Jump to content
Dulgia

Коне и въртящ момент ?

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

 

евала ти за изказването , също така най добър пример за това как се вадят много коне от малък работен обем са двигателите от Ф1 , Което ме подсеща за разработката на Хонда през 80-те години с 1.5 литровият турбо двигател , и неговите 1200 к.с. Мисля ,че модела е Lotus 99T , двигателя e:Honda RA166E :angry: Japan Rocks !!! Редактирано от activity

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

cls, идеята ти е вярна - само мерните единици не съвпадат много ;)

...

Мдааа, прав си - незнам що реших да набия направо стойността в НМ :angry:

Ма нали съм в първи клас :cool:

 

102НМ= 75.22 lb/ft

Та верните сметки са следните: К.с(д13б2) = (75.22*10000)/5252 = 143.22162985529322162985529322163 ~ 143.222 кс.

 

Така или иначе се отклонихме много от темата.

Ето тази формула мисля, че синтезира нещата по темата:

Публикувано изображение

 

Физически в колата ние усещаме с тялото си въртящият момент(това,което ни "залепя" за седалката, както в писах в първото си мнение).

Затова някои коли(примерно дизелите) изглежда,че дърпат много, но по-нататък в диапазона обороти "умират".

Това е така,защото имат 250НМ(примерна стойност) ама всичко приключва до 3500 об/мин(пак примерно) оттам нататък въртящият момент пада стремглаво,

а да речем бензинов мотор има 140НМ(примерна стойност) и неговата силица е до 7200(пак примерно).

 

По формулата смятаме(вече конвертирам към lb/ft :) ):

Примерен дизел: 250НМ при 2500 об/мин =~ 87.762

Примерен бензин: 140НМ при 6800 об/мин =~ 133.670

Ето и защо конските сили са различни(въпреки,че "примерния дизел" има по-голям въртящ момент).

Да подчертая това не е война бензин/дизел, нито пък темата е за това кое е по-добро

Примерите са чисто илюстративни,

за да покажат как се влияе мощността в комбинация голям върт.момент/по-ниски обороти

и по-нисък върт.момент, но по-високи обороти.

 

Има и още нещо - когато дават характеристиките на двигателите може да сте забелязали,

че макс. въртящ момент е примерно при 3100 об/мин, макс мощност(кс) е при 6800 об/мин.

Пример с Д13Б2(отново :) )

По каталог:

Макс НМ: 102нм при 3100 об/мин

Макс КС: 75кс при 6300 об/мин

 

102нм= 75.22 лб/фт

(75.22*3100)/5252 =~ 44.399 кс

 

С увеличаване на оборотите въртящият момент неизменно пада, но с малко

и затова при 6300 оборота все още има доста "останал" въртящ момент:

От 102НМ/3100 при 6300 об/мин са намалели до 85НМ, но въпреки това:

85НМ= 62.68 лб/фт

(62.68*6300)/5252 =~ 75.187 кс

 

П.С Надявам се този път да няма грешка в сметките.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

е няма да те проверяваме цифра по цифра :blink: .. важното е да се предаде идеята ...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пак се обърках много брутално... :):D;) Някъде нагоре ми казаха,че ако двете МПС-та са примерно 10-тона (демек много по-тежки),тая с по-големия въртящ момент ше върви повече.Ако едното МПС е 100коня 200НМ,а другото -100Нм 200коня.Дали е така всъщност,защото аз не съм убеден много?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

отговора е не-еднозначен за да разбереш, че зависи от скоростите, ще ти го обясня така ;) ... ако си с една и съща кола и качваш баир със 50км/ч - на 5-та ще ти е много по-трудно на ускоряваш ( ако въобще двигателя ти позволява ) отколкото на 2-ра ... разликата е в това, че на втора имаш предавателно число 8.403678, а на 5-т е 3.420927 разликата е повече от 2 пъти .. освен това въртящия момент при 2К оборота е значително по-малък отколкото тоя при 4К .. което води до това, че силата която бута на 5-та е 4-6 пъти по-малка от тая на 2-ра ... като извадиш от това и съпротивлението на асфалта и на въздуха - не остава нищо което да бута на 5-та . а на 2-ра си е значително число та мисълта ми е такава тия 200 коня ако се употребят с грешно предавателно чисо - ще паднат от 100-те ...НО на "правилната" предавка - 200 коня са си 200 коня най общо можеш да сметнеш нещата така: предавателното число на конкретната предавка*крайното предавателно*въртящия момент на двигателя в този момент/ радиуса на гумата в метри = силата която бута колата (силата която бута колата - силата на челното съпротивление - сиалта на съпротивлението на гумите ) / масата на колата = ускорението в даден момент ... нормално дизелите имат много по-дълги скорости, заради по-тесния и по-нисък диапазон от добър въртящ момент ... ако такива скорости се слжат на бензинов без турбо - резултата ще е мърша ... вземи за пример 5-тата на икономиците :) типично дизелова .. и аз искам такава :D .. ще удрям прекъсвач някъде към 4200км/ч ( шегичка )

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами то си има линейно движение колега, и това е движението на буталото...При скоростната кутия няма линейно движение, така че пак ти казвам- не я намесвай нея, защото тя няма нищо общо с определянето на въртящият момент на един двигател...

Въртящият момент си е точно моментна сила, произведена от него, и той зависи най вече от налягането в цилиндъра и от неговият обем...

Ето я самата формула за изчисляване на въртящият момент...

 

 

T (Nm) = V * p * C2

T = въртящ момент (Torque)

P = налягане в цилиндъра

V = обем на цилиндъра

C2 = константа

 

Както сам виждаш,налягането и обема играят най важна роля за изчисляването на въртящият момент, така че като сложиш обем от 2000куб/см. и го умножиш по работното налягане, няма как ВМ да е само 100 Nm...

А щом продължаваш да твърдиш че пиша глупости,вземи го открий този 2000-кубиков двигател с 100 Nm въртящ момент, и го дай тука да го видим....

Пожелавам ти успех при търсенето...

 

А, и ако не успееш да го откриеш, мисля че е редно все пак да се извиниш за обидите...

Честно да ти кажа, не разбрах какво искаш да ми кажеш с това за линейното движение на буталото. Ако един двигател няма линейно движение, няма да има момент?

Пак ти казвам ( не се сърди, не се караме, а само си спорим за изясняване на истината ;) ), че момент НЕ Е СИЛА. Момента е равен на сила по рамо и затова мерната му единица в Нм. Силата е равна на маса по ускорение. Сила по площ е равно на налягане. Обема е равен на лице (площ) по височина (разстояние). Вероятно можеш да си обясниш формулата която си написал.

Във формулата кое налягане взимаме и кой обем? И двете се менят непрекъснато. Формулата която си дал е за изчисляване на момента в точно определено време. Спираш двигателя в положението Х и сваляш моментното налягане и моментния обем. При нея обаче не получаваме релния въртящ момент. Защо и как ме мързи да обяснявам.

 

войводата/cls къде я намери тази формула? Аз не съм запознат с хамериканския и затова искам да попитам какво е това което търсим във формулата (power) и какво е това известно (horsepower)? Моите скромни познания ми стигат да си преведа, че първото е мощност, а второто конска мощност (конски сили). Коя точно мощност се опитва да намери тази формула?

 

Dulgia С пробване става работата. На приказки всеки може всичко. :)

 

lookcho От каква скоростна кутия са тези числа, които си дал? Аз защо си мисля, че 5-та предавка е с предавателно число по-малко от 1-ца, а 4-та е директна, т.е. е 1(или предавателно число много близко до 1-ца), а 1-ва и задна са с предавателни малко над 3. С тези предавателни числа бая звяр ще да е колицата :D , а пък да не говорим за кутията. Как ли изглежда редуктор с предавателно число 8.4, който трябва да издържа на... да речем 150 коня?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз вече стигнах твърдо до един извод.СКОРОСТНАТА КУТИЯ Е СВРЪХ ВАЖНА.п.с.чета темата с огромен интерес.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

rook, опростил съм задачата - 2-ра х крайно и 5-та х крайно демек :4.хх * 4.хх = 8.ххи 4.хх * 0.7х = 3.ххтова са моите числа, но ме мързи пак да ровя в ръководството :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

lookcho как смяташ? :rant: 4*4=8 ;)))))Константите не са интересни и затова не се сетих, че си включил главното предаване. Вероятно всички по незапознати си мислят че формулата за мощността е само момента по оборотите, но не е така. И там си има константа, но тя не е интересна (поне за мен не са интересни константите).

Редактирано от rook

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
;) идиот съм - вярно е !

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ето ги точно числата .. не знам как я измислих тая втора с 4.хх при крайно 4.хх ;) бахти и валяковата предавка стана ...1: 3.2502: 1.8943: 1.2594: 0.9375: 0.771задна: 3.153крайно: 4.437предавка*крайно*обороти на двигателя*диаметър на гумата*Пи = скорост предавка*крайно*момент*радиус на гумата = сила

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@ rook

Формулата съм я взел от тук http://en.wikipedia.org/wiki/Torque .

Това horsepower/33000 го използват, за да получат мощността в конски сили.

Използват предната формула и делят на 33000(защо точно на 33000 пише в статията на уикипедия за конски сили).

Но да пав си прав си объркващо е.

Според мен трябва да напишат 1/33000, а не horsepower/33000 т.е. няма въведена нова променлива.

Въобще не бях поглеждал какво пише, а само крайния резултат, който е верен и e формулата за мощност в конски сили.

Извеждането на самата формула за момента не ме интересува.

Т.е. Мощност(к.с.) = (ВъртящМомент(lb/ft)*Обороти(в мин.) ) / 5252

Търсех някъде да е на картинка и това ми попадна първо :rant:

Намерих по-добра картинка - Публикувано изображение

Тук са означени:

horsepower - мощност в конски сили

torque - въртящ момент в единици lb/ft

speed(rpm) - обороти в минута на двигателя

5252 - константа ;)

 

Конвертиране на Nm към lb/ft и обратно тук ЦЪК

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е доста стара, но сега като я изчетох, мисля че ще е полезно да постна една статия, която доста добре обеснява нещата, а именно защо ускорението зависи пряко от мощността, а не от въртящия момент.ЕТО ТУК

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...