Чавдар 58 #1 Публикувано 19 Юли, 2010 Ето една полезна статия, която преведох от www.ek9.org http://www.ek9.org/forum/resource-area/137...es-engines.html Статията е с базови обяснения, приложени при Honda B-series DOHC двигатели. Засега ще преведа само началната част: Преди да започнете да променяте нещо по двигателя, трябва да знаете 2 основни неща: 1. Каква пикова мощност искате. 2. Къде искате да е разположена тази мощност в диапазона с обороти. Преди валовете, нека припомня някои основни понятия: - Въртящ момент е колко енергия произвеждате за едно завъртане на коляновия вал. - Мощността е произведение на въртящият момент, умножен по съответните обороти в които е създаден този въртящ момент. (Мощност = въртящ момент х обороти.) Разпределителни валове: (важи при едновалови и двувалови двигатели) Ето как характеристиките на разпределителните валове променят кривите на мощност и въртящ момент. 1. Увеличена продължителност на отваряне на клапаните: - Измества пиковите стойности на мощност и въртящ момент към по-високи обороти. Това означава, че при еднакво вдигане на клапана в мм и еднакво презастъпване на валовете, спрямо фабричните, но по-продължително отваряне на клапана в градуси от разпределителния вал, мощността отива към по-високи обороти. Около 20* по-продължително отваряне ИЗМЕСТВА кривите на мощност и въртящ момент с около 1000 оборота нагоре. 2. Увеличено повдигане на клапаните: - Дава по-висок въртящ момент и оттам и повече мощност, като запазва диапазона от обороти. При идентично отваряне в градуси и презастъпване на валовете и по-големи гърбици, ще получите по-голяма мощност в целия диапазон от обороти. - Тук оказват влияние и броя и размера на клапаните, вида на горивната камера, диаметрите на всмукателните и изпускателни канали, за да получите мощност колкото и когато искате. 3. Увеличено презастъпване на всмукателен и изпускателен вал: (само при 2 разпределителни вала) - Дава по-голяма пикова мощност, но намаля въртящият момент в ниските обороти. А) Ъгъл на разделяне – определение: Това е ъгъла между всмукателния и узпускателния вал, които се измерва в градуси. Този ъгъл определя 2 важни неща: презастъпването около ГМТ и какво е закъснението на затварянето на всмукателните или изпускателните клапани. Б) Презастъпване – определение: Това е времето, изразено в градуси от коляновия вал, което определя времето в което вмукателните клапани са отворени (Преди ГМТ), а изпускателните клапани все още не са затворени (След ГМТ). Времето в което всички клапани са частично отворени. - Повече презастъпване (по-малък ъгъл между разпределителните валове, спрямо фабричния) обикновено води до изместване на въртящият момент към по-високи обороти. Това може да увеличи пиковата мощност, но само ако имате изпускателна система, която е правилно проектирана и оразмерена, за да може да изпразва цилиндрите от изгорелите газове. - По-малко презастъпване обикновено подобрява поведението в ниските обороти. - Презастъпването се увеличава по два начина независимо един от друг: 1. Увеличена продължителност на отваряне на клапаните. 2. Намаляне на ъгъла на зацепване между разпределените валове. Ефекти от промяната на презастъпването: Ако се сравнят валове със 116 градуса ъгъл на разделяне (фабрична стойност) и валове със 106 градуса ъгъл на разделяне - 10 градуса намален ъгъл на разделяне, което води до по-голямо презастъпване, резултатите са следните: По-голямото презастъпване води до по-голяма пикова мощност в края на диапазона с обороти, но води до загуби на въртящ момент в ниските обороти. Така имате по-голяма мощност при по-високи обороти и в по-малък диапазон от обороти Изводи с примери: 1. Кратко отваряне на клапаните, с голям ъгъл между разпределителните валове (малко или никакво презастъпване) дава голям и равен въртящ момент в ниски обороти, подходящ за движене на голяма маса. 2. Дълго отваряне на клапаните с малък ъгъл между разпределителните валове (голямо презастъпване) дава голяма мощност във въсоките обороти – такива са двигателите на пистовите мотори, формули и драгстери. 3. Средно продължително отваряне и разделяне на валовете може да бъде добре напаснато за ежедневна употреба с добър въртящ момент и мощност във всички обороти, добри ниски обороти и достатъчно въздух и за да може двигателя да „диша” на високи обороти. Винаги има компромиси когато избирате разпределителни валове за атмосферни двигатели. Получавате мощност и въртящ момент в една част от диапазона с обороти, но винаги за сметка на срещуположната част. ======================================================== Това е началото на статията, другата част може да я четете от линка, но тя засяга конкретни двигатели и стойности. Всичко това е ненужно на повече от нас, а тези на които им трябва, вече го знаят Мисля, че може да е от полза за общата култура на ентусиастите наоколо и ако тук не е правилния раздел, да се прикачи на съответното място, за да има по-малко глупави въпроси и теми "имам нужда от съвет - какво да избера". Айде със здраве и дано е било интересно! 5 Сподели публикацията Адрес на коментара Сподели в други сайтове