Привет
Колега мисля че за ето това говориш ти.
Първо спри, тогава понижи предавка.
По време на състезание, трябва да понижиш предавка, докато поддържаш оптимално спирачно усилие. Това трябва да бъде правено плавно , без да се разстройва баланса на колата. Но ако просто преместиш скоростния лост на по-ниска предавка и отпуснеш съединителя докато спираш усилено, ще се получи „гмуркане на носа”, разбалансиране на колата, както и заключване на двигателните колела, поради допълнителната спирачна сила от компресията на двигателя.
Най-плавното понижаване на предавка се случва, когато оборотите на двигателя са увеличени чрез „помпане” на педала на газта. Това се нарича “blipping” на педала. Това синхронизира оборотите на двигателя с тези на колелата.
Трудната част е да продължиш максимално спирачно усилие, докато в същото време помпаш газта. Това налага използването на така наречената техника “heel and toe” понижаване на предавка. За да схванете основното усещане за техниката, тренирай го, когато двигателя е изключен (виж илюстрацията). Тогава може да почнеш да го тренираш на пътя или на състезателната писта.
Важно е да запомниш, че трябва да подаваш определено спирачно усилие през цялото време на тази маневра. Просто извърташ десния си крак, за да може да помпа газта, докато е върху педала на спирачките в същото време.
Това помпане на газта е един от най-важните аспекти. Искаш скоростта на двигателя да съвпадне с тази на предавката, която избираш. Но не можеш да гледаш в оборотомера, очите ти трябва да гледат напред. Правилното помпане на газта и синхронизирането на оборотите зависи от тренировката и използването на ушите и силите, на които е подложено тялото. Ако не форсираш достатъчно, двигателните колела ще се заключат когато отпуснеш съединителя. Това ще ти причини големи проблеми! Ако форсираш прекалено много, колата ще се опита да ускори...а се предполага, че намаляваш.
Най-добрият метод е да форсираш двигателя малко над необходимото, избираш необходимата предавка и бързо отпускаш съединителя докато оборотите падат. Ще ти се наложи да го тренираш - постоянно да тренира. Може да изглежда много за вършене едновременно, но веднъж схванеш ли го, ще се превърне в твоя втора природа.
За да използваш “heel-toe” правилно, педалите трябва да са поставени правилно. Когато педала на спирачките е напълно натиснат, трябва все още да е малко над и точно до педала на газта. В специално построена за целта състезателна кола, отнема време да настроиш педалите да паснат. Ако се състезаваш с базирана на масово произвеждан автомобил, може да се наложи да извиеш или да добавиш удължение към педала на газта, за да ти пасне. Недей да модифицираш педала на спирачките, не го огъвай и не добавяй нищо по него. Това ще го направи по-малко здрав.
Няма успял състезател в света, който не използва heel-toe при всяко понижаване на предавка. И, отново, може да бъде упражнявано всеки ден на улицата. Всъщност, това е единствения начин по който трябва да караш през цялото време. (следва продължение)
Това е илюстрация на обяснението на техниката heel-toe стъпка по стъпка:
1. Започни спирането, използвайки пръстите на десния ти крак, за да натиснеш спирачния педал, докато държиш малка част от дясната му страна, която да покрива педала на газта, но все още без да го натиска.
2. Натисни съединителя с левия ти крак, докато продължаваш да спираш.
3. Бутни скоростния лост в по-ниската предавка (от 4-та на 3-та на илюстрацията), докато продължаваш да спираш.
4. Докато спираш с натиснат съединител извърти крака си в глезена, като бързо помпаш газта (форсираш двигателя) (може да извърташ глезена така че да натискаш педала на газта с дясната част на десния крак, или с петата).
5. Бързо отпусни съединителя, като продължаваш да спираш.
6. Сложи левия си крак на мъртвия педал, като продължаваш да спираш, вече – на по-ниската предавка.
Информацията е от тук.
http://forums.hondabg.com/index.php?showto...