Jump to content
CARBON

ИЗКУСТВОТО НА ДРИФТА

Recommended Posts

ИЗКУСТВОТО НА ДРИФТАДрифтът е вид контролирана загуба на контрол над колата. Когато дрифтите, вие използвате тежестта и инерционния момент на колата си, за да я придвижите латерално(laterally - странично, напречно, хоризонтално), докато тя все още се движи напред. В повечето случаи дрифт означава да "прекарате" задницата на колата по-бързо от предницата през завоя, като "контрирате" с предните колела за да запазите контролът и правилното положение на колата в завоя.ЗАБЕЛЕЖКА - "контрирам" с воланът означава завъртане на воланът в посока, противоположна на завъртането на задницата с цел предните колела да не приплъзнат. терминът всъщност е countersteer(въртя воланът обратно на завиването) и произлиза от мотоциклетните спортове, но жаргонно се използва и при автомобилните, където означава "стремиш се да поставиш колата в положение на oversteer". Oversteer e термин в автомобилните спортове. С него се означава ситуация, в която при завой задните гуми не следват траекторията на предните(кривата на завоя), а приплъзват в посока външния край на завоя, т.е. предните по кривата на завоя, задните пързалят извън завоя.Дрифт може да се получи и при излизане от завой - когато външните за завоя гуми са претоварени и изгубят сцепление, запращайки колата към края на пътя. Това е желателно, защото по този начин може да се постигне по-голяма скорост на излизане от завоя, давайки пълна газ - но само ако успеете да възстановите сцеплението преди колата да излезе извън пътя.ЗАБЕЛЕЖКА - става дума за т.нар състезателен слип ъгъл при излизане от завоя. с този ъгъл може да се постигне допълнително сцепление, оттам и по-голямо и по-ранно ускоряване. за да може да изпълни тази техника, колата трябва да е подготвена за нея - с обикновена кола не става, губи се скорост. с обикновени гуми може да се постигне много малък слип ъгъл, но с хубави и особено състезателни(или сликове) може ъгълът да е доста голям.Дрифтът е вид техника на каране "по ръба", при която трябва да се работи плавно и контролът да остане пълен - в противен случай или ще забавите колата, или ще се завъртиВ противоположност на дрифта, който е контролирана техника, плъзгането е по-скоро "дивашка" техника с по-малък контрол. Хлъзгане или пауърслайд(slide or powerslide) се получава когато всичките 4 колела изгубят сцепление и просто се хлъзгат по пътя, в акомпанимент на безумни пищящи звуци. Хлъзгането в почти всички случаи е по-бавно от дрифтът по няколко причини. Първо, нямате или имате много малко сцепление по време на пързаляне, което елиминира контролът над колата(бел. без сцепление контрол няма). Когато пързаляте, вие не можете правилно да позиционирате колата си за или по време на завоя - както бързо и лесно може да се направи при дрифт. При хлъзгане трябва първо да намалите скоростта на колата докато се възстанови сцеплението, след това да оправите положението и на пътя. Второ, след хлъзгане не можете да ускорявате толкова бързо колкото след дрифт. При коли със задно предаване: правилното ускорение от дрифт ще възстанови сцеплението на задните гуми и ще даде възможност за ускорение. При хлъзгане, първо трябва да намалите достатъчно скоростта за да се възстанови сцеплението и чак след това подаването на газ ще даде добър резултат. Хлъзгането е полезно само когато на всяка цена трябва да предотвратите излитане от пътя или удар - или понякога като сложна техника при офроуд рали.И сега от мен:За да може една кола да е бърза при хлъзгане и над нея да има достатъчно контрол - трябва да е подготвена за целта. Обикновена кола НЕ може да прави powerslide - нужни са много модификации, най-малко на диференциалите. При най-малкото приплъзване обикновения(open) диференциал престава да работи и върху двигателният мост не отива въртящ момент от двигателя. Ако някой ви каже, че е правил powerslide с кола, която няма LSD - той не знае какво е powerslide. Правил е единствено хлъзгане, powerslide е сложна рали техника и е възможен само с подготвена за целта колаЗа да може една кола да изпълни дрифт трябва да е подготвена за целта. Стандартна кола НЕ може да дрифти - може да прави единствено и само слайдове. Кола без LSD НЕ може да прави дрифт. Кола с малко мощност може да прави дрифт - има достатъчно техники, при които мощността не е задължителна, тя се използва само за задържане на вече приплъзналите задни колела извън сцепление. При това задните колела са само малко "извън" сцепление - ако са много "извън" - твърде бавно ще възстановят сцеплението си и задницата не може да бъде контролирана и задържана. Затова се казва че дрифтът е "каране по ръба" - за да можеп бързо да се върнеш "вътре"Кола с предно МОЖЕ да прави дрифт, но само ако е специално подготвена за целта - най-малкото изискване е отпред да има ТОРСЕН диференциал - той позволява контрол на хлъзгането с ПОДАВАНЕ на газ. Предно предаване без торсен НЕ може да дрифти, а само да се хлъзга странично и да имитира дрифт - и то за много кратко време - това обикновено се нарича FF дрифт и не е през целия завой, а само в началото му - този дрифт свършва в средата на завоя. Кола с предно може да мине през целият завой с дрифт(т.е. без да намалява скоростта си) само ако е с торсен отпред - без такъв диф ще намали скоростта си и няма да е дрифт - всъщност точно това е истинският FF дрифт, другото е хлъзгане.Кола 4х4 МОЖЕ да прави дрифт, но само ако има LSD на задния мост и на средния диференциал. При това задния диференциал трябва да е виско или клъч тайп - ако е торсен НЕ може да дрифти - при загуба на сцепление торсен дифа не работи. Някои по-нови модели 4х4 автомобили имат клъч тайп, торсен или виско отзад, торсен, клъч тайп или виско междинен и торсен преден - те могат да дрифтят чудесно защото торсенът отпред не позволява загуба на сцеплението на предните колела при подаване на газ в завоя, но ако са със торсен отзад дрифт правят много трудно. 4х4 с обикновен(open) преден диф също може да дрифти - разчита на средния и задния LSD. 4х4 само със среден LSD или без LSD НЕ може да дрифти. 4х4 с преден торсен и отворени останали дифове може да дрифти като кола с предно - но аз не знам да има такава, освен ако не е допълнително модифицирана - а е и безмислено да слагаш на 4х4 LSD само отпредНакратко - дрифт е когато колата премине през ЦЕЛИЯТ завой със стабилен oversteer, като НЕ намалява скоростта си в завоя. Може да ускорява, но намалява ли вътре в завоя, не е дрифт, а вид спиранеPowerslide е когато с подаване на газ се нарушава сцеплението на гумите, но колата преминава през завоя БЕЗ да намалява скоростта си. Може да ускорява, но намалява ли вътре в завоя - не е powerslide. Powerslide означава хлъзгане с мощност - няма как с подадена мощност колата да намалява скоростта си. Рали автомобилите използват powerslide за да не намаляват скоростта си вътре в завоите, отделно получават допълнително сцепление от динамичното сцепление. В Америка се използва жаргонен израз за дрифт - powerslide казват когато изпълняват powerover дрифт. Но powerslide всъщност е термин от автомобилните рали спортове и не се използва при дрифт или като обяснение за дрифт техника. Разликата при дрифт и powerslide е че при дрифт пързалят само задните колела, а при powerslide - 4-те. При дрифт предните колела се търкалят по пътя със сцепление, задните хлъзгат или от повече подадена газ, или от принудителна загуба на сцепление. Една кола може да бъде контролирана при хлъзгане с 4-те си колела единствено и само когато има торсен LSD на ПРЕДНИЯ двигателен мост. Без значение какви са и другите диференциали или с какво предаване е, при приплъзване на предницата контрол НЯМА без LSD- те са завиващите и насочват колата по траекторията. Имайте предвид, че при приплъзване сцеплението не изчезва напълно - това се използва от торсенът, който разпределя остатъчното сцепление между колелата. Отвореният диференциал моментално престава да работи при приплъзване като изпраща всичкият въртящ момент към колелото с по-малко сцепление - т.е вътрешното за завоя, докато торсенът осигурява въртящ момент и на външното колело и така колата остава с две двигателни колела, върху които има въртящ момент. Който иска да прави дрифт или powerslide с предно предаване - да си купи торсен преден диф - иначе ще прави само хлъзгане и нищо повече.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest prozium

Значи излиза, че това което правим зимата с блокиране на задните колела е неконтролирано хързулкане :?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest Velicko_ko

това съм го чел и някаде другаде но найстина това е много луда статия

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

статията не съм я писъл аз но я пуснах в сайта защото е интиресна и си струва да и се хвърли един поглад :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest BatVill

Много хубава статия, ама има един японец и някаква поредица "Best motoring",че в "Drift bible" тоя Кеичи Цучия дето му викат Drift king показва и някакви други техники на дрифт като ползва спирачката, ръчната спирачка, че и Shift lock... че идеята ми е няма ли кой да му обясни на тоя че така не дрифти ами само се пързаля. Ебати босия японец :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

вече незнам какво правя ама си правя кефа което е наи важното

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...