Jump to content
avtointerior

Свидетелство за управление на МПС - КАТ/София

Recommended Posts

Здравейте,

 

искам да споделя личният си опит по темата, защото след като се рових една седмица по всички възможни форуми така и не открих нищо смислено. В КАТ/София НИКЪДЕ няма информация, но има сигурно 20 табелки, че "ТУК НЕ Е ИНФОРМАЦИЯ". Има само едно табло с доста подвеждащи данни. Съветвам ви да помислите сериозно за подмяна, защото догодина 2010, ще изтече срока на милиони книжки и не ми се мисли какво, ще стане в КАТ тогава!!!

 

Първата ви работа като влезете в КАТ е да си изтеглите номерче от един от двата автомата във фоайето. /в този случай е копче "С"/. Вижте номерчето което сте изтеглили и кой номер е на ред в момента на едно от 4-те табла. Изчислихме с колега от форума на АУДИ, че средно минава по един номер на минута и половина, разбира се това е относително, защото има три 15-минутни почивки в които работят само две каси. Не ходете след 14.00 ч. шанса да ви излезе номера до 16.00 /пише с малки букви, че до тогава се подават документи/ е почти нулев. Също така ако влезете и автомата НЕ РАБОТИ - директно си тръгвайте, спират го защото са сметнали, че няма да могат да обработят повече номера /разбера се това никой не ви го казва и се чудите около 1/2 час дали не е спрян по случайност и дали няма да проработи точно когато си тръгнете :udri:

Ето какво пише в сайта на КАТ и някои мои бележки:

 

Подаването на документи за издаване на СУМПС става само лично !-ВЯРНО Е! Може и някой друг да ги подаде, но със заверено нотариално пълномощно.

 

Ако при подаване на документи за издаване на свидетелство за управление на МПС, са минали повече от 06 месеца от издаването на последния документ за самоличност, е необходимо да се попълни "Заявление за издаване на документ за самоличност" с поставена на него актуална снимка / направена до шест месеца преди подаването на заявлението. - Това "Заявление за издаване на документ за самоличност" го продават на гишето срещу 0.50 лв. По-особенното в случаят е, че ако попаднеш на отзивчива лелка, ще ти го продаде, ако не, ще си изчакаш реда и тогава, ще го попълниш "на място"

За издаване на свидетелство за управление на МПС, поради изтичане срока на валидност, подмяна на стар образец с нов или промяна в данните на водача:

 

~документ за самоличност по ЗБДС; - Това е ясно

~документ за платена такса - заплаща се в ОПП-СДП или в банките и банковите клонове, обслужващи СДП и РПУ; - Това се прави СЛЕД като си минал вече през гишето и си си подал документите. С квитанцията която получаваш от гишето на банката се връщаш на гишето където си подал документите и СЛАВА БОГУ този път не чакаш ред!!!~карта за медицински преглед на водач на МПС или протокол от Транспортна областна лекарска ескпертна комисия /ТОЛЕК/ или Транспортна централна комисия /ТЦЛЕК/; - Това е ясно

~старото свидетелство за управление на МПС; - Ако си го загубил случайно "на място" попълваш някакъв документ и плащаш глоба, но хубавото е, че няма да те върнат за това.

~квитанция за дължими платени глоби по ЗДВП.-Такава бележка за щастие НЕ СЕ ИСКА. Лелката пита дали имаш някакви провинения, смънкваш, че май нямаш и тя ровичка в компа. Аз имах и неплатени глоби, но синия талон ми беше в джоба и явно не ги отчете.

 

Цена за стандартна услуга - 18 лв./30 дни/. Бърза - 36 лв./10 дни/. Прибавете и 6-7 лв. за банката.

 

 

Това се сещам в общи линии от перипетиите си по подмяна на книжката. Ако някой се сеща за още нещо нека го добави.някой се сеща за още нещо нека го добави. нещо нека го добави. за още нещо нека го добави.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Как да разбера дали моята книжка е от старите? Каква е разликата с новите? От кога се водят "нови" книжките?Информацията е много полезна, поздравления за отделеното време!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

моята е валидна до 2012, това значи ли че трябва да я сменя 2010... съмнявам се

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега може ли да ми обясниш, ако знаеш разбира се тази бележка откъде да си я вземеш и защо е необходима след като вече имаш издадена книжка?~карта за медицински преглед на водач на МПС или протокол от Транспортна областна лекарска ескпертна комисия /ТОЛЕК/ или Транспортна централна комисия /ТЦЛЕК/; Благодаря предварително :lol:Наистина много полезна информация.. и на мен ми предстои същото упражнение и определено щях да се лутам ако не бях прочела това

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

~карта за медицински преглед на водач на МПС или протокол от Транспортна областна лекарска ескпертна комисия /ТОЛЕК/ или Транспортна централна комисия /ТЦЛЕК/;

- за любител шофьор - може да е от личния лекар с подпис и печат само от него

- за професионален - трябва да се минат 15 кабинета, с подпис и печат от всеки един специалист и т.н.На всичкото отгоре се плаща, независимо дали имаш осигуровка или не.

 

моята е валидна до 2012, това значи ли че трябва да я сменя 2010... съмнявам се

Тя твойта си е валидна до 2012. Редактирано от Al_Capone

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изчерпателна информация, но да добавя, че при всяко плащане на такса, глоба и прочие има комисионна от 2 лв. ;) Банката е СИБанк.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги проверете си хубаво валидноста на книжките,защото аз го изядох дървото вече.Книжката ми беше изтекла преди 4 месеца и хоп ;) полиция и хоп ;) проблем голем.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте,

 

искам да споделя личният си опит по темата, защото след като се рових една седмица по всички възможни форуми така и не открих нищо смислено. В КАТ/София НИКЪДЕ няма информация, но има сигурно 20 табелки, че "ТУК НЕ Е ИНФОРМАЦИЯ". Има само едно табло с доста подвеждащи данни. Съветвам ви да помислите сериозно за подмяна, защото догодина 2010, ще изтече срока на милиони книжки и не ми се мисли какво, ще стане в КАТ тогава:D

 

Първата ви работа като влезете в КАТ е да си изтеглите номерче от един от двата автомата във фоайето. /в този случай е копче "С"/. Вижте номерчето което сте изтеглили и кой номер е на ред в момента на едно от 4-те табла. Изчислихме с колега от форума на АУДИ, че средно минава по един номер на минута и половина, разбира се това е относително, защото има три 15-минутни почивки в които работят само две каси. Не ходете след 14.00 ч. шанса да ви излезе номера до 16.00 /пише с малки букви, че до тогава се подават документи/ е почти нулев. Също така ако влезете и автомата НЕ РАБОТИ - директно си тръгвайте, спират го защото са сметнали, че няма да могат да обработят повече номера /разбера се това никой не ви го казва и се чудите около 1/2 час дали не е спрян по случайност и дали няма да проработи точно когато си тръгнете :udri:

Ето какво пише в сайта на КАТ и някои мои бележки:

 

Подаването на документи за издаване на СУМПС става само лично !-ВЯРНО Е! Може и някой друг да ги подаде, но със заверено нотариално пълномощно.

 

Ако при подаване на документи за издаване на свидетелство за управление на МПС, са минали повече от 06 месеца от издаването на последния документ за самоличност, е необходимо да се попълни "Заявление за издаване на документ за самоличност" с поставена на него актуална снимка / направена до шест месеца преди подаването на заявлението. - Това "Заявление за издаване на документ за самоличност" го продават на гишето срещу 0.50 лв. По-особенното в случаят е, че ако попаднеш на отзивчива лелка, ще ти го продаде, ако не, ще си изчакаш реда и тогава, ще го попълниш "на място"

За издаване на свидетелство за управление на МПС, поради изтичане срока на валидност, подмяна на стар образец с нов или промяна в данните на водача:

 

~документ за самоличност по ЗБДС; - Това е ясно

~документ за платена такса - заплаща се в ОПП-СДП или в банките и банковите клонове, обслужващи СДП и РПУ; - Това се прави СЛЕД като си минал вече през гишето и си си подал документите. С квитанцията която получаваш от гишето на банката се връщаш на гишето където си подал документите и СЛАВА БОГУ този път не чакаш ред:P~карта за медицински преглед на водач на МПС или протокол от Транспортна областна лекарска ескпертна комисия /ТОЛЕК/ или Транспортна централна комисия /ТЦЛЕК/; - Това е ясно

~старото свидетелство за управление на МПС; - Ако си го загубил случайно "на място" попълваш някакъв документ и плащаш глоба, но хубавото е, че няма да те върнат за това.

~квитанция за дължими платени глоби по ЗДВП.-Такава бележка за щастие НЕ СЕ ИСКА. Лелката пита дали имаш някакви провинения, смънкваш, че май нямаш и тя ровичка в компа. Аз имах и неплатени глоби, но синия талон ми беше в джоба и явно не ги отчете.

 

Цена за стандартна услуга - 18 лв./30 дни/. Бърза - 36 лв./10 дни/. Прибавете и 6-7 лв. за банката.

 

 

Това се сещам в общи линии от перипетиите си по подмяна на книжката. Ако някой се сеща за още нещо нека го добави.някой се сеща за още нещо нека го добави. нещо нека го добави. за още нещо нека го добави.

Които има телк да не го показва :):dry:!:(!:(!!

 

С една ръка КАТ дава права на инвалидите, с другата им ги взима

 

"От няколко години съм инвалид 1-а група. Заради задължителното подновяване на шофьорската книжка отидох в КАТ. Срокът й не е изтекъл, но придобих инвалидност, след като тя беше издадена. Оказа се, че Пътна полиция (респективно държавата)

 

дава преимущество на инвалидите -

 

за тях подновяването на свидетелството за правоуправление струва 6 лева, докато за останалите шофьори то е 18 лева. Аз естествено реших да се възползвам и да спестя 12 лева. Занесох в КАТ задължителните документи - свидетелство за инвалидност от Трудово-експертната лекарска комисия (ТЕЛК) и актуално медицинско от поликлиниката. Оказа се обаче, че решението на ТЕЛК не е достатъчно, за да докаже, че си инвалид.

Така нито спестих пари, да не говорим за здравето, нервите и тичането, необходими на човек да докаже на КАТ, че е инвалид и да се възползва от предимството да плати уж по-малко. Оказа се, че съм направила грешния избор. Вместо просто да платя 18 лева и да си извадя книжка като всички, без да споменавам, че съм болна, аз се доверих на любезната държава и нейната грижа за инвалидите. Тя обаче вместо грижа

 

ти предлага ад

 

За да се докаже пред КАТ инвалидността, първо оттам издават срещу 3 лева удостоверение за наличие на катастрофа. Парите се превеждат само по банков път (чрез СИБанк), което струва още 1 лев - комисиона на банката за превода.

С удостоверението трябва да отидеш в Транспортна болница, където да се явиш пред комисия, наречена ТОЛЕК. Единствено нейното решение за инвалидност КАТ зачита за валидно.

Така и не разбрах защо на лекарите им трябва удостоверение за евентуални пътни произшествия. Нито пък защо не се счита за меродавно решението на ТЕЛК, а още по-малко защо точно и само в Транспортна болница има такава комисия. Интересно какво ли правят хора от градове,

 

където няма Транспортна болница?

 

А тези от селата?

Във въпросния ТОЛЕК 6-7 лекари трябва да оценят пригодността ти да шофираш. При тях се ходи 3 пъти. Първия път - за насрочване на часове за съответните кабинети за прегледи, втория път - за да минеш на прегледите, третия - за да се събере цялата комисия и да излезе с решение. Междувременно между втория и третия етап трябва да си извадиш и бележка от градския психодиспансер, че не си регистриран там. Оттам те препращат към психоболницата на 4-и километър в столицата. Там се получава заветното удостоверение, че не си болен с психиката.

И защо, при положение че за да ти издадат нормална книжка, минаваш през няколко лекари в поликлиника, между които задължително очен и невролог?

След всичко сметката за шофьорската книжка набъбва доста. Само 10 лева е медицинското в поликлиниката, което прибързано съм извадила. 4 лева пък са нужни за допускането до ТОЛЕК. Плюс таксата за издаване на книжка на инвалид. Разходите по обикалянето изобщо не се броят.

Най-циничното е че, ако ТОЛЕК реши, че си негоден,

 

можеш спокойно да минеш по нормалния ред

 

и си изкарваш книжката за 18 лева като здрав човек. Та ето това е отношението на държавата - с едната ръка на хартия дава права на инвалидите. С другата чрез чиновниците и бюрокрацията ги взима. Не е ли малко цинично точно инвалидите да се принуждават да издържат разни чиновници и измислени комисии?"

Марияна Чернева, София

 

 

Пътна полиция: Книжката не може да се

презавери с обикновено медицинско

 

Във връзка със запитването на г-жа Мария Чернева от София предоставяме следната информация:

Съгласно чл. 151, ал. 2 от Закона за движение по пътищата свидетелство за правоуправление на МПС се издава на лице, което е физически годно да управлява МПС за съответната категория. Съгласно чл. 51, ал. 2 от Закона за българските документи за самоличност срокът на валидност на свидетелството за правоуправление е 10 години, а на лица с физически недостатъци - 5 години.

Физическата годност на водачите на МПС към настоящия момент се установява съгласно изискванията на Наредба 31/1999 г. на Министерството на транспорта и съобщенията (чл. 5 до чл. 8), където е казано, че спорните и особено случаите при установяване физическа годност, се решават от транспортните областни лекарски експертни комисии - ТОЛЕК.

От писмото на г-жа Чернева не е ясно каква инвалидност е придобила (освен че с решение на ТЕЛК й е определена първа група инвалидност), но при всички случаи годността й да управлява МПС може да реши само ТОЛЕК и това е трябвало да стане по препоръка на лекуващия лекар още при придобиване на инвалидността. В редица случаи, за да не са опасни за останалите участници в пътното движение, инвалидите трябва да управляват само приспособени със състоянието им МПС, което се отразява в шофьорската книжка. Погрешно е да се смята, че с обикновено медицинско, издадено от поликлиниката, може да се презавери свидетелството за управление на г-жа Чернева.

Що се отнася до решението на ТЕЛК, то този документ може да послужи за определяне на група инвалидност и за постъпване на работа, но не може да определи медицинската годност на Чернева да управлява МПС.

В писмото неправилно е посочена таксата за издаване на шофьорска книжка на инвалид - тя е 2 лева, а не 6 лева."

 

Зам.-директор на Национална служба "Полиция"

полк. Павлин Димитров

 

Коментар на юриста: Законно е, но не е справедливо

Без да ставам адвокат на КАТ, съм длъжен да потвърдя, че действията му са законосъобразни. Независимо че към разтакаването на хората и особено на инвалидите всички сме особено чувствителни.

Наредба N31 от 1999 г. определя изискванията, условията и реда за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства (МПС). Тя е приета на база на Закона за движение по пътищата. Чл. 151, ал. 2 от закона предвижда, че свидетелство за управление на моторни превозни средства се издава от органите на Министерството на вътрешните работи на лице, което е физически годно да управлява моторни превозни средства за съответната категория. Физическата годност на водачите и на кандидатите за водачи на МПС

 

се установява с медицински преглед,

 

при който се проверява дали лицето, подложено на преглед, отговаря на медицинските изисквания към водачите за съответната категория МПС (чл. от наредбата).

Организацията на медицинските прегледи на водачите и редът за даване на заключение за тяхната годност се определят с

 

инструкция, утвърдена от министъра на здравеопазването

 

Тъй като коментарът няма за цел да навлиза в подробности в нормативната уредба, ще спра дотук с тази най-обща информация. Видно е, че е създадена една подробна нормативна база - законова и подзаконова, третираща материята относно здравето на водачите на превозни средства и изобщо движението по пътищата. Това не би могло да бъде окачествено като каприз на народни представители или различни ведомства. Управлението на превозни средства е отчетено (не без основание) като дейност, която отдавна представлява

 

източник на повишена опасност

 

Безопасността на пътя е въпрос, който стои с особена важност за България като страна, намираща се в челото на класациите по пътнотранспортни произшествия и по брой "жертви от войната" по пътищата. Далеч съм от мисълта, че само режимът за издаване на свидетелствата за правоуправление и изискванията за физическа и психическа годност ще решат този проблем, но това е част от разрешаването на общия проблем.

Безспорно за хората с увреждания, както и за всички други трябва да се констатира наличието на изискуемата от закона физическа и психическа годност да управляват МПС. Това може да стане от транспортните областни лекарски експертни комисии (ТОЛЕК) и транспортната централна лекарска експертна комисия (ТЦЛЕК). В случая класическите експертни

 

решения на ТЕЛК и на НЕЛК не биха имали сила за КАТ

 

Това е обосновано от различната компетентност/предназначение на последните. Те трябва да отговорят на въпроса дали едно лице е годно да полага труд и при какви условия. Но те нямат за цел и не могат да установяват дали работникът или служителят стават за водачи на МПС. Такъв въпрос пред тях не стои, а Законът за движение по пътищата изисква точно тази констатация. Министерството на вътрешните работи и в частност КАТ не се интересуват от факта, че лицето е инвалид, те се интересуват отговаря ли то на изискванията за физическа годност. Защото и инвалиди управляват с години безаварийно колите си. На този важен медицински въпрос отговор ще дадат компетентните органи - ТОЛЕК и ТЦЛЕК, защото те имат специализираните знания в тази насока. Затова формално правно КАТ е прав да изисква и

 

зачита само специалните прегледи

 

и документи за притежаването на шофьорски права от инвалиди. Дори считам, че той не е в състояние да влияе на организацията на работата в Транспортната болница-София (ТОЛЕК) и аналогичните областните транспортни лекарски комисии. По този начин отговарям на въпроса какво да прави инвалид от провинцията - такава комисия се формира в областните центрове.

Другият проблем, които възниква в случая, е обвързан с обстоятелството, че сме изправени

 

пред възможност за заобикаляне на закона

 

Както се сочи и в писмото, ако лицето реши да си извади шофьорската книжка не като инвалид, а като обикновен водач, той не би бил изправен пред необходимостта да минава през посочените лекарски комисии. Подаването на документите от инвалид за свидетелство за правоуправление по общия ред не е изключена хипотеза въпреки категоричния отговор на Национална служба "Полиция". С медицинско удостоверение, издадено от ДКЦ (Диагностично-консултативен център), може да се мине с малко по-високата такса. Това обаче не се дължи на факта, че държавата има за цел да даде избор на лицата как те да постъпят, не е и недоглеждане на КАТ, а просто все още липсва електронната връзка между лекуващ/личен лекар на инвалида шофьор и масива на "Пътна полиция".

Адвокат ИВАН СОТИРОВ

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интеграция = на изолация! От месец май се записах в транспортна болница и едва август минах на преглед, а после трябвало и колата да бъде прегледана от специална фирма чак септември. Тези 3лв. до тук са 30лв. разходи. Ако нямам собствена кола няма да ми подменят книжката. Ако карам друга кола ще ме глаобят ли що ли? Живеем е шантава държава. Като ходя на работа и си плащам данаците съм равен с другите, но за друго съм инвалид. Никаква интеграция, а жив геноцид за инвалидите. Сбогом Българио, ти си мащеха за нас!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...