдавна сигурно ги няма тук.

Пусни въпроса си като нова тема и успех. Може и линк към тази тема да добавиш.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
×
×
  • Create New...