Jump to content
note

Ниво на двигателното масло

Recommended Posts

Колеги, нормално ли е да има толкова голяма разлика при измерване на нивото на двигателното масло?

 

Преди месец долях около 400 грама масло, защото беше около минимума след близо 5 хил. км. шофиране. Съответно нивото стигна до средата м-у мин. и макс: 3 от 6 ромбчета на жълтата пластмасова щека

Преди две седмици измерих контролно по два начина:

При сравнително изстинал двигател около половин час след паркиране щеката показваше над максимума

След като подгрях двигателя до работна температура маслото отново си падна до средата на щеката .

 

Тази сутрин измерих на абсолютно студен двигател и щеката показваше ниско ниво -почти на минимума.

Направих няколко кръгчета и замерих по книжка - на загрят двигател, три минути след изгасване, нивото си беше до средата.

 

Ако обемът м-у мин. и макс. на щеката е 1 литър, това означава, че при различни измервания се получава разлика от поне 300 грама!

 

Съответно в момента се чудя дали да доливам още. И по притеснителното е, че ако гледам студеното измерване излиза, че внезапно съм загубил доста масло, а не мисля, че има теч.

 

Двигателят е R20A  на 140 х. км. Има ли колеги, които са се сблъсквали със същата мистерия?

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да не си объркал нещо? При хоризонтална повърхност на терена и мерене на студен и после на работил мотор е нормално ако нивото първо е на мах, а после е по средата на маркерите върху щеката.

Ти си написал че при студен е -почти на минимума, а на загрял -нивото си беше до средата.

Това няма как да стане! То има де, но да на дава господ. :(

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 53 минути, ceco_accord написа:

Да не си объркал нещо? При хоризонтална повърхност на терена и мерене на студен и после на работил мотор е нормално ако нивото първо е на мах, а после е по средата на маркерите върху щеката.

Ти си написал че при студен е -почти на минимума, а на загрял -нивото си беше до средата.

Това няма как да стане! То има де, но да на дава господ. :(

 

И на мен това ми е чудно - при студен беше на минимума тази сутрин. Но понеже знам, че по книжка се мери на топъл - загрях колата, измерих и беше почти до средата!

Доколкото съм чел по форумите в някои случаи при някои системи загрятото масло може да дава по-високо ниво заради разширяването. Дали е така обаче и дали чак с такава разлика - това трябва да каже някой по-запознат от мен!

Редактирано от note

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги,

При промяна на температурата на маслото се променя обемът на маслото, което се отразява на показанията върху щеката.

Съществува т.н. температурен коефициент на разширение на маслото / коефициент на обемно разширение (Thermal Coefficient of Expansion of Engine Oil или Volumetric Coefficient of Expansion).

Обикновено се приема стойността 0.00070 (1/K, 1/C) (К = Келвин; С=Целзий), но тя може да варира в зависимост от плътността на маслото (и не само).

За справка BITOG, коментарите на MolaKule - КЛИК

Има и он-лайн калкулатори за изчисление - КЛИК

Грубо казано, нивото на маслото на щеката при горещ мотор може да бъде с около 2-3 мм по-високо от нивото при студен мотор (т.е. отчита се 200-300 мл. повече масло), което се дължи на увеличения обем на топлото масло.

Обикновено производителят пише кога да се измерва маслото - на студен или загрял мотор, като разширението на маслото е взето предвид при калибрирането на щеката.

Ето какво пише например в service manual-a за моя Сивик:

oil.thumb.jpg.f79a02cf0628a86b819489ec4ce6226f.jpg

 

Следва да имате предвид също така, че когато мерите маслото на горещ мотор трябва да му дадете достатъчно време (поне 10-ина минути), за да се стече в картера, иначе ще бъдете подведени от показанията на щеката. Измерването винаги се извършва, когато колата е паркирана на равна повърхност (по възможност на едно и също място).

Поздрави!

 

 

 

  • Харесвам 1
  • Нагоре 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря, emod,

 

Много полезна информация. По навик от другите ми японски автомобили меря на студено, но сега с Хондата почнах да измервам и на загрят двигател. Ако бях долял масло тази сутрин може би щях да препълня!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да обобщя наблюденията си към момента:

Най-ниско ниво, почти на минимум - сутрин на студен двигател

Значително по-високо ниво, около средата - три минути след като е загрял

Още малко по-високо ниво, над средата - няколко часа след угасяване на двигателя, при топло време, но без да се пали допълнително. Това го потвърдих след като преди малко пак измерих.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не съм съгласен! Няма как при студен двигател да показва по-малко, отколкото при загрят!

Маслото се мери при студен двигател на равна повърхност!

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата обещава да стане интересна. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 2 часа, ceco_accord написа:

Това няма как да стане! То има де, но да на дава господ. :(

 

Колега, можеш ли да уточниш какъв би бил възможният проблем. По принцип при всяко отваряне на капака оглеждам внимателно за следи от течове, видимо омасляване и т.н. Гледам редовно и за петна под автомобила...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега дай малко повече инфо, колата да не е италианка, колко пъти си сменял маслото от когато е при теб, газова уредба, как се кара колата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колата е "българка", маслото смених миналия октомври след закупуването. Съответно сега ми предстои смяна за втори път. Газ няма. Предишният собственик е доливал до литър на 10 х. км. Аз карам до 5 х. км. на година 50/50 градско/магистрала, доливах веднъж 0,4 л.преди месец.

Редактирано от note

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 2 часа, note написа:

Благодаря, emod,

 

Много полезна информация. По навик от другите ми японски автомобили меря на студено, но сега с Хондата почнах да измервам и на загрят двигател. Ако бях долял масло тази сутрин може би щях да препълня!

 

Споко,няма да я препълнеш.Даже може да го вдигнеш малко над маркера.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 5 часа, gogo68 написа:

Маслото се мери при студен двигател на равна повърхност!

 

Това не винаги е правилно!!!

 

Най-важно е какво е написал производителят в owner's manual-a.

Той знае как е калибрирана щеката - за измерване на горещ или студен двигател, и е отчел този факт при указанията за проверка на нивото на маслото.

Например, в моята книжка (на италиански език) пише - проверявайте нивото на маслото при всяко зареждане на бензин. След гасене на двигателя изчакайте няколко минути, преди да проверите нивото на маслото.

Аз обикновено чакам около 10-ина минути, за да имам сигурност, че маслото (или поне по-голямата част от него) е имало време да се стече в картера.

 

Между другото (исторически), тези указания са съобразени в факта, че водачите са склонни да проверяват нивото на маслото именно когато зареждат бензин/дизел, а и обикновено площадките на бензиностанциите са нивелирани добре. Няколкото минути (от спирането - зареждането - плащането - до вдигането на капака) явно са достатъчни, за коректно отчитане на нивото на маслото.

 

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 4 часа, note написа:

 

Колега, можеш ли да уточниш какъв би бил възможният проблем. По принцип при всяко отваряне на капака оглеждам внимателно за следи от течове, видимо омасляване и т.н. Гледам редовно и за петна под автомобила...

Надявам се в крайна сметка да има някакво недоразумение в цялата работа. Вярно е че както колегата каза, маслото при загряване се разширява ЛЕКО, но при теб излиза че качва обема си с 10%, а това е термо импосибъл в нормалният работен режим на мотора. :) Разбира се че ако ти качва нивото, няма да има петна под колата, а ще са вътре в картера. Ти мериш масло, но в него може да има и гориво (това е малък обем и проблем), или антифриз. Тук вече нещата отиват на зле, но пък тогава си личи че маслото е пресечено -почва леко да наподобява консистенцията на боза. Не вярвам да не си забелязал ако е нещо нередно на вид.

Принципно, най-високо е нивото на студен мотор (сутрин). Имало е 6 - 8 и повече часа да се оттече в картера. При теб тогава е най-малко !!!

По същата причина е нормално на работил мотор да има разлика в нивото, в зависимост от времето за мерене след изгасянето му. След 3 минути ще е по-ниско, спрямо показанието след 3 часа. За мотора е важно когато работи, нивото по щеката да е в нормите -тоест между мин. и мах. Хич не му дреме колко масло има когато е угасен. Просто на нас ни е по-удобно да проверяваме сутрин, понеже не трябва да търсим парцалче и после да си мием ръцете (поне при моят сънлив мързел). Но аз си знам колко показва на студен и на работил мотор и го проверявам рядко.

Колегата който спомена че доливайки "няма да го препълниш" има предвид на студен мотор да е на мах. на щеката. Ако е на мах при току що угасен, значи му е в повече, но и това ще е за кратко, понеже ще "избие" от където намери и ще се нормализира. :)

Тук вече всеки сам си решава с колко масло да кара. От една страна ако маслото е на мах, значи има повече обем и съответно температурната амплитуда при спокоен и агресивен режим на каране е по-малка, спрямо тази ако маслото е на мин. Разликата може да достига 20% -тоест около 1 литър. Над нивото обаче не е препоръчително, понеже мотовилките почват да "шляпат в локвата" и това нарушава динамиката, да не говорим за странични нежелани течове от семеринги и други неволни или нарочни отходни пътища.

Карай си по средата на щеката (и на лентата за движение) и не го мисли много.

 

  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря, колега. Може и да има все пак някаква грешка. Ще го проверя още няколко пъти сутрин на студено за всеки случай. За антифриза го изключвам като вариант предвид състоянието на автомобила, а и щеше да ми направи впечатление.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Преди 13 часа, ceco_accord написа:

Над нивото обаче не е препоръчително, понеже мотовилките почват да "шляпат в локвата" и това нарушава динамиката, да не говорим за странични нежелани течове от семеринги и други неволни или нарочни отходни пътища.

Течовете са "малкия проблем". Разпенването на маслото и попадането на микроскопични балончета въздух в обема на маслото и от там по веригата към всички компоненти на мотора е по-съществения проблем.

Подобна ситуация води до:

1. Ускорена деградация на маслото, която е следствие от окислението му;

2. Намалена смазваща способност, предизвикана от въздушната емулсия;

3. Намалена топлопроводимост - въздухът е изолатор ;

4. Ерозия, резултат от кавитация (имплозия на газовите балончета, която е толкова мощна, че откъсва материал от лагерите);

5. По-високи нива на шум;

6. "Повишена свиваемост" (поради въздуха) и намалени динамични характеристики на маслото;

7.  Намалена ефективност на маслената помпа;

8. др.

Не случайно маслата имат противопенни  добавки (antifoaming agents). Принципно, PAO-то и хидрокрекът (II и III група) имат относително малка склонност към пенообразуване, поради по-високото им повърхностно напрежение.

 

  • Нагоре 2

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тея косвени странични ефекти ги знам, просто не ми се пишеше с подробности (да ме извини колегата и ти -че се наложи да ги опишеш). Реших че всеки може да си представи какво би се случило ако удари по повърхноста на супата в тенджерата с черпак (и така 3 до 6 хиляди пъти в минута). :)

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много добре сте ги описали нещата, надявам се темата да е полезна и за други колеги.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно, за първи път чувам, че моторното масло си променя обема според температурата му. Да не би да зависи от вида двигател?

 

Винаги съм го мерил моето на студено или 20-30 мин. след гасене и никога не съм забелязвал разлики в нивото. Винаги наливам масло до макс. на щеката и на студен и на горещ двигател нивото е едно и също. Не ми се качва над макс. на загрял двигател.

  • Нагоре 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
преди 12 минути, Japanese fever написа:

Интересно, за първи път чувам, че моторното масло си променя обема според температурата му. Да не би да зависи от вида двигател?

 

Винаги съм го мерил моето на студено или 20-30 мин. след гасене и никога не съм забелязвал разлики в нивото. Винаги наливам масло до макс. на щеката и на студен и на горещ двигател нивото е едно и също. Не ми се качва над макс. на загрял двигател.

 

Точно така! Маслото трябва да си стои на макс и всеки един мм. под чертата е сигнал,че скоро ще трябва да му се до-лее.Делението от горна до долна черта е просто марж който производителя е допуснал.Прави ми впечатление,че на хондата маржа е малък,на европейските производители е почти два пъти по голям.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Чета ви и си мисля че разликата между загрял, топъл и работил двигател малко ви убягва.

Също ми се чини, че не правите разлика между ниво и количество на маслото.

  Ако запалиш студен мотор и той поработи 2-3 минути, разликата в нивата на маслото (преди и след) ще е поне 1 см по щеката. Този мотор не е загрял и маслото още е студено. Помпата го е разнесла навсякъде, но заради своята си все още ниска температура ще се стича по-бавно.

  Ако моторът се е темперирал -работил е поне час (а не както пишат "докато загрее и включи перката на "водния" радиатор), то след гасенето му, в картера ще се стече повече масло отколкото на работилият няколко минути студен мотор. До тук мисля е ясно.

  Дали минутите след гасенето на мотора са 5 или 15 няма значение -важно е той да е темпериран защото тогава маслото е в проектираният си работен вискозитет. Логично е че ако искате да знаете с какво точно ниво на маслото работи мотора, то трябва да го мерите максимум до минута след гасенето на темпериран мотор.

  Ако обаче искате да знаете точно с колко количество масло работи мотора, тогава ви интересува нивото по щеката на студен (неработил поне 5-6 часа мотор), понеже почти всичко е в картера. Да не се забравя обема на масления филтър (той варира дори за един и същ мотор), както и многото малки кухини, чиито отливни канали са над нивото на дъното им -но да не издребняваме за някакви 100-тина милилитра. :)

  И всичко това е само теория (надявам се логична и леко смилаема). Отделно "наще" мотори са с "мокър картер" (тоест маслото се съхранява в него), а сериозните двигатели със среден и голям работен обем са със "сух картер", тоест маслото не спи в мотора, а в отделен маслен резервоар.

  Дано съм бил ясен и ви е светнало малко. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предполагам колегата не знае как да мери маслто и го мери, когато колата не е на хоризонтална повърхност.

 

Иначе ще повярвам, че маслото си увеличава обема като се загрее, ако някой сложи 500 мл масло в тиган на готлона и после ми покаже, че се е увеличил обема му след като го е загрял до 100°С или там колкото му е раб. температура.

 

!!! Ползвайте маска за боядисване или противогаз, очила, ръкавици, и не го правете в кухнята. Ако някой иска да загрява масло. :D

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Гледам да е на равно... Никога при предишни автомобили не съм имал така доловима разлика в нивото между студено и топло масло. Затова и пуснах темата. Между другото и нито един автомобил от 1998 г.  досега не ми беше пипал масло. Явно машинката си има характер и специфики, но лека полека ги научавам и свиквам, благодарение и на форума.

Редактирано от note

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така в цялата тема не каза с какво масло караш марка вискозитет.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Досега винаги е слагано Honda 5W-40. По препоръки от форума сега съм взел Petro Canada 5W-30 и предстои да го сменям.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нивото на маслото се мери при загрят двигател!

Гаси се двигателя, изчаква се няколко минутки 2-3 и мериш 2-3 пъти внимателно.

 Загрятото масло - се разнася равномерни навсякъде.

 

Нормално е ако се вкарва колата във Витек режим и високи обороти често то да намаля за 10 000.

 

ПП

5w40 за Хонда ..... без коментар.

Петро канада да не го сменяте чак на 10 000 км че ще стане Петро - Лимонада 

;)

В българия в Хонда обичат да наливат от Варел 5w40 и то Мобил....даже и на гаранционни коли 

което е несериозно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има един единствен начин да се мери правилно маслото и той е написаният в ръководството. Все пак щеката е калибрирана по този метод и всяка вариация би могла да дове до грешка. На моят Акорд 7 пише няколко минути след спиране на двигателя (загрят). Ако реша да го меря на студен двигател, трябва добре да знам разликата на отчитането със ситуацията, описана в ръководството, и да я взема предвид

Редактирано от Pavel_Pavlov
  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам дали ти го е написал някои по горе.
Изпуска ти клапана на филтъра, например ашика за 6 при мен испускаше. Явно трябва да се внимава с филтрите по принцип филтъра има и друг клапана който байпасва хартиения филтър докато е гъсто маслото.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk

  • Благодаря 1

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    No registered users viewing this page.

  • Предстоящи събития

    No upcoming events found
×
×
  • Създай нов...