Jump to content
SEZER

налягането в гумите влияе до 30% върху разхода на гориво

Recommended Posts

Колеги натъкнах се на една статия която казва че 30% от разхода на гориво влияе от налягането в гумите. Надявам се да ви бъде полезна. Ето я и нея.Това, че основното предназначение на автомобила е да се движи, звучи банално, но само по себе си представлява малко техническо чудо. Защото, за да стигне от точка А до точка Б, автомобилът трябва да преодолява невероятно съпротивление. В най-общи линии можем да кажем, че има четири големи съпротивителни сили, които усложняват живота на шофьора (без да броим дали се движите по наклон). Това са аеродинамичните сили (въздушното съпротивление), триенето (съпротивление при работата на мотор и скоростна кутия), съпротивлението произтичащо от масата на автомобила и това, което произтича от триенето на гумите. Ако при бързо каране дялът на аеродинамичното съпротивление е много висок, то при каране в градски условия, където непрекъснато натискате спирачката и пак тръгвате е от много по-голямо значение масата на автомобила. От тази гледна точка дялът на съпротивлението, което произтича от триенето на гумите варира от 30% при каране в градска среда до 20% при каране по магистрала. Преодоляването на съпротивлението коства енергия, която усещате директно по съдържанието на резервоара на вашия автомобил. Ето един пример, който е изчислен от експертите на ADAC: ако даден автомобил има среден разход от 6.7 л/100 км, дялът на гумите в този разход варира от 1.4 литра (магистрала) до 2.6 литра (градско). Защо е толкова много? Да предположим чисто хипотетично, че ако "гумите" бяха напълно гладки и произведени от метал, съпротивлението им щеше да е нула. Само че автомобилът нямаше да може да спира, нито щеше да може да завива, за твърдост на возенето да не споменаваме... Не, това го може само "гумената" гума с широка повърхност, качествени грайфери, профил срещу аквапланинг и напомпана добре с въздух. Еластичните свойства на гумите са много важни за сигурността при шофиране, въпреки че това коства гориво. Всяка промяна на формата на гумата, всяко допълнително огъване, всяка минимална промяна на съпротивителната повърхност на гумата коства допълнителна енергия, която се отделя при съпротивлението с повърхността на пътя като топлина. Следователно съпротивлението на гумите е необходимо зло, а индустрията, ангажирана с производството на гуми, се опитва да го оптимизира. Чрез използването на нови съставки и чрез промяна вътрешната структура на гумата се правят опити да се минимизират нежеланите промени във формата и свързаното с тях повишение на температурата. На пазара има гуми с допълнителното обозначение "Energy" или "Eco" които претендират да са постигнали успехи в това отношение. Истината е, че и Вие като шофьор може да облекчите ролята на гумите в движението. Разкарайте излишния баласт от багажника, избягвайте високите скорости – при скорост над 120 км/ч процесите водещи до промяна във формата на гумата се увеличават значително, проверявайте редовно налягането в гумите. Според анализаторите на ADAC един бар по-малко от необходимото налягане в гумите се равнява на 5% по-висок разход на гориво. Това вреди на околната среда и бърка във вашия джоб.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

при мен след смяна на летни със зимни гуми разхода е вече 1,5 л нагоре. :tooth: говорим за градско каране.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И студеното време - нормално. :tooth:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и при мен се получи така с смяната на гумите със зимни веднагавдигна разхода с 1.5 л казвам го при условие че си мислех че доста по рано ще стане студено но уви имаше топло време

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
;) Естествено, че щи те се вдига разхода, когато са ти меки гумите :D Това си е постулат!!!! Но списанията трябва да се пълнят с нещо.Преди много години, когато зимната гума не беше позната из нашите географски ширини, опитните шофьори спускаха налягането в гумите си и по този начин увеличаваха незначително своята проходимост при зимни условия.В днешно време това не е необходимо - зимната гума се помпи пак толкова, колкото и лятната. Но там вече имаме протектор, който е от много по-мек каучук. По тази причина може да има вдигане на разхода.P.S. От зимна до зимна гума има голяма разлика. А вдигането на разхода си е закономерност при ниски температура. Тогава и с летни гуми да караш - покачване винаги ще има. Редактирано от Oto Kluge

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз май съм единствения от форума, при когото има "намаляване" на разхода. Но то по-скоро е само лъжливо, защотото летните гуми са ми 15-ки, а зимните 13-ки и на дълго разстояние километража показва с 13-ките че съм минал повече километри, пък разхода си е същия и оттам все едно се получава че се е намалил, а всъщност се "увеличават" километрите, пък разхода си е относително същия, както и с летните гуми.Интересно и тъпо, ама факт :thumbs1:...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

при мен разхода се вдига с около 1 литър при смяната на летни гуми със зимни

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ясно е, че налягането влияе, но кой си оставя гумите на 1 бар под предписанията? Да не би да имат предвид 0,1 бар?И при мен разхода се вдигна, но аз също мисля, че делът на гумите е незначителен. Преди време карах кола с всесезонки и зимата разходът пак се вдигаше с до 1-1,5л. Все пак висим много повече в задръствания, колата изстива страшно бързо след спиране, предполагам по-голямо съпротивление при каране в сняг/дъжд и т.н.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То хубаво го вдига, но как по дяволите да си напомпам гумите точно по предписание, когато никъде никога не работят правилно компресорите?!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако цяла година си караш с едни гуми, а колата ти спи навън - естествено, че ще ти се вдигне разхода. И ако е само с 1-1.5 литра - направо е супер.Имам приятел, който се оплакаше, че колата му (на газ) харчи 20 литра зимата :D Като ми показа какво прави - онемях. Пали се на газ и се спира на газ. А капачката на бензина беше така клеясала - горката кола бензин не беше виждала последните година-две :) Майтапих го, като му казвах, че ще му дам гаража на баща ми, за да си върже изпарителя към щранговете на парното :D А от протектора на зимната гума разходът се влияе, при това сериозно. Особено ако гумата е за тежки зимни условия, а не някаква измислица от Кауфланд и гумаджийниците за социално слаби. Като прибавим сняг и дъжд зимата.. Картинката става ясна. Поне за мен.

Редактирано от Oto Kluge

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То хубаво го вдига, но как по дяволите да си напомпам гумите точно по предписание, когато никъде никога не работят правилно компресорите?!

Напълно съм съгласен колега преди няколко дена пътувах, и реших да си видя гумите по навик. И ги гледам аз на шел по-посока София точно като излезна от Пловдив мера помпа струвам. И на връщане пак меря, и кво се оказа че от 2.5 са се донапомпали сами 3.0 до 2.8 абе ужас.А и на отиване към северна България ми направи впечатление, че като карам по бързо имах чуството, че колата всеки момент ще литне никва стабилност.А по темата силно вярвам, че тая работа с налягането на гумите и горивото е с голяма доза истина.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи и аз съм един от малкото при които разхода падна.Да кажа защо е тъка.Летните гуми са 205/50/15 а зимните 185/60/14 разликата идва не в друго а в ширината и е огромна,поне 1 литър.Нямам проблем със студа защото правя преход 15 км извънградско всеки ден по перфектен път с една и съща скорост.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има и друго - дали гумата е с въздух или с газ. Говорих си с шефа ми и той ме навиваше да си напомпам гумите с газ. Той е немец и си чете подобни тестове на ADAC.Та според теста, който е чел:Когато гумата е с въздух и колата е спряла, въздуха се измества в горната част на гумата заради натиска и така долната част на гумата се деформира (образува се плоска част). При движение тази плоска част затруднява търкалянето на гумата.Когато е с газ, той не се мести като въздуха и гумата не образува плоски места.Той го е тествал при еднакво налягане на газ и въздух и според него има разлика, дали наистина е така не знам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest Al_Capone

Айде пак се почнаха разни сложни физични изчисления. Въздуха може да се счита за идеален газ за целите на това изследване. Не вярвам да ти се загряват гумите над 250 градуса че да има значение. Или пък температурите да стигат близко до абсолютната нула.П.С. И въздуха е газ не е метал.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има и друго - дали гумата е с въздух или с газ. Говорих си с шефа ми и той ме навиваше да си напомпам гумите с газ. Той е немец и си чете подобни тестове на ADAC.Та според теста, който е чел:Когато гумата е с въздух и колата е спряла, въздуха се измества в горната част на гумата заради натиска и така долната част на гумата се деформира (образува се плоска част). При движение тази плоска част затруднява търкалянето на гумата.Когато е с газ, той не се мести като въздуха и гумата не образува плоски места.Той го е тествал при еднакво налягане на газ и въздух и според него има разлика, дали наистина е така не знам.

Ако шефа ти е прав, това ще рече че когато гумата е пълна с газ и не се получава сплескване от долния край какво става със сцеплението? Ще намалее значително, защото е изчислено оптималното налягане на всяка гума с цел по-голямо сцепление. Този опит не съм го пробвал, нито знам дали може да се получи равномерно разпределяне на газа така че да не се получава сплескване от долния край на гумата. Знам само че има места където ги помпят с Азот. Каква е разликата нямам идея, знам само че е по-скъпо. Нека каже някой който е пробвал: ) Редактирано от SEZER

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, стига глупости. Този въздух, който е в гумите на колата ви, също така е и в белите ви дробове :punk: При -10 не вярвам да ви става топка желе в долната или горната част на дробчетата. Освен, ако не изкачвате Еверест. Но тогава е друго :D Азотът има по-добри характеристики от атмосферния въздух, защото той е добит лабораторно и няма куп примеси, които има въздухът от компресорите. Освен всичко друго азотът не е толкова чувствителен към температурни амплитуди. Т.е. при висока температура не се разширява много, а при ниска не се свива. Колко е просто само..Горна част, долна част... :| Сигурно и биене в гумите ви се получава при ниски температури :P

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предимството на азота спрямо въздуха е че при едно и също налягане в един и същи обем се влияе много по малко от изменението на температурата за това го използват в гумите на самолетите, който летят при много тежки условия от +50 до -50 (на 10 000 метра) градуса Целзий и при кацане се нагряват повече. Мисля, че във Формула 1 е същото, а там се нагряват наистина много.Правило ми е впечатление при различни температури от +20 до -10 градуса как ми се изменя налягането на гумите на колата.Аз по принцип си ги проверявам моите само в ОМВ и съм доволен и от разход и от поведение на пътя.Веднъж направих грешката да си ги проверя в SNG и там ми показа че и 4-те гуми са ми с 0,5 атм, по-ниско налягане, спрямо уредите в ОМВ. С целия си акъл ги донапомпих както си ми пише на купето. И тогава усетих колко нестабилна стана колата в завой. Изпуснах налягането до толкова колкото показваше манометъра в ОМВ и всичко си беше 6 :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

купете си барометър и си мерете винаги с него, правилното налягане е важно :rolleyes:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вече така ли му казват на манометъра, аз се си мисля, че барометъра мери атмосферно налягане..., ама що - не знам... :rolleyes:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предимството на азота спрямо въздуха е че при едно и също налягане в един и същи обем се влияе много по малко от изменението на температурата за това го използват в гумите на самолетите, който летят при много тежки условия от +50 до -50 (на 10 000 метра) градуса Целзий и при кацане се нагряват повече. Мисля, че във Формула 1 е същото, а там се нагряват наистина много.Правило ми е впечатление при различни температури от +20 до -10 градуса как ми се изменя налягането на гумите на колата.Аз по принцип си ги проверявам моите само в ОМВ и съм доволен и от разход и от поведение на пътя.Веднъж направих грешката да си ги проверя в SNG и там ми показа че и 4-те гуми са ми с 0,5 атм, по-ниско налягане, спрямо уредите в ОМВ. С целия си акъл ги донапомпих както си ми пише на купето. И тогава усетих колко нестабилна стана колата в завой. Изпуснах налягането до толкова колкото показваше манометъра в ОМВ и всичко си беше 6 :rolleyes:

Абсолютно същото направих и аз в SNG-то до новия надлез - напомпих ги колкото показва барометъра и след това щях да се претрепя. Колегата е прав трябва да си купим барометри. Не съм ги проверявал в OMV, но ще пробвам щом казваш са точни. А пише ли някаде по купето колко бара трябва да е, щотот гледах на мойта ама не видях?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами на мен налягането ми го пише от страната на шофьорската врата зависи от натовареността на колата и скоростта на движение или поне така го разбирам, също така има информация и за размера на гумите.Колеги, не бъркайте термините. Правилно е да се казва МАНОМЕТЪР. Не знам кой манометър колко е точен, то тези сигурно не са минавали на преглед или калибриране от както са ги купили, ако изобщо някой следи това, но факт е че хората им вярват сляпо.Ето малко повече информация за гумите тук и тук

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

помпете си колкото ви дават гумите и ще сте ок. и най-добре както по-горе казаха всеки да си има манометърче и само с него да си замерва, щото навсякъде показват различно.п.с.- утре атмосферното налягане казаха, че ще е ниско-така показал манометъра :rolleyes:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз проверявам с китайски манометър, на който вярвам колкото на прогнозата за времето, но поне гледам налягането да е еднакво на левите и десни гуми, за да не ми създава проблеми с устойчивостта.Въздуха наистина се разширява и свива доста яко, това съм го тествал като загреят здраво гумите (и спирачните апарати). Азотът би трябвало да е по-добре в това отношение, но честно казано заради професионално изкривяване или друг недъг - нямам никакво доверие, че в гумаджийницата ще ми напомпят гумите с азот като си платя, а не с обикновен въздух (така или иначе не ги виждам от какво пълнят).

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А колко е едно помпене с азот, някой знае ли?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един въпрос относно помпането с азот, по спомени от техникума, въздуха който дишаме е ~ 74 % азот, нали компресорите работят с атмосферен въздух и толкова голямо значение/разлика ли оказват останалите ~ 26 %? :lol:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчета, ето това е барометър: Публикувано изображение Не знам, как си мерите налягането, на гумите с него :lol:

А относно манометрите, трябва на определен период от време( 6м. или година, не помня) да се носят за сверка, в центъра по стандартизация. А до това, на колко места показват точно манометрите - господ знае само. Аз лично, съм попадал на манометър(Габрово, Лукойл-до хумора), отчитащ с 0.8атм. по-малко -> си бях напомпил гумите с 0.8 в повече, от препоръчаното = кошмарна устойчивост.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А колко е едно помпене с азот, някой знае ли?

На мен ми вземат лев на гума и Още по темата... :lol: Редактирано от sebulba

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един въпрос относно помпането с азот, по спомени от техникума, въздуха който дишаме е ~ 74 % азот, нали компресорите работят с атмосферен въздух и толкова голямо значение/разлика ли оказват останалите ~ 26 %? ;)

Съдържанието на азот във въздуха е 78%. За колите, които караме няма абсолютно никакво значение дали гумите ще са с обикновен въздух или уж с азот. Редактирано от Concerto

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вече така ли му казват на манометъра, аз се си мисля, че барометъра мери атмосферно налягане..., ама що - не знам... :D

:D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

барометър, манометър важното е че се разбрахме :dry:

Редактирано от SEZER

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При мека гума е нормално да гори певече.Какво става ако е повече напомпена?Ниско профилните гуми се помпат повече.Къде пиши колко?Аз последно си помпих гумата 215/40/17 в Плд изглеждаше ми леко мека.Като сложих подчижната бутилка и какво да видя 3.2 и двете предни.Викам какво да помпя трябва да изпускам.Не я барах.При това положение гори ли повече?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...