zlobar4e 116 #1 Публикувано 29 Юли, 2018 Тук ще пусна темата за правилния реглаж на фаровете,или по-точно как да си настроим светлинния сноп така че да свети правилно без да заслепяваме другите или да броим врабчетата по дърветатат нощно време. Темата е на колегите от Фиат форума, с една две мои снимки за нагледен пример . Сваляте ли прилепи? или ви присветкат, а карате на къси? Вероятно фаровете ви не са регулирани, особено ако ви се струва и тъмен пътят... "Фаровете ще работят така, както е предвидено, само ако са насочени правилно. Неправилно насочените фарове са опасни, неефективни и в някои страни - незаконни. Следните процедури ще ви осигурят правилно насочване на предните светлини, за максимално добра видимост без да има непозволен и опасен блясък. Бъдете сигурни че използвате точно процедурата за вашия тип фарове и модел автомобил. Ако нямате подвижно устройство, може да настроите светлините на екран. E-code-фаровете (европейските фарове) могат да се настройват с гледане на светлинния сноп. За да стане това точно, колата трябва да е с поне наполовина пълен резервоар, тежест в багажника, равна на най-често срещаната (за някои това е пълен багажник, за други - съвсем празен, за трети - някъде по средата), тежест на мястото на водача, равна на теглото на този който шофира най-често. В студено състояние гумите трябва да са напомпани точно толкова колкто е според изискването за автомобила. Раздрусайте колата здраво от всички страни, за да се осигури окачването да застане в нормално положение. Намерете място което има вертикална стена и поне 11-12 метра РАВНА земя. Сега стената трябва да се разчертае. Измерете точно 7.5 метра от стената назад и маркирайте на земята (Ако стената не е подходяща за обезобразяване, препоръчително е използването на лепенки тип "тиксо" или изолирбанд с цвят контрастен на цвета на стената). Изравнете предницата на колата с маркираното на земята. Сега придвижете колата право напред плътно до стената, с изправен волан, и без никакво въртене (най-малкото въртене на волана може да даде отклонение с няколко метра в светлинния сноп). Отбележете с някакъв знак (залепване на лепенка) на стената средата на колата. След това точно пред оста на фара отбележете с някакъв знак в/у стената например буква "C" или хиксче. Това се прави за всеки фар - за мъгла, дълъг, и къс ако са поотделно и само за къс, ако са заедно. Оста обикновено е отбелязана на стъклото на фара с точка, кръстче, кръгче, лого на марка, или ако не е отбелязана - то тя е точно пред крушката. Сега върнете колата право назад със същия волан, дотолкова доколкото стъклата на фара се изравнят вертикално с белега на земята (на 7.5 метра). Сега на стената се прави и останалото разчертаване - продължава се централния белег с вертикална линия надолу поне 15-20 см. Белезите за осите (C-тата) се свързват с хоризонтална линия , която ще наричаме Н-Н (същото за фаровете за мъгла). Сега от всеки белег С се прави белег надолу според таблицата - ако височината на оста на фара е до 80 см от земята, белегът трябва да е точно на 76 милиметра. Ако е от 80 см до 1 метър, белегът трябва да е на 102 милиметра, ако е повече от метър - 114 милиметра. Новите белези се свързват с хоризонтална линия която ще наричаме В-В. Сега през всички точки - центъра, С-точките, белезите под тях, се чертаят вертикални линии, за по-лесно виждане от 7.5 метра, по време на регулирането. Ако разчертаването е правилно, на екрана трябва да има чертеж като този долу, първия. Сега имаме отправна точка за регулиране, но само ако колата е равна И земята е равна И екранът е вертикален. Вертикално насочване (светлините трябва да са включени, особено късите ) Късият светлинен сноп има ясно видимо специфично прекъсване. Под това прекъсване е ярко светло, а над него - относително е тъмно. С помощта на винтчета или там каквито врътки има за настройка на фара, това прекъсване се слага така че да е точно в/у линията В-В. Това се прави и за двата фара. За европейските фарове това прекъсване се намира на върха на лявата половина на светлинния сноп. Хоризонтално насочване Следните инструкции са валидни само за европейските фарове, за някои видове фарове изобщо е невъзможно да се настройват хоризонтално поради някакви американски разбирания. Европейските фарове имат "чупка" или "лакът" на върха в центъра на светлинния сноп, откъдето специфичното прекъсване "тръгва" нагоре и надясно, гледано на екрана. Насочете фарът така, че чупката да легне на вертикалната линия която минава през съответната С точка. Максимално допустимото отклонение е +/- 5 см. Например леко отклонение вляво - 25 милиметра - води до увеличаване на светлото разстояние надолу по пътя. Отклонение по-голямо от допустимото води до заслепяване на насрещно идващия трафик и в някои страни е подсъдно. При правилно насочени фарове, на екрана се вижда нещо подобно като на втората картинка долу. След като са настроени късите светлини, не се опитвайте да насочите дългите, ако фаровете са комбинирани. Те сами ще си дойдат. Всяка намеса в/у дългите, се отразява веднага на късите. Ако късите са добре, а дългите високо, или обратно, значи фаровете ви са със кофти дизайн... Регулиране на дългите за 4-фарови системи: При правилно разчертан екран, и отбелязани С-точки на дългите фарове, те се настройват така, че в/у точката С за съответния фар да пада максималния интензитет на светлинния сноп, или с други думи там където е най-ярко. При операцията бъдете сиггурни че регулирате един фар само, докато не го регулирате напълно. Най-доброто решение е да се изключи кабела на този фар с който не се работи. Също така задължително да се изключи кабела или скрие с нещо светлината на дългия комбиниран фар, когато се настройва дългият до него. Настройка на светлините за мъгла На екрана трябва да има разчертани С-точки, и линия В-В, както беше за късите светлини, само че числата са по-различни: За фаровете за мъгла, числата са както следва - ако фарът е до 46 см от земята - белегът трябва да е на 38 милиметра под С-точката. При височина от 47 до 71 см - 76 милиметра, при височина над 71 см - 102 милиметра. Белезите, както вече знаем се свързват с линия В-В. Тъй като светлинния сноп не е петно, а дълга отляво надясно, и сравнително тясна отгоре надолу ивица, настройката е само вертикална. Ако все пак имате винтче и за хоризонтална настройка, насочете фара за мъгла право напред "на око" да не е много вляво или много вдясно. Вертикално се регулира така, че специфичното прекъсване да пада на В-В линията. Само трябва да се внимава да не се сбъркат двете В-В линии - тази на късите и тази на мъгливите фарове. " H - H - хоризонтална линия, съединяваща проекцията на центровете на фаровете C - проекция на центровете на фаровете B - точка на определено разстояние под C, изчислено според по-долните постове B - B линия свързваща точките, в които светлината се чупи и "тръгва нагоре" Надявам се модераторите няма да изтрият темата,тъй като не открих подобна във форума и мисля,че ще полезна на доста колеги. 4 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Emicha 1863 #2 Отговорено 30 Юли, 2018 Бравоооо......, това за труда и писането! Обаче специално аз,(предполагам и болшинството), за някакви си 20-на лева (за които ще ми регулират грамотно фаровете ), нито смятам да правя каквито и да е замервания в милиметри,сантиметри и метри, нито да клатя колата, да въртя волана, да лепя лепенки, да гледам от къде духа вятъра, какво е налягането, влажността и останалите глупости, които съм пропуснал! Иначе това което си написал по-надолу в цитата, е най-вярното нещо, но " Козата си сака пръч", а стената не е! Преди 16 часа, zlobar4e написа: ....Фаровете ще работят така, както е предвидено, само ако са насочени правилно...... Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6144 #3 Отговорено 30 Юли, 2018 Доста от колите вече имат автоматична адаптация на нивото, според натоварване в купето и багажника, така че някои от нещата са излишни за тях. Аз също си ги регулирах сам (малко след като я взех), но нищо не съм чертал. Достатъчна е тъмна (без улично осветление) уличка с паркирани от 2-те страни коли. Рязката хоризонтална горна граница между светлото и тъмнината трябва да е отчетливо видима и колкото се може по напред, преди изгасените фарове на околните коли да почнат да отразяват силно и некомфортно светлината идваща към очите ви. За справка пускате дългите и виждате разликата. По хоризонталното направление се усеща ако има проблем по много прост начин: Пак тъмна улица, кара се с нормална скорост и рязко (но не много силно) се натиска спирачката. Ако фаровете са добре, петната им просто се приближават към колата заради клякането на предницата, но разстоянието между тях не се променя. Ако не са ОК, двете петна освен към колата променят разстоянието и между себе си. Ако са зле, това е видимо и с "просто око". Естествено, най-добре е стенд, особено ако майсторът е компетентен. Трябва да се внимава и с усилието прилагано на реглажните винтове. Механизмите са крехки и ако в определена посока ходът им свърши, а желаната позиция още не е постигната - не напъвайте - трошат се лесно и в най-добрия случай трябва да се разлепя стъклото и да се ремонтират леглата на пластмасовите резби или ставичките. По-лесният начин е нов фар. Недостатъчният ход по хоризонталата е признак на челен инцидент и не добро изправяне на "очиларката", дори външно предницата да изглежда добре "наредена". Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
zlobar4e 116 #4 Отговорено 30 Юли, 2018 Emich ,Ceco също така доста голяма част от колите ни нямат системи които да регулират фаровете при различни натоварвания, просто защото са старички. Темата е насочена по скоро към тези от нас които обичат сами да работят по колите си. Не разчитайте,че като отидете в пункта за ГТП или някой сервиз, давайки 20-30-40 кинта, "майстора" знае как и какво прави въпреки,че сте убедени в обратното. Личен опит -обикалял съм по сервизи и пунктове съвсем целенасочено, и се наслушах на всевъзможни съвети и мнения, от които нямаше едно с едно да си съвпадат. Също така и никой не е казал че трябва да рисувате чертаете и т.н.,има по-бърз и елементарен начин, просто имах свободно време реших да го направя нагледно и да споделя, щото съм сигурен че на някой ще му е от полза. 1 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
ceco_accord 6144 #5 Отговорено 30 Юли, 2018 Всичко това е безспорно и не омоловажаваме трудът ти. Просто всеки от нас е допълнил по нещо (по свое усмотрение). Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове
Emicha 1863 #6 Отговорено 30 Юли, 2018 Преди 9 часа, zlobar4e написа: ......Не разчитайте,че като отидете в пункта за ГТП или някой сервиз, давайки 20-30-40 кинта, "майстора" знае как и какво прави въпреки,че сте убедени в обратното....... И за това си абсолютно прав ! Много често, при наличие на добри инструменти, стендове и като цяло оборудване , майсторите не могат да работят с тях и не могат да ти свършат работа( не само за реглаж на фарове, а за всякакъв друг реглаж). Естествено, всеки нормално технически грамотен човек, имащ средни умения, (за да може да завърти едно две винтчета), може да си регулира що годе фаровете, така че да му е най-добре на него, но едва ли за останалите участници в движението, ще е добре. За това иде реч и ако едни "майстори" не могат да свършат работа, други ще я свършат- просто трябва да се информираш, разпиташ и намериш точното място. Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове