Jump to content
wierdo

Професионални техники на каране 2

Recommended Posts

Първо се радвам че ви харесва темата. Дано да е полезна на някой.... На мен ми е, та и затова реших да я пусна.

 

Ето един цитат, надявам се и вие да достигнете до този извод...

 

Едно от нещата, които ми харесва в състезателното каране е, че целта е да изпиташ лимита на възможностите на човека.

 

За да успееш е нужно да тренираш всичките си възприятия, а това те прави не само по-добър пилот но и човек като цяло. Карането ти помага да се развиваш в всички области на живота, защото те кара да се бориш с недостатъците си... Адреналина е хубаво нещо, но в моторните спортове има много по-важни неща.

wierdo - като се прибера в България ще погледна книгите, защото data.bg е НЕдостъпен извън България (да, мога да накарам някой да направи прокси, ама така или иначе скоро се вр

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest Al_Capone

Уникална тема колега! Изразявам моите най-искренни възхищения за желанието ти и старанието ти което си вложил в превода. Според мен тази тема е за "Златния Фонд на ХОНДАБГ.КОМ" Може да бъде разчистена от мнения като моето и да бъде сложена най-отгоре на всички секции на форума като еталон! Респект колега!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност, интересните неща тепърва започват :wacko: Бъдете търпеливи, мисля че ще ви става все по-интересно - това е само въведение...Подобна тема има и в още един форум (този с вратите напред - www.drifting-bg.com, въпреки че е в скритата му част) - но тази версия ще я подобря като изчистя грешките и оправя малко форматирането. Така че материали има за доста време напред - просто съм избрал да пускам постепенно нещата, за да бъде по-лесно за четене и да има време да се осмислят нещата....От къде тръгна всичко? Просто исках да покажа и другата страна на карането (по-важната спореде мен), а именно развиването на възможностите на пилота и карането наистина на лимита на колата. След това Емо 1NET с интереса си ме подтикна да се хвана с цялостния превод - и така всеки ден отделям по 2-3 часа да превеждам 7-8 страници. Отначало не исках да бъде разпространявана и затова е в скритата част на дрифт форума, понеже колкото и да е - уважавам труда и на автора, но постепенно ми се стори по-добре да я пусна - и то само с превод на български, без да я сканирам и пускам линк към оригинала (аз поне доколкото съм търсил, не съм намерил сканирана версия - а аз търся добре...). Осъзнавам че не всеки може да си я поръча - и би била полезна на много хора, защото наистина е добре написана.... и има страшно много неща, които човек може да научи - както за себе си, така и за техники на каране - да разбере по-добре колата, със сигурност се надявам да бъде и полезна за по-безопасното каране....Не ми тежи превода - така вниквам по-дълбоко в нещата, научавам и термините на български - за да мога да преведа що годе добре, така че ако някой си мисли че 2-3часа всеки ден са загубени се лъже ;) А и така имам възможност да пиша и мои мисли по някои въпроси, което пък ми помага още повече да разбирам, това което чета. Така че към превода има и екстри....Вече съм предоставил съгласието си да се използват преводите ми и в Opel форума (на един пич, който си кара професионално и изрази желание). В техниките на каране няма марки - би била полезна на всеки. Въпреки че аз ще си пиша само в Хонда форума - просто който има желание, ще му позволя да го разпространява и другаде. Причината да не я пусна по-рано беше и че в момента съм извън България - а достъпа до форума беше направо отчаващ, но в последните няколко дни е значително по-добре - така че мога спокойно да поствам дълги постове. Та едно време като си вземах бегачката (различна от Хонда) обещах да не ви забравям - е не съм :P. Все още Хонда си остава колата номер 1 за мен (въпреки че ще спирам да влагам в текущата си кола и ще продължа с колата мечта за мен - Toyota Corolla AE86). Да не забравяме че и под един account се крият 2ма човека - и брат ми все още си кара Acura Integra GSR (и ще я смени май само за S2000), a aз все още си карам (т.е. когато бях в България - през последните 5 месеца - само градски транспорт :)) Купето - и то ще си остане основна кола.Айде спирам с лиричното отклонение, продължавам с подготовката на превода за утре :plane:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Глава 2: Учене

 

Ако бъдат попитани каква е целта когато отиват на пистата, много пилоти ще отговорят, “Да карам бързо”, “Да победя”, “Да развивам колата”, или нещо подобно. Очевидно, всички тези неща са подходящи цели. Обаче, вярвам че има по-важна цел, такава, която накрая ще доведе до постигане на всички останали цели. Тази цел е да се учи. Ако продължите да учите, по естествен път ще станете по-бърз и по-добър пилот.

 

Когато учите, ще продължите да подобрявате уменията/ производителността си. Като подобрявате уменията си, увеличавате шансовете си за развитие на колата, бързо ка

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest lz2lps

Глава 3: Умствено програмиране

 

Много от нещата, които аз и Ronn Langford написахме в Inner Speed Secrets (книгата) беше за “умствено програмиране”, и по-точно, как всичко което правите е резултат от програма в мозъкът ви. Един пример е хвърлянето на топка. Когато сте бил малък сте наблюдавали някой, който хвърля топка; след това, може би някой от родителите ви е подхвърлил топка към вас и ви е казал да я хвърлите обратно. По-скоро грубо и без координация, сте успели да подхвърлите топката – в някаква посока. В този момент са се формирали невронни връзки/ пътища в мозъкът ви, представляващи физическото действие на хвърляне. Хвърлили сте топката отново и тези невронни връзки/ пътища са се засилили; хвърлили сте я отново и връзките/ пътищата са станали по-силни отново; и така нататък.

 

Първите няколко пъти, когато сте хвърлили топката, е трябвало съзнателно да мислите как да го направите. В даден момент, когато невронното ви програмиране е станало достатъчно здраво, не е било вече нужно да мислите за него – вие просто автоматично, подсъзнателно сте пускали умствената програм

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Глава 4: Сетивни възприятия (Sensory Input)

 

Тази глава на практика може да се сведе до едно изречение:

 

 

Speed Secret #13:

Колкото е по-голямо количеството и по-високо качеството на сетивната информация влизаща в мозъкът ви, толкова ще е по-добро качеството на изхода, и толкова по-добре ще карате.

Мислете за това по следния начин: Всяка частичка информация влизаща в мозъкът ви посредством сетивата ви (основно зрение, чувство и слух, когато става въпрос за каране на състезателна кола), води до решение или физическо движение. И точно както когато имате повече информация за финансовите постижения на компанията, това може да ви помогне да направите по-добро решение за инвестиция, колкото повече информация имате за позицията на колата в завоя, местоположението на другите коли около вас, сцеплението което имат гумите, точната скорост с която колата се движи, g-силите и вибрациите, и звуците на двигателя и гумите, толкова по-добри ще бъдат решенията ви и физическите ви действия.

 

Много хора ще се съгласят че координацията ръка-око (hand-eye) е много важна част от карането на състезателна кола, но малко могат да ви насочат как да я подобрите. В общи линии, ето какво представлява координацията ръка-око: Информацията постъпва в мозъка ви посредством вашите очи, където се обработва, и след това ръката ви (или всяка друга част на тялото ви) се инструктира да извърши подходящото действие. От това просто обяснение, лесно е да се види защо подобрение в количеството или качеството на информацията постъпваща от очите ви в мозъка трябва да доведе до “по-координирано” действие.

 

В действителност, ние също така разчитаме на координацията ръка-ухо (hand-ear), където информацията от слуха ви се обработва и след това подходящото действие се изпълнява от тялото ви; както и това което можем да наречем координация ръка-ръка – кинестетична информация (или информация за чувство/ усещане) предоставяна на мозъкът ви.

 

Представете си да карате кола по идеална траектория на завиване при условие че зрението ви е ограничено с 90 процента. Или, ако тялото ви е напълно изолирано от колата, така че не можете да усетите вибрациите, g-силите, или навеждането на шасито напред/ назад (pitch), както и накланянето му настрани (roll). Или, ако бяхте глух, нямаше да можете да чуете никакъв звук от колата. Това ще повлияе ли на възможностите ви да карате колата на лимита? Абсолютно!

 

Визуални възприятия (Visual Input)

Чудили ли сте се дали това което виждате е същото, което другите хора виждат? Чудили ли сте се дали това което виждате, или възприемате като червен цвят например, е същото каквото други хора виждат или възприемат като червено?

 

Чудили ли сте се дали други пилоти виждат толкова, колкото вас или дори повече? Защо е така, че някои шофьори са всевиждащи, усещащи всичко, знаещи всичко, което се случва около тях, докато други шофьори изглежда че имат капаци на очите?

 

Факт е че това което виждате е основно това, което мозъкът ви конструира. С други думи, очите ви изпращат към мозъка малки количества данни, където тази информация се преобразува към много полезна информация. Повечето хора си мислят че очите ви са тези, които ви предоставят това което виждате, но всъщност по-голямо значение има мозъкът. Изследователи на зрението са доказали това. И ето защо някои хора с зрение 20-20 “виждат” повече от други с зрение 20-20. Някои по-възрастни шофьори, чието зрение може да не е толкова добро както зрението на по-млади шофьори, например виждат и усещат повече.

 

Някои шофьори виждат малък проблясък на нещо в огледалата си и знаят точно какво е то. За други, това същото количество данни от очите води до малко или никакво визуално изграждане в мозъка; никаква информация не се асимилира. Това е разбира се причината поради която някои шофьори умеят да не се забъркват в неприятности, докато други изглежда ги привличат. Просто тези шофьори не могат да усетят нещо на базата на малкото количество данни изпратено от очите към мозъка (lz2lps: следващия път се замислете за "тъпата овца", "малоумника", "идиота" и всякакви подобни епитети, както и си спомнете случаите когато сте били разсеяни и сте правили глупости заради това. Естествено че трябва да накараш някого да осъзнае че следващия път може да не му се размине удара, но според мен може и по-културно...).

 

Помислете си за пилот, който има репутацията че взема много грешни решения и катастрофира много. За повечето странични наблюдатели, просто е срамота че прави толкова много грешки, тъй като иначе е толкова бърз и талантлив. Те го отписват като сериозен претендент за шампион. Това което наистина е срамота, че нищо не се прави за да се помогне на този пилот да се подобри. И “лекът” често е просто въпрос на намиране на истинската причина на проблема.

 

За пилот който прави много грешки, основната причина за проблема често е липсата на качествени сетивни възприятия, особено зрително възприятие. Например, там където повечето пилоти влизащи в завой в група от коли могат да оценят че няма достатъчно място за изпреварване, нашия “катастрофиращ пилот” може да го види като възможност. Причината е че за част от секундата, той не вижда цялата картинка. Поради различни причини, зрителното му възприятие е ограничено. Както знаете, за да се направи грешка при високи скорости е достатъчно дори и едно малко парче от пъзела да липсва.

 

Когато мислите за това, имайки това в предвид, е много разбираемо защо някои пилоти правят повече грешки от други, защо изглежда че привличат проблемите, и защо изглеждат че вземат погрешни решения повече от необходимото. Наблюдавал съм пилоти да правят упражненията от Inner Speed Secrets (книгата) - Мързеливи 8ци (Lazy 8’s) и Разширяване на Фокуса (Focus Stretch), които имат зрение 20-20. Зрението им може да е “перфектно”, но мога да видя че зрителното им възприятие е ограничено поне с 30 процента.

 

За щастие, обработване на зрителната информация е нещо което може да се развие. Как? Първо, чрез използване на упражненията и стратегиите представени в Inner Speed Secrets (книгата), като например гореспоменатите Focus Stretch и Lazy 8’s. Подобрението, на което съм бил свидетел, при пилоти които използват редовно тези упражнения са удивителни. И второ, чрез изпитване на кратки периоди от лишаване от сетивото, което може да доведе до увеличаване на чувствителността.

 

Помислете за слепите хора. Въпреки липсата на зрение, техните други сетива (допир, слух, вкус, мирис) обикновено са по-чувствителни от тези на хора с зрение. Защо е така? Защото са принудени по интензивно да развият сетивата които имат.

 

Като ограничите някои от сетивата си за кратък период от време, вие сте принуден на развиете другите си сетива. Разбира се, това не е нещо което съзнателно си поставяте за цел да направите. Това е нещо, което автоматично мозъкът ви прави сам. Понякога съм се шегувал за излизане на пистата с превръзка на очите и как това ще подобри другите ви сетива – ако оцелеете!

 

Същия тип на нещата може да бъде използван за развиване на процеса на зрително конструиране. Ако ограничите количеството информация, което очите ви могат да пращат на мозъкът ви, но искате от него същото количество информация на изхода, той трябва да навакса разликата. С други думи, изпратете на мозъка си съвсем малко информация и очаквайте от него да изведе много информация. Излизането на писта с дори малко ограничено зрение е опасно. Но какво ако практикувахте приемането на същото количество информация чрез очите си както обикновено, но карате мозъка ви да изкара повече информация от толкова малко данни? Това което правите, всъщност, е да тренирате по-добро осъзнаване, практикуване на уменията за зрително конструиране на мозъка, практикуване на чувствителността към визуални данни.

 

Това всъщност е нещо, което можете и трябва да тренирате, и не само на пистата. Това е нещо, което определено трябва да тренирате когато карате по улиците, както и в другите дейности от живота ви. Например, докато карате по магистралата и използвате зрението си както нормално го правите, накарайте мозъкът си да генерира възможно най-много информация. Накарайте го да осъзнае всичко в страни от пътя. Забележете земята, тревата, и дърветата в много детайли докато минавате покрай тях. Но не отбелязвайте просто факта че са там. Забележете цветовете, типа и количеството на листата на дърветата, състоянието на кората, дали земята е изградена повече от пръст или е по-скалиста, и т.н., и скоростта с която те преминават.

 

Когато правите това, обаче, не гледайте директно в земята, тревата и дърветата. Гледайте пътя както нормалн

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Глава 6. Траекторията

 

Искам да започна дискусията, за това как да изучите траекторията с очевиден физичен принцип- вероятно нещо, за което поне имате несъзнателна п

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Guest lz2lps

Глава 8. Фаза на влизане в завоя

 

В сравнение с фазата на изхода от завоя, фазата на влизане в завоя обикновено е доста по-предизвикателна. Paul Van Velkenburgh веднъж каза, че умението необходимо да натиснете постепенно газта, използвайки ма

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Техника с волана

Очевидно, фазата на влизане в завоя ви кара да завъртите волана за да накарате колата да завива. През годините съм чул безброй дискусии и коментари, за това как пилота трябва да върти волана. Въпреки някои хора твърдят че трябва да дърпате надолу волана с ръката, която е вътрешна за завоя, други казват че трябва да бутате нагоре с външната ръка. Странното обаче е че, хората даващи тези два противоречиви съвета са инструктори в racing и high-performance driving училища – предполага се че са експерти на тази тема. И двата подхода имат своите предимства и недостатъци. Дърпането надолу с едната ръка обикновено предоставя повече сила, но може би е по-малко чувствително и прецизно (по-малко плавно). Бутането нагоре с една ръка е по-прецизно, но изисква повече усилия.

 

Слушайки тези спорове с години, и опитвайки сам и двата метода и с пилоти които обучавам, мисля че цялата дискусия за това, коя ръка трябва основно да използвате за да въртите волана е пълно пилеене на време (lz2lps: както и всякакви други подобни спорове... предполагам се досещате какво имам в предвид  Каквато и да е колата – трябва да е добре подготвена и най-важното е да ти носи вътрешно удовлетворение когато си я правиш и караш. Парите имат значение дотолкова, че са средство да правиш това което ти харесва, но и не трябва да бъдат основен фактор... Парите се изкарват, но за вътрешното удовлетворение и добри крайни резултати трябва да правиш това, което ти е на душата, независимо че може да има по-евтини или бързи варианти... Търпението, упоритостта, проучванията, експериментите му е майката.... Бащата явно са адреналина и позьорството... В крайна сметка АЗ ще си карам колата, АЗ ще си блъскам главата, АЗ ще се лишавам от много неща, АЗ бачкам за да си изкарвам парите – не виждам какъв е смисъла някой да ми бр

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Глава 9. Фазата в средата на завоя (Mid-Corner Phase)

 

Както споменах по-рано, фазата в средата на завоя отделя шампионите от наистина добрите пилоти. По време на писането на тази глава, изглежда че само Juan Montoya може да се доближи до Michael Schumacher (Ralf Schumacher е близо, но не достатъчно, и Villeneuve на моменти също може) по скоростта, с която може да кара в средната част на всеки завой

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...