Jump to content
lelemale13

Малко за маслата :tease:

Recommended Posts

Едно мнение от форума на рено дето ми хареса ако много ви издразни че се "дъвка любимата" тема на много хора изтрий те го, ще го преживея :D 1. Масло 40 е ТВЪРДО лятно, масло 15В е твърдо зимно а масло 15В40 е всесезонно.2. 15W е зимен вискозитет. Т.е. какъв е стартовия вискозитет при палене при -ХХ градуса. Извод: колкото по-малка е първата цифра - толкова по-лесно пали двигателя при темп. под нулата3. Втората цифра е вискозитет само и единствено при 100 град. Целзии. Т.е. средната работна температура на двигателя.4. Как се мери вискозитет и какво значат тези шибани цифри?1927 година когато е измислен стандарта в Щатите е премерено времето с ХРОНОМЕТЪР за което масло нагрято до 100 градуса Целзии( виж колко Фаренхайт) изтича през калиброван отвор (не знам колко). Вискозитет 40 (работен - т.е. втората цифра) значи че това масло изтича за 40 секунди (при фиксиран обем) през съответният отвор. Тогава не е имало зимен вискозитет и за това той се нормира по друг начин.5. Маслата имат и трети вискозитет. За съжаление той не се нормира по никакъв начин на опаковките. Този трети вискозитет е при температура 150 град. Целзий. Това е температурата на която се нагрява маслото в маслената магистрала и по сегментите на цилиндъра. Маслата с вискозитет 10W40 & 15W40 точно тук се различават драстично. Или тук е тънката граница "защо ми трака еди кво си". Този виск. се дава само от някои реномирани производители (Кастрол) на техническите страници в техните сайтове.6. Как да познаем кое масло е синтетично? Колкото е по-голяма разликата между двете числа толкова е по-синтетично (стабилно) маслото. Например 15W40 & 15W50 са типично минерални масла. Може да бъде написано че имат синтетика (до 40%) но това не променя нещата принципно. Масла 10W40 са гранични. Т.е. могат да бъдат с неопределен състав. Малко или много полусинтетични. Ама полу.7. Кое по дяволите е НАЙ-ДОБРОТО масло за мен? В Европа избора на топ масло за нормални коли е 5W50. Толкова. Проверете къде се продава, кой може да го произведе и вижте колко струва. Това масло не може да бъде полунещо си. Известни са ми само две фирми за момента които го произвеждат.8. Защо ми препоръчват 10W30 и ти ли ще ми кажеш какво да си купувам?Аз не казвам какво да се купува. Само споделям своите знания. Какво ще си купите е ВАШ избор. Не че си карам колите винаги с "топ" клас масла. И на темата. Масло 30 е "тънко". Върви бързо по маслената магистрала и маже "леко". Води се "гориво спестяващо". Да! И мотороубиващо. Защото колите са предвидени за бракуване след 100, 200, 300 хил.км в зависимост от класа и на никой извън България не му пука в какво състояние ще продаде (бракува) старата си "бричка" която ще дойде у нас за да стане ВАШАТА НОВА кола.9. И КАКВО по дяволите значи това шибано 0W, 5W, 10W, 15W и то ще ми счупи ли "матора" ?Информацията по тези данни е поверителна. Буквално. Ако искате да я получите плащате ХХХ$ на SAE и ви дават правото до тези данни. ОБАЧЕ! Интернет е ГУЛЕМА работа .... Та справка за тези числа (само 2 години ми отне да се докопам до тях и сега ша ги спУделя):Low Temperature Cranking Viscosity (cP @oC): 0W = 6200 at -35oC, 5W = 6600 at -30oC, 10W = 7000 at -25oC, 15W = 7000 at -20oC, 20W = 9500 at -15oCLow Temperature Pumping Viscosity (=60000cP @oC): 0W = -40oC, 5W = -35oC, 10W = -30oC, 15W = -25oC, 20W = -20oC10. Да обобщя - по "широките" по цифри масла са по-стабилни в по-широк темп. диапазон (синтетични). Първата цифра на "всесезонните" показва възможността на едно масло да работи на "леден" двигател. Втората цифра показва мазането при работна температура на матора. А тя е еднаква за ВСИЧКИ мотори. Около 90 град. за умерен климат (нашият). Идеалното масло на "леден" мотор е 0W. Безусловно. За зимата естествено. Маслото за "топъл" двигател бива 30, 40 или 50. 30 пести гориво (2-3%) но унищожава двигателя за 150-250х. км. 40 е "нормално" но не дава добро мазане при натоварване. 50 дава плътен дебел слой с лек преразход на гориво (за минерални масла) и удължава живота на "матора" до степен че избива разходите по гориво за сметка на "капитален ремонт".11. Е са кво? Само "синтетика" ли да жулим?Ми не знам. Синтетиката се прави най-често от ПАО. Да не ви пука това какво е. Страшни темп. диапазони. Много стабилно. Течливо. Маже идеално. Има само един мъъъъъничък проблем. Не се лепи за метал. Мамка му. За това в "пълната синтетика" има други добавки (обратни на минералните) които я карат да се залепи за метала (адхезия). И като им мине времето маслото бяга от метала (който тряба да маже) като дявол от тамян.12. Е ти прекали. Направо. И сега какво?Ами на двигатели на които ИЗРИЧНО пише СИНТЕТИКА (примерно след 2001г.) няма избор. На по-старите такива последните масла (Long life) НЕ ТРЯБВА да се ползват. Ама категорично (още не знам защо). И не се лъжете по надписа 30000км. според информацията (пак не е проучено защо).Та ако мотора не "яде" масло една прилична "широка" полусинтетика ще му дойде добре. Ако яде повечко май няма да му се "върже" на собственика иначе не вреди (освен на джоба). Останалото са митове, легенди, "един майстор" и една жена "казали".13. Финален финал.Като ги разбираш толкоь кажи за API S? класовете?Ами клас S? е за бензин. Понеже нямам печки, другите класове (за дизел) не ги помня но те са адекватни. Това API пак е пълна тъмнина като САЕ. Там клас SA показва "базово" масло. Т.е. такова от 1927 г. без присадки (подобрители). Такова масло ако ви попадне не го наливайте в нищо. Дори да го смените след 1000км, считайте че през това време не сте имали масло. Нормалните масла за днешно време са поне клас SJ. Топовите са SL/SM (идеята е класовете да се развиват по азбучен ред. А = най-нисък, нагоре растат по качество и изисквания). Класове SM и нагоре не се препоръчват за двигатели преди 2001 година. Там се налага отделна проверка. Може да се обърне особенно внимание и на клас SL преди употреба.----------------

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Мнението не е от форума на RENAULT, а от AUDI. Ето го и него, авторът е grizzly. От спорадичните ми посещения в тамошния форум съм останал с впечатление, че е нормален човек, обаче в това му конкретно мнение има много, да ги наречем така, несъответствия. Не знам откъде да започна, затова ще карам наред (което най-много прави впечатление):

 

6. Как да познаем кое масло е синтетично? Колкото е по-голяма разликата между двете числа толкова е по-синтетично (стабилно) маслото. Например 15W40 & 15W50 са типично минерални масла. Може да бъде написано че имат синтетика (до 40%) но това не променя нещата принципно. Масла 10W40 са гранични. Т.е. могат да бъдат с неопределен състав. Малко или много полусинтетични. Ама полу.

 

Това, да ме прощава авторът, но са пълни глупости. Хем колкото по-голяма била разликата между двете числа, толкова по-синтетично било, хем 15W50 било типично минерално. Истината е точно обратната. Едно напълно синтетично масло с "номер" 5W20 (само като пример) си има нужните свойства още като базово и се нуждае от много малко добавки за фина настройка на формулата. Колкото разликите между първото и второто число стават по-големи, толкова повече добавки са нужни за постигането на резултата.

Също така отдавна няма връзка между вискозитета и продуктите от които е изготвено маслото. Например 10W40 го има (от различни производители, разбира се) както като пълна синтетика, така и като естерно, минерално и полу-синтетично. Много хора смятат, че щом първото число е 10, това означава полу-синтетика, щом е 15 - минерално, а 0 или 5 - пълна синтетика. Това не е така (по любознателните знаят за делото в САЩ, довело до това решение).

 

7. Кое по дяволите е НАЙ-ДОБРОТО масло за мен? В Европа избора на топ масло за нормални коли е 5W50. Толкова. Проверете къде се продава, кой може да го произведе и вижте колко струва. Това масло не може да бъде полунещо си. Известни са ми само две фирми за момента които го произвеждат.

 

Глупости. Няма един-единствен вискозитет, който да става за всички автомобили (въпреки че по сервизите опитват да пробутват масово само 5W40 или 10W40, защото така е по-лесно). Най-доброто масло се препоръчва от конкретния производител, за конкретния двигател, и се посочва в упътването за експолатация. Може да варира в известни граници, но като цяло, по-новите автомобили са с по-тесни отвори и изискват по-тънки масла. Това "50" може и да е подходящо за някой грохнал немски курник, но по никакъв начин не е приложимо в N22 на HONDA (дизеловият им двигател в Accord и 8-ма Civic), примерно, където се изисква 0W30. По същя начин за 6-та генерация Civic (и всички други преди него) се препоръчва 5W40, но за 7-ма - 0W30 или 5W30.

Обаче също така е вярно, че част от производителите предписват по-тънки масла, защото имат квоти за разход, замърсяване и пр. в които трябва да се вместят. Тези квоти важат за целят моделен ред и за да могат на пазара да се появят неща като FORD F150 с 5, 6 или 8 литров двигател, то малкоте модели трябва да харчат и замърсяват колкото се може по-малко. Един от начините е "по-тънко" масло.

Не смятам, че HONDA се нареждат сред тези производители - освен, че повечето са пословично иконимични, да не забравяме и моделът на Civic, който още през 70-те е изпълнявал неприетите норми за замърсяване без катализатор, и е щял да бъде едва ли не единственият автомобил допуснат до пазарите на Калифорния; но след намесата на автомобилното лоби в САЩ, нещата са си дошли "по местата". :D

 

9. И КАКВО по дяволите значи това шибано 0W, 5W, 10W, 15W и то ще ми счупи ли "матора" ?

Информацията по тези данни е поверителна. Буквално. Ако искате да я получите плащате ХХХ$ на SAE и ви дават правото до тези данни. ОБАЧЕ! Интернет е ГУЛЕМА работа .... Та справка за тези числа (само 2 години ми отне да се докопам до тях и сега ша ги спУделя):

Low Temperature Cranking Viscosity (cP @oC): 0W = 6200 at -35oC, 5W = 6600 at -30oC, 10W = 7000 at -25oC, 15W = 7000 at -20oC, 20W = 9500 at -15oC

Low Temperature Pumping Viscosity (=60000cP @oC): 0W = -40oC, 5W = -35oC, 10W = -30oC, 15W = -25oC, 20W = -20oC

 

Oтнело му било 2 години. :rolleyes: Едно търсене в Google отнема 2 секунди и в случая данните са за при -25° F (или -34° C, ако не бъркам):

 

Публикувано изображение

 

Не знам какво толкова е станало като ги е "спУделил" тези данни авторът, но явно на него му изглеждат някак тайнствени и неразбираеми, което автоматично би следвало да му придаде тежест в очите на четящите. :D Като му беше отнело толкова време, да беше видял, че различните масла (от различни производители, но с еднакъв индекс - 10W30 за конкретния случай) имат различен вискозитет при една и съща температура. И има по-течливи, има и не чак толкова.

 

10. Да обобщя - по "широките" по цифри масла са по-стабилни в по-широк темп. диапазон (синтетични). Първата цифра на "всесезонните" показва възможността на едно масло да работи на "леден" двигател. Втората цифра показва мазането при работна температура на матора. А тя е еднаква за ВСИЧКИ мотори. Около 90 град. за умерен климат (нашият). Идеалното масло на "леден" мотор е 0W. Безусловно. За зимата естествено. Маслото за "топъл" двигател бива 30, 40 или 50. 30 пести гориво (2-3%) но унищожава двигателя за 150-250х. км. 40 е "нормално" но не дава добро мазане при натоварване. 50 дава плътен дебел слой с лек преразход на гориво (за минерални масла) и удължава живота на "матора" до степен че избива разходите по гориво за сметка на "капитален ремонт".

 

Да обобщя и аз: от 40,000 км. до 90,000 км. карах с Motul 8100 Eco-nergy 5W30 (смяна всеки 10,000 км.) Разход 6-6.5 литра на 100 км. извънградско. На смяната на 90,000 км. сложих естерно - Motul 8100 0W30 X-lite. Разход 5-5.5 литра на 100 км. извънградско, от 90,000 км. до към 97,500 км., след това рязко покачване и достигане на старите 6 литра. На смяната на 100,000 км. сложих отново естерно, но на друг производител. В момента съм на 110,000 км. и, за разлика от Motul-а, не мисля да го сменям до 20,000 км. Толкова препоръчват от HONDA (за ненатоварен режим на експлоатация, какъвто е моят - само извънградско, като за под 100 км. изобщо не я изкарвам), толкова (и повече) гарантира производителят на маслото. Разходът устойчиво си е 5 литра на 100 км. извънградско (до 90 км./ч. извънградско и до 110 км./ч. на магистрала; с други думи до около 3000-3200 об./мин.) За разход на масло и дума да не става.

Ако някой мисли, че "дигателят ще се унищожи" - отваряме го по всяко време за негова сметка и публикуваме снимики. :)

MOTUL няма да сложа повече в моя кола. Цената е неоправдано висока за това, което предлага.

 

11. Е са кво? Само "синтетика" ли да жулим?

Ми не знам. Синтетиката се прави най-често от ПАО. Да не ви пука това какво е. Страшни темп. диапазони. Много стабилно. Течливо. Маже идеално. Има само един мъъъъъничък проблем. Не се лепи за метал. Мамка му. За това в "пълната синтетика" има други добавки (обратни на минералните) които я карат да се залепи за метала (адхезия). И като им мине времето маслото бяга от метала (който тряба да маже) като дявол от тамян.

 

"Мъъъ-ъ-ъ-ъничкият" проблем се решава с естери. Те пък са полярни и залепват за метала, мамка му. :D А като "мине времето", обикновено са изминати едни 20,000-30,000 км. :lol:

Моето масло пък е в по-голямата си част естерно (синтетично добити, не извлечени от растения). Ето какво казава производителят:

 

XXXXXXX is an all synthetic formula which is designed to provide the greatest protection possible by using the highest quality base stocks and additives. The polyol ester base stock, which are the only lubricants capable of lubricating a modern jet turbine, provide advanced high-temperature stability - much more stable than petroleum’s or other types of synthetics - and keep upper ring and turbo bearings clean.

XXXXXXX provides 25-50% less evaporation than most petroleums. This allows better sealing, reducing oil consumption and wear, while improving engine efficiency. XXXXXXX motor oils have a high natural-viscosity index (VI), which provides better oil film thickness in bearings and cams than petroleum straight grades or multigrades.

XXXXXXX provides 25% more bearing viscosity than petroleum 10W30s. The excellent thermal stability, oxidation resistance, and the ability to lubricate hot metal - which is unequalled in any other oil - make XXXXXXX a superior lubricant for turbochargers and highly stressed engines. The high detergency provides excellent engine cleanliness and wear protection for even extended drain intervals - an improvement over any synthetic oil available.

 

Както вече казах, "цифричките" му са 0W30, но за разлика от някоя полу-синтетика, която е бъркоч от петрол, синтетика и много добавки (*), тези стойности са си "фабрични", т.е. основата на маслото си има тези свойства и не се нуждае от добавки. Осигурява по-дебел и стабилен филм от полусинтетики и др. подобни, и за капак залепва по метала, като предпазва двигателят от "сух" старт.

 

ИЗВОД: Не вЕрвайте на всичко, което прочетете във форум. Може да е дълго, да изглежда "засукано", но не е задължително да е (изцяло) вярно. Истината е "някъде там". :)

 

(*) - Както вече казах, колкото е по-голяма разликата между първата и втората цифра, толкова повече добавки са използвани за получаването на маслото. С времето тези добавки стареят, губят свойствата си и маслото вече няма нужния вискозитет. Затова вместо да се задържа между металните части и да ги смазва, то заминава в цилиндрите и изгаря. Това (лично мое мнение) е причината много хора се чудят, че до еди-колко си километра не го било пипнало, а след това започнало да го гори. Започне ли внезапно да го гори (при изряден двигател, който не се "разхожда" редовно в червената зона), не доливайте, направо го сменяйте. То си е заминало (пак лично мнение).

  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кой от къде го е взел не е много важно, важна е информацията. Но да си призная знанията на колегата над мен са ми по близки до мийте.Извода за мен от всичко това е не слагай по тънко масло на нашите бегачки или каквото имаме там редки масло имам предвид цифрата след W(S2000 работи с 10W40 и по тънко не трябва да се слага а оборотите ги няма за нищо) ако искам да глезя 20 годишната си кола първата цифра(преди W) свалям възможно по на долу а 2-рата(след W) дигам нагоре. Състезателните коли ги карат с xxW60 а не с xxW20.Вярно че като направят един двигател или след тунинг има дино стендове където картера остава отворен и отдолу се слага "съд"(доста неподходяща дума :)) и се сменя докато се определи подходящия вискозитет. Но тези двигатели не са вечни а и еконормите и други хиляди причини и най-подходящия вискозитет за този двигател доста се променя в посока вредяща му. Имам един PDF в който се тестват маслата и там се говори за стабилност на маслото което показва как вискозитета пада с времето при някой масла и то не малко, Егати състезателните масла ако са такива освен в коли на който маслото се сменя почти след всяко каране и цената им никой не я гледа другаде нямат място а доста хора карат с такива!!! и си мислят че предпазват двигателя си. А Наще бегачки дето се опитват да ги изкарат на по около 160 000км или по малко са навъртели такива бесни километри. Те ревът искаме по гъсто вече сме стари нищо че още ни бива а вие ги убивате като им наливате масло почти като вода. А да не говорим че по сервизите и магазините доста често бращолевят такива глупости от рода "вече е на километри сложи му 15W40 вместо 10W40" а то маслото по гъсто само зимата като загрее вискозитета му същия като другото а колата даже може да го гори повече заради по ниското му качество(най често е с по ниско качество).

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дай да не намесваме "рацери" и състезатели в тази тема, че ще стане много дебела, нещо като 20W50 или 10W60 в "маслена" терминология. :D

Доста отбори използват различни по "дебелина" масла за различни цели. По-"тънките" за квалификационни обиколки, но задължително по-"дебели" за самото състезание. С по-тънките на двигателя му е по-леко и има повече мощност (съответно по-добри времена, а тук всяка десета от секундата е важна), но при продължително натоварване в едно състезание с високи температурни режими и смесване с гориво по-тънкото масло няма шанс да предпази двигателя. Колкото по-дебело е дадено масло (в общия случай), толкова повече ще издържи на смесване с бензин и ще запази някакви качества. Така че, ако се състезаваш и искаш да запазиш двигателя жив - слагаш по-дебело масло, друг избор няма.

Обаче за нормален автомобил, какъвто е моят например (1.6, 110 к.с.), най-голямото износване се получава при запалването на двигателя (сухите стартирания), така че колкото по-тънко (течливо), толкова по-добре. И моето 0W30 ще се разнесе много по-бързо из двигателя, за разлика от 15W40, например. Отделно полярността на естерите и филмът, който изграждат по метала. При решението ми са смяна на 5W30 с 0W30, икономията на гориво не беше планирана (просто исках най-доброто за двигателя), но пък е добре дошла.

Ето малко за състезателни масла от AMSOIL:

 

Super Heavy Weight SAE 60 Racing Oil

 

High-viscosity oil designed for high-horsepower racing engines - typically supercharged, alcohol-burning or nitro-fuled - which require a high-viscosity oil to resist the thinning effects of fuel dilution. Also ideal for motorcycles where SAE 60 motor oil is recommended.

 

GULF

 

There is a low viscosity (0W-30) oil which is ideal where power use inside the engine itself (from viscous drag, oil pumping, churning) has to be minimized. This oil grade is ideal for short sprint races and for qualifying laps – and the reduced viscometric drag is gained with the minimum effect on oil durability.

 

At the other extreme, Gulf offers a 10W-60 grade engine oil. This has been developed primarily for use in larger engines, under long endurance race conditions, where high engine temperatures are attained. This grade also compensates for oil thinning where there is fuel dilution from running the engine mixture 'rich' to get the maximum power, or where anti-lag devices on turbochargers cause fuel dilution.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дал си доста полезна и мисля компетентна информация но конкретно за избора на твоето масло предполагам че двигателя не ти е първа младост. За първата цифра 0 няма 2 мнения но за втората не е ли малка все пак за предпазване на двигателя е добре да има по дебел маслен филм например 0W40, няма ли някаква опасност да се разтропа някой лагер който има по голям луфт след време и да се обезсмисли икономията?.За сухия старт май по старите хонди го развъртат доста време :) Моята доста върти преди да запали. До колкото знам в канада са давали дефекти заради студа и сигурно заради това са взели такава параноична мярка

Редактирано от Ioan

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Явно е доста старо мнението, защото 5W50 се произвежда от доста фирми.Абсолютно вярно е, че няма как по вискозитета да се определи типа масло - дали е минерално, синтетика или полусинтетика. Има 10W40 минерални и полусинтетични, както и 15W40 - такива. 0W30 са винаги синтетики.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...